AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:18 #1 Skrevet fredag kl 19:18 Kjøpte en robotstøvsuger på Elkjøp for under 1 år siden, her om dagen klikket den og fungerer ikke lengre- leverte den inn og fikk beskjed om at den ikke går an å fikse og at jeg får ny støvsuger- veldig bra- så langt 😅 men, jeg kjøpte støvsugeren på tilbud, og de har ikke denne modellen lengre - så den billigste modellen av samme merke/type koster 1500 kr MER enn den jeg kjøpte Så da fikk jeg beskjed om at jeg enten må legge i de pengene, eller få tilgodelapp…. Når jeg tenker litt på det så føles det jo ikke helt riktig? Jeg kjøpte jo en robotstøvsuger til en pris- og forventet å ha denne hvertfall i 2 år- nå må jeg da koste på mer for å få meg robotstøvsuger når det ikke har gått 1 år en gang?? 🤔🤔 fordi firmaet ikke fører denne støvsugeren lengre …….. og fordi jeg kjøpte den på tilbud……. Er det noen som vet, har butikken rett?? Anonymkode: 384f6...70d 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:25 #2 Skrevet fredag kl 19:25 Hvis butikken ikke kan tilby en tilsvarende vare skal du få pengene tilbake. Cash, ikke tilgodelapp Anonymkode: 2f654...998 7 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:26 #3 Skrevet fredag kl 19:26 «Butikken skal i første omgang forsøke å reparere varen eller tilby en tilsvarende vare. Hvis dette ikke er mulig, har du rett til å få pengene tilbake.» Så det spørs jo om de to første stegene er forsøkt. Anonymkode: 1331d...923 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:29 #4 Skrevet fredag kl 19:29 Sjekk paragraf 29 og 30 i forbrukerkjøpsloven. Slik jeg tolker det kan butikken tilby pengene tilbake dersom avhjelp ikke er mulig eller påfører selger urimelige kostnader. Anonymkode: 39989...b20 1 1
Vintermåne Skrevet fredag kl 19:29 #5 Skrevet fredag kl 19:29 (endret) . Endret fredag kl 19:35 av Vintermåne Feil
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:36 #6 Skrevet fredag kl 19:36 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): «Butikken skal i første omgang forsøke å reparere varen eller tilby en tilsvarende vare. Hvis dette ikke er mulig, har du rett til å få pengene tilbake.» Så det spørs jo om de to første stegene er forsøkt. Anonymkode: 1331d...923 Ja- men vil da «tilsvarende vare» være den støvsugeren de har som er nærmest den jeg hadde i funksjon osv - men som da koster 1500kr mer enn det jeg kjøpte min for på tilbud?? 🤔 jeg er jo ikke intressert i pengene- jeg kjøpte en støvsuger på tilbud - som holdt bare 8 mnd eller noe, jeg vil bare ha en robotstøvsuger jeg …… og nå føler jeg at jeg ble litt «snytt» for den da, på en måte Og feilen er på produktet, ikke meg altså 😊 Anonymkode: 384f6...70d 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:39 #7 Skrevet fredag kl 19:39 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kjøpte en robotstøvsuger på Elkjøp for under 1 år siden, her om dagen klikket den og fungerer ikke lengre- leverte den inn og fikk beskjed om at den ikke går an å fikse og at jeg får ny støvsuger- veldig bra- så langt 😅 men, jeg kjøpte støvsugeren på tilbud, og de har ikke denne modellen lengre - så den billigste modellen av samme merke/type koster 1500 kr MER enn den jeg kjøpte Så da fikk jeg beskjed om at jeg enten må legge i de pengene, eller få tilgodelapp…. Når jeg tenker litt på det så føles det jo ikke helt riktig? Jeg kjøpte jo en robotstøvsuger til en pris- og forventet å ha denne hvertfall i 2 år- nå må jeg da koste på mer for å få meg robotstøvsuger når det ikke har gått 1 år en gang?? 🤔🤔 fordi firmaet ikke fører denne støvsugeren lengre …….. og fordi jeg kjøpte den på tilbud……. Er det noen som vet, har butikken rett?? Anonymkode: 384f6...70d Butikken har rett i at du får igjen summen du betalte hvis de ikke lenger har samme type støvsuger. Vet man får pengene tilbake i sånne tilfeller på Clas Ohlson hvis man har kvittering eller bankutskrift, hvilke regler Elkjøp har, vet jeg ikke da. Anonymkode: fa2a0...d6b 1
Snublefot62 Skrevet fredag kl 19:43 #8 Skrevet fredag kl 19:43 Er det mulig å få tak i samme modell et annet sted?
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:46 #9 Skrevet fredag kl 19:46 Snublefot62 skrev (Akkurat nå): Er det mulig å få tak i samme modell et annet sted? Hm, det vet jeg ikke- kan jo sjekke…… men, den var jo på tilbud når jeg kjøpte den- så da må jeg sikkert ut med mer enn jeg gav og det er det som irriterer meg litt- at jeg kjøpte en vare på tilbud - fikk da en vare med feil som gjør at den ikke fungerer etter 8 mnd - og må da betale mer for å få den type vare jeg kjøpte ……. 🤔 Anonymkode: 384f6...70d 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:37 #10 Skrevet fredag kl 20:37 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjøpte en robotstøvsuger på Elkjøp for under 1 år siden, her om dagen klikket den og fungerer ikke lengre- leverte den inn og fikk beskjed om at den ikke går an å fikse og at jeg får ny støvsuger- veldig bra- så langt 😅 men, jeg kjøpte støvsugeren på tilbud, og de har ikke denne modellen lengre - så den billigste modellen av samme merke/type koster 1500 kr MER enn den jeg kjøpte Så da fikk jeg beskjed om at jeg enten må legge i de pengene, eller få tilgodelapp…. Når jeg tenker litt på det så føles det jo ikke helt riktig? Jeg kjøpte jo en robotstøvsuger til en pris- og forventet å ha denne hvertfall i 2 år- nå må jeg da koste på mer for å få meg robotstøvsuger når det ikke har gått 1 år en gang?? 🤔🤔 fordi firmaet ikke fører denne støvsugeren lengre …….. og fordi jeg kjøpte den på tilbud……. Er det noen som vet, har butikken rett?? Anonymkode: 384f6...70d Her tar butikken feil. Dette kan du sjekke med å ringe forbrukerrådet på mandag. Du har to års garanti. Og du har fem års reklamasjonsfrist på fabrikkasjonsfeil. Loven sier at butikken kan prøve å utbedre feilen, gi deg pengene tilbake eller du kan kreve ny, tilsvarende vare. Du gjør det siste her, og butikken prøver å lure deg. Ny tilsvarende vare er tilnærmet lik den de ikke vil reparere og den du har kjøpt. Det er ikke ditt problem og heller ikke din lommebok som skal de fordi butikken ikke kan gi deg nøyaktig lik vare som den ikke fungerende varen du har returnert. Mene dette står i forbrukerkjøpsloven. Under reklamasjon. Anonymkode: ee0dd...52e 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:39 #11 Skrevet fredag kl 20:39 Kapittel 6. Forbrukerens krav som følge av mangler ved salgsgjenstanden https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_6#§27 Kapitel 6 gjelder din sak ts. Les der. Anonymkode: ee0dd...52e
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:45 #12 Skrevet fredag kl 20:45 AnonymBruker skrev (1 time siden): Butikken har rett i at du får igjen summen du betalte hvis de ikke lenger har samme type støvsuger. Vet man får pengene tilbake i sånne tilfeller på Clas Ohlson hvis man har kvittering eller bankutskrift, hvilke regler Elkjøp har, vet jeg ikke da. Anonymkode: fa2a0...d6b I Norge har vil like regler enten vi går på Clas Ohlson, Elkjøp eller hvilken som helst annen butikk. At du aksepterer å få pengene tilbake fordi det er mest gunstig for butikken og fordi du ikke kjenner dine rettigheter etter lovverket, er trist. 😞 Du kan med loven i hånd kreve lik eller tilnærmet lik vare, enten varen er kjøpt på salg eller til ordinær pris. Det er ikke du som kunde som skal tape på at et produkt du har kjøpt ikke fungerer til formålet. En støvsuger som ikke støvsuger fungere rikke slik den er ment å fungere. Den er og ment å skulle fungere i vesentlig mer enn to år, derfor har ts fem års reklamasjonsfrist når støvsugeren ikke fungerer etter formålet. Hun skal heller ikke betale en krone for å få en fungerende støvsuger lik eller tilnærmet lik den som ikke fungerer. Vær snill flere av dere å ikke uttal dere om noe dere ikke kan, eller sjekk i det minste aktuell lov før dere uttaler dere. Anonymkode: ee0dd...52e 3 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:48 #13 Skrevet fredag kl 20:48 Jeg lurer på hvilken elkjøpbutikk du har vært på... Min robotstøvsuger virket aldri, men de oppsto likevel at det ikke var noe galt med den og den fungerte helt fint. Det ordnet seg med fornøydgaranti, men det var bare fordi det skjedde raskere enn med din. Kommer aldri til å handle på elkjøp igjen for de har en håpløs service når noe ikke fungerer. Anonymkode: 72c9d...085
Snublefot62 Skrevet fredag kl 20:50 #14 Skrevet fredag kl 20:50 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Her tar butikken feil. Dette kan du sjekke med å ringe forbrukerrådet på mandag. Du har to års garanti. Og du har fem års reklamasjonsfrist på fabrikkasjonsfeil. Loven sier at butikken kan prøve å utbedre feilen, gi deg pengene tilbake eller du kan kreve ny, tilsvarende vare. Du gjør det siste her, og butikken prøver å lure deg. Ny tilsvarende vare er tilnærmet lik den de ikke vil reparere og den du har kjøpt. Det er ikke ditt problem og heller ikke din lommebok som skal de fordi butikken ikke kan gi deg nøyaktig lik vare som den ikke fungerende varen du har returnert. Mene dette står i forbrukerkjøpsloven. Under reklamasjon. Anonymkode: ee0dd...52e Det er ingen selvfølge med to års garanti. Garanti er valgfritt å gi. Og selger/produsent kan i stor grad sette kravene for at garantien skal være gyldig. 1
Snublefot62 Skrevet fredag kl 20:59 #15 Skrevet fredag kl 20:59 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I Norge har vil like regler enten vi går på Clas Ohlson, Elkjøp eller hvilken som helst annen butikk. At du aksepterer å få pengene tilbake fordi det er mest gunstig for butikken og fordi du ikke kjenner dine rettigheter etter lovverket, er trist. 😞 Du kan med loven i hånd kreve lik eller tilnærmet lik vare, enten varen er kjøpt på salg eller til ordinær pris. Det er ikke du som kunde som skal tape på at et produkt du har kjøpt ikke fungerer til formålet. En støvsuger som ikke støvsuger fungere rikke slik den er ment å fungere. Den er og ment å skulle fungere i vesentlig mer enn to år, derfor har ts fem års reklamasjonsfrist når støvsugeren ikke fungerer etter formålet. Hun skal heller ikke betale en krone for å få en fungerende støvsuger lik eller tilnærmet lik den som ikke fungerer. Vær snill flere av dere å ikke uttal dere om noe dere ikke kan, eller sjekk i det minste aktuell lov før dere uttaler dere. Anonymkode: ee0dd...52e Nå må ikke du glemme denne delen da (utdrag fra forbrukerkjøpsloven): Sitat Hvis både retting og omlevering er umulig å gjennomføre eller vil påføre selgeren uforholdsmessig store kostnader, kan selgeren avvise å avhjelpe mangelen. Vi vet ikke kjøpssummen her så det blir litt vanskelig å være skråsikker. Men om støvsugeren kostet 1499 på tilbud vil en 50% økning (som eksempel) sannsynligvis kunne være uforholdsmessig kostbart for selger og heving er alternativet. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:02 #16 Skrevet fredag kl 21:02 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I Norge har vil like regler enten vi går på Clas Ohlson, Elkjøp eller hvilken som helst annen butikk. At du aksepterer å få pengene tilbake fordi det er mest gunstig for butikken og fordi du ikke kjenner dine rettigheter etter lovverket, er trist. 😞 Du kan med loven i hånd kreve lik eller tilnærmet lik vare, enten varen er kjøpt på salg eller til ordinær pris. Det er ikke du som kunde som skal tape på at et produkt du har kjøpt ikke fungerer til formålet. En støvsuger som ikke støvsuger fungere rikke slik den er ment å fungere. Den er og ment å skulle fungere i vesentlig mer enn to år, derfor har ts fem års reklamasjonsfrist når støvsugeren ikke fungerer etter formålet. Hun skal heller ikke betale en krone for å få en fungerende støvsuger lik eller tilnærmet lik den som ikke fungerer. Vær snill flere av dere å ikke uttal dere om noe dere ikke kan, eller sjekk i det minste aktuell lov før dere uttaler dere. Anonymkode: ee0dd...52e Det er akkurat dette jeg begynte å tenke over da jeg kom hjem fra butikken! Jeg føler jo at jeg taper (må ut med mer penger) på at de solgte meg en vare som har feil for 8 mnd siden…. Jeg har ikke noe ønske om å kjøpe en dyrere støvsuger - jeg vil bare ha en støvsuger som fungerer til den prisen jeg hadde råd til å bruke på støvsuger!!! jeg føler meg jo da «snytt» - blir sittende med en tilgodelapp (og må da finne meg et annet produkt da for å få brukt denne) og ikke støvsuger…. Anonymkode: 384f6...70d
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:06 #17 Skrevet fredag kl 21:06 Snublefot62 skrev (3 minutter siden): Nå må ikke du glemme denne delen da (utdrag fra forbrukerkjøpsloven): Vi vet ikke kjøpssummen her så det blir litt vanskelig å være skråsikker. Men om støvsugeren kostet 1499 på tilbud vil en 50% økning (som eksempel) sannsynligvis kunne være uforholdsmessig kostbart for selger og heving er alternativet. Hmmm - er virkelig 1500 kr (som er summen mellom det jeg gav og den tilsvarende billigste støvsugeren de har) uforholdsmessig kostbart for en el-gigant bedrift?? 🤔🤔 lurer egentlig på hvordan man regner hva som ligger i begrepet «uforholdsmessig kostbart»?? Anonymkode: 384f6...70d 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:09 #18 Skrevet fredag kl 21:09 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hmmm - er virkelig 1500 kr (som er summen mellom det jeg gav og den tilsvarende billigste støvsugeren de har) uforholdsmessig kostbart for en el-gigant bedrift?? 🤔🤔 lurer egentlig på hvordan man regner hva som ligger i begrepet «uforholdsmessig kostbart»?? Anonymkode: 384f6...70d Ja, det kan det være. Og får du pengene igjen kan du jo kjøpe ny et annet sted og har støvsuget huset ditt i nesten ett år helt gratis. Det er jo ikke en dårlig deal. Anonymkode: 32fad...6f8 2
Snublefot62 Skrevet fredag kl 21:09 #19 Skrevet fredag kl 21:09 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er akkurat dette jeg begynte å tenke over da jeg kom hjem fra butikken! Jeg føler jo at jeg taper (må ut med mer penger) på at de solgte meg en vare som har feil for 8 mnd siden…. Jeg har ikke noe ønske om å kjøpe en dyrere støvsuger - jeg vil bare ha en støvsuger som fungerer til den prisen jeg hadde råd til å bruke på støvsuger!!! jeg føler meg jo da «snytt» - blir sittende med en tilgodelapp (og må da finne meg et annet produkt da for å få brukt denne) og ikke støvsuger…. Anonymkode: 384f6...70d Du både kan og skal avvise tilgodelapp. Skal kjøpet heves så skal du ha pengene igjen. Det har du krav på. 4 1
Snublefot62 Skrevet fredag kl 21:13 #20 Skrevet fredag kl 21:13 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hmmm - er virkelig 1500 kr (som er summen mellom det jeg gav og den tilsvarende billigste støvsugeren de har) uforholdsmessig kostbart for en el-gigant bedrift?? 🤔🤔 lurer egentlig på hvordan man regner hva som ligger i begrepet «uforholdsmessig kostbart»?? Anonymkode: 384f6...70d Størrelsen på butikken har da ingenting å si. Hva betalte du for støvsugeren og hvilket merke og modell er det? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå