Gå til innhold

Når dps ikke vet hvordan de kan hjelpe , hvor drar man da?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor drar man egentlig for hjelp med komplekse blanda psykiske vansker? Jeg trodde DPS var steg 1, men de vet ikke helt hva de kan gjøre for meg desverre 

Jeg er født ekstrem prematur i uke 26, men eneste kjente senskade av det er at jeg har epilepsi. Masse epilepsi i familien for  øvrig. Oppvokst med veldig ustabil mor. 
 Alltid slitt med det sosiale. Mobbet og isolert i oppveksten, ingen venner. Har forsøkt å få venner hele livet men ikke lyktes. Lyder og bråk stresser meg ekstremt. Blir helt «ødelagt» av situasjoner som familieselvskap der man skal sitte å prate om sosialt forventa ting og sittt i ro over tid. Mye uro, sliter med konsentrasjon. Er hele tiden kritisk til meg selv. Har jeg ryddet hele huset men ikke rakk skoene i gangen tenker jeg over at jeg ikke ton skoene og blir sint på meg selv over det . Jeg tåler ikke væte mye sosial , men samtidig savner å føle jeg er del av noe og ha ekte venner. Ensomheten og utenforkapet er vondt . Jet ønsker å finne ut hva sim feiler meg siden jeg har alt dette kompliserte strevet  , men dps vet ikke hva de skal gjøre med meg. Fordi det er komplisert . Så ja, hva nå? Jeg vil ha det lettere i livet . Det er tungt å være så stressa og nervøs som jeg.  Ingen psykologer eller lignende kan gi meg venner, men svar om hva som feiler meg kunne gitt meg forsoning og lettere liv

avslag på autisme og adhd utredning fordi jeg er for fungerende som voksen og mitt strev ifølge de som har med de greiene i kommun var «trolig traumerelatert» .  Så om det kunne være noe slik får man aldri vite 

hilsen kvinne i 30 årene med håp om en lettere hverdag ❤️

Anonymkode: 0a2a5...70d

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

GÅ. PRIVAT. 

og søk erstatning fra det offentlige etterpå!

Anonymkode: 1cbf8...08c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen. Jeg glemte å skrive at jeg på en måte føler at DPS leter etter en boks å putte meg i. Men når jeg ikke passer i en boks, men litt i mange bokser. Kan de ikke hjelpe 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her igjen. Jeg glemte å skrive at jeg på en måte føler at DPS leter etter en boks å putte meg i. Men når jeg ikke passer i en boks, men litt i mange bokser. Kan de ikke hjelpe 

Det er akkurat sånn det er. De skal putte deg i riktig boks, du skal passe inn i din sykdom.  Har du utfordringer som ikke passer inn i din boks, eller mangler utfordringer du burde ha i din boks blir de rådville. 
gå privat om du har råd eller finn andre terapi former.. 

jeg kaster bort lang tid på dps, ble plassert i boks sosial angst. Fikk , ut i fra papirer i min boks, utdelt oppgaver i eksponeringsterapi. Alle oppgavene gikk lekende lett , psykolog rev seg i håret og ristet på hode det stemte ikke med pairene. Ble frarådet og dra på 2 ukers venninneferie til Spania da psykolog mente det ville være for mye eksponering i tidlig oppstart av behandling for sosial angst . Hun sa hun oppfattet meg som « vanskelig» fordi jeg dro på ferie allikevel og ikke møtte utfordringer i oppgaver som « ring en venn « « gå på fest « « be en kollega på skogstur « som jo skulle være utfordrende og gi noe og jobbe med i følge papirene hun bladde i. Så ble skrevet ut som vanskelig. 
gikk privat , og ble mer lyttet til heller enn og bli plassert og tildelt oppgaver . Fokus på hva som faktisk var mine utfordringer i hverdagen, ikke hva de skulle være i boksen jeg var puttet i . Etter ikke lang tid lurte behandler på om jeg hadde hørt om misofoni. Alt falt på plass. Min « sosiale angst» dreide seg jo aldri om og snakke med folk eller gå på fest, men uro og angstfølelse  i matsituasjoner med folk som smatter når de spiser 😅🤦‍♀️ 

det er jo ikke sikkert du tilhører noen boks, mennesker er mer kompliserte enn det dps skal ha det til. Det går jo også an og ha mer enn en utfordring slik at du er litt i 2-3 bokser , uten og være 100% i en boks. 
vet ikke om det er noen hjelp, men du er en av mange som ikke passer inn i dps sitt bokse- system. Håpet du finner en løsning som passer deg. 

Anonymkode: d1730...778

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor drar man egentlig for hjelp med komplekse blanda psykiske vansker? Jeg trodde DPS var steg 1, men de vet ikke helt hva de kan gjøre for meg desverre 

Jeg er født ekstrem prematur i uke 26, men eneste kjente senskade av det er at jeg har epilepsi. Masse epilepsi i familien for  øvrig. Oppvokst med veldig ustabil mor. 
 Alltid slitt med det sosiale. Mobbet og isolert i oppveksten, ingen venner. Har forsøkt å få venner hele livet men ikke lyktes. Lyder og bråk stresser meg ekstremt. Blir helt «ødelagt» av situasjoner som familieselvskap der man skal sitte å prate om sosialt forventa ting og sittt i ro over tid. Mye uro, sliter med konsentrasjon. Er hele tiden kritisk til meg selv. Har jeg ryddet hele huset men ikke rakk skoene i gangen tenker jeg over at jeg ikke ton skoene og blir sint på meg selv over det . Jeg tåler ikke væte mye sosial , men samtidig savner å føle jeg er del av noe og ha ekte venner. Ensomheten og utenforkapet er vondt . Jet ønsker å finne ut hva sim feiler meg siden jeg har alt dette kompliserte strevet  , men dps vet ikke hva de skal gjøre med meg. Fordi det er komplisert . Så ja, hva nå? Jeg vil ha det lettere i livet . Det er tungt å være så stressa og nervøs som jeg.  Ingen psykologer eller lignende kan gi meg venner, men svar om hva som feiler meg kunne gitt meg forsoning og lettere liv

avslag på autisme og adhd utredning fordi jeg er for fungerende som voksen og mitt strev ifølge de som har med de greiene i kommun var «trolig traumerelatert» .  Så om det kunne være noe slik får man aldri vite 

hilsen kvinne i 30 årene med håp om en lettere hverdag ❤️

Kontakt prematurforeningen https://www.prematurforeningen.no

Vet ikke DPS hvordan de skal hjelpe deg, sååå de søren plystre meg finne ut hvordan de skal hjelpe deg! Dette er galskap. 

Anonymkode: 67b1d...b06

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er akkurat sånn det er. De skal putte deg i riktig boks, du skal passe inn i din sykdom.  Har du utfordringer som ikke passer inn i din boks, eller mangler utfordringer du burde ha i din boks blir de rådville. 

jeg kaster bort lang tid på dps, ble plassert i boks sosial angst. Fikk , ut i fra papirer i min boks, utdelt oppgaver i eksponeringsterapi. Alle oppgavene gikk lekende lett , psykolog rev seg i håret og ristet på hode det stemte ikke med pairene. Ble frarådet og dra på 2 ukers venninneferie til Spania da psykolog mente det ville være for mye eksponering i tidlig oppstart av behandling for sosial angst . Hun sa hun oppfattet meg som « vanskelig» fordi jeg dro på ferie allikevel og ikke møtte utfordringer i oppgaver som « ring en venn « « gå på fest « « be en kollega på skogstur « som jo skulle være utfordrende og gi noe og jobbe med i følge papirene hun bladde i. Så ble skrevet ut som vanskelig. 
gikk privat , og ble mer lyttet til heller enn og bli plassert og tildelt oppgaver . Fokus på hva som faktisk var mine utfordringer i hverdagen, ikke hva de skulle være i boksen jeg var puttet i . Etter ikke lang tid lurte behandler på om jeg hadde hørt om misofoni. Alt falt på plass. Min « sosiale angst» dreide seg jo aldri om og snakke med folk eller gå på fest, men uro og angstfølelse  i matsituasjoner med folk som smatter når de spiser 😅🤦‍♀️ 

det er jo ikke sikkert du tilhører noen boks, mennesker er mer kompliserte enn det dps skal ha det til. Det går jo også an og ha mer enn en utfordring slik at du er litt i 2-3 bokser , uten og være 100% i en boks. 
vet ikke om det er noen hjelp, men du er en av mange som ikke passer inn i dps sitt bokse- system. Håpet du finner en løsning som passer deg. 

Sitter dessverre med akkurat samme inntrykk. 

Anonymkode: d3691...60c

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

GÅ. PRIVAT. 

og søk erstatning fra det offentlige etterpå!

Anonymkode: 1cbf8...08c

Og basert på hva tenker du at ts skal få erstatning for?

Anonymkode: d3649...b11

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis de tenker de ikke kan hjelpe deg er spørsmålet om du er mottagelig for å motta hjelp. Det er det jeg lurer på.

Har møtt mer enn 1 person som har sagt det samme, og felles for dem var at de satt fast i en offer-mentalitet som fortalte dem at ingen forsto. Dermed fikk man ikke nådd inn til dem heller, fordi de var fastlåst i at ting er sånn og sånn.

De folkene får ikke engang de beste profesjonelle hjulpet, fordi det er som de sier: du er nødt til å hjelpe deg selv.

Sier ikke at det gjelder deg, men nevner det som et innspill.

Anonymkode: bc3e7...4c3

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg fikk diagnosen generalisert angst av dps og et pakkeforløp på 10 timer. Ikke fnugg av bedring. Viser seg i ettertid at jeg har kptsd og har blitt enda dårligere av å ha gått med det ubehandlet så lenge. Så dps kan du få billig av meg. 

Anonymkode: be261...1c4

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kjenner man igjen lusa på veggen så kjenner man igjen lusa på veggen. 

Hvor tykk er journalen din ts? Når var det du hadde din første time på legekontoret hvor du tok opp mental uhelse. Hvor mange psykologer og psykiatere har du hatt gjennom livet? Hvor mange av disse diagnosene har du vært uenig i? osv osv 

Anonymkode: a5df2...5c9

• Liker 2
Skrevet

Når folk har komplekse problemer og ikke nyttiggjør seg hjelp handler det nesten alltid om personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: 46b61...a22

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når folk har komplekse problemer og ikke nyttiggjør seg hjelp handler det nesten alltid om personlighetsforstyrrelse. 

Det var nå en voldsom generalisering. Mange må prøve flere typer antidepressiva mot depresjon, psykosemedsiner mot psykose og så videre - før de finner rett medisin og rett dose.

Men det er jo klart billigere å bare avskrive og utskrive folk som personlighetsforstyrrelset enn å bruke tid på å finne rett behandling.

Anonymkode: 2a1de...5b3

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da setter de i såfall en diagnose og gir tilbud likevel. Trenger ikke å ha personligshetsforstyrrelse for å være lite mottagelig for å få hjelp.

Anonymkode: bc3e7...4c3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke sant. Det kan og handle om komplekse traumer og andre tilstander det kreves spisskompetanse for å behandle. Dps er ikke nødvendigvis stedet man får behandlere med lang erfaring og kompetanse på det man trenger. Det er ikke gitt at dette har med TS å gjøre. Alt kan ikke legges på pasienten. Behandleren har og et ansvar. 

Anonymkode: dc89d...d5f

• Liker 2
Skrevet

Jer ser og leser her at absolutt ingen av dem som svarer kjenner til hvilke plager og helse barn som r født kattemat prematur står i fare for å få og må leve med å ha. 
Ts er født i 26. svangerskapsuke, eller deromkring. Står i hi. 
Altså må hun som nyfødt ha svevd mellom liv og død. 
I dag følges disse barna opp tett, for å sette inn hjelp raskt, når det trengs, fordi man vet at mange av dem slipper på ulike måter. Da ts ble født hadde man naturlig mindre erfaring og tenkte mindre på å forebygge. 
At ts skal slite med å få hjelpen hun trenger fordi sykehuset hun ble født på klarte å redde livet hennes, men glemte å gi henne oppfølging er uhørt. 
Fastlegen bør her legge inn støtet. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 21.14):

Ts her

takk for at tok deg tid til å dele erfaringer med meg . Å få litt erfaringer fra andre hjelper å høre selvom det er trist at du opplever systemet likt som meg

Jeg undrer meg veldig over helsevesnet. For det første var det en lang kamp og mange henvisninger å i det hele tatt komme inn på dps . Og når man kommer inn får man ikke hjelp om man ikke passer nok i som du sier 

de sier at siden jeg står opp morgenen, står i jobb og barn, og ivaretar hygiene katogorisert de ikke meg som noe veldig slutt . Skal de vente med å hjelpe til disse tingene ikke ivaretas mer?

jeg må søke rundt i det private og ser om jeg finner noen som vil hjelpe eller bruke ørene i det minste 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jer ser og leser her at absolutt ingen av dem som svarer kjenner til hvilke plager og helse barn som r født kattemat prematur står i fare for å få og må leve med å ha. 
Ts er født i 26. svangerskapsuke, eller deromkring. Står i hi. 
Altså må hun som nyfødt ha svevd mellom liv og død. 
I dag følges disse barna opp tett, for å sette inn hjelp raskt, når det trengs, fordi man vet at mange av dem slipper på ulike måter. Da ts ble født hadde man naturlig mindre erfaring og tenkte mindre på å forebygge. 
At ts skal slite med å få hjelpen hun trenger fordi sykehuset hun ble født på klarte å redde livet hennes, men glemte å gi henne oppfølging er uhørt. 
Fastlegen bør her legge inn støtet. 

Ts her

det virker som om du kan noe fakta om premature. Er det kjent at de kan slite med ting som jeg gjør?  

fastlegen har prøvd så godt hun kan . Det tok mange henvisninger og insisteringer fra henne før de i det hele tatt tok meg inn 

Jeg er jo født tidlig 90 tall. Det min far sa de fikk beskjed om var å stimulere meg masse og eksponere meg mye for å «trene meg» . Det tror man nå et feil å gjøre 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her

jet ønsker jo hjelp. Jeg vil finne årsaken og grunnsteinen til problemene mine. Litt som å behandle kreftsykdommen i kreft og ikke bare operer bort en tumor men ikke grunnsykdommen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts her

jet ønsker jo hjelp. Jeg vil finne årsaken og grunnsteinen til problemene mine. Litt som å behandle kreftsykdommen i kreft og ikke bare operer bort en tumor men ikke grunnsykdommen 

Jeg tror det er åpenbart at årsaken til problemene dine er omsorgssvikt og ekskludering/mobbing. Som meg, hadde du ikke trygghet på noen arenaer i livet, verken hjemme eller på skole/fritid. 

Jeg syns det er rart at DPS ikke vet hva de skal gjøre med deg. Har de aldri tilbudt noen form for behandling? Problematikken din er typisk for kompleks PTSD, men jeg kan selvsagt ikke si at det er det du har. Men jeg kan si at ved traumelidelser så har de gått mer vekk fra samtaleterapi og det å "forstå", og jobber mer med å styrke deg fra her og nå. 

K-ptsd og traumer gir mye av de samme utfordringene som både autisme og adhd. Uro, hypersensitivitet, angst, klarer ikke lyd/lys, er i alarmberedskap uten at man tenker over det, sosialt er helt utmattende, konsentrasjonsvansker, rastløshet, søvnvansker, problemer med regulering av følelser, dissosiering, lav selvfølelse, stimming, osv. 

Kan du ha vært uheldig og kommet til litt feil folk i dps systemet? Jeg ville tatt en lang prat med fastlegen hvor alt forklares med teskje, så må fastlegen henvise deg på nytt. DPS har sine brister, helt klart, men ikke gi opp ❤️ 

Anonymkode: 8f36d...0b9

Skrevet

Høres ikke helt greit ut sånn som de bare avskriver deg med at du ikke kan hjelpes. Hvis de er usikker så kan de konferere med spesialister andre steder i landet omså. 

Det er ikke sikkert du kan bli helt symptomfri, men jeg er sikker på at du kan få det bedre enn du har det nå, også lære deg å leve med de plagene som er igjen. 

Helsevesenet er pliktig til å søke hjelp av andre, omså ekstern hjelp for å gi adekvat behandling. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...