Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere. Lederen min har satt teamsvarsling på oss ansatte. Det betyr at hver gang vi blir grønne så popper vi opp på skjermen henne.  Ønsker bare å høre med dere om dette er vanlig ?

Anonymkode: d6529...c0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres vel greit ut det, hvis det er i arbeidstiden 

Anonymkode: 542ca...647

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Derfor har jeg meg på som inaktiv uansett. Meldinger kan sendes når som helst. 

Anonymkode: 27c20...515

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er jo greit å vite om dere sitter i et møte eller er tilgjengelig på telefon. 

Anonymkode: 51053...c3d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres slitsomt ut med mindre hun har veldig få ansatte.

Anonymkode: 0654e...01e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her. 
Vi vises alle i teams vinduet hvilken status vi har, men leder har i tillegg satt på varsling. Som betyr at hver gang vi går fra rød til grønn, eller gul til grønn osv så popper vi opp i et eget lite bilde på skjermen. Føles som en slags overvåkning. 

AnonymBruker
Skrevet

Teams er jo skapt for sånne folk som overvåker ansatte, den funksjonen der altså.. 😅 Google how to stay active on teams, så får du noen tips fra folk i samme situasjon!

Det er nok ikke vanlig. Jeg vet om EN leder på min arbeidsplass som følger med på det, der ble det full HR-sak og blodrøde medarbeider-samtaler. Ikke kun pga det, det var jo en del av et mønster med overvåking og detaljstyring. Poenget er uansett, at på min arbeidsplass er det ikke vanlig, det er bare den mest nazi lederen som gjør det. 

Jeg har sjelden på teams lengre, bare når det er et møte. Vi kommuniserer mest på mail og slack. 

Jeg har også en jobb hvor man leverer på oppgaver og kan flekse en del, det er ikke så viktig om man jobber 9-17, bare man leverer på deadlines. Man bør jo være tilgjengelig i kjernetid, men det er ikke så big deal, så lenge man jobber. Det finnes på en måte andre måter å kontrollere det på, om man vil, nemlig på det man leverer.

Anonymkode: 1e121...3a5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. 
Vi vises alle i teams vinduet hvilken status vi har, men leder har i tillegg satt på varsling. Som betyr at hver gang vi går fra rød til grønn, eller gul til grønn osv så popper vi opp i et eget lite bilde på skjermen. Føles som en slags overvåkning. 

Hvordan vet dere dette, har hun informert om det? Og sa hun årsaken? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. 

Ja, det er jo overvåking. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet dere dette, har hun informert om det? Og sa hun årsaken? 

TS her. Leder har ikke informert oss om det, men vi har sett det på skjermen hvis vi har vært der inne for et eller annet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er jo greit å vite om dere sitter i et møte eller er tilgjengelig på telefon. 

Man trenger jo ikke ha på varslinger for det. Du kan jo bare sjekke status akkurat når du har tenkt å kontakte vedkommende.

AnonymBruker
Skrevet

Mener du at hun får et varsel om at du er grønn/ledig?
Eller at det faktisk opper opp bilde fra kameraet ditt? Så hun sitter å overvåker ansiktet deres live? 
Hvis sistnevnte, så er det nokså sjukt ja!

Anonymkode: 6c10b...e67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man trenger jo ikke ha på varslinger for det. Du kan jo bare sjekke status akkurat når du har tenkt å kontakte vedkommende.

Om jeg vet jeg skulle levert et skriv til Tina i 4 etasje,  snakket med Lea i 1 etasje om en sak og jeg akkurat har avsluttet en oppgave er det et greit påskudd å treffe ansatte på uten å avbryte noe når de går fra rød til grønn. Da har de ikke påbegynt nye oppgaver og har gjerne noen minutter tilgjengelig.  

AnonymBruker
Skrevet

Her synes jeg du overreagerer.

Det kan være helt greie grunner for å ha statusvarslingen aktiv.

Jeg bruker selv denne funksjonen og den er nyttig når man ønsker å ta kontakt, men ønsker å vente til personen er "grønn", så man ikke forstyrrer unødig. 

Dersom lederen et et normalt godt menneske så blir ikke han eller hun et troll bare fordi han eller hun bruker varsler i teams. 

Jeg ville ha spurt åpent om hvorfor den brukes. Kanskje svaret er hyggelig.

Hilsen mann 51, som ønsker å være omtenksom på teams. 

Anonymkode: bbc64...31b

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Fagforening/verneombud sier jeg bare.

Anonymkode: 59615...5d7

AnonymBruker
Skrevet

Høres slitsomt ut. Når jeg er på jobb så jobber jeg. Jeg har ikke tid til å sitte med sjefen på Teams

Anonymkode: fac28...014

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 21.39):

Høres slitsomt ut. Når jeg er på jobb så jobber jeg. Jeg har ikke tid til å sitte med sjefen på Teams

Anonymkode: fac28...014

Slitsomt for sjefen, ja.

Det høres slitsomt ut for TS å faktisk bry seg om dette. For min del bruker jeg Teams og sjefen kan sjekke status til enhver tid, men den er ofte opptatt/i møte da den følger Outlook-kalenderen min.

I stedet har vi et timeregistreringssystem som viser statusen vår, på kontoret, fraværende, arbeider annet sted.

Dette er ganske vanlig, enten det er digital form eller på en tavle, man kan finne slikt på mange steder hvor det jobbes både på kontor og ute.

Anonymkode: 9826e...b9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 20.53):

Her synes jeg du overreagerer.

Det kan være helt greie grunner for å ha statusvarslingen aktiv.

Jeg bruker selv denne funksjonen og den er nyttig når man ønsker å ta kontakt, men ønsker å vente til personen er "grønn", så man ikke forstyrrer unødig. 

Dersom lederen et et normalt godt menneske så blir ikke han eller hun et troll bare fordi han eller hun bruker varsler i teams. 

Jeg ville ha spurt åpent om hvorfor den brukes. Kanskje svaret er hyggelig.

Hilsen mann 51, som ønsker å være omtenksom på teams. 

Anonymkode: bbc64...31b

Dette gjør jeg også. Jeg bruker det rett og slett for å kunne kontakte folk når det passer for dem. Greit å få varsel, så jeg kan gjøre andre ting mens jeg venter uten å sjekke status hele tiden.

Når jeg har snakket med dem, tar jeg bort varslingen igjen, jeg har den jo ikke på kontinuerlig.

Anonymkode: 104db...30c

• Liker 1
Skrevet

Dette er vel ok? Jeg har hatt jobber (i samme selskap) hvor det forventes at jeg møter folk (dvs opptatt) hele tiden. Mens i nåværende jobb får jeg faktisk ikke gjort det jeg skal dersom jeg sitter i møter hele dagen lang. Ergo forventes det at jeg har ganske åpen kalender.

Det som er rart, er om dette ikke er avklart. Hva må til for å få jobben gjort, liksom. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er man ikke grønn når man ikke er i telefonen eller i et møte? Jeg sitter ofte lenge og jobber i dokumenter, blant annet. 

Anonymkode: a547b...ff7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...