AnonymBruker Skrevet 30. mai #1 Skrevet 30. mai Hei, skal begynne å studere, men har ikke behov for lån fra Lånekassen. Vil det alikevel lønne seg å ta det, ha det på høyrentekonto/fond, for så å betale det tilbake med en gang jeg skal begynne å betale tilbake? Anonymkode: 65265...e61
AnonymBruker Skrevet 30. mai #3 Skrevet 30. mai Ja, spesielt om du får borteboerstipend. Det er jo gratis penger. Anonymkode: c5c0b...8bd 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #4 Skrevet 30. mai Ja, bare hvis du får borteboerstipend. Anonymkode: 0f693...83b 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #5 Skrevet 30. mai Får ikke borteboerstipend når man er over 30 vel? Kan få basis, barn og over 30. det vil nok ikke bli stipend fordi jeg har for høy inntekt, men lånet renter seg jo ikke før jeg er ferdig utdannet? Og det vil rente seg på konto i mellomtiden.. ts Anonymkode: 65265...e61
AnonymBruker Skrevet 30. mai #6 Skrevet 30. mai Så lenge det du sparer i har høyere rente en lånekassa, så lønner det seg. Dog er lånekassa sin rente blitt ganske høy nå snitt ca 5.1% rente. Anonymkode: ccff4...b34
PhilosopherSe7en Skrevet 30. mai #7 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, bare hvis du får borteboerstipend. Anonymkode: 0f693...83b Hva er logikken i det? Om en har mulighet til å ta ett rentefritt lån så tar en jo de pengene inn i fond/aksjer/høyrentekonto og får gratis penger.
AnonymBruker Skrevet 30. mai #8 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så lenge det du sparer i har høyere rente en lånekassa, så lønner det seg. Dog er lånekassa sin rente blitt ganske høy nå snitt ca 5.1% rente. Anonymkode: ccff4...b34 Men starter rentene før utdanningen er ferdig? Ts Anonymkode: 65265...e61 3
PhilosopherSe7en Skrevet 30. mai #9 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så lenge det du sparer i har høyere rente en lånekassa, så lønner det seg. Dog er lånekassa sin rente blitt ganske høy nå snitt ca 5.1% rente. Anonymkode: ccff4...b34 Men en betaler ikke rente mens en studerer 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai #10 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Får ikke borteboerstipend når man er over 30 vel? Kan få basis, barn og over 30. det vil nok ikke bli stipend fordi jeg har for høy inntekt, men lånet renter seg jo ikke før jeg er ferdig utdannet? Og det vil rente seg på konto i mellomtiden.. ts Anonymkode: 65265...e61 Renten er nå rundt 5% på sparekonto, om det er det om 3-5år, vet man ikke. Anonymkode: 0f693...83b 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #11 Skrevet 30. mai PhilosopherSe7en skrev (Akkurat nå): Men en betaler ikke rente mens en studerer det jeg trodde også. At jeg tar Max lån og setter det på noe så det vokser og betaler tilbake med en gang før rentene begynner. Det vil jo bli noen tusenlapper i renteinntekter? Ts Anonymkode: 65265...e61
AnonymBruker Skrevet 30. mai #12 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så lenge det du sparer i har høyere rente en lånekassa, så lønner det seg. Dog er lånekassa sin rente blitt ganske høy nå snitt ca 5.1% rente. Anonymkode: ccff4...b34 Derfor lønner det seg å betale ned studielånet raskest mulig. Anonymkode: 0f693...83b 1
PhilosopherSe7en Skrevet 30. mai #13 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Renten er nå rundt 5% på sparekonto, om det er det om 3-5år, vet man ikke. Anonymkode: 0f693...83b Hva har det med saken å gjøre? Renter løper ikke så lenge en er student og mottar støtte fra lånekassen 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai #14 Skrevet 30. mai Så lenge du tar 30 studiepoeng per semester blir det ikke renter. Om du stryker på en eksamen og ikke tar/består konten eller går deltid et semester, blir det lagt på renter til lånet ditt. Borteboerstipend er når du ikke bor hjemme hos foreldrene dine, å har ingen ting med alder å gjøre. Anonymkode: 33fc9...2ff
AnonymBruker Skrevet 30. mai #15 Skrevet 30. mai Det er ikke sikkert at det vil lønne seg å ta opp studielån bare for å sette pengene på en høyrentekonto eller i fond. Renten du får på sparekontoen eller avkastningen fra fond må være høyere enn renten du betaler på studielånet for at det skal lønne seg. I tillegg må du skatte av renteinntekter og eventuell gevinst fra fond. Anonymkode: 95ffe...eab 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai #16 Skrevet 30. mai Mye greier her. Tanken var å ta max lån, sette det på en høyrentekonto e.l i løpet av hele utdanningsløpet. Det vil rente seg og når utdanningen er fullført, betaler jeg ned summen før rentene starter og beholder renteinntektene jeg har fått selv Hva som som blir stipend osv tar jeg ikke stilling til nå. ts Anonymkode: 65265...e61 2
PhilosopherSe7en Skrevet 30. mai #17 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så lenge du tar 30 studiepoeng per semester blir det ikke renter. Om du stryker på en eksamen og ikke tar/består konten eller går deltid et semester, blir det lagt på renter til lånet ditt. Borteboerstipend er når du ikke bor hjemme hos foreldrene dine, å har ingen ting med alder å gjøre. Anonymkode: 33fc9...2ff En kan vel henge etter ned opptil 60 studiepoeng før en mister rett på støtte, og så lenge en har støtte så påløper ikke renter.
AnonymBruker Skrevet 30. mai #18 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så lenge du tar 30 studiepoeng per semester blir det ikke renter. Om du stryker på en eksamen og ikke tar/består konten eller går deltid et semester, blir det lagt på renter til lånet ditt. Borteboerstipend er når du ikke bor hjemme hos foreldrene dine, å har ingen ting med alder å gjøre. Anonymkode: 33fc9...2ff Så man kan få borteboerstipend når man er over 30, gift og har barn?.. ts Anonymkode: 65265...e61
AnonymBruker Skrevet 30. mai #19 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mye greier her. Tanken var å ta max lån, sette det på en høyrentekonto e.l i løpet av hele utdanningsløpet. Det vil rente seg og når utdanningen er fullført, betaler jeg ned summen før rentene starter og beholder renteinntektene jeg har fått selv Hva som som blir stipend osv tar jeg ikke stilling til nå. ts Anonymkode: 65265...e61 Ts igjen - skal ta fulltidsstudier. Anonymkode: 65265...e61
PhilosopherSe7en Skrevet 30. mai #20 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mye greier her. Tanken var å ta max lån, sette det på en høyrentekonto e.l i løpet av hele utdanningsløpet. Det vil rente seg og når utdanningen er fullført, betaler jeg ned summen før rentene starter og beholder renteinntektene jeg har fått selv Hva som som blir stipend osv tar jeg ikke stilling til nå. ts Anonymkode: 65265...e61 Ja du har helt rett, folk her bare svarer uten mål og mening 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå