Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Rart. For meg er det motsatt. De desidert varmeste og omtenksomme mennesker jeg kjenner er kristne. Veldig mange ateister er fordømmende overfor de som har en tro. Det er ikke måte på hvor enfoldige og dumme vi er. Det går sjelden motsatt vei selv om det sikkert finnes det også.

Anonymkode: fe609...4c9

Da burde du prøve å si at du har mistet troen din, støtter folks rett til p elske hvem de vil. 

Jeg opplevde så mye dritt og dømming fordekt som "tro" at jeg ble kvalm. 

Den dag i dag unngår jeg mange troende i familien fordi de bare ikke klarer å la være å prøve å overtale meg. 

Anonymkode: f82cd...4f4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
debatant skrev (4 timer siden):

Sånn kan en holde på. Guds fred kan selvfølgelig føles. Virkeligheten kan føles.

Og som vanlig er du ikke i stand til å svare på noe som helst når du blir konfrontert med det du skriver. Du bare vrir deg unna, slår aldri feil.

Anbefaler at du egentlig lar være å diskutere når du så tydelig ikke er i stand til å svare for deg.

Anonymkode: 5408e...55b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp i et passe tradisjonelt hjem, de er kristne nok til at de døper barna sine og går i kirken på julaften, og driter fullstendig i religion alle andre dager. Jeg gikk på søndagsskole, hos to nydelige gamle damer, som bare var helt fantastisk. De fortalte spennende historier (fra Bibelen), fortalte om en Far i himmelen som elsket oss akkurat som vi var, vi fikk klistremerker til å sette i en bok (Noahs ark og dyr!), og vi fikk boller og kakao. Jeg tok med meg denne troen på en god og kjærlig far som beskyttet meg. 

Jeg har aldri likt å være på gudstjeneste. Jeg liker kirker som bygg, men selve gudstjeneste funker ikke for meg, det blir feil. Har møtt litt for mange prester som opplever seg selv som bedre enn oss andre, for de er nærmere Gud. Jeg gikk på kristen videregående, der mange tilhørte frikirken, og det ble hvertfall feil. Så der datt jeg ut. Jeg fikk kjeft for å ikke delta på gudstjenester og være aktiv i menigheten. Så da takket jeg for meg. Jeg hadde vel aldri den helt store troen uansett, men jeg likte fellesskapet. En runde naturvitenskapelige studier senere så var det hvertfall ingenting igjen. 

Bodde tilfeldigvis i en firemannsbolig og hadde noen ekstremt religiøse sørlendinger som naboer, typ broderier med bibelsitater på veggene og bibelstudier ukentlig. Da jeg overhørte dem stå i fellesgangen og diskutere hvordan de skulle lyve for oss andre for å få ha barnevognen sin i gangen permanent, da kjente jeg på at «kristne verdiene» de snakket så mye om det var bare tull og vas. Det var flere sånne tilfeller, hele ideen om kristne verdier falt fullstendig. 

Religion er skapt for å kontrollere folk, skremme dem til å oppføre seg. Grunntanken om å være et godt menneske er god, men det stikker ikke så dypt. 

Anonymkode: 69f30...3dd

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Religion er skapt for å kontrollere folk, skremme dem til å oppføre seg. Grunntanken om å være et godt menneske er god, men det stikker ikke så dypt. 

Amen.. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Og som vanlig er du ikke i stand til å svare på noe som helst når du blir konfrontert med det du skriver. Du bare vrir deg unna, slår aldri feil.

Anbefaler at du egentlig lar være å diskutere når du så tydelig ikke er i stand til å svare for deg.

Anonymkode: 5408e...55b

Å debattere semantikk var lissom ikke tema her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da burde du prøve å si at du har mistet troen din, støtter folks rett til p elske hvem de vil. 

Jeg opplevde så mye dritt og dømming fordekt som "tro" at jeg ble kvalm. 

Den dag i dag unngår jeg mange troende i familien fordi de bare ikke klarer å la være å prøve å overtale meg. 

Da har du vært uheldig. Ingen kristne jeg kjenner, og de representerer nok kristne flest, fordømmer overhodet ingen pga manglende tro/annet livssyn, seksuell legning eller hvordan de lever livet. Derimot er det mye hån den andre veien, dvs ikke-kristne som skal fortelle hvor uintelligente og dumme troende er. Det er bare å lese tråder her på kg. Du skal lete godt om du finner noen kristne som fordømmer her. Latterliggjøring av troende og religion er det derimot nok av.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Bodde tilfeldigvis i en firemannsbolig og hadde noen ekstremt religiøse sørlendinger som naboer, typ broderier med bibelsitater på veggene og bibelstudier ukentlig. Da jeg overhørte dem stå i fellesgangen og diskutere hvordan de skulle lyve for oss andre for å få ha barnevognen sin i gangen permanent, da kjente jeg på at «kristne verdiene» de snakket så mye om det var bare tull og vas. Det var flere sånne tilfeller, hele ideen om kristne verdier falt fullstendig. 

Anonymkode: 69f30...3dd

Om du hadde overhørt dine ikke-kristne naboer snakke om dette så hadde du kanskje ikke reagert. Eller hadde du skyldt på at de hadde vært ateister? Neppe. Du setter høyere moralske krav til at kristne. Hvis ikke de oppfyller dine forventninger så er det kristendommen sin skyld. Synes du det blir rett?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rart. For meg er det motsatt. De desidert varmeste og omtenksomme mennesker jeg kjenner er kristne. Veldig mange ateister er fordømmende overfor de som har en tro. Det er ikke måte på hvor enfoldige og dumme vi er. Det går sjelden motsatt vei selv om det sikkert finnes det også.

Ikke alle ikke troende er misjonerende ateister. De fleste har en avslappende forhold til det og ikke tro. Noen kristne er fantastiske mennesker og andre ikke. Samme gjelder ikke troende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har du vært uheldig. Ingen kristne jeg kjenner, og de representerer nok kristne flest, fordømmer overhodet ingen pga manglende tro/annet livssyn, seksuell legning eller hvordan de lever livet. Derimot er det mye hån den andre veien, dvs ikke-kristne som skal fortelle hvor uintelligente og dumme troende er. Det er bare å lese tråder her på kg. Du skal lete godt om du finner noen kristne som fordømmer her. Latterliggjøring av troende og religion er det derimot nok av.

Jeg har vært kirketjener i to kirker, gått i tre og studerte bibelen i mange år. Uheldig? 

Nei, den må du lenger it på landet med. 

Du er overbevist om at alle andres opplevelse er uflaks, snudd på hode etc etc. Jeg forteller deg at jeg er FØDT inn i det, forsøkt hjernevasket i tosifret antall år. Forsøkte FLERE trossamfunn og med SAMME resultat. Altså jeg VILLE beholdte troen, men Bibelen og de som påstår at de tror på den gjorde det helt umulig for meg.

Uheldig? Nei, klarte ikke å lure meg selv lenger. Enda så hardt jeg prøvde.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har vært kirketjener i to kirker, gått i tre og studerte bibelen i mange år. Uheldig? 

Nei, den må du lenger it på landet med. 

Du er overbevist om at alle andres opplevelse er uflaks, snudd på hode etc etc. Jeg forteller deg at jeg er FØDT inn i det, forsøkt hjernevasket i tosifret antall år. Forsøkte FLERE trossamfunn og med SAMME resultat. Altså jeg VILLE beholdte troen, men Bibelen og de som påstår at de tror på den gjorde det helt umulig for meg.

Uheldig? Nei, klarte ikke å lure meg selv lenger. Enda så hardt jeg prøvde.

Jeg er ikke overbevist om noe som helst, men kommer bare med mine erfaringer. De er så langt unna dine som mulig og jeg kjenner mange kristne i forskjellige miljøer. Det er fristende å tro at du kanskje har vokst opp en en mer sekterisk menighet, eller i hvert fall i en fundamentalistisk, men det vet jeg jo ikke noe om. Det er synd du har de erfaringer du har for jeg VET at slik er det stort sett ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Skal vi se på vitenskapen er det korrekte svaret hermeneutisk at vi vet ikke om Gud finnes. Personlig føler jeg hans nærvær i form av kjærlighet og fred i naturen. En stille kraft. Jeg har gjennomgått mye i livet og det er som om Gud har kommet nærmere. En forsker ville vel bare redusert dette til en enkel materialistisk forklaring som at jeg ofte har ekstra synaptisk fyring i tinninglappene. 

Jeg vokste ikke opp i et kristent hjem men søkte lenge i ulike religioner og fant et svar i kristendommen. Jeg har hatt veldig intense og virkelige religiøse opplevelser og noen vil forklare det med sykdom og noen med glimt inn i en annen virkelig. Kanskje den ene forklaringen ikke utelukker den andre. Kanskje jeg er synsk og blir av og til gal av det og trenger legehjelp av det. 

Jeg har hatt så mye kontakt med Gud at jeg har oppfattet han som mann. Både streng og full av kjærlighet og tilgivelse. Det er viktig å følge budene og han liker at man søker kunnskap. Særlig i uberørt natur er hans nærvær tydelig. En konge. 

Jeg har funnet en koselig pinsemenighet hvor jeg får felleskap i det religiøse for mine vanlige venner er ikke religiøse. Denne menigheten er ganske moderne og veldig internasjonal og koselig. Når de driver med helbredelse og budskap fra tungetale så velger jeg å holde meg åpen og ikke bare avskrive det. Jeg kan selv oppfatte Guds nærvær så da kan jeg ikke utelukke at andre folk også er redskaper for Gud og kan helbrede. 

Dere trenger ingen kirke for å finne Gud og hvem vet hvordan han virkelig er? Gå i naturen og bruk hjertet. 

Anonymkode: 417dd...107

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke overbevist om noe som helst, men kommer bare med mine erfaringer. De er så langt unna dine som mulig og jeg kjenner mange kristne i forskjellige miljøer. Det er fristende å tro at du kanskje har vokst opp en en mer sekterisk menighet, eller i hvert fall i en fundamentalistisk, men det vet jeg jo ikke noe om. Det er synd du har de erfaringer du har for jeg VET at slik er det stort sett ikke.

Jeg var Protestant. Mine erfaringer er fra de største kirkene i landet...

Du vet ikke hva du ikke vet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nja, jeg ville heller sagt at Big bang-modellen i dag er grunnleggende lik det den var på 80-tallet. Essensen er den samme, nemlig at universet startet i et punkt og utvidet seg derfra. Grunnen til at noen likevel endres er bedre måleinstrumenter og bedre kunnskap. Dagens modell er bygget på tidligere modeller.

Det er lov til å tvile på dette, men teorien er bygget på forskjellige observasjoner. Har du noen alternativ teori?

I dag er bb halvparten så gammel som på 80 tallet. Langt yngre enn feilmarginen på 80tallets modell, selvfølgelig. I dag produserer bb hydrogen, helium og litt litium. På 80 tallet produserte bb bare hydrogen. Så deres antagelser var totalt gale om en tar dagens bb seriøst. En har innført mørk materie og energi, for å gjøre matematikken litt mer sannsynlig.

80 tallets bb hadde heller ingen inflasjon.

Men begge modellene bærer navnet big bang. Det er jo en likhet på de to totalt forskjellige bb'ene.

Endret av debatant
AnonymBruker
Skrevet
debatant skrev (5 timer siden):

I dag er bb halvparten så gammel som på 80 tallet. Langt yngre enn feilmarginen på 80tallets modell, selvfølgelig. I dag produserer bb hydrogen, helium og litt litium. På 80 tallet produserte bb bare hydrogen. Så deres antagelser var totalt gale om en tar dagens bb seriøst. En har innført mørk materie og energi, for å gjøre matematikken litt mer sannsynlig.

80 tallets bb hadde heller ingen inflasjon.

Men begge modellene bærer navnet big bang. Det er jo en likhet på de to totalt forskjellige bb'ene.

Joda, men dette er egentlig detaljer. Teorien bak bb er at all materie i universet på et tidspunkt var samlet i et punkt. At mer forskning har gjort at vi vet mer bør ikke overraske. Det er samme teori som er utviklet.

Men jeg lurte på hva din teori er? Har du noen modell du mener er mer sannsynlig? Siden du går så hardt ut mot big bang så har du kanskje noen egne tanker om dette?  Forholder du deg til skapelsen slik den er formulert i Bibelen? Den er jo ikke veldig vitenskapelig forklart der, mener du i tilfelle det er synd å forske på dette? 

• Nyttig 2
Skrevet

Det er jo en likhet på de to totalt forskjellige bb'ene.

En Mazda blir ikke en total forskjellig bil om du setter på lavprofil dekk og henter opp en wunderbaum. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Joda, men dette er egentlig detaljer. Teorien bak bb er at all materie i universet på et tidspunkt var samlet i et punkt. At mer forskning har gjort at vi vet mer bør ikke overraske. Det er samme teori som er utviklet.

Men jeg lurte på hva din teori er? Har du noen modell du mener er mer sannsynlig? Siden du går så hardt ut mot big bang så har du kanskje noen egne tanker om dette?  Forholder du deg til skapelsen slik den er formulert i Bibelen? Den er jo ikke veldig vitenskapelig forklart der, mener du i tilfelle det er synd å forske på dette? 

80 tallets bb gav mange gale prediksjonen. I stedet for å forkaste modellen, slik vanlig vitenskap gjør. Velger en å forandre på den. Som om det er en hellig ku. Det er ikke bare en bagatellmessig detalj som er forandret. Men det meste av modellen.

Fremdeles virker ikke modellen. Det siste nå er at det var 2 bb'er. En med materie og en med mørk materie. Det skal bli spennende å se fortsettelsen på bb eventyret. Siste kapittel er iallefall ikke skrevet.

AnonymBruker
Skrevet
debatant skrev (På 18.6.2025 den 5.55):

80 tallets bb gav mange gale prediksjonen. I stedet for å forkaste modellen, slik vanlig vitenskap gjør. Velger en å forandre på den. Som om det er en hellig ku. Det er ikke bare en bagatellmessig detalj som er forandret. Men det meste av modellen.

Fremdeles virker ikke modellen. Det siste nå er at det var 2 bb'er. En med materie og en med mørk materie. Det skal bli spennende å se fortsettelsen på bb eventyret. Siste kapittel er iallefall ikke skrevet.

Du finner neppe mange astrofysikere som er enige med deg i dette. Men det er greit.

Jeg registrerer også at du ikke vil svare på om hvorvidt du har en egen teori som du mener trumfer bb. Men det er greit, det er lov å være uenig uten å ha et alternativ.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du finner neppe mange astrofysikere som er enige med deg i dette. Men det er greit.

Jeg registrerer også at du ikke vil svare på om hvorvidt du har en egen teori som du mener trumfer bb. Men det er greit, det er lov å være uenig uten å ha et alternativ.

Mamma Mia,  det er jo astrofysikkerne som omskriver bb fortløpende. Hold meg utenfor.  Jeg har mine meninger, men det har ingen ting med bb å gjøre. Hvorfor forandre tema?

Gjest Lawyam
Skrevet

Mamma Mia,  det er jo astrofysikkerne som omskriver bb fortløpende. Hold meg utenfor.  Jeg har mine meninger, men det har ingen ting med bb å gjøre. Hvorfor forandre tema?

Temaet for tråden handler om hvorfor noen forlot kristendommen og det kan umulig være pga bb, så mulig du kunne tenke over om du skulle forandre tema selv... ;)

Skrevet
Lawyam skrev (10 timer siden):

Temaet for tråden handler om hvorfor noen forlot kristendommen og det kan umulig være pga bb, så mulig du kunne tenke over om du skulle forandre tema selv... ;)

Det var jo skapelsen i bibelen som ikke gav mening for en 6 åring. Akkurat som om bb gir mening for noen som helst. Sånn ble bb tema.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...