Rhodiola Skrevet 3. juni #21 Skrevet 3. juni Tråden er ryddet for nedsettende ytringer, avsporinger og tilhørende svar. Rhodiola, adm.
Trolltunge Skrevet 3. juni #22 Skrevet 3. juni Ja. Årsaken er at jeg vokste opp i et liksom gladkristent miljø, men som 14 åring leste jeg bibelen fra perm til perm. Da sto det ikke igjen en tro som var verdt å holde på etter det. Min far ble rasende da jeg konkluderte med at Gud var en forbanna selvopptatt drittsekk, som jeg ikke ville tro på eller prise, men min mor ga meg medhold for en gangs skyld. Om ikke nøyaktig i ordene, så i at jeg hadde rett til egen konklusjon. 5 2 2
debatant Skrevet 4. juni #23 Skrevet 4. juni (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg vokste opp i en kristen familie, gikk på søndagsskole og hele pakka. Jeg forsøkte å tro på Gud, og leste bibelen i tenårene for å forsøke å finne svar, snakket med prester, involverte meg i kirken blaa ved å synge i kirkekoret m.m. Jo eldre jeg ble jo mer absurd fremstod kristendommen (og andre religioner forøvrig). Det er absolutt ingenting som tilsier at det skulle finnes en "Gud", det er et fantastifoster mennesket har funnet opp for å finne mening i vår eksistens, som mennesker har gjort til alle tider. Ofret barn til ulike guder fordi man trodde det ville gi bedre avlinger, eller drept mennesker fordi deres fantastivenn er en annen en sin egen fantasivenn. I slutten av tenårene var det også litt sånn at jeg ikke ville ha den guden som beskrives i bibelen, et mer ondsskapsfullt, selvrettferdig og hevngjerrig vesen finnes knapt i literaturen. Ta bare historien om Adam & Eva - som ikke fikk lov til å spise av kunnskapens tre. Hvorfor laget Gud kunnskapens tre da? Når de spiser av treet uansett er straffen at Adam må jobbe hardt og Eva må adlyde Adam, samt føde barn i smerter. Altså virkelig? Dette er helt tydelig funnet på av menn som ønsker å kontrollere kvinner. I tillegg blir Adam & Eva utvist fra Edens hage, fordi Gud er redd for at de skal spise av livets tre og dermed bli udødelige. Også da? Det er helt på styr, og sånn fortsetter det gjennom hele bibelen. Dette går det altså mennesker i 2025 rundt og tror på, at det finnes en slik Gud og at ordene i bibelen kommer fra Gud, bare skrevet av mennesker. Fascinerende også at kristne velger seg primært ut delene fra det nye testamentet (og ser bort fra mye av det gamle) som er snillere, men så er man altså dømmende og ekskluderende med bibel i hånd når det er noe man ikke liker. Sex før ekteskapet og homofile er fysj, men det er ikke så farlig med andre ting. Tilfeldig utdrag fra bibelen: "Når en mann eller kvinne har et gjenferd eller en spådomsånd i seg, skal de dø. De skal steines. Deres eget blod kommer over dem." "«Den som sparer på riset, hater sin sønn, men den som elsker ham, tukter ham tidlig.»" "Og Herren sa til Moses: 14Før spotteren utenfor leiren! Alle som hørte ham, skal legge hendene på hodet hans, og hele menigheten skal steine ham. 15Så skal du si til israelittene: Når noen forbanner sin Gud, fører han synd over seg. 16Og den som spotter Herrens navn, skal dø; hele menigheten skal steine ham. Enten han er innflytter eller født i landet, skal han drepes når han spotter Navnet." Likevel tør altså kristne i fullt alvor ikke bare å påstå at Gud finnes, men at Gud også er god - ha ha. Anonymkode: 05d75...09b Her er det mye. Jeg tror du aldri har opplevd Jesus, så det er en helt ny verden som venter på deg om du omvender deg fra din synd. Adam og Eva måtte stå til regnskap for sine... Hva som var absurd sa du ikke. Men at hor er synd er bare ett av de ti bud. Fint at du ser at det er 9 til. Endret 4. juni av debatant 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni #24 Skrevet 12. juni Faktisk lese Bibelen er vel rimelig effektiv for mange. Og generelt bare høre på all dobbeltmoralisme og fordømmelse av medmennsker. Anonymkode: 40d7e...66f 5 1
Midgard Skrevet 13. juni #25 Skrevet 13. juni debatant skrev (På 4.6.2025 den 5.59): Adam og Eva måtte stå til regnskap for sine... Og ALLE etter dem betaler fortsatt avdrag for deres synd. Og dette er liksom det ypperste av rettferdighet.... 4 1
Gjest Lawyam Skrevet 13. juni #26 Skrevet 13. juni Midgard skrev (17 minutter siden): Og ALLE etter dem betaler fortsatt avdrag for deres synd. Og dette er liksom det ypperste av rettferdighet.... Ikke ALLE. For ca 2000 år siden sendte Gud hjelp hit - en ny Adam - som tok på seg skylden for det gamle Adam gjorde - slik at ved å ha tillitt til Ham og følge Ham så gikk vi fri. Nå handler det ikke om at vi betaler avdrag pga Adam, vi lider fordi Adam hadde fått i oppdrag av å passe på og ikke gjorde det og gav bort makten til Satan, så det siver på en slags måte en gift som sprer seg siden den dagen til alle. Nå har Gud sendt en som stoppet giften fra å flyte fra Adam til alle mennesker; Jesus. Han fungerte som en slags stoppekrane. Han overvant døden og tok på seg skylden for de som tror, og det som nå flyter er fra Gud - til den troende via Jesus, siden det fra Ham ikke er noe gift tilstede. De ikke-troende må til Jesus for å slippe giften og Gud har invitert alle til å ta i mot Han, siden Jesus tok på seg alt for alle - men den som ikke vil komme til den 'brønnen' og velger å heller la være - de drikker fortsatt giften som er dødelig og ødeleggende. De andre drikker av Jesus. De kristne. De drikker livgivende og rensende vann. Det er en trosak. Satan prøver så godt han kan å hindre noen å drikke av den brønnen, men alt står nå engang skrevet og hvis noen gidder åpne Bibelen, så kan de lese hva Gud sier og lover om både det ene og det andre. Han HAR laget en ny pakt, en annen enn den Han laget med Moses. Da Adam åpnet døren var det konsekvenser han var blitt advart mot, årene etter var uten pakt med menneskene, før Moses pakten for at de som ikke syndet skulle lide, men Moses fortalte at det var midlertidig og forklarte det skulle komme en ny og bedre pakt; den som kom med Jesus. Rettferdighet handler om at alle er skyldige, den nye rettferdighet handler om at siden Jesus betalte så er de som tar i mot det fri. Det er rettferdig overfor Jesus. Kristne er blitt erklært rettferdige kun og utelukkende fordi Jesus betalte og Han reddet oss. Det ER gjort, den eneste som skjer fremover er at Han prøver å få flest mulig reddet fra slektskapet med Adam og over på Den Nye Adams slektskap. Menneskene er Adams etterkommere og arver det Han hadde, mens Jesus etterfølgere er regnet som Guds barn.
AnonymBruker Skrevet 13. juni #27 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 18.54): Hva bidro til at du mistet troen? Anonymkode: a4565...4d1 Var vel egentlig bare at jeg vokste opp og utviklet en normal evne til å reflektere og rasjonalisere. Innså at ingen ting med den religiøse overbevisningen holdt vann. Anonymkode: ee492...ff9 5
AnonymBruker Skrevet 13. juni #28 Skrevet 13. juni Gud har skapt alt, hele universet og alt liv. Han har også gitt lover og regler som kan være vanskelig å tolke til tider, og det er èn sann religion du har med å finne blant tusenvis av falske religioner. Han har også skapt helvette, et sted du skal pine og brenne i all evighet, om du ikke klarer å finne den éne riktige religionen. Men Gud elsker deg... Nei, dette er menneskelig kontroll. Som mennesker har forsøkt å kontrollere hverandre fra før vi tenkte ut religion. Om det finnes en skaper av alt, har han ingenting med religion å gjøre. Anonymkode: e875e...123 2
debatant Skrevet 13. juni #29 Skrevet 13. juni Midgard skrev (1 time siden): Og ALLE etter dem betaler fortsatt avdrag for deres synd. Og dette er liksom det ypperste av rettferdighet.... Etter hvilken standard måler du rettferdighet?
AnonymBruker Skrevet 13. juni #30 Skrevet 13. juni debatant skrev (2 minutter siden): Etter hvilken standard måler du rettferdighet? Du debatant, du har funnet feil religion så du kommer til helvette. Synes du det er rettferdig? Anonymkode: e875e...123 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni #31 Skrevet 13. juni Oppvokst i pinsemeningheten, med sommerferier i Saronsdal og hele pakka. Jeg mistet ikke troen i voksen alder, men akkurat i det jeg holdt å å bli tenåring. Jeg tror jeg spurte presten i menigheten jeg vokste opp i noe slikt som "Men om Jesus er Guds sønn, hvem er da foreldrene til Gud?" - Når jeg ikke fikk et ordentlig svar på det som for meg var et helt logisk spørsmål slo alt sprekker og jeg mistet troen. Ikke sånn *poff* på en og samme kveld, men litt etter litt da jeg skjønte at ingen hadde gode svar på noe som helst. Anonymkode: f8921...c40 5
Gjest Lawyam Skrevet 13. juni #32 Skrevet 13. juni (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Oppvokst i pinsemeningheten, med sommerferier i Saronsdal og hele pakka. Jeg mistet ikke troen i voksen alder, men akkurat i det jeg holdt å å bli tenåring. Jeg tror jeg spurte presten i menigheten jeg vokste opp i noe slikt som "Men om Jesus er Guds sønn, hvem er da foreldrene til Gud?" - Når jeg ikke fikk et ordentlig svar på det som for meg var et helt logisk spørsmål slo alt sprekker og jeg mistet troen. Ikke sånn *poff* på en og samme kveld, men litt etter litt da jeg skjønte at ingen hadde gode svar på noe som helst. Anonymkode: f8921...c40 Når Gud ikke har foreldre i følge Bibelen så er det jo ikke slik at noen kan finne opp noen foreldre til Gud. Som barn er det vel et logisk spørsmål å stille, og det at det ikke finnes noen foreldre der er vel heller ikke så logisk, men det er nå slik det er. Det er mye i Bibelen som ikke er spesielt logiske, det handler nå vel helst ikke om vår logiske tankegang heller, men om hvordan vi tenker kontra Gud tenker. Han sier jo selv at Hans tanker ikke er som våre, så... Det hele handler om det spirituelle. Vi har en synlig verden og så finnes det en usynlig. Før vi tror på den usynlige, vil det usynlige ikke bli synlig. Vi tror, så blir det manifestert i vår verden. Hvis vi hadde sett det først, så hadde ikke noen behøvd å tenke på det å tro - fordi vi er lært opp til å helst se og oppleve før vi tror noe som helst. Når Bibelen forteller oss at vi må tro før vi ser ting - så er det ikke lett, men Bibelen sier klart og tydelig fra om at 'når vi hører Ordet' så kommer troen, og når den kommer så skjer de tingene vi tror på. Nå tror jo alle på ting; så da er det jo uansett slik at; du har det du tror på. Heller ikke kristne ser nødvendigvis alt manifesteres, kun det vi tror på, ikke hva vi tviler på. Jesus sa jo klart i fra; 'den som ber må tro det først - så få'. Og at vi får DET vi tror på, vi får ikke mer noen av oss. Vi må altså ta et valg; tørre å tro, tørre å stole på hva Gud har lovet, stole mer på at om omstendigheter ikke ser altfor lovende ut for det blotte øye; at det er noen som ikke ser omstenstendighetene slik vi ser dem, Gud og kunsten er å stole på Hans løfter og ikke på omstendighetene. Så tror man på det da, og plutselig gikk ting bra, men ikke nødvendigvis hvis man ikke stoler på andre enn seg selv og hvordan vi ser på saken. Gud ser annerledes på ting enn oss, så det det handler om er å få snudd litt om på tankene og tenke som Gud. Hva Gud tenker finner vi ut av når vi leser Hans Ord. Det eneste Han har bedt oss om er å ha tillitt til hva Hans Ord. Når vi har det; mottar vi det. Hvis vi ikke stoler på hva Han sier har man ikke trodd Ham og da er vi like langt. I vantro. Reglene er klare nok; Det finnes en TROSLOV! Endret 13. juni av Lawyam
Midgard Skrevet 13. juni #33 Skrevet 13. juni debatant skrev (3 timer siden): Etter hvilken standard måler du rettferdighet? En er at jeg ikke skal betale for det min tip-tip-tip-tip…… bestefar gjorde. 2 1
Gjest Lawyam Skrevet 13. juni #34 Skrevet 13. juni Midgard skrev (4 minutter siden): En er at jeg ikke skal betale for det min tip-tip-tip-tip…… bestefar gjorde. Hva med å betale for det du selv har gjort da?
AnonymBruker Skrevet 13. juni #35 Skrevet 13. juni Jeg tror det er veldig vanlig å komme i en slags opprørsperiode, men så blir mange voksne og finner tilbake til verdiene igjen av en eller annen grunn. Når det er sagt, det er vel ikke bare kristne som er "religiøse". Mange ateister er vel så innpåslitne og misjonerende i sin tro. Anonymkode: f52fa...b78 2
Midgard Skrevet 13. juni #36 Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mange ateister er vel så innpåslitne og misjonerende i sin tro Ja, på samme måte som de som har til hobby å ikke samle på frimerker. Det er greit å vite hva ateisme er når du kritiserer. Ordet i seg selv burde gi deg et hint.. 3
Midgard Skrevet 13. juni #37 Skrevet 13. juni Lawyam skrev (4 timer siden): Ikke ALLE. For ca 2000 år siden sendte Gud hjelp hit - en ny Adam - som tok på seg skylden for det gamle Adam gjorde - slik at ved å ha tillitt til Ham og følge Ham så gikk vi fri. Nå handler det ikke om at vi betaler avdrag pga Adam, vi lider fordi Adam hadde fått i oppdrag av å passe på og ikke gjorde det og gav bort makten til Satan, så det siver på en slags måte en gift som sprer seg siden den dagen til alle. Nå har Gud sendt en som stoppet giften fra å flyte fra Adam til alle mennesker; Jesus. Han fungerte som en slags stoppekrane. Han overvant døden og tok på seg skylden for de som tror, og det som nå flyter er fra Gud - til den troende via Jesus, siden det fra Ham ikke er noe gift tilstede. De ikke-troende må til Jesus for å slippe giften og Gud har invitert alle til å ta i mot Han, siden Jesus tok på seg alt for alle - men den som ikke vil komme til den 'brønnen' og velger å heller la være - de drikker fortsatt giften som er dødelig og ødeleggende. De andre drikker av Jesus. De kristne. De drikker livgivende og rensende vann. Det er en trosak. Satan prøver så godt han kan å hindre noen å drikke av den brønnen, men alt står nå engang skrevet og hvis noen gidder åpne Bibelen, så kan de lese hva Gud sier og lover om både det ene og det andre. Han HAR laget en ny pakt, en annen enn den Han laget med Moses. Da Adam åpnet døren var det konsekvenser han var blitt advart mot, årene etter var uten pakt med menneskene, før Moses pakten for at de som ikke syndet skulle lide, men Moses fortalte at det var midlertidig og forklarte det skulle komme en ny og bedre pakt; den som kom med Jesus. Rettferdighet handler om at alle er skyldige, den nye rettferdighet handler om at siden Jesus betalte så er de som tar i mot det fri. Det er rettferdig overfor Jesus. Kristne er blitt erklært rettferdige kun og utelukkende fordi Jesus betalte og Han reddet oss. Det ER gjort, den eneste som skjer fremover er at Han prøver å få flest mulig reddet fra slektskapet med Adam og over på Den Nye Adams slektskap. Menneskene er Adams etterkommere og arver det Han hadde, mens Jesus etterfølgere er regnet som Guds barn. Trudde det var opplagt at det var arvesynden jeg henviste til, ser du brukte mange ord for å unngå poenger. 3 1
Midgard Skrevet 13. juni #38 Skrevet 13. juni Lawyam skrev (31 minutter siden): Hva med å betale for det du selv har gjort da? Ja det tenker jeg er helt fair. Men kristendommen mener noe annet. Synd du at arvesynd er et fair konsept eller burde det vært en bedre løsning ? 2 1
Gjest Lawyam Skrevet 13. juni #39 Skrevet 13. juni Midgard skrev (Akkurat nå): Ja det tenker jeg er helt fair. Men kristendommen mener noe annet. Synd du at arvesynd er et fair konsept eller burde det vært en bedre løsning ? Jeg er ikke Gud, vet du og ei heller du, så hva enn vi synes om 'konseptet' så må vi nok forholde oss til det enten vi vil eller ikke. Om jeg hadde noen 'bedre løsninger' ville det ikke hjulpet. Tror du det nytter at du sitter og føler at du er urettferdig behandlet?
Humas Skrevet 13. juni #40 Skrevet 13. juni Jeg har det motsatte. Vokste opp i grenseløst sekulært liv med masse alkohol og det som følger med. Endte opp ‘nesten død’ etter også ha ‘jobbet meg ihjel’ i over 30 år - altså brent lyset i begge ender og møtt veggen utallige ganger. Jeg opplevde at Gud ‘satte meg fri’ og ble (født på) ny. Takker Gud hver dag for at jeg fikk ny sjanse. Men hvis religion hadde vært påtvingt meg vet jeg ikke, da hadde det vært ‘arvet’. Men å oppleve Guds kjærlighet da jeg var knust, er det ikke akkurat de Gud trenger å nå? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå