Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
debatant skrev (18 timer siden):

Mamma Mia,  det er jo astrofysikkerne som omskriver bb fortløpende. Hold meg utenfor.  Jeg har mine meninger, men det har ingen ting med bb å gjøre. Hvorfor forandre tema?

Omskriver? Jeg vil kalle det utvikle.

Vi diskuterer en teori (som for øvrig heller ikke er trådens tema). Siden du fornekter den overlegent mest anerkjente så tenker jeg at du da må ha noen andre tanker om det. Du står selvfølgelig helt fritt til å ikke svare. 

Anonymkode: fe609...4c9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Omskriver? Jeg vil kalle det utvikle.

Vi diskuterer en teori (som for øvrig heller ikke er trådens tema). Siden du fornekter den overlegent mest anerkjente så tenker jeg at du da må ha noen andre tanker om det. Du står selvfølgelig helt fritt til å ikke svare. 

Anonymkode: fe609...4c9

Utvikle er et kosmetisk begrep for å omskrive.

Dagens bb er totalt annerledes enn den på 80 tallet. For ikke å si den opprinnelige på 1920 tallet.

AnonymBruker
Skrevet
debatant skrev (2 minutter siden):

Dagens bb er totalt annerledes enn den på 80 tallet. For ikke å si den opprinnelige på 1920 tallet.

Og dagens syn på religion er noe helt annet enn synet på religion i 1920.

Beklager, hadde du et poeng? 

Anonymkode: 37d9c...2fc

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Og dagens syn på religion er noe helt annet enn synet på religion i 1920.

Beklager, hadde du et poeng? 

Anonymkode: 37d9c...2fc

Guds Ord er evig. Hva snakker du om.

Poenget mitt har jeg skrevet om i mente. Hva er det du ikke forstår?

AnonymBruker
Skrevet
debatant skrev (1 time siden):

Guds Ord er evig. Hva snakker du om.

Poenget mitt har jeg skrevet om i mente. Hva er det du ikke forstår?

Selv om du tror guds ord er evig,  fordi det står i bibelen og du tror på det, betyr ikke at det er sannheten vet du.

Anonymkode: 8f79a...75f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv om du tror guds ord er evig,  fordi det står i bibelen og du tror på det, betyr ikke at det er sannheten vet du.

Ja, Guds Ord gjør krav på å være sant. I motsetning til bb. Dersom det kunne demonstreres at bibelen er gal, ville det vært et problem for bibelen. Nå har det motsatte skjedd. Bibelens troverdighet er verifisert et hav med ganger.

Endret av debatant
AnonymBruker
Skrevet
debatant skrev (2 timer siden):

Ja, Guds Ord gjør krav på å være sant. I motsetning til bb. Dersom det kunne demonstreres at bibelen er gal, ville det vært et problem for bibelen. Nå har det motsatte skjedd. Bibelens troverdighet er verifisert et hav med ganger.

Nei, den gjør ikke krav på det. I din verden kanskje,  men ikke i min.

Bibelens troverdighet er verifisert av troende. Alle som har en annen religion sier det samme om sin.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vokste opp på et lite sted med flere mindre menigheter, og med middels pluss troende foreldre. Troen kom aldri til meg, selv om den ble forsøkt innprentet. I voksen alder kuttet jeg all kontakt med den delen av familien, samt alle tidligere «venner». 

Sett fra utsiden, så fremstår det som om skinnhelligheten er det styrende i livene deres. Jeg er på ingen måte ateist, men har endt opp med troen på at vi alle er vår egen «høyere makt» på sett og vis. 

Anonymkode: 8c966...2d7

• Liker 2
Skrevet

Synd at man må miste ‘noe større enn seg selv’/Gud eller hva det egentlig er. Jeg tenker at boken ‘Gud er ikke kristen’ av Nyhus og Richard Rohrs ‘å falle oppover’ men særlig ‘The universal christ’ kan være fine å lese. Man kan tro på noe større selv om snever Jesustro blir for trang. Men litt ensomt kan det være

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Motsatt, vokste opp med ateister til foreldre, og ble kristen.

Anonymkode: 17788...3c5

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vokst opp med frelste foreldre og besteforeldre . Å min tro kom heller sterkere som voksen. Jeg er ikke aktiv med på noen møter men har min personlige tro i livet mitt uten andre påvirker meg i dag. 

Anonymkode: dd89b...906

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en litt annen historie, eller vinkling på det du spør om. Jeg er oppvokst i et kristent hjem, og det meste av sosialt felleskap (med unntak av idretter jeg deltok i) var kristne. Vi bad for maten, og jeg ba kveldsbønn. Gjorde ikke noen refleksjoner da jeg var barn, det var bare sånn vi levde. Gikk på vanlig ungdomsskole, men hang mest med andre kristne. Og begynte på VGS tilknyttet Norsk Luthersk Misjonssamband. Først da begynte jeg å reflektere.

For greia er at jeg, sånn hjernen min fungerer, sånn jeg er satt sammen som individ, er ikke mottakelig for en religiøs eller spirituell tro. Før jeg ble 16 var det hele bare trygge sosiale rammer og fine eventyr. Jeg har aldri kjent på noen "kraft". Jeg trodde faktisk at alle rundt meg faket da de fortalte personlige historier om da Jesus viste seg for de, eller viste de veien. Det ble en forlengelse av historiene fra Det Nye testamentet, jeg så alltid på det som metaforisk. 

Jeg "brøt" med menigheten i Vg2 da jeg søkte meg inn på en ny skole som tilbød bedre faglige muligheter innen de realfagene jeg ville fokusere på. 

Så egentlig har jeg aldri vært personlig kristen eller spirituell. Dermed var det ikke behov for noe opprør. Egentlig er foreldrene mine, spesielt faren min, heller ikke religiøse på det "jeg kjenner Guds kraft" nivået. 

Men det spennende er at jeg har i dag mange kristne og ikke-kristne venner. Og flere av de ikke-kristne er mye mer spirituelle enn det både jeg og pappa er. De er søkende, de prater om "det er mer mellom himmel og jord" (jeg tenker alltid da i mitt stille sinn, "eh, ja - atmosfæren 🤷‍♀️)

Så tror nok at det er sterke biologiske forskjeller om hvorvidt enkelte har behov for personlig spiritualitet/religion eller ikke. Jeg har ikke det. 

Anonymkode: 0d1b8...9f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Humas skrev (58 minutter siden):

Synd at man må miste ‘noe større enn seg selv’/Gud eller hva det egentlig er. Jeg tenker at boken ‘Gud er ikke kristen’ av Nyhus og Richard Rohrs ‘å falle oppover’ men særlig ‘The universal christ’ kan være fine å lese. Man kan tro på noe større selv om snever Jesustro blir for trang. Men litt ensomt kan det være

Om noen vil lese en bok som faktisk har med dette temaet å gjøre, anbefaler jeg heller "Kommer ikke far mer?" av Per Søetorp. Tidligere kristen musiker og lovsangsleder fra Oslo Kristne Senter (OKS) som nå er helt ute av det. Kjempebra bok!

Anonymkode: 2644c...1b5

Skrevet
Humas skrev (6 timer siden):

Hvordan kan et fortrolig fellesskap med Jesus, universets skaper, være snevert? Her finner en alle svar, årsaker, kunnskap og visdom. Paulus og Peter har også skrevet i en bok som er verd å lese.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, den gjør ikke krav på det. I din verden kanskje,  men ikke i min.

Bibelens troverdighet er verifisert av troende. Alle som har en annen religion sier det samme om sin.

Salme 119.160; Summen av Guds Ord er sannhet.

Jesus sier; Jeg er Veien Sannheten og Livet.

Osv

La oss iallefall være ærlige med hverandre her inne. 

Jeg har selv en klump av det reneste svovel som finnes på jorden, fra området Sodoma som ble dømt ag Gud i GT.

En finner vognhjul i Rødehavet egypterne etterlot da de forfulgte Moses.

For ikke å nevne alle dateringsmetodene som gir jorda en maks alder på noen tusen år. Som lite akkumulert salt i verdenshavene.

Hvorfor tror du alle sivilisasjoner kun er noen tusen år. Stemmer ikke det litt med tidslinjen til en flom i en viss nok.

I islam henger de deg om en ikke underordnet seg. Hinduister og buddhismen tålererer heller ikke opposisjon. Litt som vikingene før Jesus åpenbarte seg for dem.

En kunne fortsatt.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
debatant skrev (16 timer siden):

Hva er forskjellen mellom Big Bang teorien på 80-tallet og slik den fremstår i dag?, eller forskjellen på teorien på 30-tallet og på 80-tallet?.

Anonymkode: 27650...59d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hva er forskjellen mellom Big Bang teorien på 80-tallet og slik den fremstår i dag?, eller forskjellen på teorien på 30-tallet og på 80-tallet?.

Anonymkode: 27650...59d

Det har jeg allerede skrevet om. Tror du blindt på en modell du ikke kjenner?

AnonymBruker
Skrevet
debatant skrev (4 timer siden):

Salme 119.160; Summen av Guds Ord er sannhet.

Jesus sier; Jeg er Veien Sannheten og Livet.

Osv

La oss iallefall være ærlige med hverandre her inne. 

Jeg har selv en klump av det reneste svovel som finnes på jorden, fra området Sodoma som ble dømt ag Gud i GT.

En finner vognhjul i Rødehavet egypterne etterlot da de forfulgte Moses.

For ikke å nevne alle dateringsmetodene som gir jorda en maks alder på noen tusen år. Som lite akkumulert salt i verdenshavene.

Hvorfor tror du alle sivilisasjoner kun er noen tusen år. Stemmer ikke det litt med tidslinjen til en flom i en viss nok.

I islam henger de deg om en ikke underordnet seg. Hinduister og buddhismen tålererer heller ikke opposisjon. Litt som vikingene før Jesus åpenbarte seg for dem.

En kunne fortsatt.

"La oss være ærlige med hverandre her inne"... og så følgende du skriver. Troller du, lurer jeg på?? 

https://www.forskning.no/historie-arkeologi-ny/gamle-gener-viser-at-menneskeheten-kan-vaere-mer-enn-300-000-ar-gammel/319679

Tror du f.eks at Neandertalerne er oppspinn? 

At du har en klump av svovel verifiserer ikke bibelen.
Har du lenke til funn av vognhjul i rødehavet? For det har jeg ikke hørt før. Men det kan også bety at vogner har blitt kastet på sjøen, drevet og blitt liggende på bunnen. 
Dateringsmetoder som gir jorda max noen tusen år har jeg ALDRI hørt om. Wtf liksom? Det er jo motsatt, alt vi har av datering tyder på millioner/milliarder av år. Dinosaurer feks. 
Eldste sivilisasjoner eliminerer ikke funn datert til steinalder. Og hva mener du med tiden for flom? Eldste sivilisasjon er jo datert til FØR flommen. 
Andre religioner bekrefter ikke én annen religion som riktig. 

Anonymkode: e875e...123

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"La oss være ærlige med hverandre her inne"... og så følgende du skriver. Troller du, lurer jeg på?? 

https://www.forskning.no/historie-arkeologi-ny/gamle-gener-viser-at-menneskeheten-kan-vaere-mer-enn-300-000-ar-gammel/319679

Tror du f.eks at Neandertalerne er oppspinn? 

At du har en klump av svovel verifiserer ikke bibelen.
Har du lenke til funn av vognhjul i rødehavet? For det har jeg ikke hørt før. Men det kan også bety at vogner har blitt kastet på sjøen, drevet og blitt liggende på bunnen. 
Dateringsmetoder som gir jorda max noen tusen år har jeg ALDRI hørt om. Wtf liksom? Det er jo motsatt, alt vi har av datering tyder på millioner/milliarder av år. Dinosaurer feks. 
Eldste sivilisasjoner eliminerer ikke funn datert til steinalder. Og hva mener du med tiden for flom? Eldste sivilisasjon er jo datert til FØR flommen. 
Andre religioner bekrefter ikke én annen religion som riktig. 

Anonymkode: e875e...123

I dag daterer en fossiler etter de lag de ligger i. Så daterer en lagene etter fossilene en finner der. Forstå det dem som kan.

Neandertalerne faller godt innenfor hva en kan forvente innenfor menskelig variasjon.

Jeg tror du burde lese deg opp, før du kommenterer tema..

Skrevet
debatant skrev (9 timer siden):

Hvordan kan et fortrolig fellesskap med Jesus, universets skaper, være snevert? Her finner en alle svar, årsaker, kunnskap og visdom. Paulus og Peter har også skrevet i en bok som er verd å lese.

Den skal ikke være det, men i enkelte kristne kretser er det ganske smalt ang hva man kan ha av egne meninger. Husker ikke helt hvordan TS formulerte seg.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...