Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Heeelt enig. Min 16-åring skal også vente. Skjønner ikke at folk tør, så masse ulykker som det er med ungdommer nå. De er åpenbart ikke klare. 

Anonymkode: 38e2e...085

Hva er konsekvensen av å la 16.åringene vente? Hva skjer med dem som ikke får lappen som 16. åringer? 
Jo, de gjør som ts sin sønn, eller de kjører ulovlig og foreldrene vet ingenting inntil politiet kommer på døra. 
Er det nødvendig å ødelegge for 16. åringene på denne måten? 
Sperrefrist på lappen kan det og bli om de blir tatt for å kjøre ulovlig, fordi foreldrene er vrange. 

Anonymkode: 94a6c...64d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror stikkordet må være "der du bor" og samtidig huske at ens egen oppfatning neppe er en fasit for alle andre. Det er nesten 30 000 registrerte lett MC i norge (2024) tall. Samtidig har talle på de som tar oppkjøring på lett mc økt drastisk fra 4000 i 2019 til nesten 12600 i 2024.. greit å ha fakta når man skal mene noe så bastant.. og disse fakta hadde du om du orket sjekke funnet selv på nett da det er offentlige tall. 
 

Anonymkode: 449e6...675

Jeg har allerede benyttet antall registrerte lett mc i ett av mine innlegg. Det representerer under 0,1% av kjøretøyene i Norge og 5% av dødsulykkene i 2024.

Skrevet

Jeg synes det er vilt at folk lar barna sine kjøre lettmotorsykkel i en alder av 16, når det daglig står om dødsulykker blant ungdommer i avisene. Den sjansen skal ikke jeg ta, det er overhode ikke verdt det. 

Anonymkode: 38e2e...085

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er konsekvensen av å la 16.åringene vente? Hva skjer med dem som ikke får lappen som 16. åringer? 
Jo, de gjør som ts sin sønn, eller de kjører ulovlig og foreldrene vet ingenting inntil politiet kommer på døra. 
Er det nødvendig å ødelegge for 16. åringene på denne måten? 
Sperrefrist på lappen kan det og bli om de blir tatt for å kjøre ulovlig, fordi foreldrene er vrange. 

Anonymkode: 94a6c...64d

Nei, det gjør de ikke. Flertallet av norsk ungdom har ikke mc/moped, og nesten ingen av de blir tatt for å sitte på. Grunnen er at få venner har moped eller mc.

Skrevet
Brunello skrev (12 minutter siden):

Nei, det gjør de ikke. Flertallet av norsk ungdom har ikke mc/moped, og nesten ingen av de blir tatt for å sitte på. Grunnen er at få venner har moped eller mc.

Det er et spørsmål om hvor i landet man bor. 
Det er heller ikke mange som dør i trafikken når de bruker motoriserte sykler eller sparkesykler, men det skjer, og hver og en ungdom som dør på denne måten er helt unødvendige dødsfall som rammer mange, både familie, venner og ungdommen selv.  

Anonymkode: 94a6c...64d

Skrevet
Brunello skrev (11 minutter siden):

Nei, det gjør de ikke. Flertallet av norsk ungdom har ikke mc/moped, og nesten ingen av de blir tatt for å sitte på. Grunnen er at få venner har moped eller mc.

Men tror du glemmer virkelig at moped/lett mc har man i 2 år. Så klart vil det være veldig lite antall som er registrert på veien til enhver tid. Det er jo logisk. Men så klart er det mange ungdommer som har moped? Det at ditt bosted ikke har så mange er jo klart ikke noe argument?

Se her fra 2021, så var det 150 tusen mopeder registrert inn til forsikringsselskapene. Kom gjerne med kilde som sier at det er 0.1% av kjøretøyene som er moped eller lett sykkel.

"Forsikringsselskapet skriver i en pressemelding i dag, med henvisning til Statistisk sentralbyrå, at det i fjor var registrert 156 347 mopeder i Norge, ned fra 178 235 i 2015."

Veldig mange ungdom har nettopp moped, kanskje ikke i Oslo, men Norge består heldigvis av mer enn bare Oslo

Kilde:https://m.samferdsel.toi.no/nyheter/fallende-antall-mopeder-article34892-2221.html

Anonymkode: 8b340...d48

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men tror du glemmer virkelig at moped/lett mc har man i 2 år. Så klart vil det være veldig lite antall som er registrert på veien til enhver tid. Det er jo logisk. Men så klart er det mange ungdommer som har moped? Det at ditt bosted ikke har så mange er jo klart ikke noe argument?

Se her fra 2021, så var det 150 tusen mopeder registrert inn til forsikringsselskapene. Kom gjerne med kilde som sier at det er 0.1% av kjøretøyene som er moped eller lett sykkel.

"Forsikringsselskapet skriver i en pressemelding i dag, med henvisning til Statistisk sentralbyrå, at det i fjor var registrert 156 347 mopeder i Norge, ned fra 178 235 i 2015."

Veldig mange ungdom har nettopp moped, kanskje ikke i Oslo, men Norge består heldigvis av mer enn bare Oslo

Kilde:https://m.samferdsel.toi.no/nyheter/fallende-antall-mopeder-article34892-2221.html

Anonymkode: 8b340...d48

Et tidligere innlegg viser at det er ca 11000,- som tar mopedførerbevis eller førerkort for lett mc i året. I 2008 ble det født 59000 barn. Det vil si at en av seks tar sertifikat/mopedførerbevis. Det er en relativt liten del av befolkningen. De fleste mopedene som er registrert er antakelig skutere som kjøres av voksne.

Skrevet
Brunello skrev (29 minutter siden):

Jeg har allerede benyttet antall registrerte lett mc i ett av mine innlegg. Det representerer under 0,1% av kjøretøyene i Norge og 5% av dødsulykkene i 2024.

og noen av dem har foreldre som med fordel kan engasjere seg mer, for eksempel sjekket at avkommet brukte riktig utstyr som redder liv, sjekke at sykkelen de kjører er i forskriftsmessig stand osv osv - men det er også viktig å huske at de som omkommer i trafikken gjør ikke det pga alder alene..

https://www.nettavisen.no/nyheter/18-dodsulykker-i-2024-na-vurderer-statens-vegvesen-a-skru-opp-aldersgrensen-pa-mc-lappen/s/5-95-1983956

https://www.facebook.com/photo/?fbid=570579598813002&set=a.189713106899655

Anonymkode: 449e6...675

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

og noen av dem har foreldre som med fordel kan engasjere seg mer, for eksempel sjekket at avkommet brukte riktig utstyr som redder liv, sjekke at sykkelen de kjører er i forskriftsmessig stand osv osv - men det er også viktig å huske at de som omkommer i trafikken gjør ikke det pga alder alene..

https://www.nettavisen.no/nyheter/18-dodsulykker-i-2024-na-vurderer-statens-vegvesen-a-skru-opp-aldersgrensen-pa-mc-lappen/s/5-95-1983956

https://www.facebook.com/photo/?fbid=570579598813002&set=a.189713106899655

Anonymkode: 449e6...675

Nei, ikke alene. Men veldig ofte er uerfarenhet kombinert med at MC  bokstavlig talt er livsfarlig årsaken. 
For vanlig mc er jo ikke særlig bedre. I 2024 døde 20 på mc og 31 i personbil.

Skrevet
Brunello skrev (20 timer siden):

Lett motorsykkel kjøres av nesten ingen. Av de registrerte kjøretøyene i Norge representerer lett motorsykkel under 0,1% og representerer ca. 5% av dødsulykkene. Ser man på antall kjørte kilometer, blir statistikken mye styggere. 
 

Kjøreopplæringen ungdommene får fra prøvekjøring i bil er mye mer verdt.

Veldig rart å kun se på dødsulykker, når vi vet at dette tallet er historisk lavt pga moderne kollisjonssikkerhet i bil, noe som ikke er mulig å forbedre i samme grad på to hjul. 

Så er det også slik at risikoen vil være størst i starten, samme når den er, og her kan man argumente for at det er bedre å ta den perioden mens man fortsatt bor hjemme på et mindre sted, og ikke når man har fullt tjue og flyttet til en stor by. 

Og til sist er det mye man kan gjøre for å redusere risikoen som fører. Som forelderville jeg prioritert å sponse godt sikkerhetsutstyr, og det viktigste, være en trygg og rolig forelder og oppdra barna mine til å bli risikobevisste og med godt regulerte følelser, slik at de ikke mister hodet like lett.

Anonymkode: aa0a4...3cf

Skrevet

Der vi bor. Ja vi bor på bygda der tar de fleste enten lett motorsykkel eller traktor. Ingen av vennene til ungdommen her tok moped. Og når de blir 18 tar de mc for tyngre klasse og da selger de den lette sykkelen til ofte en på 15/16 år. Det er og en av årsakene at ofte ikke øker antall sykler fordi de som er nye blir gå videre til neste man som evnt kjøper.

Her vi bor så ser vi de kjøre lett sykkel, traktor, atv og utv.

Våres ungdom tok traktor siden begge jobbet som avløser i helger og ferier

Skrevet

Nå de fleste kompisene til 16 åringen kjører lettsykkel, så er det naivt å tro at din gutt ikke vil sitte på kompisene.  Er det allikevel slik at han følger det dere sier, og ikke sniker seg til å sitte på, vil han få 2 år hvor de andre drar uten han og han får det kjedelig sosialt.

Anonymkode: bcf93...1df

Skrevet

Som jeg har skrevet i en annen lik tråd her på forumet så mener jeg at dette må være avhengig av og begrunnet i to forhold;
- Trafikkbildet rundt der man bor
- Modenheten til den som skal kjøre

Det finnes 16 åringer jeg ikke hadde bekymret meg for å slippe ut på lett mc, og det finnes 30 åringer jeg ikke ville sluppet ut på moped - og langt mindre elektrisk sparkesykkel.

I tillegg er det forskjell på steder. Her jeg bor og ferdes ser jeg daglig mopeder som blir presset ut i veibanen i 80 sone av store vogntog. Selv i oversiktlige og moderne veikryss kan en trailer eller et vogntog komme overraskende på en moped som putrer i 45 km/t. Spesielt etter at kommunen og fylkeskommunen har valgt å slå av lyset på kvelden/natta for å spare strøm.

Så jeg mener at disse to tingene bør veie tungt når en vurderer dette for sin ungdom.

Vi valgte å gi eldste dattera vår lappen og motorsykkel i konfirmasjonsgave. Det som var argumentene for å gjøre dette var bedre kjøreopplæring før hun fikk kjøre selv, krav om sikkerhetsutstyr og større alvorsforståelse rundt kjøringen. Ja, hun kræsjet og kondemnerte sykkelen i en 50 sone knappe to uker etter å ha fått sykkelen, men takket være at sykkelen var splitter ny, godt konstruert og hun hadde sikkerhetsutstyr på seg så gikk det bra. Samme ulykke med moped og kun hjelm hadde etter brannvesenet egen uttalelse på stedet kunne vært fatalt.

Men alle får ikke lett mc her heller. Det jeg ser da er at de som ikke eier grenser eller risikoforståelse klarer på en eller annen finurlig måte å få mopeden sin til å gå minst like fort som en lett mc - ofte uten sikkerhetsutstyr og en gammel hjelm. Hvordan stiller de seg i statistikken for skadde og drepte på to hjul?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...