AnonymBruker Skrevet 30. mai #1 Skrevet 30. mai I alle år har jeg og far vært enige i at minstemann på 16 ikke får kjøre opp til moped, men vente til han blir 18 og kan ta motorykkel lappen. Jeg har falt til ro med det og det har heller aldri vært mas fra poden om å få mopedlappen. Men nå har jeg oppdaget at de ikke bare kan ta mopedlappen men også ta lappen til lett motorsykkel fra 16 år. Fler av kompisene kjører nå lett motorsykkel. Far kjører tung motorsykkel, så han må ha vist om disse reglene? Så jeg har levd i go tro og uten bekymring, for på mopeder kan de ikke sitte bakpå. Så i går, selv om far har sagt at poden ikke får kjøre opp til lett motorsykkel, lar han poden sitte bakpå en kompis av poden på 16 som nettopp har tatt lappen. Jeg hadde ikke tenkt på dette som en problemstilling, men nå må jo også jeg bare godta at han sitter på med andre kompiser på 16 år. Han hadde hjelm og alt utsyr, men likevel, det gikk kaldt nedover ryggen på meg. Nå har far oversteget noen grenser uten å snakke med meg som nok ikke lar seg reversere. Myndighetene har vurdert å øke aldersgrensen fra 16 til 18 år pga av alle dødsfall. Disse lett motorsykklene kjører på E6 og opp i store hastigheter. Dessuten synes jeg ikke de er modne nok, statistikken viser jo det. Hva tenker dere? Var det dumt av far å la han sitte på med kompisen når vi alle tre var enige om at han ikke fikk ta mopedlappen? (Vi er skilt, men likevel) I går satt han altså på med kompisen på 16 som akkurat har fått lappen. De kjørt langt på både motorvei og svingete landeveier. På forhånd takk for innspill og synspunkter. Anonymkode: 269b6...414
AnonymBruker Skrevet 30. mai #2 Skrevet 30. mai Hadde fått ham til å ta lett motorsykkel, for da går han videre til neste klasse da han blir 18, osv. Her så tok våres lett motorsykkel siden de da kunne holde det som var fartsgrense, de tok og traktor siden begge jobbet som avløser. Anonymkode: 3af75...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #3 Skrevet 30. mai Mye tryggere med lett enn moped. Hvorfor vil dere ikke at han skal få god opplæring? Eller, hvorfor tenker dere at han ikke skal kunne det andre på hans alder, etter loven, kan gjøre ved den alderen? At dere er redde forstår jeg godt ! Dermed bør lett lappen være det åpenbare valget, da det har mest omfattende opplæring og krav til mye mer utstyr som beskytter kroppen ved eventuelle ulykker. Har ikke far delt dette med deg? Anonymkode: 580f0...f48 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #4 Skrevet 1. juni Du alvorlig talt, gutten er 16. På tide at gutten for lov å forlate mammas armkrok? Du kan ikke dulle og dille med ungen din helt til han blir 30. Klart han kan ta lappen når han er 16 på moped og lett hvis han ønsker. Hvis dere står i veien for dette så er det utrolig sært bare fordi du er redd og bekymret, da må du jobbe med deg selv... Anonymkode: 8b340...d48 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni #5 Skrevet 1. juni Mye skumlere å kjøre moped på motorvei og grus enn lettsykkel. La gutten få ta lappen på lettsykkel, så slipper du å stresse med at han sitter på med noen andre. Anonymkode: a5e62...9b1 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #6 Skrevet 1. juni Skjønner deg godt, TS. Uaktuelt å la min 16-åring ta lappen på lett motorsykkel. Hjernene deres er ikke godt nok utviklet til å vurdere risiko, og de er tilnærmet helt uten beskyttelse. Han får vente til han blir 18, og får kjøre bil. Anonymkode: 26b0d...54a 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #7 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 19.29): Mye tryggere med lett enn moped. Hvorfor vil dere ikke at han skal få god opplæring? Eller, hvorfor tenker dere at han ikke skal kunne det andre på hans alder, etter loven, kan gjøre ved den alderen? At dere er redde forstår jeg godt ! Dermed bør lett lappen være det åpenbare valget, da det har mest omfattende opplæring og krav til mye mer utstyr som beskytter kroppen ved eventuelle ulykker. Har ikke far delt dette med deg? Anonymkode: 580f0...f48 Enig Anonymkode: 4aac3...d97
Brunello Skrevet 1. juni #8 Skrevet 1. juni Statistikken fra siste år motbeviser påstanden om at det er tryggere med lett motorsykkel enn moped. Lett motorsykkel er et kjøretøy nesten ingen ungdom kjører. Like vel var det i fjor tre dødsulykker. Det er nesten 5% av de som døde i trafikken. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni #9 Skrevet 1. juni Brunello skrev (7 minutter siden): Statistikken fra siste år motbeviser påstanden om at det er tryggere med lett motorsykkel enn moped. Lett motorsykkel er et kjøretøy nesten ingen ungdom kjører. Like vel var det i fjor tre dødsulykker. Det er nesten 5% av de som døde i trafikken. Du tar fullstendig feil på at nesten ingen ungdom kjører? Artikkel fra 2020 vise oppadgående trend på at lett motorsykkel er veldig populært. 6900 tok mopedlappen i 2020, og 3500 på lett lappen. Det er da vitterlig mer enn "nesten ingen" - ingen grunn til å tro at denne trenden har stagnert. Kilde: https://www.nrk.no/rogaland/flere-tar-lappen-pa-lett-motorsykkel_-_-du-slipper-a-trimme-1.15170712 I tillegg så får de med lett motorsykkel lappen vesentlig mer kjøre erfaring enn de med moped som en del av opplæringen. Anonymkode: 8b340...d48 2
Brunello Skrevet 1. juni #10 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du tar fullstendig feil på at nesten ingen ungdom kjører? Artikkel fra 2020 vise oppadgående trend på at lett motorsykkel er veldig populært. 6900 tok mopedlappen i 2020, og 3500 på lett lappen. Det er da vitterlig mer enn "nesten ingen" - ingen grunn til å tro at denne trenden har stagnert. Kilde: https://www.nrk.no/rogaland/flere-tar-lappen-pa-lett-motorsykkel_-_-du-slipper-a-trimme-1.15170712 I tillegg så får de med lett motorsykkel lappen vesentlig mer kjøre erfaring enn de med moped som en del av opplæringen. Anonymkode: 8b340...d48 Lett motorsykkel kjøres av nesten ingen. Av de registrerte kjøretøyene i Norge representerer lett motorsykkel under 0,1% og representerer ca. 5% av dødsulykkene. Ser man på antall kjørte kilometer, blir statistikken mye styggere. Kjøreopplæringen ungdommene får fra prøvekjøring i bil er mye mer verdt.
AnonymBruker Skrevet 1. juni #11 Skrevet 1. juni Brunello skrev (52 minutter siden): Statistikken fra siste år motbeviser påstanden om at det er tryggere med lett motorsykkel enn moped. Lett motorsykkel er et kjøretøy nesten ingen ungdom kjører. Like vel var det i fjor tre dødsulykker. Det er nesten 5% av de som døde i trafikken. De aller fleste ungdom kjører lett mc Anonymkode: 4aac3...d97
AnonymBruker Skrevet 1. juni #12 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Du tar fullstendig feil på at nesten ingen ungdom kjører? Artikkel fra 2020 vise oppadgående trend på at lett motorsykkel er veldig populært. 6900 tok mopedlappen i 2020, og 3500 på lett lappen. Det er da vitterlig mer enn "nesten ingen" - ingen grunn til å tro at denne trenden har stagnert. Kilde: https://www.nrk.no/rogaland/flere-tar-lappen-pa-lett-motorsykkel_-_-du-slipper-a-trimme-1.15170712 I tillegg så får de med lett motorsykkel lappen vesentlig mer kjøre erfaring enn de med moped som en del av opplæringen. Anonymkode: 8b340...d48 Nettop, helt feil Anonymkode: 4aac3...d97
Brunello Skrevet 1. juni #13 Skrevet 1. juni (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): De aller fleste ungdom kjører lett mc Anonymkode: 4aac3...d97 Hvor bor du? De aller fleste ungdom kjører ikke lett mc. Muligens på enkelte små steder langt fra allfarvei, men ikke ellers. Men i stedet for å fokusere på de få tusen som kjører, er det kanskje bedre å tenke mer på dødsulykkestatistikken. Endret 1. juni av Brunello
AnonymBruker Skrevet 1. juni #14 Skrevet 1. juni Jeg er mor, til to som begge kjøre lett MC fra 16, både jeg og far kjører selv MC og jeg ville mye heller at de skulle lære fra tidlig av å ferdes tryt i trafikken med god opplæring og få seg erfaring før de fikk en bil med alt det medfører fordi det å sitte på en motorsykkel gjør deg ydmyk på hva det vil si å være en utsatt trafikant - helt ærlig.. De som har det i seg å være fartsfantom i trafikken mister det raskt på en lett mc lenge før de blir 18 mens de som IKKE får den erfaringen havner slik jeg har sett med egne barns venner og bekjente i trøbbel rimelig rask som fersk sjåfør.. Anonymkode: 449e6...675
AnonymBruker Skrevet 1. juni #15 Skrevet 1. juni Brunello skrev (4 minutter siden): Hvor bor du? De aller fleste ungdom kjører ikke lett mc. Muligens på enkelte små steder langt fra allfarvei, men ikke ellers. Der tar du helt feil, det e stor vekst i unge på MC, det er noen få som bytter ut moped med mopedbil (de har forldre som kan betale) Les deg opp før du uttaler deg, gjerne via fagsider son MAF MC, NMCU, Bikelife, WIMA osv.. Anonymkode: 449e6...675
AnonymBruker Skrevet 1. juni #16 Skrevet 1. juni Brunello skrev (8 minutter siden): Hvor bor du? De aller fleste ungdom kjører ikke lett mc. Muligens på enkelte små steder langt fra allfarvei, men ikke ellers. Men i stedet for å fokusere på de få tusen som kjører, er det kanskje bedre å tenke mer på dødsulykkestatistikken. Jo de aller fleste gjør det 🤦🏻♀️ Anonymkode: 4aac3...d97
Brunello Skrevet 1. juni #17 Skrevet 1. juni (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Der tar du helt feil, det e stor vekst i unge på MC, det er noen få som bytter ut moped med mopedbil (de har forldre som kan betale) Les deg opp før du uttaler deg, gjerne via fagsider son MAF MC, NMCU, Bikelife, WIMA osv.. Anonymkode: 449e6...675 Det som skjer er at noen flere kjører moped og lett Mc. Fortsatt kjører ikke det store flertallet moped eller lett mc. Her vi bor er det bare en liten håndfull av totalt mange hundre ungdom som kjører moppen og så og si ingen lett mc. Endret 1. juni av Brunello 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #18 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 17.52): I alle år har jeg og far vært enige i at minstemann på 16 ikke får kjøre opp til moped, men vente til han blir 18 og kan ta motorykkel lappen. Jeg har falt til ro med det og det har heller aldri vært mas fra poden om å få mopedlappen. Men nå har jeg oppdaget at de ikke bare kan ta mopedlappen men også ta lappen til lett motorsykkel fra 16 år. Fler av kompisene kjører nå lett motorsykkel. Far kjører tung motorsykkel, så han må ha vist om disse reglene? Så jeg har levd i go tro og uten bekymring, for på mopeder kan de ikke sitte bakpå. Så i går, selv om far har sagt at poden ikke får kjøre opp til lett motorsykkel, lar han poden sitte bakpå en kompis av poden på 16 som nettopp har tatt lappen. Jeg hadde ikke tenkt på dette som en problemstilling, men nå må jo også jeg bare godta at han sitter på med andre kompiser på 16 år. Han hadde hjelm og alt utsyr, men likevel, det gikk kaldt nedover ryggen på meg. Nå har far oversteget noen grenser uten å snakke med meg som nok ikke lar seg reversere. Myndighetene har vurdert å øke aldersgrensen fra 16 til 18 år pga av alle dødsfall. Disse lett motorsykklene kjører på E6 og opp i store hastigheter. Dessuten synes jeg ikke de er modne nok, statistikken viser jo det. Hva tenker dere? Var det dumt av far å la han sitte på med kompisen når vi alle tre var enige om at han ikke fikk ta mopedlappen? (Vi er skilt, men likevel) I går satt han altså på med kompisen på 16 som akkurat har fått lappen. De kjørt langt på både motorvei og svingete landeveier. På forhånd takk for innspill og synspunkter. Anonymkode: 269b6...414 Her er det mor som må revurdere sitt tanke sett. En ungdom som har gått fra liten lett sykkel og skal over på stor sykkel, lærer og er bedre på ferdigheter ved å ha kjørt liten sykkel. Selv sparkesykkel hjelper i både balansekunst og å lese trafikkbildet. Mor har her laget seg noen regler i hodet som ikke er vel gjennomtenkt fullt ut. Noe far sannsynligvis ser. Du unngår og to på en sykkel ved at poden får lappen. Dette skrevet, dette sagt, står det på meg så er alle tohjulsfarkoster noe som ville vært aktuelt med gutter, og også jenter. Hvorfor? Fordi vi i denne familien har kjent på kroppen hvordan dødsulykke med ungdom på to motoriserte hjul kjennes. Anonymkode: 94a6c...64d 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #19 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skjønner deg godt, TS. Uaktuelt å la min 16-åring ta lappen på lett motorsykkel. Hjernene deres er ikke godt nok utviklet til å vurdere risiko, og de er tilnærmet helt uten beskyttelse. Han får vente til han blir 18, og får kjøre bil. Anonymkode: 26b0d...54a Heeelt enig. Min 16-åring skal også vente. Skjønner ikke at folk tør, så masse ulykker som det er med ungdommer nå. De er åpenbart ikke klare. Anonymkode: 38e2e...085
AnonymBruker Skrevet 1. juni #20 Skrevet 1. juni Brunello skrev (20 minutter siden): Det som skjer er at noen flere kjører moped og lett Mc. Fortsatt kjører ikke det store flertallet moped eller lett mc. Her vi bor er det bare en liten håndfull av totalt mange hundre ungdom som kjører moppen og så og si ingen lett mc. Tror stikkordet må være "der du bor" og samtidig huske at ens egen oppfatning neppe er en fasit for alle andre. Det er nesten 30 000 registrerte lett MC i norge (2024) tall. Samtidig har talle på de som tar oppkjøring på lett mc økt drastisk fra 4000 i 2019 til nesten 12600 i 2024.. greit å ha fakta når man skal mene noe så bastant.. og disse fakta hadde du om du orket sjekke funnet selv på nett da det er offentlige tall. Anonymkode: 449e6...675
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå