Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

 

Professor: Kanskje ikkje klar for grønt skifte

– Det grøne skiftet er bra for miljøet, men ikkje nødvendigvis like bra for passasjerane.

 

Har professoren  eit poeng i at  det grønne skifte kan vera bra for miljøet, men kanskje ikkje like bra for folk,og  passasjerer. ? Det har vel synt seg at det er store  teknologiske utfordringer  med det grønne skifte, og det "går kanskje litt for fort i svingene"

Det er el.biler, el, busser, el. båter, og  det er høy fokus verden over å konstruere biler, båter etc. som er mer miljøvennlige. Ny teknologi fører vel ikkje akkurat alltid til eit bedre klima / miljø, dersom det fører til  økt forbruk.  Mange har etterhvert reist spørsmål om hva ein skal leve av når ein er komt i mål med det grønne skifte. ?  Hvilken forbyggende effekt har det på klima /miljøet når el.biler el. produkter  må  vrakes tidligere en m.a.  fossilbilene på grunn av høye reprasajonskostnader.

Mange har friskt i minne når det meste av bussparken stod parkert  på grunn av kulde i Oslo.

En entrepenør taper mange millioner  på grunn av stillstands når brøytemaskin står  lading.

Brøytematriell  står parkert medan snøen laver ned på grunn av lading.

Det er vel  ikkje utan grunn at forsvaret ikkje ønsker el. biler i sin beredskapsgarasje    

Anonymkode: 33b2e...cc0

  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, folk er ikke klart. De vil ha det på papiret og Blinderngjengen stemmer på MDG i hopetall. Men ingen vil ha vindmøller, ingen vil har solpaneler, ingen vil droppe sydenferien, ingen vil sykle fremfor å kjøre bil, ingen vil bo i en mindre bolig enn de har råd til. Folk skriker i sosiale medier når parkeringsplasser forsvinner og fremkommelighet med bil reduseres. Velkommen til NIMBY-land (not in my back yard). Hadde det vært etisk riktig å kjøpe klimakvoter hadde vi gjort det.

EU har redusert sine klimautslipp med 37 % siden 1990 på vei mot målet om 55 % innen 2030. Vårt naboland i sør, Danmark har mål om 70 % innen 2030 og nærmer seg 50 % siden 1990. Hvor langt har Norge kommet? Jo, 9 %. Det mangler ikke et tal, vi er på ni - 9 - %. Henter opp olje og gass som aldri før og reiser som bare det. 

Det er bare tomsnakk å høre på klimaprat i Norge - de fleste driter fullstendig i det.

Anonymkode: 4c6d6...288

  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For det første er Norge godt innenfor kvoten hvis vi regner med hvor mye skogarealet vårt fanger opp av utslipp. For det andre er det hele en svindel og klimagærningene sine forgjengere har spådd det samme i mange hundre år. Når noen snakker om å blokkere sola, da vet du at de går hånd i hånd med djevelen selv.

Anonymkode: a7136...546

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Kanskje trådstarter skulle lagt ved en lenke som viser hva denne professoren faktisk sier?

Siden jeg ikke aner hvem denne professoren er eller hva han mener så blir det litt vanskelig å kommentere startinnlegget. Men poenget med det grønne skiftet er vel først og fremst at det ikke er noe vi *vil* ha, det er noe vi *må* ha. Hvis det var enkelt å endre tankemåte og oppførsel så hadde alle vært endringsvillige allerede. 

  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke råd til å bidra i alle fall 🤔

Anonymkode: 72760...d15

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har ikke råd til å bidra i alle fall 🤔

Anonymkode: 72760...d15

Du kan kutte kjøtt og gå mer, det får alle til og det er billigere :)

Anonymkode: 0bb06...db8

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brukernavn84 skrev (5 minutter siden):

Kanskje trådstarter skulle lagt ved en lenke som viser hva denne professoren faktisk sier?

Siden jeg ikke aner hvem denne professoren er eller hva han mener så blir det litt vanskelig å kommentere startinnlegget. Men poenget med det grønne skiftet er vel først og fremst at det ikke er noe vi *vil* ha, det er noe vi *må* ha. Hvis det var enkelt å endre tankemåte og oppførsel så hadde alle vært endringsvillige allerede. 

https://www.nrk.no/vestland/brodrene-aa-har-sendt-ut-permitteringsvarsel-til-170-tilsette_-har-ein-manad-pa-a-berge-bedrifta-1.17368569

Professoren sin uttallese er satt i samanheng med at 170 mister jobben i Hyen fordi  det synte seg å  vera  fartsbegrensning på miljøvennlige båter som rederiet hadde bestilt. Det same rederiet har en rekke gamle ferjer i sitt fartsområde som "spyr ut miljøgasser" og som har hyppige driftstander til stor irritasjon for folket som er avhengi av ferjene.

Anonymkode: 33b2e...cc0

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ideen kan være god, men det kun om det er en global enighet. Med økonomisk vekst i utviklingsland så blir dette aldri å hende. India og Kina  øker forurensningen mye mer enn hva Europa kutter, fører kun til vår økonomiske undergang.

Anonymkode: ccefe...c8d

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

 

Professor: Kanskje ikkje klar for grønt skifte

– Det grøne skiftet er bra for miljøet, men ikkje nødvendigvis like bra for passasjerane.

 

Har professoren  eit poeng i at  det grønne skifte kan vera bra for miljøet, men kanskje ikkje like bra for folk,og  passasjerer. ? Det har vel synt seg at det er store  teknologiske utfordringer  med det grønne skifte, og det "går kanskje litt for fort i svingene"

Det er el.biler, el, busser, el. båter, og  det er høy fokus verden over å konstruere biler, båter etc. som er mer miljøvennlige. Ny teknologi fører vel ikkje akkurat alltid til eit bedre klima / miljø, dersom det fører til  økt forbruk.  Mange har etterhvert reist spørsmål om hva ein skal leve av når ein er komt i mål med det grønne skifte. ?  Hvilken forbyggende effekt har det på klima /miljøet når el.biler el. produkter  må  vrakes tidligere en m.a.  fossilbilene på grunn av høye reprasajonskostnader.

Mange har friskt i minne når det meste av bussparken stod parkert  på grunn av kulde i Oslo.

En entrepenør taper mange millioner  på grunn av stillstands når brøytemaskin står  lading.

Brøytematriell  står parkert medan snøen laver ned på grunn av lading.

Det er vel  ikkje utan grunn at forsvaret ikkje ønsker el. biler i sin beredskapsgarasje    

Anonymkode: 33b2e...cc0

Hvor ender alle disse el batteriene tilslutt?

Anonymkode: 1b955...e0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men ingen vil ha vindmøller, ingen vil har solpaneler, ingen vil droppe sydenferien, ingen vil sykle fremfor å kjøre bil, ingen vil bo i en mindre bolig enn de har råd til.

Jo, jeg vil alt!

Anonymkode: 016eb...598

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

https://www.nrk.no/vestland/brodrene-aa-har-sendt-ut-permitteringsvarsel-til-170-tilsette_-har-ein-manad-pa-a-berge-bedrifta-1.17368569

Professoren sin uttallese er satt i samanheng med at 170 mister jobben i Hyen fordi  det synte seg å  vera  fartsbegrensning på miljøvennlige båter som rederiet hadde bestilt. Det same rederiet har en rekke gamle ferjer i sitt fartsområde som "spyr ut miljøgasser" og som har hyppige driftstander til stor irritasjon for folket som er avhengi av ferjene.

Anonymkode: 33b2e...cc0

Saken er jo at disse miljøvennlige båtene må lades titt og ofte og har liten rekkevidde. Da kommer ikke båten når folk skal på jobb. 

Dette vet man jo, men likevel var noen villig til å satse på at det gikk greit. Men det gjorde det jo ikke og nå må 170 gå fra arbeidsplassen sin.

Anonymkode: ba1c7...524

AnonymBruker
Skrevet

Rederiet har kansellert kontrakten fordi båtene ikkje tilfredstiller fart, og det er vel ofte ein samanheng mellom fart og utslipp av div miljøgasser.

  Rederiet har forøvri  mange "gamle vrak til ferjer" i sitt fartsområde som har hyppige driftstanser  på grunn av at de forlengst er utgått på dato, er såvist ikkje så milø-og klimavennlige.   

Anonymkode: 33b2e...cc0

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Saken er jo at disse miljøvennlige båtene må lades titt og ofte og har liten rekkevidde. Da kommer ikke båten når folk skal på jobb. 

Dette vet man jo, men likevel var noen villig til å satse på at det gikk greit. Men det gjorde det jo ikke og nå må 170 gå fra arbeidsplassen sin.

Anonymkode: ba1c7...524

Poenget :  Elektrisifisering   må settes på  nvent til ein tilstrekkelig med strøm, og  har teknologi som tilfredstiller krav både til fartsområde, kjørelengde, og klimaet vi har i norge,og  har trygge/ effektive distrueringsordninger for mottak av batterier. 

Anonymkode: 33b2e...cc0

Skrevet

Er kreftpasienten ikke helt klar for celegift? Kreftbehandling er bra for helsa, men ikke nødvendig likke bra for pasientens velvære.... 

Altså det er selfølgelig ingen som egentlig har lyst til å ofre egen velvære for verken å rede planeten eller kvite seg med kreft. Det er alikevel mulig å være voksen nok til å forstå at det er nødvendig selv om det er ubeleielig.

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (15 minutter siden):

Er kreftpasienten ikke helt klar for celegift? Kreftbehandling er bra for helsa, men ikke nødvendig likke bra for pasientens velvære.... 

Altså det er selfølgelig ingen som egentlig har lyst til å ofre egen velvære for verken å rede planeten eller kvite seg med kreft. Det er alikevel mulig å være voksen nok til å forstå at det er nødvendig selv om det er ubeleielig.

Det er faktisk en god parallell. Men folk tar ikke dette innover seg slik de gjør med sykdom. Forbruket øker enormt! Spesielt siste 10 årene, og det settes i sammenheng med sosiale medier og influensere her, men også fordi det er stor befolkningsvekst og sterk  økonomisk vekst i nord-afrika og asia. Og det er en løgn at noe er "grønt". Vi må senke forbruk. Vi må bruke mindre strøm, vi må pusse opp mindre, vi må reise mindre, vi må shoppe mindre. Men det skjer ikke. Ikke før folk må. Og da er katastrofen rammet. Vannmangel og strømmangel er det første som vil ramme hardt. spesielt fordi dette sammen med klimaendringene vil skape nød og kaos. 

Anonymkode: e322a...984

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det sier seg selv at slik klimapolitikken føres så har det ingenting fornuftig med seg. Grønn næringen må oftest subsidierer i milliardklassen uten en stor gevinst. Verden er avhengig av olje og gass slik ting er utviklet nå.

Eneste svar er ofte elektrifisering men mye av produksjonen for å elektrifisering skaper mer søppel og utslipp.

Jeg er opptatt av verden rundt meg, miljø osv men klimapolitikken er en vits som består av høye avgifter, grønnvasking og noen få som blir søkkrike av enorme tilskudd for utvikling av grønn næringen vi ikke trenger og som ikke er lønnsom.

Det trengs mer seriøs innovasjon og tilskudd til forskning for å finne alternativenene som vil ta oss videre. Strengere regulering på fysisk forsøpling, og strengere krav om kvalitet og materialbruk i alt vi omgås og forbruker. Det må gjøres mer lønnsomt å selge ting med livsløp garanti fremfor billig søppel som flys inn daglig fra temu.

Høyere krav til kvalitet i alle næringer. Høyere krav til næringer som bruker store strøm ressurser som ai, batteripakrker, sosiale medier osv.

Levetiden på elbiler og måten moderne biler konstrueres på gjør de svært lite miljøvennlige i et livsløp perspektiv.

Jeg er klar for en grønnere tilværelse viss det gjøres riktig.

Anonymkode: f2597...b99

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

 

Professor: Kanskje ikkje klar for grønt skifte

– Det grøne skiftet er bra for miljøet, men ikkje nødvendigvis like bra for passasjerane.

 

Har professoren  eit poeng i at  det grønne skifte kan vera bra for miljøet, men kanskje ikkje like bra for folk,og  passasjerer. ? Det har vel synt seg at det er store  teknologiske utfordringer  med det grønne skifte, og det "går kanskje litt for fort i svingene"

Det er el.biler, el, busser, el. båter, og  det er høy fokus verden over å konstruere biler, båter etc. som er mer miljøvennlige. Ny teknologi fører vel ikkje akkurat alltid til eit bedre klima / miljø, dersom det fører til  økt forbruk.  Mange har etterhvert reist spørsmål om hva ein skal leve av når ein er komt i mål med det grønne skifte. ?  Hvilken forbyggende effekt har det på klima /miljøet når el.biler el. produkter  må  vrakes tidligere en m.a.  fossilbilene på grunn av høye reprasajonskostnader.

Mange har friskt i minne når det meste av bussparken stod parkert  på grunn av kulde i Oslo.

En entrepenør taper mange millioner  på grunn av stillstands når brøytemaskin står  lading.

Brøytematriell  står parkert medan snøen laver ned på grunn av lading.

Det er vel  ikkje utan grunn at forsvaret ikkje ønsker el. biler i sin beredskapsgarasje    

Anonymkode: 33b2e...cc0

Forsvaret har elbiler på rekvireringslista så der tar du feil

 

Anonymkode: a5585...11c

  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...