Gå til innhold

Hva var greia med finstue som nordmenn hadde fram til 80-90 tallet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var barn på 80- og 90-tallet, og må si jeg sliter med å komme på noen som ikke hadde noen slags form for finstue. Selv de med små, nybygde hus hadde det. Noen hadde kanskje bare én stue, men da var den stor, ofte L-formet, og todelt. En del med sofakrok og tv som ble brukt til daglig. En del med litt finere sofasett og møbler, som kun ble brukt ved selskap eller spesielle anledninger. Og så skulle alle plutselig ha kjellerstue på denne tiden. Men bare en stue, som i ett lite rom med kun ett sett sofamøbelement, eventuelt spisestue i tillegg… det må ha vært små blokkleiligheter eller hybler. 

Anonymkode: e7d4f...c92

Skrevet

Jeg er født i -78 og vi hadde ikke finstue. Det hadde ikke noen i min familie heller når jeg vokste opp. Vi hadde en stue som vi brukte til hverdags og selskap. Jeg kan heller ikke huske at noen av vennene mine hadde finstue. Finstue er noe jeg forbinder med 1800-tallet og større hus. Mens jeg vokste opp, så bodde vi en periode i et herskapshus, men selv der var det ikke noe finstue. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2025 den 15.18):

Jeg var barn på 80- og 90-tallet, og må si jeg sliter med å komme på noen som ikke hadde noen slags form for finstue. Selv de med små, nybygde hus hadde det. Noen hadde kanskje bare én stue, men da var den stor, ofte L-formet, og todelt. En del med sofakrok og tv som ble brukt til daglig. En del med litt finere sofasett og møbler, som kun ble brukt ved selskap eller spesielle anledninger. Og så skulle alle plutselig ha kjellerstue på denne tiden. Men bare en stue, som i ett lite rom med kun ett sett sofamøbelement, eventuelt spisestue i tillegg… det må ha vært små blokkleiligheter eller hybler. 

Jeg var også barn på 80- og 90-tallet, og jeg kan ikke komme på noen som hadde en form for finstue, bortsett fra dem som bodde på gårder (store hus, gammel rominndeling).

Anonymkode: 222f4...f43

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var også barn på 80- og 90-tallet, og jeg kan ikke komme på noen som hadde en form for finstue, bortsett fra dem som bodde på gårder (store hus, gammel rominndeling).

Anonymkode: 222f4...f43

Storbøndene, de med gamle, store gårdshus, hadde sal. Finstue hadde de nok også, men det hadde jo alle. Det som skilte dem fra alle andre var salen. Stor sal, fin sal, fest sal, sal. Husets største rom plassert i andre etasje som et piano nobile. Helst brukt kun til større feiringer som dåp, konfirmasjon og bryllup. Disse er det ikke mange igjen av. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 18.11):

Jeg er oppvokst i Oslo. Har kun sett finstuer på store gårder på landet, med våningshus på 4-500 kvm. Ingen i mon familie eller omgangskrets har hatt finatuer i sine leiligheter, rekkehus eller eneboliger i byen. (Jeg er født på 60-tallet)

Anonymkode: 99fef...891

Er det ikke ganske vanlig i store gamle leiligheter på Frogner og Majorstua? Jeg har vært i flere også i København. Flere stuer etterhverandre med doble dører, gjerne med glass i. Det ene var dagligstue og så en finstue, kanskje en spisestue i mellom også. 

Anonymkode: f8bef...763

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...