Gå til innhold

Hva var greia med finstue som nordmenn hadde fram til 80-90 tallet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med dagens kvadratpris tror jeg ikke det er så mange som har råd til å kjøpe leilighet med en stue som ikke skal brukes. Det er heller ikke vanlig i klassiske husbankhus, som typisk var ca 100 m² og med tre soverom. Min mormor hadde finstue, men det var i et gårdshus på over 400 m².

Anonymkode: dbdf8...7e1

Skrevet

Vi har "finstue" og TV-stue rett ved siden av kjøkkenet. TV-stuen bruker vi hele tiden og har en stor god sofa, bryr meg ikke så mye om vi spiser der inne foran TVen heller. "Fin-stuen" bruker vi bare når vi har besøk, og av og til ellers. Det er ikke forbudt å bruke den, men jeg liker å ha det ryddig og rent der når folk kommer overaskende innom f.eks eller når vi har selskap, klubb osv. I dette rommet har vi heller ikke TV, så jeg sitter i godstolen innimellom og leser. Bare herlig! 

Anonymkode: df516...ccc

Skrevet

Mine besteforeldre hadde en stor kjellerstue som kun ble brukt til selskaper, og meg iblant for TV. Føltes alltid så tomt og unødvendig, var vel sitteplasser til rundt 20, og kanskje brukt 2 ganger i året. Dette var på 80-90 tallet

Anonymkode: 877d8...9de

Skrevet

Mine foreldre hadde det da jeg vokste opp på 90-tallet. Heldigvis har de tatt den i bruk for mange år siden. 

Mine svigerforeldre hadde også penstue inntil i vinter, da de fant ut at det var fornuftig å slå sammen den ubrukte penstua med det alt for lite og ufunksjonelle kjøkkenet som lå vegg i vegg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi har fortsatt finstue, bor i hus fra 1880. Vokste opp med finstue, mormor vokste også opp med finstue selv om de hadde to rom og kjøkken

Anonymkode: 03802...075

Hvordan går det ann? Sov de alle på stua og hadde soverommet som finstue?

Skrevet

Vårt hus fra tidlig 60 tall hadde ikke penstue, og det var ikke vanlig i 60 tallshus. Men gårder på landsbygda hadde det, og antagelig store byleiligheter. Dette var vanlig fra 17-1800 t og frem til ca 1960. 

Anonymkode: f8721...9b9

• Liker 1
Skrevet
Alice123 skrev (15 timer siden):

Jeg regnet med at de brukte kjøkkenet til daglig, og at den ene "rommet" var stue/finstue.

Min grandtante/grandonkel bodde på to rom og kjøkken.  Ett soverom, en stue som bare ble brukt til besøk og i høytider.  I hverdagen oppholdt de seg bare på kjøkkenet.

Anonymkode: 39ecd...af5

• Liker 2
Skrevet
Alice123 skrev (19 timer siden):

De sov på kjøkkenet og på det ene soverommet. Finstua hadde plysjmøbler med dusker, pidestaller etc.

Kjøkkenet fungerte som stue/soverom/kjøkken. De hadde sånne metallsenger med tykke hampmadrasser. Denne sengen tok mormor vanvittig nok vare på, den sto på hytta i alle år etter. Hun og søsknene ble født i denne sengen i 1915.
Jeg sov i den på hytta hele oppveksten. Da jeg til slutt kastet den så jeg alle stråene, hampen og hestehårene inni. Dette var mellom 1915-1935- da ble det eldgamle huset på Sofienberg revet. Det kom blokker der i stedet og familien flyttet til moderne leilighet i drabantbyen. 

mormor hadde en stor romslig leilighet på Majorstuen som voksen og der var det finstue også, men det var også 3 stuer. Her er det totalt 5 stuer i vårt hus 😅 

Anonymkode: 03802...075

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 17.34):

Jeg husker også at mange hadde dette på 90 tallet. Synes altid det var så rart å ha en stue som ingen hadde lov å bruke. Det føles som et utstillingsrom for å vise at de hadde mye penger.

Anonymkode: 8b14f...d0e

Jeg kan ikke huske noen penstuer på 90-tallet 😆

Anonymkode: 5a104...f60

Skrevet

Det var jo ikke vanlig på 80-90-tallet. Mine besteforeldre hadde faktisk to finstuer, men de bodde på en stor gård. En vanlig stue, så en finere stue, og så en ekstra stue. Bare den første var i bruk til vanlig. Jo større og jo finere selskapet var, jo flere stuer ble brukt. 
Regner med det var for å måtte vaske og varme opp mindre areal. Og for å hindre slitasje på dyre møbler. 
Det var jo bare folk med ganske mye penger som hadde dette, naturlig nok. 

Anonymkode: 222f4...f43

• Liker 3
Skrevet

Har finstue jeg å. Besøket er der. Så står tv i ei annen stue. Jeg synes det er dårlig utnytting av planløsningen. Jeg har heller kunna tenkt meg større rom enn to stuer. De står så dårlig til at det blir ikke bra om jeg lager et rom heller av de. Det er åpne. Jeg liker ikke planløsningen her. Men isteden for å gjøre om på hele planløsningen så bygger jeg meg et nytt hus som er mindre. Så får barnefamilier denne eiendommen istedenfor. Så får dem se løsningene og gjøre noe med det. 

Anonymkode: 65b8d...ee2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har finstue jeg å. Besøket er der. Så står tv i ei annen stue. Jeg synes det er dårlig utnytting av planløsningen. Jeg har heller kunna tenkt meg større rom enn to stuer. De står så dårlig til at det blir ikke bra om jeg lager et rom heller av de. Det er åpne. Jeg liker ikke planløsningen her. Men isteden for å gjøre om på hele planløsningen så bygger jeg meg et nytt hus som er mindre. Så får barnefamilier denne eiendommen istedenfor. Så får dem se løsningene og gjøre noe med det. 

Ja dette huset er fra slutten av 80 tallet. Så ikke lett når det er to stuer i hovedetasje. Loftstue og kjellerstue. Blir nok liksom. 

Skrevet

Bare jeg som aldri har hørt om dette konseptet finstue?

Anonymkode: 8c170...9e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vårt hus fra tidlig 60 tall hadde ikke penstue, og det var ikke vanlig i 60 tallshus. Men gårder på landsbygda hadde det, og antagelig store byleiligheter. Dette var vanlig fra 17-1800 t og frem til ca 1960. 

Anonymkode: f8721...9b9

Jo, det var det. Jeg vokste opp i et hus bygget på 60-tallet. Vi hadde kjøkken med plass til kjøkkenbord, spisestue, bestestue og tv-stue. 

Alle mine venninner hadde også det, bortsett fra ei som bodde i et hus bygget på 70-tallet. 

Anonymkode: a5a21...63a

Skrevet

Må legge til at vi brukte alle stuene omtrent hver eneste dag. 

Anonymkode: a5a21...63a

Annonse
Skrevet

Mormor og morfar varmet bare opp bruksarealene, og finstua i spesielle anledninger. Dvs den lille stua og kjøkkenet var varmt, ellers var huset kaldt. Sparte nok endel strøm på dette.

Tenker av og til på hvor sparsommelig de levde, i forhold til oss som varmer opp hele huset. 

• Liker 1
Skrevet

Mine besteforeldre hadde fin-stue. Når det er sagt, så hadde de bare èn stue, men satt alltid ellers på kjøkkenet. Det var ingen som satt i den stua. Når meningheten kom, eller det var fint besøk, - så ble stua tatt i bruk. Ellers så satt vi på kjøkkenet. Det var en slags sofabenk på kjøkkenet, men ellers bare bord og stoler. 

Det var iskaldt i stua, mens mormor fyrte med vedovn som også var komfyr på kjøkken. Hun hadde en elektrisk komfyr, men den brukte hun aldri. Så var det en luke fra kjøkkenet som kunne åpnes ned til potetkjelleren. 

Anonymkode: 13f74...a32

• Liker 1
Skrevet

Det er vel fremdeles noen som har det på en måte, at man har en vanlig stue og så har man en TV-stue som er den som oftest brukes av familien i hverdagen fordi man ser TV der? 

Ser litt interiørcontent fra USA og der har de ofte family room og living room. Der family room er det jeg tenker på som en vanlig stue med TV, leker osv gjerne i forbindelse med kjøkken, og så er living room litt finere for gjester og selskap. 

Anonymkode: 52170...75c

• Liker 2
Skrevet

"Penstue" var vel mest vanlig i familier med god nok økonomi til at man kunne ha stor nok bolig til å sette av et helt rom til "penbruk". 

Mormor (født i 1918) hadde penstue. Den ble brukt til Fine Anledninger og Fint Besøk, og intet annet. Farmor og farfar hadde det ikke - de hadde en helt annen økonomi, og ørten unger. 

Poenget var å ikke slite på "penmøblene"; ja, og også å ikke måtte rengjøre rommet hele tiden (var ikke så mye robotstøvsugere og sånt på den tiden). 

Anonymkode: 6ddad...8a7

• Liker 3
Skrevet (endret)

De varma opp mindre areal og hadde ei fin stue man ikke ville skitne til og slite møblene på. Resten var bruksrom og ikke så fint. Fordi man hadde veldg dårlig råd og helt andre krav til både størrelse og standard enn vi har i dag.
Man hadde også ett sett pentøy som bare ble brukt når man skulle være fin.

Mine oldeforeldre hadde sånn fram til ca 1980, men åpna da mellom stuene og tok ibruk dem som ett rom.

Den gang kunne man spare ting til helt spesielle anledninger, vente og tøyle seg - disiplin og selvdisiplin. Det er det ikke så mye av i dag.

Endret av Tekumseh79
  • Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...