Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på aap, og står i samlivsbrudd dessverre. Har vært arbeidsaktiv i mange år, men etter siste (tredje) barnet for noen år siden, klarte jeg ikke jobbe som før. Er under kartlegging av arbeidsevne nå, så vet ikke hva det ender med. 
 noen andre enslige på aap som klarte å få ting til å gå rundt med flere barn? Vi eier hus nå, men jeg må nok flytte og leie. Er dyrt å leie synes jeg. Vil jo bo i skolekretsen til barna. Pga fritidsaktiviteter (ofte på samme dag på ulike steder), kamper og kjøring til venner osv bør jeg ha bil også. Har utbetalt litt over 20 000 nå. 

Noen gode råd her? Har jo lyst til å ha barna boende hos meg, men frykter jeg ikke kommer til å ha råd til flere soverom. Barna er 11, 8 og 4. Eldste begynner jo å ha behov for litt privatliv.. 

Anonymkode: 25952...b74

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På aap kan du få barnetillegg. Får det du det nå? 

Hvilken fordeling tenker dere på barna? 

Den yngste kan du få stødnad til barnetilsyn på, det dekker 64% av regningen. Men det forutsetter minst 60% av omsorgen til deg. Ved 50/50 forventes det at du og far deler utgiftene deretter. 

Huset, du eier vel en del av det? Da selger dere det eller at far kjøper deg ut? Da vil du vel ha litt egenkapital. Dette kan kanskje være tilstrekkelig for å kjøpe noe?

(Antar at du er mor siden dette er kvinneguiden... )

Ellers se på: https://www.nav.no/alene-med-barn

Og man har bostøtte https://husbanken.no/person/bostotte/

Anonymkode: 721de...e53

AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke ut hva leieprisene er i området. Du vil vel få noe ekstra inn i barnebidrag. Og sette opp ett budsjett for hva du må betale for bil, fritidsaktiviteter og annet nødvendig. Men 20 000 er ikke mye, spesielt ikke med tre barn. 

Jeg gikk på aap i noen år før covid. Da hadde jeg 21 000 utbetalt. Hadde ca 14-15 000,- i boligutgifter, inkl strøm og forsikring. Og rundt 1000,-  til telefon, en streamingtjeneste, og andre forsikring. Så gikk det tusenlapp til katt, og en tusenlapp til studielån. Så hadde jeg 3-4000,- igjen hver måned til mat, klær, husholdning og medisiner/behandling... Jeg hadde ikke klart det nå, med matpriser og strømpriser... Og jeg hadde ikke verken barn eller bil. 

Anonymkode: 29f00...d28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er far en dårlig pappa?

Om ikke bør det jo være 50/50.

Mht bolig. Dere eier 50/50?

Da har du jo EK i overskuddet salget genererer.

Selg og få oversikt over økonomien. Om du er på AAP, er det fordi du er midlertidig ikke er i stand til å jobbe eller er du på vei å bli ufør?

Husbanken vil da være et godt alternativ uansett da de vil gi bedre betingelser, nedbetalingstid og i mange kommuner, tilby tilskudd til EK.

Anonymkode: 918c5...f13

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Den yngste kan du få stødnad til barnetilsyn på, det dekker 64% av regningen. Men det forutsetter minst 60% av omsorgen til deg. Ved 50/50 forventes det at du og far deler utgiftene deretter. 

Huset, du eier vel en del av det? Da selger dere det eller at far kjøper deg ut? Da vil du vel ha litt egenkapital. Dette kan kanskje være tilstrekkelig for å kjøpe noe?

Jeg har tillegg for barna i aap nå ja. Jeg tenker vi skal ha 50/50, ingen grunn til noe annet. Jeg eier halve huset, hvis far kjøper meg ut tror jeg jeg får litt over 1 mill i egenkaptial. Men jeg tror ikke det er nok til å kjøpe dessverre. Da må jeg eventuelt bruke den millionen til å betale ned på leiebolig, men det er jo utrolig kjipt og da kommer jeg nok ikke inn på boligmarkedet igjen. 

Takk for linker, skal sjekke ut. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har tillegg for barna i aap nå ja. Jeg tenker vi skal ha 50/50, ingen grunn til noe annet. Jeg eier halve huset, hvis far kjøper meg ut tror jeg jeg får litt over 1 mill i egenkaptial. Men jeg tror ikke det er nok til å kjøpe dessverre. Da må jeg eventuelt bruke den millionen til å betale ned på leiebolig, men det er jo utrolig kjipt og da kommer jeg nok ikke inn på boligmarkedet igjen. 

Takk for linker, skal sjekke ut. 

Har han god økonomi? Mulig han kan la deg bli boende billig eller at du kjøper han ut over en lengre tidsperiode? 

Anonymkode: dfc49...bcf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnetillegg på AAP er ikke mye

Anonymkode: 9a514...cbb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

. Jeg eier halve huset, hvis far kjøper meg ut tror jeg jeg får litt over 1 mill i egenkaptial.

Når ble siste verdivurdering gjort? Den bør være ny og helst gjort av flere (for at dere skal ta et snitt av det) dersom han skal kjøpe deg ut. 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Barnetillegg på AAP er ikke mye

Anonymkode: 9a514...cbb

Jeg vet, har vært der. Men alle monner drar. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har han god økonomi? Mulig han kan la deg bli boende billig eller at du kjøper han ut over en lengre tidsperiode? 

Anonymkode: dfc49...bcf

Jeg tviler på det. Hvorfor skulle han ville gjøre det. Han mener han har råd til å kjøpe meg ut og bo der alene. Han kommer jo til å få det litt strammere økonomisk enn vi har det nå, men jeg tror nok han klarer det. Han er også enebarn til foreldre som er rause, så han har gjennom årene fått litt penger/forskudd på arv osv. For alt jeg vet får han sikkert det nå også. Jeg kommer fra en søskenflokk på 4, og foreldre som ikke vil forskjellsbehandle. Jeg kan derfor ikke regne med å få så mye hjelp som han.

AnonymBruker
Skrevet

Søk husbanklån. Du har jo en million i egenkapital, og da bør det ikke være noe problem for deg å få lån for å kjøpe deg noe eget. Hvis du bruker opp millionen på leieutgifter har du ingenting når den er brukt opp!

Anonymkode: 3a2e2...ab5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må sjekke ut hva leieprisene er i området. Du vil vel få noe ekstra inn i barnebidrag. Og sette opp ett budsjett for hva du må betale for bil, fritidsaktiviteter og annet nødvendig. Men 20 000 er ikke mye, spesielt ikke med tre barn. 

Jeg gikk på aap i noen år før covid. Da hadde jeg 21 000 utbetalt. Hadde ca 14-15 000,- i boligutgifter, inkl strøm og forsikring. Og rundt 1000,-  til telefon, en streamingtjeneste, og andre forsikring. Så gikk det tusenlapp til katt, og en tusenlapp til studielån. Så hadde jeg 3-4000,- igjen hver måned til mat, klær, husholdning og medisiner/behandling... Jeg hadde ikke klart det nå, med matpriser og strømpriser... Og jeg hadde ikke verken barn eller bil. 

Anonymkode: 29f00...d28

Leie i området er vanskelig. Hvert sitt soverom til barna skjønner jeg er urealistisk. Kanskje kan jeg finne en 3-roms, men da må jeg nok opp i det samme som du hadde. Da sitter jeg ikke igjen med mye penger etter leien er betalt. Skal jeg ha mindre i leiekostnad blir det vel en 2-roms sokkelleilighet på ca 40 kvm. Det går jo ikke med 3 barn, derfor er jeg redd de ikke kan bo hos meg. 

Skrevet

Har han mer utbetalt enn deg, så har du krav på barnebidrag ut i fra hva han tjener, selv om dere har 50-50. Jeg fikk et par tusen av eksen da vi gikk fra hverandre.

AnonymBruker
Skrevet
hvaduikkeser skrev (1 minutt siden):

Har han mer utbetalt enn deg, så har du krav på barnebidrag ut i fra hva han tjener, selv om dere har 50-50. Jeg fikk et par tusen av eksen da vi gikk fra hverandre.

Dette visste jeg ikke. Han tjener det dobbelte av meg omtrent. Det tror jeg ikke han har regnet med i sitt budsjett heller! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg går på aap, og står i samlivsbrudd dessverre. Har vært arbeidsaktiv i mange år, men etter siste (tredje) barnet for noen år siden, klarte jeg ikke jobbe som før. Er under kartlegging av arbeidsevne nå, så vet ikke hva det ender med. 
 noen andre enslige på aap som klarte å få ting til å gå rundt med flere barn? Vi eier hus nå, men jeg må nok flytte og leie. Er dyrt å leie synes jeg. Vil jo bo i skolekretsen til barna. Pga fritidsaktiviteter (ofte på samme dag på ulike steder), kamper og kjøring til venner osv bør jeg ha bil også. Har utbetalt litt over 20 000 nå. 

Noen gode råd her? Har jo lyst til å ha barna boende hos meg, men frykter jeg ikke kommer til å ha råd til flere soverom. Barna er 11, 8 og 4. Eldste begynner jo å ha behov for litt privatliv.. 

Om du har barna minst 60 prosent så har du rett på overgangsstønad mest sannsynlig. Jeg er alene med barn og får 11000 i tillegg til aap pga overgangsstønaden.

Anonymkode: 160f9...811

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...