Gå til innhold

Ny jobb - ferie i år

Gekko

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt i ny jobb innenfor offentlig forvaltning i år. Hvordan blir det da om jeg tar noen ukers ferie? Jeg har fått klarsignal til ferie i sommer, men er litt usikker på hvordan det blir med lønn.

Skjønner selvsagt at jeg ikke får feriepenger fra ny-jobben i år, men jeg får jo litt fra den forrige jobben min. Men jeg har fast årslønn, hvordan fungerer det om jeg tar ferie?

Eksempel: Jeg reiser bort hele juli, 4 uker. Får jeg da ingenting i lønn for juli, eller får jeg den normale delen av fastlønna mi? Det står jo i timelistene at jeg har x antall dager ferie, men hvordan ferien blir avhenger av de øknomiske betingelsene rundt...

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest baby-E

tror ikke du har opparbeidet deg ferie om du har begynt i år. Kan du ikke ta en prat med arbeidsgiveren din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvsagt rett til ferie som alle andre, uansett om du har opparbeidet deg feriepenger eller ikke. Forskjellen er at om du ikke har rett på feriepenger så har du ikke plikt til å ta ferie, men du har fremdeles rett til det. Er du ansatt innen 30 september har du rett på alle de 5 ukene. Du vil da ikke få lønn fra den nye jobben din, men du får feriepenger fra en evt tidligere jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

I staten blir man vanligvis trukket i lønn for ferie i juni, og får da feriepengene utbetalt,samme når man skal ha ferien. Det vil si at hvis du tar full ferie så får du 0,- utbetalt fra din nye arbeidsgiver i juni, og vanlig lønn i juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i det offentlige på andre året. I fjor valgte jeg lønna fremfor ferien, men jeg husker jeg sperret opp øynene, da jeg jeg fikk lønna for juni-måned. Den var veldig mye høyere enn den pleier å være. Det var det en fornuftig forklaring på det, selvfølgelig, men jeg kan virkelig ikke huske hva det var... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg jobber i det offentlige på andre året. I fjor valgte jeg lønna fremfor ferien, men jeg husker jeg sperret opp øynene, da jeg jeg fikk lønna for juni-måned. Den var veldig mye høyere enn den pleier å være. Det var det en fornuftig forklaring på det, selvfølgelig, men jeg kan virkelig ikke huske hva det var...  :forvirret:

Det var sikkert fordi det ikke blir trukket skatt av junilønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...