Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Feriepengegrunnlaget fra i fjor var på 860 396,-, med 12%.

Jeg kom frem til 103 247,-.

Stemmer dette? Eller er det andre ting jeg må ta høyde for?

Sitter stor pris på om noen kan hjelpe meg, evt bekrefte det jeg har kommet frem til🙏😊

Anonymkode: 6219d...537

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Står det ikke på lønnsslippen din for desember da? Det gjør det til meg. Men det kan sikkert stemme. Jeg får 95 tusen. Og jeg tjener litt mindre enn deg. 

Anonymkode: dd51e...982

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når man har 5 ukers ferie, blir man også trukket litt for de ekstra fridagene over en måned.

Selve feriepengene blir som du har regnet ut, men utbetalingen i juni blir lavere.

Utregninga er som dette:

Dagens månedslønn + (Feriepengegrunnlag * 0,12) - ((Dagens månedslønn/26)*30) = Utbetalt

Anonymkode: 6a33e...c58

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

IMG_1492.thumb.png.58a2e4ce8d865335b69e08b23f1a0b34.png

Anonymkode: e5549...18a

AnonymBruker
Skrevet

Du må trekke ifra for 5 ferieuken.

Anonymkode: 09679...28a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det står på lønnsslippen din.

Anonymkode: 988bc...1c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Riktig som flere over sier. Fra den summen trekkes du for den 5. uka.

Anonymkode: f377b...16f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Riktig som flere over sier. Fra den summen trekkes du for den 5. uka.

Anonymkode: f377b...16f

Takk, men hva menes med at man blir trukket for den 5.uken? Beklager, jeg har ikke jobbet på en del år, så jeg husker virkelig ikke helt hvordan dette er🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk, men hva menes med at man blir trukket for den 5.uken? Beklager, jeg har ikke jobbet på en del år, så jeg husker virkelig ikke helt hvordan dette er🙈

Du har ikke lønn under ferien. Og siden ferien (5uker) er lenger enn en månedslønn, må de resterende dagene trekkes fra feriepengene. 

Anonymkode: 8411b...490

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ferien din er er 5 uker og det er lenger enn en måned og du må trekkes for det fraværet. Du får feriepenger+ månedslønn og så trekkes feriefraværet og det er mer enn månedslønnen.

Anonymkode: 07c90...b07

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eksempel: 

Jeg har 620,000 i årslønn og fem uker ferie. 

Fastlønn for juli: 51.750,-

Trekk ferie er fem uker: 59.702,-

= - 7952,-

Feriepenger (12%): 68.258,-

Utbetalt: 68.258 - 7952

= 60.306,-

Anonymkode: 7acca...d44

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når du skal ha 5 uker ferie det året, vil utbetalingen i juni på en måte bestå av tre deler:

1. Du får vanlig månedslønn for måneden

2. Du får feriepengene (12 % av feriepengegrunnlaget)

3. Du trekkes for det du skal ha fri som er over 1 måned.

Utregningen for det som skal trekkes er som dette:

En måned regnes som 26 dager. Månedslønnen er derfor for 26 dager.

Ferien du skal ha regnes som 30 dager. Du skal dermed trekkes for 30 dager.

Hva som skal trekkes får man ved å dele månedslønn 26, da får man lønn for den dag. Så ganger man med 30 for å få lønn for 30 dager.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var litt kjapp i innlegget over, punkt 3 skal være:

3. Du skal trekkes for å ha fri i 5 uker.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Når man har 5 ukers ferie, blir man også trukket litt for de ekstra fridagene over en måned.

Selve feriepengene blir som du har regnet ut, men utbetalingen i juni blir lavere.

Utregninga er som dette:

Dagens månedslønn + (Feriepengegrunnlag * 0,12) - ((Dagens månedslønn/26)*30) = Utbetalt

Hei, det stemmer.

Selv får jeg i grunnlag, 120 000 i feriepenger, mens utbetaling blir ca 107 000,- nettopp som ditt regnestykke over.

Anonymkode: fb857...350

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg har sluttet i jobben, ved årsskiftet, får jeg da alle feriepengene? Trekkes ikke noe når jeg ikke har tatt ut ferie?

Anonymkode: ca342...121

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når jeg har sluttet i jobben, ved årsskiftet, får jeg da alle feriepengene? Trekkes ikke noe når jeg ikke har tatt ut ferie?

Anonymkode: ca342...121

Når du slutter i jobben, skal du ha alle feriepengene utbetalt sammen med siste lønning. Uten ferietrekk. 

Anonymkode: b7d81...5d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her blandes det flere begreper.

Jeg har 12% feriepenger og da er feriepengene nøyaktig 12% av fjorårets opptjente feriepengegrunnlag.

Hva du får utbetalt er noe annet, det kommer an på både om du har ferietrekk i juni, og om du har jobbet noe ekstra som medfører tillegg.

Jeg får i juni feriepenger + lønn (uten skattetrekk) + tillegg - ferietrekk. Ferietrekk er 5 uker mens feriepengene er for rett over 4 uker. Altså går jeg litt i minus på feriepenger-ferietrekk. Men det trekkes ikke skatt på lønna derfor blir det en ganske OK utbetaling likevel. Jeg ender tilfeldigvis alltid rundt den summen utbetalt i juni som feriepengene er, pga jeg alltid har noe tillegg/overtid.

Har man ikke ferietrekk får man jo begge deler, både lønn og feriepenger. Men må da holde igjen penger til de måneden man tar ut ferie for da blir lønna lav.

Anonymkode: 281f0...ca3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her blandes det flere begreper.

Jeg har 12% feriepenger og da er feriepengene nøyaktig 12% av fjorårets opptjente feriepengegrunnlag.

Hva du får utbetalt er noe annet, det kommer an på både om du har ferietrekk i juni, og om du har jobbet noe ekstra som medfører tillegg.

Jeg får i juni feriepenger + lønn (uten skattetrekk) + tillegg - ferietrekk. Ferietrekk er 5 uker mens feriepengene er for rett over 4 uker. Altså går jeg litt i minus på feriepenger-ferietrekk. Men det trekkes ikke skatt på lønna derfor blir det en ganske OK utbetaling likevel. Jeg ender tilfeldigvis alltid rundt den summen utbetalt i juni som feriepengene er, pga jeg alltid har noe tillegg/overtid.

Har man ikke ferietrekk får man jo begge deler, både lønn og feriepenger. Men må da holde igjen penger til de måneden man tar ut ferie for da blir lønna lav.

* lønna er for rett over fire uker, ikke feriepengene…

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg stokk dum som ikke forstår de forskjellige regnestykkene som legges ut her 🫣

Hvis mitt feriepengegrunnlag er 12% av 456 539kr og min faste månedslønn er 42 962, hva blir da utbetalingen når man trekker fra den femte ferieuken? Får nesten hodepine av så mange tall 😵

Anonymkode: 3d53a...a62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du skal ha 5 uker ferie det året, vil utbetalingen i juni på en måte bestå av tre deler:

1. Du får vanlig månedslønn for måneden

2. Du får feriepengene (12 % av feriepengegrunnlaget)

3. Du trekkes for det du skal ha fri som er over 1 måned.

Utregningen for det som skal trekkes er som dette:

En måned regnes som 26 dager. Månedslønnen er derfor for 26 dager.

Ferien du skal ha regnes som 30 dager. Du skal dermed trekkes for 30 dager.

Hva som skal trekkes får man ved å dele månedslønn 26, da får man lønn for den dag. Så ganger man med 30 for å få lønn for 30 dager.

Og 4) Du trekkes for ferien som er opptil en måned også. Så hele 1) forsvinner. Pluss litt av 2) også, pga 3). 

Anonymkode: 180e6...842

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...