AnonymBruker Skrevet 30. mai #1 Skrevet 30. mai Hei! Nå skal jeg holde dette så kort og enkelt som mulig. Jeg har brukt lang tid på å komme meg ovenpå økonomisk. Jeg har alltid klart meg, men det har vært ekstremt tungt til tider. Nå er jeg i den situasjonen hvor jeg har igjen 55000 i forbuksgjeld og sitter etter denne mnd igjen med 60000 etter alt er betalt av regninger og husleie. Dette er også feriepenger. Det føles jo godt og trygt akkurat nå, men nå er jeg redd for at jeg atter en gang puster ut og så går det nedover igjen. Sist jeg hadde et større beløp på konto betalte jeg ned på gjeld og opplevde igjen at jeg ikke hadde nok til at endene møttes. Men de sier jo at man bør betale ned på gjeld før sparing. Det skal også sies at jeg nå endelig har 100% stilling, noe jeg ikke hadde før. Kun 40%- 80%, noe som ikke gjorde situasjonen noe bedre. Hvordan skal jeg gjøre dette smartest mulig? Lånet nedbetales foreløpig sakte på kr 1140 i mnd. Men planen er jo å etterhvert kunne ta flere jafs av lånet og være gjeldsfri neste år en gang. Det hadde vært så innmari deilig! 1. Skal jeg utelukkende fokusere på forbrukslånet? 2. Er det sååå dumt å spare mens man betaler ned på gjeld? 3. Hva hadde dere gjort? Husleie på 13000 Har to barn på 11 år 50/50. Måntlig utbetalt mellom28-34.000 Faste utgifter på ca 5000. Har ikke bil Anonymkode: 8ed8e...552
AnonymBruker Skrevet 30. mai #2 Skrevet 30. mai Hadde betalt ned 30000 i en slump mot forbrukslån og satt resten på en bufferkonto - evt fordelt på ulike sparekontoer (ferie/buffer/bil i mitt tilfelle) Anonymkode: d9bc7...585 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #3 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde betalt ned 30000 i en slump mot forbrukslån og satt resten på en bufferkonto - evt fordelt på ulike sparekontoer (ferie/buffer/bil i mitt tilfelle) Anonymkode: d9bc7...585 Det har jeg også vurdert, men det er en veldig skremmende tanke. Usikker på om jeg klarer å forklare det og usikker på om jeg må😅 Men utrolig befriende å tenke på at det hadde sunket til 25000... Anonymkode: 8ed8e...552
AnonymBruker Skrevet 30. mai #4 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvordan skal jeg gjøre dette smartest mulig? Lånet nedbetales foreløpig sakte på kr 1140 i mnd. Men planen er jo å etterhvert kunne ta flere jafs av lånet og være gjeldsfri neste år en gang. Det hadde vært så innmari deilig! 1. Skal jeg utelukkende fokusere på forbrukslånet? 2. Er det sååå dumt å spare mens man betaler ned på gjeld? 3. Hva hadde dere gjort? Husleie på 13000 Har to barn på 11 år 50/50. Måntlig utbetalt mellom28-34.000 Faste utgifter på ca 5000. Har ikke bil Planen er å være gjeldsfri neste år? Hvorfor så sent? Du kan klare å være ferdig med det før året er omme. Om du skal spare samtidig som du betaler ned på lånet, vil du ende opp med å kunne spare mindre på sikt fordi du betaler mer i renter på denne tiden. Forbrukslånet ditt har høye renter. Ja, det er dumt å spare samtidig. Fokuser kun på lånet. Du kan øke innbetalingen på lånet til 5k i måneden. Og du kan denne måneden betale inn 25k ekstra og fremdeles ha 35k for ferie til deg og ungene. Eller ta enda mer til gjelden. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): 55000 i forbuksgjeld og sitter etter denne mnd igjen med 60000 25k nå. Rest: 30k Juni - des: 7 mnd med snitt 5k i måneden (tar med litt for renter). Kunne du klart det? Så kan du spare fra januar av, uten å ha noe gjeld å tenke på. Det hadde sikkert vært deilig å starte året uten gjeld? Anonymkode: 714f8...2ef
AnonymBruker Skrevet 30. mai #5 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det har jeg også vurdert, men det er en veldig skremmende tanke. Usikker på om jeg klarer å forklare det og usikker på om jeg må😅 Men utrolig befriende å tenke på at det hadde sunket til 25000... Anonymkode: 8ed8e...552 Forklare hva for hvem? Anonymkode: af693...714
AnonymBruker Skrevet 30. mai #6 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forklare hva for hvem? Anonymkode: af693...714 At jeg synes det er skummelt å betale et så stort beløp. Tanken på at "hva hvis noe skjer" er der hele tiden. Jeg har lyst å være økonomisk tøff og aggressiv, men jeg er så redd for å gå på en smell igjen. Kanskje den følelsen sitter igjen med sjokket over lønningene da jeg jobbet deltid som føltes ut som heltid 😅 Anonymkode: 8ed8e...552
AnonymBruker Skrevet 30. mai #7 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Planen er å være gjeldsfri neste år? Hvorfor så sent? Du kan klare å være ferdig med det før året er omme. Om du skal spare samtidig som du betaler ned på lånet, vil du ende opp med å kunne spare mindre på sikt fordi du betaler mer i renter på denne tiden. Forbrukslånet ditt har høye renter. Ja, det er dumt å spare samtidig. Fokuser kun på lånet. Du kan øke innbetalingen på lånet til 5k i måneden. Og du kan denne måneden betale inn 25k ekstra og fremdeles ha 35k for ferie til deg og ungene. Eller ta enda mer til gjelden. 25k nå. Rest: 30k Juni - des: 7 mnd med snitt 5k i måneden (tar med litt for renter). Kunne du klart det? Så kan du spare fra januar av, uten å ha noe gjeld å tenke på. Det hadde sikkert vært deilig å starte året uten gjeld? Anonymkode: 714f8...2ef Den planen var utrolig interessant! Men hva hvis jeg holder av de pengene til neste lønning så jeg ser at det faktisk er mulig? Jeg tenker kriser hele tiden... og forsvinner et stort jafs av konto nå, så får jeg faktisk litt panikk. Men det er kanskje ikke nødvenig å kjenne på? Jeg har to uker ferie i slutten av juni og én uke i juli. Tenker utflukter og camping. Ungene skal til syden med sin far og syntes det var helt unødvendig med to turer utenlands på én sommer😅 Så jeg føler vi kan gjøre ferien fin og billig siden jeg kan låne bil i tillegg. Nå babler jeg kanskje, men jeg har litt panikk ang. økononi og penger. Anonymkode: 8ed8e...552
AnonymBruker Skrevet 30. mai #8 Skrevet 30. mai Hvorfor tar du forbrukslån? Du må sette opp et budsjett og følge det. Anonymkode: b7a82...041
AnonymBruker Skrevet 30. mai #9 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor tar du forbrukslån? Du må sette opp et budsjett og følge det. Anonymkode: b7a82...041 Jeg gjør ikke det lenger. Det er fortid og nå lever jeg med konsekvensen av det. Kunne alltid vært verre. Anonymkode: 8ed8e...552 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #10 Skrevet 30. mai Sånn helt konkret: hvilke kriser er det du er redd for at skal skje? Anonymkode: c28b6...72d
AnonymBruker Skrevet 31. mai #11 Skrevet 31. mai Det å betale ned forbrukslånet er det som ER faktisk sparing. Du burde betale ned forbrukslånet så fort som mulig for å spare så mye mulig (altså å betale mindre totalt). Betal ned så mye du er komfortabel med, feks 20-25k, og så kan du betale mer så fort du ser at det går fint, altså når du er mindre bekymret for uforutsette utgifter. Du taper mange tusen til renter ved å holde lånet løpende til neste år. Det er mine tanker Anonymkode: 331f8...abe
Ny Bruker Skrevet 31. mai #12 Skrevet 31. mai Betale ned mest på forbrukslånet. Det er jo masse renter å spare der.
AnonymBruker Skrevet 31. mai #13 Skrevet 31. mai Du sitter igjen med 60 000 ETTER regninger, og er skeptisk for å betale ned lånet fordi du er redd for om du får endene til å møtes? Enda du har 10-16 000,- igjen hver måned etter faste utgifter? Du sier du er redd for å ikke få enden til å møtes om du betaler ned lånet raskt... Er det virkelig lettere få endene til å møtes når du betaler masse renter? jeg tror kanskje det er en av de merkeligste tankegangene jeg har lest på lenge. Jeg elsket bli kvitt forbruksgjelden jeg hadde, fordi det var lettere få endene til å møtes når jeg kunne bruke pengene på noe annet enn å betale avdrag og renter... Anonymkode: 961fe...2d3
_popcorn_ Skrevet 31. mai #14 Skrevet 31. mai Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. _popcorn_, adm
Anbefalte innlegg