AnonymBruker Skrevet 30. mai #1 Skrevet 30. mai Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg er i starten av 40-årene og har de siste årene fått mer og mer kviser. Mest små, men noen større som det er litt guffe i. Var først mest rundt mensen, men nå forsvinner de ikke i mellom, og øker på. Haken og kinnbeina nederst er verst, men også i T-sonen, og litt på kinnene. Jeg bruker ikke sminke. Jeg har lenge bare latt det stå til, men nå er det veldig mye. Jeg har ikke så god økonomi, og jeg er kronisk syk, så ikke så stor kapasitet til å styre med de store tingene når det gjelder huden, men er det noen rimelige produkter, eller andre lettere tilnærminger som kan være noe? Jeg har brukt Dermologica Clean Start i 20+ år. Kjøper på tilbud på Vitus til 30-40% av. Jeg synes det er blitt dyrt så har kjøpt en annen krem for natten på Normal. På dagtid bruker jeg hudkremen med solfaktor 30 fra nevnte serie. Jeg har også rensen fra den serien fra Dermalogica. På natten bruker jeg Ivy Aïa sin vanlige ansiktskrem, men i Blossom. Jeg kan ikke kjøpe noe veldig dyrt, selv om det er drøyt i bruk. Jeg er ikke noe god på å drive å rense eller ha maske. Kreftene er ikke helt der, så det må være enkelt. Litt skal jeg få til, men ikke de store rutinene med mange steg, og ørten produkter. Jeg drikker også mye vann, ingen alkohol, røyking, snus osv, og spiser normalt sunt. Jeg er veldig glad i frukt og grønt. Jeg setter pris på innspill. Anonymkode: d3048...72b
AnonymBruker Skrevet 30. mai #2 Skrevet 30. mai Dette er garantert hormonelt. Mest sannsynlig er du i perimenopause. Sorry. Det er nesten som pubertet, lite å gjøre noe med Anonymkode: 93677...6a5 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #3 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er garantert hormonelt. Mest sannsynlig er du i perimenopause. Sorry. Det er nesten som pubertet, lite å gjøre noe med Anonymkode: 93677...6a5 Takk 😅🥰 Går helt fint at du sier det rett ut, og jeg burde sikkert skrevet at det er rot med mensen. Jeg hadde 56 dagers syklus nå sist, men den varierer mellom 23-nå 56, mulig den har vært lengre også. Det er over flere år, og den har ikke vært helt stabil etter jeg fikk den igjen i 2018, men verre de siste årene. Da får jeg stå i det, og trøste meg med at jeg slapp billig unna som tenåring, men nå er det min tur 😅 Jeg hadde søsken med akne, og jeg hadde så vidt kviser, så skikkelig urettferdig fordeling 🤣🫣🥰 Anonymkode: d3048...72b
Roci Skrevet 30. mai #4 Skrevet 30. mai Enig med AB over her at det sannsynligvis er hormonelt/perimenopause, men det er ikke sikkert at det ikke er noe å gjøre med. Du kan ta deg en tur til lege, aller helst gynekolog, som kan fastslå om du nærmer deg overgangsalder. Hormonpreparater kan hjelpe, og jeg ville også forhørt meg ang. minipillen. Det finnes gode og rimelige produkter som du kan forsøke i stedet for Clean Start. En god og rimelig rens for uren hud som ikke tørker ut huden (dette kan gi flere kviser pga økt talgproduksjon), er CeraVe Foaming Cleanser, som koster en drøy hundrelapp på apotek for en ganske stor flaske. Du får også refill til en rimelig penge. Et godt alternativ til dagkremen din er CeraVe Facial Moisturizing Lotion SPF 30. I likhet med rensen, inneholder den niacinamide som bidrar til å balansere talgproduksjonen. Du kan også vurdere å kjøpe utgaven uten SPF og heller kjøpe en solkrem i tillegg, da kan du bruke samme fuktighetskrem morgen og kveld. Et par gode og ikke alt for dyre solkremer til akneutsatt hud er Suntique I'm Safe For Sensitive Skin eller I'm Pure Perfect Cica fra samme merke. Disse inneholder fysisk filter. Det kan også hende at du liker Beauty of Joseon Relief Sun Rice + Probiotics SPF 50 + PA++++. Den er også egnet for akneutsatt hud, inneholder kjemiske filtre og kjennes ut som en lett fuktighetskrem. Et par kvelder i uka kan du eksfoliere med BHA (salicylsyre) som bidrar til å løse opp talg i porene, balanserer talgproduksjonen og har antibakterielle og antiinflammatoriske egenskaper. Et godt og rimelig produkt som du får kjøpt på de fleste apotek, er The Inkey List Beta Hydroxy Acid Serum. Til å begynne med kan du påføre serumet med en bomullspad, la produktet virke i 10 minutter og deretter skylle det av, før du klapper huden tørr og påfører fuktighetskrem. Etterhvert kan du sove med serumet over natten. Om du vil forsøke BHA, er det viktig at du tar en såkalt patch test først, for å se om du tåler produktet. Påfør en liten mengde produkt på innsiden av håndleddet, sett evt. en plasterlapp over. Vent i minst 24 timer. Dersom det ikke har oppstått noen irritasjon, skal det være trygt å bruke produktet i ansiktet. Det kan også hjelpe å skifte putetrekk og det håndkleet du bruker i ansiktet, ofte, slik at du ikke overfører "gamle" bakterier til nyrenset hud. Håper dette kan være til hjelp 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #5 Skrevet 30. mai Kan også være kviser utløst av stress 😄 Det har jeg hatt et par runder. Setter seg gjerne på haka. Anonymkode: 7be2d...e9e 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #6 Skrevet 30. mai Roci skrev (23 minutter siden): Enig med AB over her at det sannsynligvis er hormonelt/perimenopause, men det er ikke sikkert at det ikke er noe å gjøre med. Du kan ta deg en tur til lege, aller helst gynekolog, som kan fastslå om du nærmer deg overgangsalder. Hormonpreparater kan hjelpe, og jeg ville også forhørt meg ang. minipillen. Det finnes gode og rimelige produkter som du kan forsøke i stedet for Clean Start. En god og rimelig rens for uren hud som ikke tørker ut huden (dette kan gi flere kviser pga økt talgproduksjon), er CeraVe Foaming Cleanser, som koster en drøy hundrelapp på apotek for en ganske stor flaske. Du får også refill til en rimelig penge. Et godt alternativ til dagkremen din er CeraVe Facial Moisturizing Lotion SPF 30. I likhet med rensen, inneholder den niacinamide som bidrar til å balansere talgproduksjonen. Du kan også vurdere å kjøpe utgaven uten SPF og heller kjøpe en solkrem i tillegg, da kan du bruke samme fuktighetskrem morgen og kveld. Et par gode og ikke alt for dyre solkremer til akneutsatt hud er Suntique I'm Safe For Sensitive Skin eller I'm Pure Perfect Cica fra samme merke. Disse inneholder fysisk filter. Det kan også hende at du liker Beauty of Joseon Relief Sun Rice + Probiotics SPF 50 + PA++++. Den er også egnet for akneutsatt hud, inneholder kjemiske filtre og kjennes ut som en lett fuktighetskrem. Et par kvelder i uka kan du eksfoliere med BHA (salicylsyre) som bidrar til å løse opp talg i porene, balanserer talgproduksjonen og har antibakterielle og antiinflammatoriske egenskaper. Et godt og rimelig produkt som du får kjøpt på de fleste apotek, er The Inkey List Beta Hydroxy Acid Serum. Til å begynne med kan du påføre serumet med en bomullspad, la produktet virke i 10 minutter og deretter skylle det av, før du klapper huden tørr og påfører fuktighetskrem. Etterhvert kan du sove med serumet over natten. Om du vil forsøke BHA, er det viktig at du tar en såkalt patch test først, for å se om du tåler produktet. Påfør en liten mengde produkt på innsiden av håndleddet, sett evt. en plasterlapp over. Vent i minst 24 timer. Dersom det ikke har oppstått noen irritasjon, skal det være trygt å bruke produktet i ansiktet. Det kan også hjelpe å skifte putetrekk og det håndkleet du bruker i ansiktet, ofte, slik at du ikke overfører "gamle" bakterier til nyrenset hud. Håper dette kan være til hjelp Tusen hjertelig takk, her var det masse gode tips. Hørt mye bra om blant annet CeraVe, men ikke prøvd, så må prøve ut litt her. Er nok på tide at jeg bytter ut hudpleieproduktene jeg har brukt siden tenårene 😅🫣 Jeg har tenkt på det med putetrekket, og byttet det oftere, og har ny klut hver dag 😊 Minipillen orker jeg ikke, men mener det er tid for celleprøve nå til høsten, kan fastlegen se det? Jeg må ha tilrettelagt GU for både funksjonsnedsettelse og vaginisme, og fastlegen er eneste som har klart det, så foretrekker å bruke ham. Tusen takk igjen! Anonymkode: d3048...72b
AnonymBruker Skrevet 30. mai #7 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Kan også være kviser utløst av stress 😄 Det har jeg hatt et par runder. Setter seg gjerne på haka. Anonymkode: 7be2d...e9e Ja jeg er stressa om dagen, men forundrer meg ikke om det er litt hormoner også 😅🫠 Min mor hadde mens som gikk etter boka i alle år, før hun plutselig begynte å rote rett over 40 så kan jo stemme om jeg har arvet henne. Jeg skal heldigvis ikke noe spesielt så får prøve tipsene over og håpe det kommer seg etterhvert. 😊 Anonymkode: d3048...72b
Roci Skrevet 30. mai #8 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Tusen hjertelig takk, her var det masse gode tips. Hørt mye bra om blant annet CeraVe, men ikke prøvd, så må prøve ut litt her. Er nok på tide at jeg bytter ut hudpleieproduktene jeg har brukt siden tenårene 😅🫣 Jeg har tenkt på det med putetrekket, og byttet det oftere, og har ny klut hver dag 😊 Minipillen orker jeg ikke, men mener det er tid for celleprøve nå til høsten, kan fastlegen se det? Jeg må ha tilrettelagt GU for både funksjonsnedsettelse og vaginisme, og fastlegen er eneste som har klart det, så foretrekker å bruke ham. Tusen takk igjen! Anonymkode: d3048...72b Ja, jeg har selv brukt flere produkter fra CeraVe tidligere og vært godt fornøyd Nå er ikke jeg lege, men jeg tror ikke OA vises på celleprøve. Om du snakker med legen din om at du mistenker perimenopause, så vet han nok hva som må gjøres. Fastlegen min tok en blodprøve, men med mine symptomer og alder var det egentlig ingen tvil, sa han 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #9 Skrevet 30. mai Roci skrev (13 minutter siden): Ja, jeg har selv brukt flere produkter fra CeraVe tidligere og vært godt fornøyd Nå er ikke jeg lege, men jeg tror ikke OA vises på celleprøve. Om du snakker med legen din om at du mistenker perimenopause, så vet han nok hva som må gjøres. Fastlegen min tok en blodprøve, men med mine symptomer og alder var det egentlig ingen tvil, sa han Tusen takk 😊 Jeg hadde tenkt å be om at det sjekkes ved neste blodprøve siden mensen er så på styr, men hadde ikke koblet det helt opp mot huden. Jeg tar jevnlige blodprøver. Jeg ble 40 i mars, men noen er jo alt i gang i 30årene, og de ulike tingene har pågått lengre enn mars. Fastlegen tar alltid en generell sjekk når jeg tar celleprøve, men jeg tror ikke jeg er så tørr for å ta noe typisk. Jaja ingen krise heldigvis, men satt veldig pris på hjelp med produkter 😊 Anonymkode: d3048...72b
Roci Skrevet 30. mai #10 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tusen takk 😊 Jeg hadde tenkt å be om at det sjekkes ved neste blodprøve siden mensen er så på styr, men hadde ikke koblet det helt opp mot huden. Jeg tar jevnlige blodprøver. Jeg ble 40 i mars, men noen er jo alt i gang i 30årene, og de ulike tingene har pågått lengre enn mars. Fastlegen tar alltid en generell sjekk når jeg tar celleprøve, men jeg tror ikke jeg er så tørr for å ta noe typisk. Jaja ingen krise heldigvis, men satt veldig pris på hjelp med produkter 😊 Anonymkode: d3048...72b Hvis du ikke synes det blir for personlig - hvorfor vil du ikke forsøke minipillen? Jeg fikk et nytt liv da jeg startet med den i begynnelsen av 40-årene Fra å ha vært veldig plaget med PMS og kraftige og langvarige blødninger, ble jeg etter kort tid fullstendig kvitt PMS-plagene, og etterhver selve menstruasjonsblødningene også. Var utrolig deilig. Det jo det at man må ta pillen til samme tid hver dag for at den skal være helt sikker, men det blir fort en vane Søsteren min hadde samme opplevelse
AnonymBruker Skrevet 30. mai #11 Skrevet 30. mai Roci skrev (2 timer siden): Hvis du ikke synes det blir for personlig - hvorfor vil du ikke forsøke minipillen? Jeg fikk et nytt liv da jeg startet med den i begynnelsen av 40-årene Fra å ha vært veldig plaget med PMS og kraftige og langvarige blødninger, ble jeg etter kort tid fullstendig kvitt PMS-plagene, og etterhver selve menstruasjonsblødningene også. Var utrolig deilig. Det jo det at man må ta pillen til samme tid hver dag for at den skal være helt sikker, men det blir fort en vane Søsteren min hadde samme opplevelse Det går fint 😊 Jeg har brukt p-sprøyten i mange år og gikk noe enormt opp i vekt, og vekten stupte når jeg lot være å ta ny sprøyte. Jeg slet også massivt med å få mensen igjen, og blødde enorme mengder hele tiden i ett års tid, før det ble to sykluser i måned. Ikke sikkert det blir sånn nå, men vil ikke risikere det. Jeg hadde det ellers ok på P-sprøyten da. Jeg har også hørt at noen av medisinene jeg bruker nå kan spille inn på blant annet minipillen, men jeg har bare sagt det ikke er aktuelt, så har ikke sjekket nærmere hva det var. Så jeg er ikke imot minipillen generelt, bare for meg selv. I hvert fall sånn det er nå. 😊 Godt å høre at den har virket så bra for deg, den gjør jo det for mange 😊 Anonymkode: d3048...72b
AnonymBruker Skrevet 30. mai #12 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det går fint 😊 Jeg har brukt p-sprøyten i mange år og gikk noe enormt opp i vekt, og vekten stupte når jeg lot være å ta ny sprøyte. Jeg slet også massivt med å få mensen igjen, og blødde enorme mengder hele tiden i ett års tid, før det ble to sykluser i måned. Ikke sikkert det blir sånn nå, men vil ikke risikere det. Jeg hadde det ellers ok på P-sprøyten da. Jeg har også hørt at noen av medisinene jeg bruker nå kan spille inn på blant annet minipillen, men jeg har bare sagt det ikke er aktuelt, så har ikke sjekket nærmere hva det var. Så jeg er ikke imot minipillen generelt, bare for meg selv. I hvert fall sånn det er nå. 😊 Godt å høre at den har virket så bra for deg, den gjør jo det for mange 😊 Anonymkode: d3048...72b Jeg vet at p-sprøyte og minipille ikke er helt likt, men jeg tørr rett og slett ikke når det var så mye styr med å slutte på p-sprøyten, samt vekten. Anonymkode: d3048...72b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå