Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er utrolig fjernt når noen fjerner plakat reklamer, hvem er ansvarlig i dette? 

Hvilke strafferamme får aktivistene på dette? og hvilke økonomiske tap vil foreligge ovenfor aktivistene?

Endret av Egenskap
  • Liker 1
Skrevet
Egenskap skrev (13 timer siden):

Det er utrolig fjernt når noen fjerner plakat reklamer, hvem er ansvarlig i dette? 

Kan dette være en form for politisk ytring som dekkes av ytringsfriheten?

• Liker 3
Skrevet

Mener du plakatene til FOR – partiet som støtter Putin og hevder at Nord-Korea er et av verdens mest demokratiske og frie land? Jeg har ikke revet ned noen plakater selv, men forstår godt hvorfor mange andre velger å gjøre det.

• Liker 6
Skrevet
Karen1987 skrev (14 timer siden):

Mener du plakatene til FOR – partiet som støtter Putin og hevder at Nord-Korea er et av verdens mest demokratiske og frie land? Jeg har ikke revet ned noen plakater selv, men forstår godt hvorfor mange andre velger å gjøre det.

Hvis Norge har politi så vil jeg tro lov fortsatt gjelder. 

Det er viktig at demokratiet gjelder. Det er mennesker det handler om på tvers av kulturerer. 

Jeg har ikke tolket som at partiet støtter det du siterer. 

Skrevet
Egenskap skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke tolket som at partiet støtter det du siterer. 

Lederen for ungdomspartiet har selv uttalt dette offentlig i media. Det dreier seg ikke om en tolkning, men om en direkte gjengivelse av uttalelser fra partiets representanter:

https://www.vg.no/nyheter/i/W0zqJg/lederen-i-fors-ungdomsparti-hyller-nord-korea

https://www.minerva.no/fred-og-rettferdighet-krig-partier/for-har-stiftet-ungdomsparti-partilederen-stotter-putin-og-malcom-x/474130

https://www.nettavisen.no/nyheter/lederen-i-fors-ungdomsparti-hyller-nord-korea/s/5-95-2458262

• Liker 1
Skrevet
Karen1987 skrev (7 timer siden):

Jeg tar ikke ungdomspartier seriøst. 

Skrevet
Egenskap skrev (3 minutter siden):

Jeg tar ikke ungdomspartier seriøst. 

Når FOR-leder Marielle Leraand stolt har valgt denne personen til å lede ungdomspartiet, sier det mye om hvilke verdier hun står for. Jeg har vanskelig for å ta et parti seriøst når det ser opp til regimer som Nord-Korea og Putin.

• Liker 2
Skrevet
NordicViking skrev (På 30.5.2025 den 23.37):

Kan dette være en form for politisk ytring som dekkes av ytringsfriheten?

Nei. Da måtte man ha betalt for en mot-kampanje.

Det er hærverk. 

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (16 timer siden):

Nei. Da måtte man ha betalt for en mot-kampanje.

Det er hærverk. 

Hærverk, også kalt vandalisme eller skadeverk, er tilsiktet og tidvis omfattende ødeleggelse på noens eiendom. Er en plakat som er hengt opp i det offentlige rom noens eiendom? Å fjerne en plakat i det offentlige rom høres ikke ut som noen omfattende ødeleggelse, og da kan det vel neppe være hærverk. Eller? 

Skrevet
NordicViking skrev (2 minutter siden):

Hærverk, også kalt vandalisme eller skadeverk, er tilsiktet og tidvis omfattende ødeleggelse på noens eiendom. Er en plakat som er hengt opp i det offentlige rom noens eiendom? Å fjerne en plakat i det offentlige rom høres ikke ut som noen omfattende ødeleggelse, og da kan det vel neppe være hærverk. Eller? 

Ja, det er noens eiendom. Plass for reklame leies ut av eier.

• Liker 1
Skrevet

Sivil ulydighet er da også en ytringsform i seriøse demokrati

Skrevet
Rullerusk skrev (3 timer siden):

Sivil ulydighet er da også en ytringsform i seriøse demokrati

Sivil ulydighet er fortsatt en forbrytelse som kan og skal straffes. Det å sabotere en valgkamp i et demokrati på den måten bør straffes hardt. Dette faller ikke under ytringsfrihet.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...