Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville presset på hos BUP, jeg.

Trenger ikke være diagnoserelatert - men dersom så trenger barnet dessverre diagnose for å få ressurser på skolen som kan veilede.

For noen med ADD eller autisme kan dette være en klassisk måte å håndtere ienighet på: trekke seg unna. Bli usikre. 
For noen kan det være rigiditet som ikke vil leke andres forslag, eller, trekker seg unna om deres ønske ikke blir valgt. 

Foregår ofte mye mer virderinger inni hodet enn man antar. 

Det at hun stirrer oppi taket fremfor å si hei eller gjøre ingenting viser at hun analyserer seg frem til en handling så hun slipper forholde seg til «hva skal jeg gjøre/si/hvisattedersom».,

Sosial angst er også vanlig hos nevroatypiske. 

Så - jeg ville krevd utredning. 
Så får man et svar. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye frustrasjon, irritasjon og oppgitthet har du vist i barndommen? Hvor mye sinne?

Hennes dårlige selvfølelse er et direkte resultat av deg. Og din egen selvfølelse.

Anonymkode: 35265...121

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 9.55):

Hei! Min 10 år gammel gutt sliter veldig. Jeg tenker at det handler om selvfølelse, men er ikke sikker.  Han har problemer med venner. Han blir alltid herset med og tør ikke ha egen vilje. Hvis han kommer med leke ønsker , blir det avvist fordi de andre er sterkere og vil bestemme mer.  Han tør ikke å si hei til en god venn på butikken. Spesielt ikke hvis denne vennen er sammen med en annen venn.  Han ser opp i taket eller gjemmer seg. Selv om han har hatt besøk av denne vennen dagen før. Gutten min blir veldig fort lei seg, fort såret, fort frustrert dersom noe ikke går hans vei.  Han blir kjempe lei Seg hvis broren blir invitert på noe gøy av en venn. Da må vi gjøre nesten samme tingen så ikke hele dagen hans skal bli ødelagt.  Jeg forstår ikke hva dette kommer av. Hvorfor skal ikke han ha rett til å hevde seg selv, når vennene gjør? Hvorfor hilser han ikke på de utenom skole eller besøk ? Hvorfor er alt så vanskelig for han? Han er veldig snill og en god venn. Men han blir overkjørt.  Han sliter også med redsel / angst for ulike ting. Uff jeg synes så synd på han.  Har god kontakt med skole.  Hjemme har det vært lite kjeft , kritikk, osv. har gjort absolutt alt jeg kan for å gi ungene en god selvfølelse.  Blir så lei meg. Kommer ikke inn på bup siden det ikke er «alvorlig nok»

Anonymkode: 04e39...9c1

Hvis han aldri har møtt motstand hjemme så er det klart han vil slite. Unger diskuterer, er uenige, skal hevde seg, få gjennom vilja si osv. De må jo øve på dette hjemme! Når du skriver at han MÅ gjøre det samme som broren ellers blir dagen ødelagt, ja da føler jeg at det sier noe om hvor lista ligger. Hva så om dagen hans blir "ødelagt"? En dag er det broren som gjør noe, neste gang han. Sånn er livet. 

Anonymkode: a4fd7...97f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...