AnonymBruker Skrevet 30. mai #1 Skrevet 30. mai Hei! Min 10 år gammel gutt sliter veldig. Jeg tenker at det handler om selvfølelse, men er ikke sikker. Han har problemer med venner. Han blir alltid herset med og tør ikke ha egen vilje. Hvis han kommer med leke ønsker , blir det avvist fordi de andre er sterkere og vil bestemme mer. Han tør ikke å si hei til en god venn på butikken. Spesielt ikke hvis denne vennen er sammen med en annen venn. Han ser opp i taket eller gjemmer seg. Selv om han har hatt besøk av denne vennen dagen før. Gutten min blir veldig fort lei seg, fort såret, fort frustrert dersom noe ikke går hans vei. Han blir kjempe lei Seg hvis broren blir invitert på noe gøy av en venn. Da må vi gjøre nesten samme tingen så ikke hele dagen hans skal bli ødelagt. Jeg forstår ikke hva dette kommer av. Hvorfor skal ikke han ha rett til å hevde seg selv, når vennene gjør? Hvorfor hilser han ikke på de utenom skole eller besøk ? Hvorfor er alt så vanskelig for han? Han er veldig snill og en god venn. Men han blir overkjørt. Han sliter også med redsel / angst for ulike ting. Uff jeg synes så synd på han. Har god kontakt med skole. Hjemme har det vært lite kjeft , kritikk, osv. har gjort absolutt alt jeg kan for å gi ungene en god selvfølelse. Blir så lei meg. Kommer ikke inn på bup siden det ikke er «alvorlig nok» Anonymkode: 04e39...9c1 6
AnonymBruker Skrevet 30. mai #3 Skrevet 30. mai Rejection sensitive dysphoria? Det er et personlighetstrekk man gjerne ser hos folk med ADHD/ADD. Anonymkode: 2931d...7a6 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai #4 Skrevet 30. mai Jeg synes dette høres ut som angst, mer enn sjenanse, og synes det er hårreisende at ikke bup ser på det som alvorlig nok! Her har man faktisk mulighet til å gå inn tidlig for å forebygge, før angsten blir altoppslukende. Har du råd til noe privat? Selv har jeg et barn med selektiv mutisme, en form for angst, fikk diagnose allerede 3 år gammel. Vi fikk heller ikke hjelp av bup fordi hun tilsynelatende hadde det fint. Hun hadde venner, var ikke utagerende osv. Det jeg gjorde var å lese meg opp på selektiv mutisme og angst hos barn, og har fulgt "bøkene" til punkt til prikk. Jeg har lært opp barnehage og skoler. Det har vært en laaang vei, men nå går hun på vgs og snakker nå med nesten alle. Hun har til og med begynt å hevde seg litt, rekke opp hånden i timen o.l. Mitt råd er at du leser deg opp på angst hos barn. Det er så mange alvorlige feil man kan gjøre som skader barnet ( feil som er rett hvis man har "normale" barn). Anonymkode: 4bc89...791 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai #5 Skrevet 30. mai ADHD med RSD og sosial angst, og autistiske trekk. Anonymkode: e9040...738
AnonymBruker Skrevet 30. mai #6 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvor er far? Anonymkode: eb789...44d Hva har det med saken å gjøre? Unger trenger ikke en far for å utvikle seg normalt herregud... Anonymkode: 51522...605 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai #7 Skrevet 30. mai Stakkars gutt ❤️ Unger kan være så brutale med hverandre... Sørg for at dette tas tak i og skaff han hjelp, så fort som mulig. Ikke gi deg! Anonymkode: 51522...605
AnonymBruker Skrevet 30. mai #8 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva har det med saken å gjøre? Unger trenger ikke en far for å utvikle seg normalt herregud... Anonymkode: 51522...605 "Forskning har gjentatte ganger vist at en fars fravær kan ha negative konsekvenser for barns utvikling. Gutter spesielt påvirkes av mangel på en positiv mannlig rollemodell i deres liv. En farsfigur kan tilby veiledning, støtte og disiplin som er avgjørende for å forme deres identitet og selvoppfatning. Mangelen på en slik rollemodell kan resultere i usikkerhet, lav selvtillit og vanskeligheter med å håndtere livets utfordringer." Mangelen av en farsfigur: En avgjørende faktor i barns liv - fvn.no Det stemmer vel ikke helt det du sier. Far er i følge forskning viktig. Anonymkode: 10841...f4d 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai #9 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): "Forskning har gjentatte ganger vist at en fars fravær kan ha negative konsekvenser for barns utvikling. Gutter spesielt påvirkes av mangel på en positiv mannlig rollemodell i deres liv. En farsfigur kan tilby veiledning, støtte og disiplin som er avgjørende for å forme deres identitet og selvoppfatning. Mangelen på en slik rollemodell kan resultere i usikkerhet, lav selvtillit og vanskeligheter med å håndtere livets utfordringer." Mangelen av en farsfigur: En avgjørende faktor i barns liv - fvn.no Det stemmer vel ikke helt det du sier. Far er i følge forskning viktig. Anonymkode: 10841...f4d «Du leser nå et debattinnlegg. Det uttrykker innsenderens mening.» Du kan ikke fremstille en mening i en kristen dagsavis for forskning... Anonymkode: 4ec5f...a87 10 1
Vext Skrevet 30. mai #10 Skrevet 30. mai Kan han begynne med en aktivitet han mestrer? Typ kampsport eller noe som er kjent for å øke selvtilliten? Ikke for at han skal bli en slåsskjempe, men for å få verktøy til å mestre hverdagen og ha et pusterom fra vanskelige situasjoner. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai #11 Skrevet 30. mai ❤️ Godt å lese at du fokuserer på problemet på denne måten. Enkelte foreldre ville vært fornøyd med å hatt et stille og lydig barn. Anonymkode: 8694a...5a0
AnonymBruker Skrevet 30. mai #12 Skrevet 30. mai Jeg tenker det er sjenanse. Har en datter som er 9 som ligner ganske. Der har det vært mye problemer i jentegjengen på skolen. Det tror jeg har brutt ned selvfølelse veldig.. Ser at når det går fint på skolen så har barnet det også veldig bra med det meste. Akkurat det med å si hei i butikken dagen etter besøk opplever vi også her. Kanskje det er vanlig? Mangel på erfaringer og kunnskap om sosiale regler som skal læres selvsagt. Men det kan jo gå ulik tid på når man lærer det. Ser forøvrig at de andre barna også kan syns den situasjonen er vanskelig og flere andre som heller ikke ville sagt hei. Anonymkode: 76a56...d25
AnonymBruker Skrevet 30. mai #13 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor er far? Anonymkode: eb789...44d Hvordan mener du at dette er et svar på det ts spurte om? Anonymkode: 3db2c...173
AnonymBruker Skrevet 30. mai #14 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): "Forskning har gjentatte ganger vist at en fars fravær kan ha negative konsekvenser for barns utvikling. Gutter spesielt påvirkes av mangel på en positiv mannlig rollemodell i deres liv. En farsfigur kan tilby veiledning, støtte og disiplin som er avgjørende for å forme deres identitet og selvoppfatning. Mangelen på en slik rollemodell kan resultere i usikkerhet, lav selvtillit og vanskeligheter med å håndtere livets utfordringer." Mangelen av en farsfigur: En avgjørende faktor i barns liv - fvn.no Det stemmer vel ikke helt det du sier. Far er i følge forskning viktig. Anonymkode: 10841...f4d Det er veldig morsomt at du kommer med den argumentasjonen uten å faktisk lese det du selv poster. Det står farsfigur noe som ikke det samme som en biologisk pappa. Anonymkode: 3db2c...173 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai #15 Skrevet 30. mai Anonym 605 og 173 er helt bortreist. Forskningen er soleklar, og i hver eneste klasse kan man etter første dag som lærer gjette med høy presisjon hvilke gutter som ikke har hatt en far i livet. Du må tøffe han opp, TS, ikke dulle med han. Anonymkode: 19cdc...e4e 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #16 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva har det med saken å gjøre? Unger trenger ikke en far for å utvikle seg normalt herregud... Anonymkode: 51522...605 Ganske mye forskning som viser det motsatte her altså. Amerikanerne bla har solide studier fra fengselsinnsatte. Hårreisende resultater. Kort fortalt konkludert med at viktigheten av far for menn er enorm. Anonymkode: c8c11...7ec 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai #17 Skrevet 30. mai Datter hadde det litt på samme måte, begynte i 10 års alderen. Forsøkte jobbe med det hjemme, øve på ulike situasjoner og samtaler med helsepsykepleier på skolen. Det gikk egentlig bare feil vei, og nå er hun i behandling hos bup som 12 åring for sosial angst. Hun har også lav selvfølelse. Noe skyldes dårlig skolemiljø, noe personlighetstype. Anbefaler å ta tak i det. Start med helsesykepleier på skolen. Anonymkode: c85cf...ce6
Wer Skrevet 30. mai #18 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei! Min 10 år gammel gutt sliter veldig. Jeg tenker at det handler om selvfølelse, men er ikke sikker. Han har problemer med venner. Han blir alltid herset med og tør ikke ha egen vilje. Hvis han kommer med leke ønsker , blir det avvist fordi de andre er sterkere og vil bestemme mer. Han tør ikke å si hei til en god venn på butikken. Spesielt ikke hvis denne vennen er sammen med en annen venn. Han ser opp i taket eller gjemmer seg. Selv om han har hatt besøk av denne vennen dagen før. Gutten min blir veldig fort lei seg, fort såret, fort frustrert dersom noe ikke går hans vei. Han blir kjempe lei Seg hvis broren blir invitert på noe gøy av en venn. Da må vi gjøre nesten samme tingen så ikke hele dagen hans skal bli ødelagt. Jeg forstår ikke hva dette kommer av. Hvorfor skal ikke han ha rett til å hevde seg selv, når vennene gjør? Hvorfor hilser han ikke på de utenom skole eller besøk ? Hvorfor er alt så vanskelig for han? Han er veldig snill og en god venn. Men han blir overkjørt. Han sliter også med redsel / angst for ulike ting. Uff jeg synes så synd på han. Har god kontakt med skole. Hjemme har det vært lite kjeft , kritikk, osv. har gjort absolutt alt jeg kan for å gi ungene en god selvfølelse. Blir så lei meg. Kommer ikke inn på bup siden det ikke er «alvorlig nok» Anonymkode: 04e39...9c1 Lavterskel er et godt tilbud til barn som strever. Høy kompetanse, men lav terskel der bup er høy kompetanse med høy terskel Kommuner har info på sine nettsider. Jobber mye forebyggende. De kan også henvise til bup dersom de mener vanskene kvalifiserer for inntak der. Bare et tips
AnonymBruker Skrevet 30. mai #19 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei! Min 10 år gammel gutt sliter veldig. Jeg tenker at det handler om selvfølelse, men er ikke sikker. Han har problemer med venner. Han blir alltid herset med og tør ikke ha egen vilje. Hvis han kommer med leke ønsker , blir det avvist fordi de andre er sterkere og vil bestemme mer. Han tør ikke å si hei til en god venn på butikken. Spesielt ikke hvis denne vennen er sammen med en annen venn. Han ser opp i taket eller gjemmer seg. Selv om han har hatt besøk av denne vennen dagen før. Gutten min blir veldig fort lei seg, fort såret, fort frustrert dersom noe ikke går hans vei. Han blir kjempe lei Seg hvis broren blir invitert på noe gøy av en venn. Da må vi gjøre nesten samme tingen så ikke hele dagen hans skal bli ødelagt. Jeg forstår ikke hva dette kommer av. Hvorfor skal ikke han ha rett til å hevde seg selv, når vennene gjør? Hvorfor hilser han ikke på de utenom skole eller besøk ? Hvorfor er alt så vanskelig for han? Han er veldig snill og en god venn. Men han blir overkjørt. Han sliter også med redsel / angst for ulike ting. Uff jeg synes så synd på han. Har god kontakt med skole. Hjemme har det vært lite kjeft , kritikk, osv. har gjort absolutt alt jeg kan for å gi ungene en god selvfølelse. Blir så lei meg. Kommer ikke inn på bup siden det ikke er «alvorlig nok» Anonymkode: 04e39...9c1 Hvorfor må dere gjøre akkurat samme ting for at ikke dagen blir ødelagt? KAn dere ikke heller øve dere på å stå i det med han i de kjipe følelsene? Det bygger mestring å komme seg gjennom AnonymBruker skrev (12 timer siden): Rejection sensitive dysphoria? Det er et personlighetstrekk man gjerne ser hos folk med ADHD/ADD. Anonymkode: 2931d...7a6 AnonymBruker skrev (12 timer siden): ADHD med RSD og sosial angst, og autistiske trekk. Anonymkode: e9040...738 EN NORMALT SJENERT UNGE!! Slutt å dra inn diagnoser i alt. Dere er fader meg gale i nøtta. Anonymkode: 35265...121 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #20 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 18.20): Anonym 605 og 173 er helt bortreist. Forskningen er soleklar, og i hver eneste klasse kan man etter første dag som lærer gjette med høy presisjon hvilke gutter som ikke har hatt en far i livet. Du må tøffe han opp, TS, ikke dulle med han. Anonymkode: 19cdc...e4e Bs! Anonymkode: 3db2c...173
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå