Gå til innhold

Jeg er så overstimulert av babyen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen vil bare bæres, hun er 7mnd nå. Hun sover knapt om nettene (23-06 med oppvåkninger hver time) og bare to dupper på 45min gjennom dagen. Hun er 10kg og jeg er "bare" 55, så det er tungt å bære hele dagen. Vondt i alle ledd i kroppen, bekkenet er helt krise. Skaller hodet bakover i meg når hun er misfornøyd så jeg har kronisk svære blåmerker på brystet. Hun må ligge for seg selv i perioder fordi jeg ivaretar vårt andre barn eller spiser, dusjer, osv - men da er det bare klaging. Jeg er så lei av å bære henne. Jeg hater det. Mannen tar henne litt på kvelden men det er jo andre oppgaver som må gjøres og fritidsaktiviteter for de eldre barna også. Dessuten hyler hun infernalsk når faren bærer (selv om vi trosser det fordi jeg trenger avlastning, så sliter det på begge). Hver morgen begynner med at jeg bare gråter i senga fordi jeg gruer meg til en ny dag med drassing. Ingen familie orker å passe henne lenger og hun hyler som en gris når barnevakt e.l prøver å bære (selv om jeg er i nærheten). Jeg kan ikke huske en eneste dag jeg ikke har ønsket at vi ikke fikk et siste barn og jeg har helt gått på veggen. Vi hadde egentlig dekka oss opp godt med folk som kunne bidra, av erfaring fra de andre barna, men det ender alltid med at jeg har babyen fordi alt annet er fullstendig krise. Veldig få orker mer enn en time intens gråt før de får nok. Hvordan skal jeg overleve? Nå er jeg bare sint på alle hele tiden fordi jeg er så DRITT lei av å bære.

Anonymkode: d6e76...b79

• Hjerte 13
Skrevet

Du er snart ferdig med permisjonen og pappen skal ta over. Da får du litt egentid 8 timer per dag. Bare hold ut.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt helsestasjonen. 
Har dere fått henne undersøkt? Det kan være hun plages av noe.

Anonymkode: b78c6...600

• Liker 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du er overstimulert! Bare det du skriver gir meg kløe, så all ære og sympati til deg som må stå i det dag inn og dag ut!

Mitt eneste tips er yogaball. Da kan du humpe opp og ned foran tven mens hun bysses. Hvil armene på lårene. Da får kroppen din litt avlastning!

Anonymkode: 4aad5...13a

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Ny Bruker skrev (1 minutt siden):

Du er snart ferdig med permisjonen og pappen skal ta over. Da får du litt egentid 8 timer per dag. Bare hold ut.

Nei, jeg er ikke det heller. Jeg skal være hjemme til januar, hun skal ikke i barnehage før høsten 2026. Visste ikke da vi la planen at ungen skulle være så innmari hylete hele døgnet.

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kontakt helsestasjonen. 
Har dere fått henne undersøkt? Det kan være hun plages av noe.

Anonymkode: b78c6...600

Ja, grundig, igjen og igjen. Og siden hun er "trøstbar" med bæringen så er det antakeligvis mer vilje det står på. Har vært så bevisst hele veien på å ikke understøtte det, men er begrenset hvor mye vi orker å høre på desperat skriking også. 

AnonymBruker
Skrevet

Du og far må bytte mer og lengre. Og du må vekk og ut av syne, ellers må de. Sånn at du kan sove noen timer sammenhengene eller noe annet som gir deg energi.

Anonymkode: fd5e8...fb5

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ligger hun greit i vogn? Prøve å trille henne kanskje. Hvis hun aksepterer det, så kanskje det etterhvert går å trille til hun sovner, så sette vogna ute så hun fortsetter å sove?

Høres veldig slitsomt ut. Jeg hadde også baby som fort ble tung, så måtte slutte med bæretøy tidlig, før 1 år.

Forøvrig, har du prøvd bæretøy der baby sitter på rygg? Enklere å bære enn på mage eller i armene.

Jeg tror det vil være enklere at hun aksepterer faren, hvis hun ikke ser deg. Ivertfall i en overgangsfase. Så gjør noe med andre barn der hun ikke ser og hører deg.

Anonymkode: 3c115...048

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen i din nærhet som kan komme inn og ta barnet mens du ikke er der? Det ar hun ikke roer seg om hun vet du er nær er noe helt annet enn at hun ikke roer seg hos andre om du er borte? Jeg ville forsøkt å ha ørepropper og latt henne hyle så lenge dere ver hun ikke lider noen nød. 

Anonymkode: dd6fc...bdb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville bare legge til at min hypotese er at hvis dere får orden på søvn, at hun sover mer og bedre, så er det rotproblemet. Da blir hun roligere og mer tålmodig. Du får sovet mer så får mer overskudd. Og dere kan da jobbe med å plukke av andre uvaner som denne konstante bæringen. 

Anonymkode: 3c115...048

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, jeg er ikke det heller. Jeg skal være hjemme til januar, hun skal ikke i barnehage før høsten 2026. Visste ikke da vi la planen at ungen skulle være så innmari hylete hele døgnet.

Er da bare å søke henne inn før. 

Anonymkode: 9c8dd...a7d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gå en lang tur i vogn med podcast på øret! Hjalp meg! 

Anonymkode: c6d23...c6d

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan trodde du egentlig det skulle være å ha baby?

Anonymkode: 5724f...0b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir stressa bare av å lese det du skriver, så føler veldig med deg her!

Du skriver hun er 7 mnd, har hun begynt å krabbe? De begynner jo å bli mer "selvstendig" rundt 6 og vil gjerne utforske mer, du må bare legge henne mer på gulvet med babyspeil på veggen så hun ser seg selv, fjernkontroller, kasseroller, tresleiver og andre ting som interesserer babyer. De fleste babyer synes det er mer spennende med en tupperware/skoeske fylt med helt vanlige ting enn babyleker. 

Og snakk med helsesøster, jeg villa kanskje sjekket om det er noe hun plages med dersom ingenting roer henne, hun er jo så stor at hun bør være litt mer selvgående enn det du beskriver.

Lykke til❤️

Anonymkode: b016f...4e0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan trodde du egentlig det skulle være å ha baby?

Anonymkode: 5724f...0b2

TS har eldre barn, og det er ikke vanlig at en baby på 7 mnd er så urolig, unødvendig kommentar.

Er babyen undersøkt med tanke på om det er noe som plager henne? 

Anonymkode: 1a511...eda

• Liker 17
  • Nyttig 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hun bare klager når hun ligger for seg selv, så må du bare la henne ligge der. Ikke ta henne opp bare fordi hun lager klagelyder. Det er viktig for hennes utvikling at hun får ligge på gulvet mest mulig. Hvis hun gråter, ta hun opp og trøst og så legger du henne ned igjen. Du må gjerne ligge litt på gulvet sammen med henne.

Du bør forøvrig ikke bære utover, da det kan forverre problemene fordi hun blir overstimulert. Bær innover eller på rygg. 

Ellers ville jeg fått time hos manuellterapeut hvis du ikke har vært enda. 

Anonymkode: d16ef...994

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Villa kanskje også prøvd å få henne til å sove mer om jeg så måtte bysse eller trille henne hver gang. 

Anonymkode: b016f...4e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen. Minsta var litt sånn hun p. Hun måtte bæres for at hun skulle sove om kvelden. Og jeg måtte gå en fast mønster i stua for at det skulle fungere. Ble noe helt annet når hun begynte på barnehagen. Far var også flink til å ta hun med ut av huset. Slik at jeg fikk hentet meg inn. 

Anonymkode: caa8d...8f0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Du og far må bytte mer og lengre. Og du må vekk og ut av syne, ellers må de. Sånn at du kan sove noen timer sammenhengene eller noe annet som gir deg energi.

Anonymkode: fd5e8...fb5

Dette! Det er ikke rart hun hyler når far bærer, når hun er vandt til bare deg. Hun må bli vandt til at far er der mye mer. Dere må bytte mer og lengre og du må helt ut av huset. Det blir sikkert et helvete en stund, men dere bør prioritere det. 

min yngste gråt også når far holdt i en periode, og vi måtte avvente han med å være med bare meg. 

Anonymkode: eebed...c49

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan sover dere? Du alene med henne i sengen? Ammes hun om natten?

Anonymkode: eee0c...b9c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...