Gå til innhold

Avslutte HRT-behandling, hva kan jeg forvente fremover?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha brukt Triseksvens i 14 år på grunn av tidlig overgangsalder er det på tide å slutte, men jeg er så spent på hva jeg kan forvente av tiden fremover.

Jeg har lest en del om dette,  men en ting er å lese om det, noe annet er å høre andres erfaringer.

Det jeg lurer mest på er:

Jeg vet at HRT ikke utsetter overgangsalderen, at jeg aller mest sannsynlig er "post menopausal" nå, og at de overgangsplagene jeg vil oppleve etter avsluttet behandling er "hormonabstinenser".  Hvor lenge kan jeg forvente å ha overgangsplager etter å ha avsluttet bruk av hormonene?

Vil overgangsplagene komme gradvis, eller vil de komme som kastet på meg?

Anonymkode: 2b5b2...f64

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan legge til at jeg allerede har vanlige symptomer på overgangsalderen med hetetokter, søvnproblemer, hjernetåke, tørr skjede, samt sensitivitet mot koffein og krydrete matretter (trigget hetetokter). 
Disse symptomene fikk jeg 2-3 år etter at jeg startet med Trisekvens.

AnonymBruker
Skrevet

Siden ingen hadde erfaringer å dele kan jeg dele mine erfaringer, i tilfelle noen andre lurer på det samme.

Etter en liten uke uten trisekvens merker jeg ingen forskjell, bortsett fra på to områder:

Jeg har unormalt "boblende" mage, sånn som jeg bruker å ha en dag eller to før mens, og jeg har fått en uvanlig tretthet.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive trettheten, men det føles som om jeg er trett fordi kroppen er rolig, hvis det gir mening.

AnonymBruker
Skrevet

Hmm, du har jo gått veldig mange år på lik dose. Jeg er selv medisinert pga tidlig overgangsalder, og det tok bare 7 mnd fra jeg fikk novofem til jeg måtte opp til trisekvens. Jeg reagerer dårlig på det kunstige progesteronet i dem (økt aktivitet i hudsykdom), så jeg byttet igjen til estrogel og utrogestan. Gelen tar jeg en liten knert ekstra av hvis jeg merker kløende hud, verk i rygg eller nattesvette. Da har jeg tatt for lav dose. Synes det virker rart å slutte på HRT når du har såpass mye plager enda. 

Selv skal jeg følge med til egglageret er tomt ( det ser gynekolog på ultralyd), og da skal jeg begynne å ta begge deler fast hele mnd istedenfor å fremkalle mens ved å ta utrogestan syklisk. Så lenge jeg har plager tar jeg behandling, for det berger livskvaliteten :)

Anonymkode: a291b...620

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hmm, du har jo gått veldig mange år på lik dose. Jeg er selv medisinert pga tidlig overgangsalder, og det tok bare 7 mnd fra jeg fikk novofem til jeg måtte opp til trisekvens. Jeg reagerer dårlig på det kunstige progesteronet i dem (økt aktivitet i hudsykdom), så jeg byttet igjen til estrogel og utrogestan. Gelen tar jeg en liten knert ekstra av hvis jeg merker kløende hud, verk i rygg eller nattesvette. Da har jeg tatt for lav dose. Synes det virker rart å slutte på HRT når du har såpass mye plager enda. 

Selv skal jeg følge med til egglageret er tomt ( det ser gynekolog på ultralyd), og da skal jeg begynne å ta begge deler fast hele mnd istedenfor å fremkalle mens ved å ta utrogestan syklisk. Så lenge jeg har plager tar jeg behandling, for det berger livskvaliteten :)

Anonymkode: a291b...620

Takk for at du deler din erfaring.

Ja, det er riktig at jeg har stått på samme dose veldig mange år.  Jeg ble jeg satt på trisekvens da jeg hadde vært uten mens i 6 mnd, og det har fungert greit.

Jeg må slutte nå av diverse årsaker, uansett symptomer, men jeg er litt overrasket over at jeg ikke har merket økning i symptomer.  Det går langt bedre enn jeg fryktet.

AnonymBruker
Skrevet

Noe jeg ikke har reflektert over før i dag er at HRV har blitt redusert etter at jeg sluttet med hormoner.

De første dagene tenkte jeg ikke over det, men i dag syntes jeg verdien var uventet lav, og sjekket mer grundig, og jo da, hrv-verdien har gradvis sunket fra øvre til laveste verdi av normalområdet siden stoppen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Noe jeg ikke har reflektert over før i dag er at HRV har blitt redusert etter at jeg sluttet med hormoner.

De første dagene tenkte jeg ikke over det, men i dag syntes jeg verdien var uventet lav, og sjekket mer grundig, og jo da, hrv-verdien har gradvis sunket fra øvre til laveste verdi av normalområdet siden stoppen.

Hva vil det si?

Anonymkode: 710fd...fe3

AnonymBruker
Skrevet

Litt kort og unøyaktig betyr det at det har skjedd en endring i det autonome nervesystemet, og at det sympatiske nervesystemet (fight, flight, freeze) er aktivert i større grad enn før.  (Kroppen opplever at den er i en stressituasjon)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt kort og unøyaktig betyr det at det har skjedd en endring i det autonome nervesystemet, og at det sympatiske nervesystemet (fight, flight, freeze) er aktivert i større grad enn før.  (Kroppen opplever at den er i en stressituasjon)

Slik at kortisol har blitt mer dominerende nå når du mangler østrogen og progesteron. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slik at kortisol har blitt mer dominerende nå når du mangler østrogen og progesteron. 

Økt kortisol, og lavere østrogen kan være en årsak til lavere HRV ja.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Økt kortisol, og lavere østrogen kan være en årsak til lavere HRV ja.

Kan dette balanseres naturlig?

Anonymkode: ba51d...3dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vel det er mulig redusere kortisol ved stresshåndtering men det er grenser for hva man får gjort. Skaffe seg mer østrogen progesteron og testosteron naturlig mener du?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Som brukeren over her sier, man kan gjøre litt ved stresshåndtering, som å sørge for nok søvn, godt kosthold, daglig aktivitet, og ved å ha god balanse mellom aktivitet og hvile, men ut over det er dette en naturlig ting som følger med det å bli eldre, og det er lite å gjøre noe med uten å ta medisiner.

Det er også verd å merke seg at jeg har tatt hormoner over veldig lang tid, og sluttet med disse over natten, og dermed ble reduksjonen i HRV brå, og ikke like gradvis som den ellers ville vært om dette skjedde naturlig.

Jeg må også understreke at jeg ikke ser på dette som dramatisk. 
Det kom bare litt brått på meg, jeg ble litt overrasket, og fikk en liten vekker om hvor viktig aktivitet/trening vil være for meg i årene som kommer for å opprettholde god hjertehelse.  :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Som brukeren over her sier, man kan gjøre litt ved stresshåndtering, som å sørge for nok søvn, godt kosthold, daglig aktivitet, og ved å ha god balanse mellom aktivitet og hvile, men ut over det er dette en naturlig ting som følger med det å bli eldre, og det er lite å gjøre noe med uten å ta medisiner.

Det er også verd å merke seg at jeg har tatt hormoner over veldig lang tid, og sluttet med disse over natten, og dermed ble reduksjonen i HRV brå, og ikke like gradvis som den ellers ville vært om dette skjedde naturlig.

Jeg må også understreke at jeg ikke ser på dette som dramatisk. 
Det kom bare litt brått på meg, jeg ble litt overrasket, og fikk en liten vekker om hvor viktig aktivitet/trening vil være for meg i årene som kommer for å opprettholde god hjertehelse.  :)

Det er en nyttig observasjon med tanke på hvor stor forskjell du opplever. Hvis det hadde skjedd gradvis og over tid ville det ikke vært så tydelig at det skyldes Hormonfall.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en nyttig observasjon med tanke på hvor stor forskjell du opplever. Hvis det hadde skjedd gradvis og over tid ville det ikke vært så tydelig at det skyldes Hormonfall.

Så absolutt :)

AnonymBruker
Skrevet

Nå har det gått 2 uker siden jeg avsluttet bruken av Trisekvens, og jeg opplever muligens den merkeligste "bivirkningen" jeg kunne tenkt meg.

Jeg begynte med Trisekvens i 2011. Etter ca 6 mnd ble jeg rammet av sterk fatigue, noe som logisk nok ble satt i forbindelse med en kronisk betennelsessykdom som jeg har.

Men nå har symptomene på fatigue blitt mildere.

Den ekstreme unormale trettheten jeg hadde i begynnelsen ga seg gradvis, og etter hvert som den forsvant har energien også gradvis begynt å komme tilbake.  Ikke mye, men merkbart.

Jeg har lest en del, og jeg ser at det ikke er uvanlig at hrt kan gi fatigue.

Nå er det for tidlig å se om det er dette som har skjedd her, og om det i der hele tatt har en sammenheng, men siden det er første gangen på alle disse årene at dette har skjedd holder jeg muligheten åpen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.6.2025 den 20.57):

Jeg har lest en del, og jeg ser at det ikke er uvanlig at hrt kan gi fatigue.

Jeg siterer meg selv fordi jeg må korrigere det siterte.

Etter en samtale med legen min ser det ut til at opplevelsen er riktig, men av en annen grunn enn jeg forventet.

Det legen tror har skjedd er at mest sannsynlig har Trisekvens (østrogen) hemmet metabolismen på en annen medisin jeg bruker, og dermed også økt bivirkningene av den medisinen.  Når jeg nå sluttet med Trisekvens vil bivirkningene fra den andre medisinen gradvis bli mindre.

Ut over det - etter hrt-slutt har jeg blitt veldig varm på natten.  Jeg har ikke fått kraftig nattesvette, heldigvis, men jeg behøver absolutt ikke bli varmere.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan ta opp til et par mnd før man fullt ut merker virkningen av å ha sluttet med østrogen. Østrogen har noen dagers halveringstid, og det er ulikt hvordan kroppen metaboliserer østrogenet.

Anonymkode: 22b33...fc0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 9.11):

Det kan ta opp til et par mnd før man fullt ut merker virkningen av å ha sluttet med østrogen. Østrogen har noen dagers halveringstid, og det er ulikt hvordan kroppen metaboliserer østrogenet.

Takk for svaret.

Nå har det gått en måned siden jeg tok siste tablett, og den siste uken har overgangsplagene begynt å bli merkbare og plagsomme.

Det er ikke så veldig ille (ennå?), men blir det verre må jeg nok finne alternativer som kan hjelpe.

AnonymBruker
Skrevet

Trisekvens (som du har gått på) er egentlig et litt udatert preparat. Det er syntetisk progesteron i dem (gestagen), og østrogen skal helst tas gjennom huden, og ikke via tabletter.

Om du skal starte på noe igjen, ville jeg krevd bioidentisk trandermalt østrogen (gel, plaster, spray) og utrogestan (bioidentisk progesteron). Dette er forbundet med mye mindre bivirkninger, og jeg vil tro at når østrogenet taes opp gjennom huden så vil det påvirke den andre medisinen du tar i mye mindre grad. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...