AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:32 #41 Skrevet fredag kl 15:32 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er enig i at TS har et psykisk problem, men det er relatert til at hun føler seg skitten når hun har vasket seg (men ikke dusjet). Anonymkode: fff24...2a0 Hva er det psykiske problemet du mener ts har? Å dusje annen hver dag kan ha flere forklaringer enn «å spare kroppen» for en dusj. Mange tenker å strømutgiftene og sparer på dusjing av den grunn. Er det et psykisk problem? La være å dusje ett døgn eller to, og kjenn godt etter hvordan du kjenner deg. Kjenner du deg ok og velstelt etter klutevask, ditt problem. Kjenner du deg guffen og som på hyttetur til hytta uten vann og strøm, ok, du forstår kanskje hva ts mener? Men er dette da et psykisk problem? Neppe, for andre enn noen ytterst få som diagnostiserer andre. Anonymkode: dd196...2c3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:52 #42 Skrevet fredag kl 15:52 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Man trenger da virkelig ikke å dusje hver dag! Før var det vanlig å dusje én gang i uken, og før det igjen var det vanlig å bade et par ganger i måneden. Man kan fint vaske seg med klut de dagene man ikke dusjer. Anonymkode: cfa59...438 Hvilken før snakker du her om? I for lenge siden, før, så hadde ikke folk dusj, hjemme. Og for enda lengre siden før, så levde folk under steinhelleren, der hadde de neppe dusj, eller annet vaskeutstyr. Utviklingen etter 2. verdens krig har gått mot mer velstand, og dusj i de fleste hus. Fortsatt finne hus og hytter uten dusj, eller bad. De som levde på ett rom og kjøkken hadde kaggedo i trappa eller i gården. De hadde kjøkken med ba4e kaldt vann. Varmt vann ble kokt på komfyren. Vasking av store kropper foregikk med klut. Barn badet i badestamp på kjøkkenet inntil stampen ble for liten, eller ungen forstod. Så før i fiskelag før i tiden, var det bare de velstående som hadde dusj, eller badekar. De overlevde den gangen og, men undertegnede er takknemlig for å leve i nåtid, med bad og dusj. Anonymkode: dd196...2c3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:27 #43 Skrevet fredag kl 18:27 På 80-tallet var vi 8 stk i husholdningen og kunne ikke dusje hver dag. Det var aldri et savn heller. Dusja maks to ganger i uka. Anonymkode: aba84...aab 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:59 #44 Skrevet fredag kl 22:59 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Herregud! Lukt på din mann eller whatever når han kommer ut av dusjen, før han tar på seg deo eller andre dufter. DA lukter han naturlig ren kropp og det fortsetter han og lukte til han anstrenger seg litt så han svetter eller driver med skittarbeid som han får på seg. Har aldri sagt at vi holder oss rene av oss selv, men ren kropp lukter ikke vondt. Er DU 14? Anonymkode: aba84...aab Da forstod jeg ikke hva du mente. Ja nydusjet ren kropp lukter godt, men den lukten bærer heller ikke til medpassasjerer på toget eller kø på butikken. Det blir fort en annen kroppslukt enn ren, etter en hel dag da, og den lukten bærer en viss omkrets. I denne tråden diskuteres det om man trenger å vaske seg daglig. Anonymkode: d16e7...f6b
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:13 #45 Skrevet fredag kl 23:13 Jytte skrev (8 timer siden): Noen hunder kan også stinke noe helt j..... Mulig pga. det de spiser. Leste en bok om urfolket i Australia som forfatteren ble sjokkert over i starten, selv stinket hun svette. Men de laget en grop til henne i jorda /leira og hun hadde da spist det de spiste i en ukes tid. Svettlukten forsvant. Mye av lukta vi utsondrer har med ultraprossert mat og kanskje også /mest sannsynlig i tillegg medisiner vi inntar å gjøre. Og ikke glem det vi smører oss inn med av kremer og parfymerte produkter. De skal jo svettes ut igjen. Nei, jeg dusjer ikke daglig, men ingen har sagt at jeg stinker. Hunder som stinker er av ytre dritt de har fått i pelsen. De svetter gjennom tunge og pusten, og hunde-ånde er ikke kjent for å være den beste odor. Jeg har også hørt om og lest om at noen som ikke får svettelukt, mye med kosten ja, men selv de mest ihuga «naturlig» skyller seg ren i vann daglig, og bytter undertøy. Anonymkode: d16e7...f6b 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:19 #46 Skrevet fredag kl 23:19 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Prøver å holde meg til dusj annenhver dag. Dagen jeg ikke dusjer så vasker jeg meg med klut i ansikt, armhulen, skritt, føttene og skifter til rene klær og selvfølgelig ren truse og rene sokker. Likevel føler jeg meg "skitnere" enn på selve dusjedagen. Synes det er ukomfortabelt at folk kommer tett innpå meg som i en klem, eller enda verre hvis jeg dater og han ønsker sex. Når jeg sover over hos folk vil jeg egentlig bare hjem fortest mulig for jeg får ikke dusjet (kan jo selvfølgelig gjøre det men prøver å la være) og ofte må jeg forte meg med vasking og det å ordne meg for flere står i kø for å bruke badet. Så da føler jeg meg ekstra skitten, når jeg ikke får gjort vasken grundig nok. Skal vi ut og kommer inn igjen føler jeg det lukter litt "kropp" av meg når vi kommer inn igjen, og litt sånn hodebunnlukt. Men aldri fått noe klager på det. Er det flere som er sånn eller er det bare meg? Har egentlig mest lyst å dusje hver dag men vet at kroppen har jo ikke godt av det... Tips? Anonymkode: 3aeec...9c9 Hvorfor dusjer du ikke hver dag da? Anonymkode: 31dcd...130 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:05 #47 Skrevet lørdag kl 06:05 Jeg har ikke noe problem med å gå flere dager uten å dusje, så dette er ikke en problemstilling jeg kjenner meg igjen i. Anonymkode: 52856...412 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 06:08 #48 Skrevet lørdag kl 06:08 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Dette høres litt tvangspreget ut. Spesielt at du må hjem raskt for å dusje… Syns du det lukter kropp av andre som dusjer annenhver dag? Eller gjelder det bare deg? Anonymkode: 91486...032 Man vet jo som oftest ikke hvor ofte andre dusjer. Men som butikkansatt kan jeg si at det er en del menn som har med seg et blaff av "uvasket", selv om de er pent kledde og ser velstelte ut ellers. Nå vet jeg ikke hvor ofte disse dusjer, men de burde ha dusjet oftere. Dette er både eldre og yngre folk. Anonymkode: 50803...7bd 1
Jytte Skrevet lørdag kl 07:59 #49 Skrevet lørdag kl 07:59 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hunder som stinker er av ytre dritt de har fått i pelsen. De svetter gjennom tunge og pusten, og hunde-ånde er ikke kjent for å være den beste odor. Jeg har også hørt om og lest om at noen som ikke får svettelukt, mye med kosten ja, men selv de mest ihuga «naturlig» skyller seg ren i vann daglig, og bytter undertøy. Anonymkode: d16e7...f6b Ja, vet det, våt hund lukter ikke særlig godt, kommer an på da. En eks av meg fikk ikke svettlukt men han vasket seg før sex. Jeg dusjer som sagt ikke hver dag, men tar fotbad en dag i uka og vasker føttene også i dusjen.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:03 #50 Skrevet lørdag kl 08:03 Ja, det gjør jeg. Det går like raskt å ta en kjapp dusj som å vaske alle stedene du gjør med klut. Og føler meg 1000 ganger renere og freshere. Anonymkode: d1afa...ea4
Stoltskeiv Skrevet lørdag kl 08:53 #51 Skrevet lørdag kl 08:53 Hvorfor dusjer du ikke hver dag? Trenger ikke vaske håret hver dag, men bare skylde deg i dusjen liksom
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:58 #52 Skrevet lørdag kl 08:58 AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 8.35): Prøver å holde meg til dusj annenhver dag. Dagen jeg ikke dusjer så vasker jeg meg med klut i ansikt, armhulen, skritt, føttene og skifter til rene klær og selvfølgelig ren truse og rene sokker. Likevel føler jeg meg "skitnere" enn på selve dusjedagen. Synes det er ukomfortabelt at folk kommer tett innpå meg som i en klem, eller enda verre hvis jeg dater og han ønsker sex. Når jeg sover over hos folk vil jeg egentlig bare hjem fortest mulig for jeg får ikke dusjet (kan jo selvfølgelig gjøre det men prøver å la være) og ofte må jeg forte meg med vasking og det å ordne meg for flere står i kø for å bruke badet. Så da føler jeg meg ekstra skitten, når jeg ikke får gjort vasken grundig nok. Skal vi ut og kommer inn igjen føler jeg det lukter litt "kropp" av meg når vi kommer inn igjen, og litt sånn hodebunnlukt. Men aldri fått noe klager på det. Er det flere som er sånn eller er det bare meg? Har egentlig mest lyst å dusje hver dag men vet at kroppen har jo ikke godt av det... Tips? Anonymkode: 3aeec...9c9 Ja, derfor dusjer jeg hver dag og også alltid rett etter å ha tatt offentlig transport eller vært på offentlige steder eller besøk. Er helt normalt. Anonymkode: 0ab5d...4bd
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:05 #53 Skrevet lørdag kl 09:05 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er ikke så rart det, for å knikke seg med klut er jo ikke like bra som en dusj på de stedene som trenger daglig vask; nedentil og under armene. Bare større sjanse for å legge igjen såperester og irritere huden med det. Jeg blir litt sjokkert over å lese dumskapen til folk som tror det er usunt å dusje daglig. Som om kroppen skal ha noe gagn av å ikke bli vasket. Vrangforestillingen kommer nok av info om å unngå overdreven bruk av såpe. Og betyr at innsåping og dusj flere ganger om dagen vil tørke ut huden. Det er f.eks ikke nødvendig å såpe inn leggene og ryggen en dag man ikke har svettet. Men alle voksne mennesker forstår at vi trenger en daglig dusj der nede. Anonymkode: d16e7...f6b Såperester? Vasker meg selvagt bare med reint vann. Og i dusjen vasker jeg uansett "fiffi" i hovedsak med olje (og intimsåpe i rompa og i lysken. Anonymkode: 20be1...599
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:10 #54 Skrevet lørdag kl 09:10 Blåttvann skrev (19 timer siden): Ikke at klutvask er vanskelig eller utfordrende, men har som rutine fått opplæring i det fordi jeg hadde en jobb der det å vaske kropper var en del av oppgavene. Har også selv måttet bli vasket da jeg lå på sykehus. Og nei, det vil aldri føles godt nok for meg. Må dusje og la det møkkete vannet renne ned i sluket for at jeg skal føle meg ren. Jeg føler at klutvask bare flytter møkka rundt. Og folk sier de bruker én klut og jobber seg nedover kroppen. Først ansikt, så armhuler, så under brystene, så i tissen, så i rompa og så på føttene. Selv om man skyller kluten under springen så overfører man svette armhuler til skrittet. Nasty. Har ikke folk oralsex? Og fra rompa til føttene? Neitakk. Som sagt, mange kan ikke å vaske med klut, fordi de ikke har lært det. Man bruker flere kluter ELLER bretter kluten underveis, der rompa er det absolutt siste som vaskes (dette er også vask 101 når man vasker andre enn seg selv). Og skyller kluten med såpe og legger den rett i maskinen til vask. Rester fra oralsex fikses med tannpuss.... Anonymkode: 20be1...599
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:16 #55 Skrevet lørdag kl 09:16 Nei. Dusjer hverken hver dag eller annenhver dag. Huden min tåler det ikke, klør halvt ihjel om jeg dusjer så ofte. Vasker håret hver 7-10 dag og dusjer 2 ganger i uken. 3 om vi skal noe spesielt men det er jo ikke mer en en gang i mnd eller likn. Føler meg aldri skitten, ikke lukter jeg dårlig heller. Vasker meg i ansiktet, under armer og i underlivet hver dag med klut og bruker mild deo. Anonymkode: eb53e...4c4 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:28 #56 Skrevet lørdag kl 09:28 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Som sagt, mange kan ikke å vaske med klut, fordi de ikke har lært det. Man bruker flere kluter ELLER bretter kluten underveis, der rompa er det absolutt siste som vaskes (dette er også vask 101 når man vasker andre enn seg selv). Og skyller kluten med såpe og legger den rett i maskinen til vask. Rester fra oralsex fikses med tannpuss.... Anonymkode: 20be1...599 Dersom man ikke er sengeliggende på gamlehjem eller på hyttetur uten innlagt vann, så skjønner jeg ikke poenget med kattevask kontra en rask dusj. Du kler deg helt naken, du står og såper inn opptil flere kluter og tar et sted av gangen. Hvor mye raskere går det ikke, å hoppe i dusjen og bare raskt vaske "tits, pits and naughty bits" der i stedet? Det har jo skjedd at jeg har brukt klut, men det er mer sånn bare freshe opp armhulene eller skrittet raskt, mens jeg har klær på. Skal man først kle seg naken og ta alt, så ser jeg ikke fordelen med klutvask. Anonymkode: 12f6c...72d 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:31 #57 Skrevet lørdag kl 09:31 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ja, derfor dusjer jeg hver dag og også alltid rett etter å ha tatt offentlig transport eller vært på offentlige steder eller besøk. Er helt normalt. Anonymkode: 0ab5d...4bd Slutt opp a, det er ikke normalt å måtte dusje hver gang man har vært utenfor døren. Dette er sykelig, ikke sunt! Anonymkode: 91486...032 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:33 #58 Skrevet lørdag kl 09:33 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Slutt opp a, det er ikke normalt å måtte dusje hver gang man har vært utenfor døren. Dette er sykelig, ikke sunt! Anonymkode: 91486...032 Da er så å si alle amerikanere sykelige også da. Å dusje av seg forurensing og å forhindre å drasse med seg alt mulig av udyr og bakterier inn i hjemmet er helt vanlig. Er allmenn kunnskap det, eller - burde være… Anonymkode: 0ab5d...4bd
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:37 #59 Skrevet lørdag kl 09:37 Dette høres sykelig ut 🤔 Mange dusjer kanskje hver dag, men det er jo ikke bra ( spes hvis det er med såpe og shampoo) Men hvordan du beskriver følelsen, virkelig sykelig.. Kanskje bør du snakke med noen om dette? Anonymkode: 5f21c...50f
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:38 #60 Skrevet lørdag kl 09:38 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da er så å si alle amerikanere sykelige også da. Å dusje av seg forurensing og å forhindre å drasse med seg alt mulig av udyr og bakterier inn i hjemmet er helt vanlig. Er allmenn kunnskap det, eller - burde være… Anonymkode: 0ab5d...4bd Man vasker hender når man kommer hjem, ja! Men at man må DUSJE er ikke vanlig, ikke normalt, ikke sunt og absolutt ikke bra. Det er ingen grunn til å måtte dusje fordi man har vært utenfor døren, ingen! Anonymkode: 91486...032 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå