AnonymBruker Skrevet 30. mai #1 Skrevet 30. mai Jeg har fått innvilget startlån hos husbanken men det er langt under hva boligen koster men holder til å evnt brukes som egenkapital. Men jeg blir ikke helt klok på reglene. Jeg har også noe restlån som det også kunne bli brukt til men hva er lov? Har spurt saksbehandleren men tar tid å få svar. Kan det brukes som egenkapital evnt få bort restgjeld? Anonymkode: 73007...2b8
AnonymBruker Skrevet 30. mai #2 Skrevet 30. mai Det ska vel brukes for kjøp av bolig og ikke annen gjeld, Anonymkode: aca1e...eb7 3 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai #3 Skrevet 30. mai Det virker som om alle får startlån. Men ikke jeg. De sier at jeg klarer ikke å betjene det. Men jeg klarer å betale 20 000 kr i husleie her jeg bor, så da klarer jeg å betjene ett startlån også Anonymkode: 0ec8e...56d 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:19 #4 Skrevet fredag kl 14:19 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det virker som om alle får startlån. Men ikke jeg. De sier at jeg klarer ikke å betjene det. Men jeg klarer å betale 20 000 kr i husleie her jeg bor, så da klarer jeg å betjene ett startlån også Anonymkode: 0ec8e...56d Hvor mye måtte du lånt da? Høres ut som du bor i et dyrt strøk. Nei, jeg får heller ikke startslån, kan betale maks 22.000 i lån i måneden etter SIFOs beregninger,så det vill jo gitt lån til en halv 1- roms 😅 Veldig få får startslån, men i kommuner med billige boliger og høyere budsjett kan man få det. Hadde vi bodd i kommuner hvor vi kunne kjøpt hus til 1,5 mill hadde vi fått det om vi søkte tidlig i januar og var kvalifisert Anonymkode: b520d...e4d
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:25 #5 Skrevet fredag kl 14:25 Har akkurat fått startlån selv , da må du jo finne en bolig som ikke koster mer enn du har fått låne. Du må jo lese vedtaket du har fått da , alt står der . Anonymkode: e290b...1b3 1
monican94 Skrevet fredag kl 14:34 #6 Skrevet fredag kl 14:34 du får ikke kjøpt noe til kun egenkapital.. hva skal du dekke resten av lånet med? startlån kan brukes til å kjøpe bolig, for den summen som står i vedtaket ditt. innkl. fellesgjeld. Noen ganger kan de bakre tidligere gjeld inn i lånesummen men da må du kjøpe billigere. F.eks om du har fått innvilget lånebeløp på 1.4 mill og har 200.000 o gjeld som skal bakes inn i lånet kan du bare kjøpe for 1.2. Men du må få godkjent fra husbanken dette med annen gjeld. 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:19 #7 Skrevet fredag kl 15:19 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har fått innvilget startlån hos husbanken men det er langt under hva boligen koster men holder til å evnt brukes som egenkapital. Men jeg blir ikke helt klok på reglene. Jeg har også noe restlån som det også kunne bli brukt til men hva er lov? Har spurt saksbehandleren men tar tid å få svar. Kan det brukes som egenkapital evnt få bort restgjeld? Anonymkode: 73007...2b8 Er du forsøksvis morsom, eller helt uvitende? Startlån bruker du til å kjøpe bolig for, hva du kan og ikke kan bruke startlånet til står i tildelingsbrevet fra komm7nen. Anonymkode: 8aa23...1f1 2 1
Hololo Skrevet fredag kl 15:25 #8 Skrevet fredag kl 15:25 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har fått innvilget startlån hos husbanken men det er langt under hva boligen koster men holder til å evnt brukes som egenkapital. Men jeg blir ikke helt klok på reglene. Jeg har også noe restlån som det også kunne bli brukt til men hva er lov? Har spurt saksbehandleren men tar tid å få svar. Kan det brukes som egenkapital evnt få bort restgjeld? Anonymkode: 73007...2b8 startlån er et boliglån og skal brukes til det, ikke for å betale ned annen gjeld. 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:49 #9 Skrevet fredag kl 17:49 Jeg har fått låne 2,9 , alene med to barn , 40 års nedbetaling . I vanlig bank fikk jeg ingenting . Anonymkode: e290b...1b3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:03 #10 Skrevet fredag kl 19:03 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har fått låne 2,9 , alene med to barn , 40 års nedbetaling . I vanlig bank fikk jeg ingenting . Anonymkode: e290b...1b3 Hva betaler du på det hver måned? Anonymkode: 0ec8e...56d
Abra Skrevet fredag kl 19:07 #11 Skrevet fredag kl 19:07 Vi fikk 3,5 mill. Fant hus til under prisen, og fikk bakt inn 100k i gjeld på startlånet. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:31 #12 Skrevet søndag kl 13:31 AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 8.15): Jeg har fått innvilget startlån hos husbanken men det er langt under hva boligen koster men holder til å evnt brukes som egenkapital. Men jeg blir ikke helt klok på reglene. Jeg har også noe restlån som det også kunne bli brukt til men hva er lov? Har spurt saksbehandleren men tar tid å få svar. Kan det brukes som egenkapital evnt få bort restgjeld? Anonymkode: 73007...2b8 Det virker ikke som du forstår hva egenkapital er. Egenkapital er jo penger du allerede har. Du kan ikke bruke et startlån som egenkapital. Hvor tenker du at du skal få resten av pengene fra? Et startlån kan bare brukes til bolig. Det er jo det som er formålet med det. Du kan altså ikke bruke det til å betale ned annen gjeld. Startlån blir gitt ut fra hva de mener din betjeningsevne av et lån er. Du må derfor finne en bolig som er innenfor det du har fått finansiering på. Når du får startlån så krever de pant i bolig. I kommunen jeg bor så må kommunen også godkjenne boligen før jeg får lov å legge inn bud. Du må lese vedtaket ditt nøye. Tror du vil få en del svar der. I tillegg pleier ofte kommunene å ha info om startlån på hjemmesiden sin. Anonymkode: e81cd...e85 3 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl 05:36 #13 Skrevet mandag kl 05:36 Vi søkte tidlig i januar, fikk 4 mill i startlån og kjøpte 3 roms for 3,5 mill. Anonymkode: 023ca...ea1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:42 #14 Skrevet mandag kl 13:42 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi søkte tidlig i januar, fikk 4 mill i startlån og kjøpte 3 roms for 3,5 mill. Anonymkode: 023ca...ea1 Kan jeg spørre hva dere har i årsinntekt til sammen? Anonymkode: 0ec8e...56d
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:53 #16 Skrevet mandag kl 13:53 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kan jeg spørre hva dere har i årsinntekt til sammen? Anonymkode: 0ec8e...56d 1,1 mill Anonymkode: 023ca...ea1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:23 #17 Skrevet mandag kl 16:23 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 1,1 mill Anonymkode: 023ca...ea1 Og dere får startlån? Trodde det var for de med lav inntekt og som ikke har nok til å spare til egenkapital Anonymkode: 0ec8e...56d
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:30 #18 Skrevet mandag kl 16:30 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og dere får startlån? Trodde det var for de med lav inntekt og som ikke har nok til å spare til egenkapital Anonymkode: 0ec8e...56d Reglene er ulik i ulike kommuner. Tippet denne du svarer bor i Oslo. Der er inntektsgrensen høyest. Du kan ikke sammenligne summer over kommunegrensene. Du sammenligne innen for en og samme kommune. Anonymkode: 8aa23...1f1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:27 #19 Skrevet mandag kl 19:27 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Reglene er ulik i ulike kommuner. Tippet denne du svarer bor i Oslo. Der er inntektsgrensen høyest. Du kan ikke sammenligne summer over kommunegrensene. Du sammenligne innen for en og samme kommune. Anonymkode: 8aa23...1f1 Nei bor ikke i Oslo. Anonymkode: 023ca...ea1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 19:29 #20 Skrevet mandag kl 19:29 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og dere får startlån? Trodde det var for de med lav inntekt og som ikke har nok til å spare til egenkapital Anonymkode: 0ec8e...56d Hvis du leser på kommunene sine sider så er det forskjellige kriterier for å få startlån. Jeg er uføretrygdet og kvalifiserer da til startlån. Selv om jeg har høy inntekt. Anonymkode: 023ca...ea1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå