Gå til innhold

Yngre psykolog - offentlig tilbud psykisk helse - er det helt håpløst?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det med psykologer i det offentlige er jo ikke akkurat det man kan velge selv, altså hvem osv.
Har fått en jente som er ca. 15 år yngre enn meg og akkurat utdannet..... 
Kjenner dette her begynner å bli litt for dumt, og handler overhodet ikke om at jeg sikkert har masse å lære av noen yngre, men å snakke om saker man trenger livserfaring for å forstå...  Hadde man skulle gått privat, hadde jeg ikke betalt 2 000 kr timen for snakke alvor med en som er så ung. Må jeg bruke tid og energi på å forklare henne dette og enda mer tid på å bytte osv. og stå i ny kø for ny behandler? 

Anonymkode: d894b...649

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldi arrogant holdning...

Anonymkode: 30dfe...fc7

• Liker 23
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva vet du om hennes livserfaring? Hun kan ha erfart og opplevd mye mer enn det du har, selvom hun er yngre enn deg. Vær glad for at du får et tilbud, herregud.

Anonymkode: fa607...9f5

• Liker 18
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan godt være. Men når man skal snakke alvor, og har kommet i en viss alder, så vil man ikke kaste bort tiden sin lenger når noe ikke fungerer.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva vet du om hennes livserfaring? Hun kan ha erfart og opplevd mye mer enn det du har, selvom hun er yngre enn deg. Vær glad for at du får et tilbud, herregud.

Anonymkode: fa607...9f5

Slikt merker man. Fastlegen min sa det også: de kan jo ikke sette en student på deg... 

• Liker 2
Skrevet

Jeg veileder psykologstudenter innimellom og de imponerer meg ofte mer enn enkelte av mine kolleger. Så tenker ikke det trenger være avgjørende.

• Liker 19
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Alderen har ikke noe å si for hennes engasjement og interesse for deg eller kunnskap om behandling. Ingen psykolog uansett alder har selv erfart alt det man kommer i berøring med via pasientene. Tror du burde jobbe med holdningene dine. 

Anonymkode: af45d...e1a

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Alderen har ikke noe å si, hun skal ikke forstå alt du mener hun trenger å forstå. Hun skal gi deg verktøy som du selv kan bruke for å gjøre deg bedre. Jeg har hatt en nyutdannet selv, det fungerte fint det. 

Anonymkode: c8e8f...aa4

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kan godt være. Men når man skal snakke alvor, og har kommet i en viss alder, så vil man ikke kaste bort tiden sin lenger når noe ikke fungerer.

Hvilke erfaringer i timene med psykologen gjør at du tenker hun ikke kan hjelpe deg? Jeg har fått fantastisk hjelp av yngre psykologer selvom jeg er i førtiårene selv. Hvis du ser på forskning viser det at yngre psykologer ofte gir like god eller bedre hjelp enn de eldre. Jeg tror det beste er å være åpen og gi det en sjanse. Det er vanskelig å bytte behandler i det offentlige. Grunnen du oppgir her er vanligvis ikke grunn til å få innvilger bytte. Da må du gå privat. Da kan du selv velge behandler.

Anonymkode: 33bd7...3d5

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mannlig nyutdannet psykolog. Dessverre skinner det igjennom at han er veldig ung. Det kommer litt for mange dumme kommentarer som jeg kunne ha vært spart for. Men jeg får ikke bytte behandler av systemet..

hadde en annen nyutdannet behandler også. Første time åpnet han opp med at vi skulle prate om mine økonomiske problemer. Bakgrunnen for det var at mennesker med dårlig psykisk uhelse hadde økonomiske problemer. Jeg har boliglån, fast inntekt og sparer flere tusen kr hver mnd. aldri vært tema før at jeg hadde økonomiske problemer. Så da satt vi der da, brukte 45 min på å forklare at nei jeg har ikke økonomiske problemer.. sånt er bortkastet. 

Anonymkode: 7112d...75a

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Slikt merker man. Fastlegen min sa det også: de kan jo ikke sette en student på deg... 

Nå har de ikke satt en student på deg, men en ferdig utdannet psykolog. 

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 50 og den offentlige psykologen ca 65.

Jeg ønsket "verktøy" for å håndtere en vanskelig jobbsituasjon. Psykologen sa: Trenger du gå på jobb, da? Tjener ikke mannen din nok?

Nyutdannede er oppdaterte på metoder som har vist seg å fungere i ulike situasjoner og jeg synes du skal legge fordommer vekk og se på psykologen som behandler og ikke som et ungt menneske.

Dette blir nesten som folk som ikke tåler at sjefen er yngste enn dem, men på et eller annet tidspunkt er de vi som er eldst, mens leger, psykologer, sjefer og tjenesteytere er yngre. 

Anonymkode: 1f6f0...c37

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nå har de ikke satt en student på deg, men en ferdig utdannet psykolog. 

Beklager, i praksis.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg var 50 og den offentlige psykologen ca 65.

Jeg ønsket "verktøy" for å håndtere en vanskelig jobbsituasjon. Psykologen sa: Trenger du gå på jobb, da? Tjener ikke mannen din nok?

Nyutdannede er oppdaterte på metoder som har vist seg å fungere i ulike situasjoner og jeg synes du skal legge fordommer vekk og se på psykologen som behandler og ikke som et ungt menneske.

Dette blir nesten som folk som ikke tåler at sjefen er yngste enn dem, men på et eller annet tidspunkt er de vi som er eldst, mens leger, psykologer, sjefer og tjenesteytere er yngre. 

Anonymkode: 1f6f0...c37

Det var godt sagt - takk.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det med psykologer i det offentlige er jo ikke akkurat det man kan velge selv, altså hvem osv.
Har fått en jente som er ca. 15 år yngre enn meg og akkurat utdannet..... 
Kjenner dette her begynner å bli litt for dumt, og handler overhodet ikke om at jeg sikkert har masse å lære av noen yngre, men å snakke om saker man trenger livserfaring for å forstå...  Hadde man skulle gått privat, hadde jeg ikke betalt 2 000 kr timen for snakke alvor med en som er så ung. Må jeg bruke tid og energi på å forklare henne dette og enda mer tid på å bytte osv. og stå i ny kø for ny behandler? 

Skjerp holdningene dine. Huner kvinne ikke jente btw. 

Anonymkode: 6a438...71d

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

De har ikke satt en student på deg. Dessuten gjør fastlegekontorene det samme hele tiden. De «setter» en LIS på deg og meg hele tiden, eller en veldig fersk lege og vi må bare ta det. Noen er flinke og noen er ikke. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjerp holdningene dine. Huner kvinne ikke jente btw. 

Regner med dine er perfekte.. 😉 Men ja, vi har alle noe å jobbe med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De har ikke satt en student på deg. Dessuten gjør fastlegekontorene det samme hele tiden. De «setter» en LIS på deg og meg hele tiden, eller en veldig fersk lege og vi må bare ta det. Noen er flinke og noen er ikke. 

Ja, det er vel som i resten av samfunnet. Noen eiendomsmeglere er gode, noen dårlige, noen bilmekanikere gode og dårlige... men med en gang man merker noe galt med en offentlig psykolog (ny eller erfaren), så er det jo ramaskrik med en gang.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor? Hva er arrogant med å sette ord på noe alle vet? Utdanning og teori kan ikke veie opp for erfaring på enkelte områder, det er ikke arroganse, det er fakta. 

Anonymkode: 93985...84b

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tipper de andre innleggene er skrevet av 20-åringer. 
så klart det betyr noe at psykologen er 15 år yngre. Det er en del ting som ikke kan læres kun ved å ha den faglige baggrunnen.  jeg synes du skal prøve å få byttet. Det er vanskelig å lære noe av noen som er på alder med et potensielt barn. 

Anonymkode: 46c80...197

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...