Gå til innhold

Brudd i samboerskap, 2 barn, begge skal flytte da vi har solgt vår felles bolig, jeg flytter først - melde flytting på meg selv og barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  • Brudd i samboerskap
  • 2 barn involvert (Barnehagealder på begge to)
  • Eier felles hus som er solgt med overtagelse 01.09.25
  • Jeg har kjøpt meg nytt hus, flytter 01.07.25
  • Eks blir boende i huset til 01.09.25
  • Alle har per dags dato registrert adresse i nåværende bolig som vi alle bor i.
  • Begge foreldre, altså både jeg og eks, vil ha nye adresser fra 01.09.2025

Så;

Når jeg nå flytter, kan jeg ikke melde adresseendring på barna uten hans samtykke. Det er jeg klar over. Men - får han da automatisk tildelt barnas, etter hvert - nye bostedsadresse da han flytter "sist" ?

Jeg kan selvfølgelig vente med å melde adresseendring til 01.09.25 jeg også, men hvor blir da barnas nye adresse med mindre foreldrene er enige om hvem barna skal stå oppført hos? 

Ja - det beste er at foreldre (altså jeg og barnefar) blir enige, men om man ikke blir enige, hvordan foregår da dette? 

Anonymkode: 5bc76...955

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da blir de fortsatt stående på den gamle adressen. Dere må begge samtykke første gangen barna skal bytte adresse fra felles bosted.

Anonymkode: c4743...cd5

AnonymBruker skrev (2 timer siden):
  • Brudd i samboerskap
  • 2 barn involvert (Barnehagealder på begge to)
  • Eier felles hus som er solgt med overtagelse 01.09.25
  • Jeg har kjøpt meg nytt hus, flytter 01.07.25
  • Eks blir boende i huset til 01.09.25
  • Alle har per dags dato registrert adresse i nåværende bolig som vi alle bor i.
  • Begge foreldre, altså både jeg og eks, vil ha nye adresser fra 01.09.2025

Så;

Når jeg nå flytter, kan jeg ikke melde adresseendring på barna uten hans samtykke. Det er jeg klar over. Men - får han da automatisk tildelt barnas, etter hvert - nye bostedsadresse da han flytter "sist" ?

Jeg kan selvfølgelig vente med å melde adresseendring til 01.09.25 jeg også, men hvor blir da barnas nye adresse med mindre foreldrene er enige om hvem barna skal stå oppført hos? 

Ja - det beste er at foreldre (altså jeg og barnefar) blir enige, men om man ikke blir enige, hvordan foregår da dette? 

Du må melde adresseendring innen 9 dager fra du flytter.

• Liker 1

Hvor skal barna bo mellom 1 juni og 1 september? Hvis de for det meste bor hos deg, så er det naturlig å avtale med barnefar at du melder om deres adresseendring når du selv flytter. Hvis de skal fortsette å bo hjemme med pappa, så melder du flytting på barna når det virkelig skjer.

AnonymBruker
Ny Bruker skrev (3 minutter siden):

Hvor skal barna bo mellom 1 juni og 1 september? Hvis de for det meste bor hos deg, så er det naturlig å avtale med barnefar at du melder om deres adresseendring når du selv flytter. Hvis de skal fortsette å bo hjemme med pappa, så melder du flytting på barna når det virkelig skjer.

Vi har 50/50 fordeling og vil også ha delt bosted. Dette gjelder kun adressen de får post til, om man kan si det sånn. Adressen man får post til påvirker skolekrets. Jeg bare lurer på om den som ikke flytter først, automatisk får tildelt bostedadresse?

AnonymBruker

Barna skal bo 50/50 hos oss mellom 1 juni og 1 september. Så i samme hus frem til 01.07. Så flytter jeg ut til eget, hvor de er 50% av tiden. Så er de 50% av tiden med sin far. (I huset vi eier sammen, frem til han finner seg noe nytt)

Annonse

Så lenge dere eier hus felles, og det er snakk om bare 2 mnd, er det kanskje innenfor at alle bytter adresse på samme tid? Regner med dere er til megling, og kan få råd om det praktiske der 

AnonymBruker

Ja den tanken har slått meg også, at jeg venter med å melde adresseendring til jeg absolutt "må". Da må vi gjøre det ca samtidig.

Vi har ikke vært til megling, da vi faktisk snakker veldig fint sammen, har skrevet en veldig nøye og konkret samværskontrakt. Ingen bidrag i bildet da vi har 50/50 ordning.

AnonymBruker

Barna forblir registrert på fraflyttet adresse om dere ikke blir enige. Dersom far også er registrert der og du ikke, betyr det at han anses å ha daglig omsorg.

Om barnas adresse endres, får ikke far tildelt noe automatisk. 

Anonymkode: 6f599...ef9

AnonymBruker

Du melder flytting for deg selv, men du kan vurdere å vente med å melde flytting for barna hvis de skal være mer hos far enn hos deg. 

Anonymkode: 67123...750

AnonymBruker

Skulle det være noe problem om barna står registrert på samme adresse som deg når du flytter? Du kan jo like gjerne endre adresse for dere alle når du flyttet først, i.o.m at huset uansett er solgt og det ikke er lenge barna vil kunne ha postadresse der. Om et av barna er skolestarter ville jeg hatt adresse i riktig skolekrets, det er viktig. 

Anonymkode: 1a266...d92

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du melder flytting for deg selv, men du kan vurdere å vente med å melde flytting for barna hvis de skal være mer hos far enn hos deg. 

Anonymkode: 67123...750

De skal være 50/50. Samværsavtale er signert og vi utfører det allerede i det daglige.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ja den tanken har slått meg også, at jeg venter med å melde adresseendring til jeg absolutt "må". Da må vi gjøre det ca samtidig.

Vi har ikke vært til megling, da vi faktisk snakker veldig fint sammen, har skrevet en veldig nøye og konkret samværskontrakt. Ingen bidrag i bildet da vi har 50/50 ordning.

Bare husk at dere må til megling uansett. Ta med avtalen dere har blitt enige om..

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare husk at dere må til megling uansett. Ta med avtalen dere har blitt enige om..

Hva skjer om ingen tar kontakt med noen? Blir vi automatisk kontaktet for megling???

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva skjer om ingen tar kontakt med noen? Blir vi automatisk kontaktet for megling???

Megling er obligatorisk ved samlivsbrudd med barn, så jeg vil tro dere vil få innkalling om ingen av dere setter opp time. Dere virker jo å være enige og samarbeide greit, da er dette bare en liten formalitet som dere like gjerne kan få overstått. 

Er din nye bolig innen samme skllekrets?

Hva med dar sin bolig? Tenker han å holde seg i samme områdrt?

Annonse
AnonymBruker
Ny Bruker skrev (7 minutter siden):

Er din nye bolig innen samme skllekrets?

Hva med dar sin bolig? Tenker han å holde seg i samme områdrt?

Vi presses nok begge ut av dette området, grunnet dyre priser - men hvor nøyaktig han flytter vet vi ikke enda, da han ikke har kjøpt noe. Jeg har kjøpt i en annen skolekrets. Ikke langt unna, men er mange å ta av her. Er snakk om 8 min kjøring for min del. Så får vi se hvor han ender opp, og ta et valg utfra det kanskje.

AnonymBruker

Dette påvirker jo skolekrets, så her må dere snakke sammen og bli enige. Hvis dere bor i hver deres skolekrets, så må dere finne ut hvor dere ønsker at barna skal gå på skole. Å ha ett barn hver på papiret fører kun til at barna skal på hver sin skole, og det blir bare stress. Foreldremøter, dugnader, feiringer, forestillinger, seremonier - alt kan kræsje. Ingen vits å lage trøbbel med vilje, vel? 

Sjekk ut hvordan skolene er i nærheten, og ta en avgjørelse basert på det. 

Anonymkode: d63f7...6b8

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette påvirker jo skolekrets, så her må dere snakke sammen og bli enige. Hvis dere bor i hver deres skolekrets, så må dere finne ut hvor dere ønsker at barna skal gå på skole. Å ha ett barn hver på papiret fører kun til at barna skal på hver sin skole, og det blir bare stress. Foreldremøter, dugnader, feiringer, forestillinger, seremonier - alt kan kræsje. Ingen vits å lage trøbbel med vilje, vel? 

Sjekk ut hvordan skolene er i nærheten, og ta en avgjørelse basert på det. 

Anonymkode: d63f7...6b8

Nå går barna i barnehage, det er ikke en problemstilling i år. Ts og mannen finner sannsynligvis en løsning før barna begynner på skolen.

Anonymkode: 3b01c...6e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...