Gå til innhold

Blir jeg en raskere svømmer som slank?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lå i sjøen og funderte en dag, på om jeg vil kunne svømme raskere dersom jeg går ned 30 kilo 🤷‍♀️

Klarte ikke helt å bli enig med meg selv. I vannet er jeg jo "vektløs", og vil tro mer av meg klarer å presse unna mer vann enn mindre av meg (fremdrift i vannet). 

Jeg lurer oppriktig, så hvis noen har erfaringer med å svømme før og etter overvekt (eller motsatt): del gjerne!

(Vi tar bort faktoren kondisjon. Mener kun om det er enklere å svømme raskt, lengden er jeg ikke så opptatt av). Crawl, brystsvømming, under vann osv.

Anonymkode: 9ba2d...587

Skrevet

Jeg er ganske tjukk forresten. Utrent. Tidligere svømmer.

Skrevet

Ja, jo mindre kroppen er jo mindre motstand.

Anonymkode: e8025...05e

Skrevet

Hm... de fleste svømmere er jo slanke og barbert. På den anden side kan de jo være slanke fordi de er godt trent. 

Fisker kommer i mange fasonger og de kjappeste er vel slanke, samtidig er det ikke mye ut og inn på dem som det er på slanke mennesker. Mulig det er en fordel med en konveks mage motfor konkav.

Skrevet

Hvis muskelmassen er lik men kroppsvekt går ned, vil du være raskere ja. Du har jo mer muskelkraft per kilo å flytte…

Anonymkode: 025a7...21f

Skrevet

det å gli raskt gjennom vannet er teknikk og styrke mer enn noe - så om du har teknikken og trener for å få styrken regner jeg med vekten vil komme av seg selv. 

Anonymkode: 2a0d7...10f

Skrevet

Det er to ting som styrer hastigheten - muskelkraft og størrelse.

En på 150 kg kan i teorien svømme like fort som en på 75 kg, men krever da mye mer energiforbruk og muskler for å klare det.

Skrevet

Det vil jo bli mindre motstand i vannet når kroppen er mindre, dermed vil du svømme fortere.

Skrevet

Ja da vil du svømme raskere. Pga motstand i vannet men også fordi det vil være ganske vanskelig å slå hvor hardt du kan svømme som ‘ganske tjukk’ (dine ord) vs. slank. Altså at hjertet ditt må jobbe veldig for å pumpe blodet rundt i en større kropp + diverse andre plager man naturlig ofte får som overvektig. Smidighet er viktig for å svømme raskt og med masse ekstra padding på alle kroppsdeler tar ting litt lenger tid å flytte rundt på selv om man føler seg litt vektløs i bmvann. 

Anonymkode: 4b3a8...d03

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg lå i sjøen og funderte en dag, på om jeg vil kunne svømme raskere dersom jeg går ned 30 kilo 🤷‍♀️

Klarte ikke helt å bli enig med meg selv. I vannet er jeg jo "vektløs", og vil tro mer av meg klarer å presse unna mer vann enn mindre av meg (fremdrift i vannet). 

Jeg lurer oppriktig, så hvis noen har erfaringer med å svømme før og etter overvekt (eller motsatt): del gjerne!

(Vi tar bort faktoren kondisjon. Mener kun om det er enklere å svømme raskt, lengden er jeg ikke så opptatt av). Crawl, brystsvømming, under vann osv.

Men det kommer nettopp an på hvor langt du skal svømme.

Fortest mulig 50-100 meter = ingen problem å være tung.

Fortest mulig 200-400 meter = Både og.

Over 500 meter = du bør ikke være for tung

Anonymkode: c20b7...77a

• Nyttig 1
Skrevet

Den offisielle meningen er at ikke har noe å si Om du er tykk eller som svømmer eller skiflyger.

Hilsen leder for forbundet mot krenkelser 

Anonymkode: f6f60...2c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...