Gå til innhold

Hvorfor sosialistiske partier som SV er en trussel mot friheten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er på høy tid at vi tar et oppgjør med partier som SV – som gang på gang viser at de prioriterer ideologisk kontroll fremfor individuell frihet, økonomisk ansvarlighet og nasjonalt selvstyre. Selv om de skjuler seg bak snakk om “rettferdighet” og “fellesskap”, er kjernen i deres politikk en massiv statlig overstyring av folks liv, eiendom og muligheter.

SVs politikk handler i praksis om å gjøre flest mulig avhengige av staten, på bekostning av private initiativ og personlig ansvar. De ønsker å ta mer av dine penger gjennom skatter, for å bruke dem på omfattende offentlige systemer – mange av dem ineffektive og uten evne til forbedring. Dette er ikke et fritt samfunn. Det er starten på et byråkratisk regime der makten konsentreres i hendene på en politisk elite.

Vi ser også hvordan SV nærmest har et romantisk forhold til internasjonale, venstreradikale bevegelser – flere av dem med totalitære trekk. Der andre partier støtter nasjonens sikkerhet, forsvar og verdier, vil SV svekke vårt forsvar og sette vår suverenitet i fare. Det er rett og slett uansvarlig.

Sosialistisk ideologi har gang på gang feilet – ikke bare økonomisk, men moralsk. Den bygger på tvang fremfor frivillighet, på omfordeling fremfor verdiskaping, og på utopiske ideer som aldri har fungert i praksis.

La oss ikke gå i fellen der vi tolererer ideologier som i sin natur truer friheten vi alle nyter godt av. SV og lignende partier bør møtes med politisk motstand, knallhard kritikk og et folk som sier klart ifra: Norge skal ikke bli et nytt eksperiment for venstresidens drømmerier.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror neppe Sv vil kjenne seg igjen i den virkeligheten du beskriver. Selv om jeg ikke stemmer Sv kjenner selv ikke jeg den igjen. Kanskje lurt at noen i Sv svarer? 
Og teksten din er veldig lik en boot eller KI-tekst, og siden valget nærmer seg er det all grunn til å lese dette med kritisk blikk. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
Tror og ser det skrev (8 timer siden):

SVs politikk handler i praksis om å gjøre flest mulig avhengige av staten, på bekostning av private initiativ og personlig ansvar.

Det er fordi det å gjøre noen avhengig av staten er det eneste som fungerer. Land bygge på "personlig ansvar" har stort sett den høyeste fattigdommen i den rike verden og i tilfelle USA også den klart største fengselspopulasjonen. Dessuten finnes ikke personlig ansvar da fri vilje ikke eksisterer. Det du hevder er egenltig bare vås man hevder å mene fordi det fremstår som tøfft og maskulint. 

Slik det er idag med så mye AI og automatisering, er det ikke realistisk at alle skal jobbe lenger. Så slik sett er jo dine meninger egentlig en forbredelse til folkemord. Fordi hvis man krever at alle skal ta vare på seg selv i den fremtiden vi går mot, så må de overflødige rett og slett avlives direkte eller indirekte på en eller anne måte. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
PeeWee skrev (9 timer siden):

Det er fordi det å gjøre noen avhengig av staten er det eneste som fungerer. Land bygge på "personlig ansvar" har stort sett den høyeste fattigdommen i den rike verden og i tilfelle USA også den klart største fengselspopulasjonen. Dessuten finnes ikke personlig ansvar da fri vilje ikke eksisterer. Det du hevder er egenltig bare vås man hevder å mene fordi det fremstår som tøfft og maskulint. 

Slik det er idag med så mye AI og automatisering, er det ikke realistisk at alle skal jobbe lenger. Så slik sett er jo dine meninger egentlig en forbredelse til folkemord. Fordi hvis man krever at alle skal ta vare på seg selv i den fremtiden vi går mot, så må de overflødige rett og slett avlives direkte eller indirekte på en eller anne måte. 

Dette er delvis riktig og delvis fantasiløst. Du kan fint ha omfordeling av penger direkte fra rik til fattig, uten at staten skal meske seg som middle-man. Det er særinteressene til herskerklassen i toppen av byråkratiet og deres venner som er det viktige med staten. Og det norske sosialdemokratiet via sine manipulerende lærere, indoktrinerer befolkningen i at staten er en velgjører, en imponerende omstilling fra tidligere epoker. 

• Liker 1
Skrevet
Tror og ser det skrev (18 timer siden):

Sosialistisk ideologi har gang på gang feilet – ikke bare økonomisk, men moralsk.

Og det driter jeg i. Fordi dere som argumenterer moralsk, omtrent som om dere nettopp har våknet og funnet ut at den manipulerende rettferdighetsretorikken til venstresiden er overfladisk, dere har feil fokus. Det er ingen grunn til å bry seg om moral. Det er ingen holdepunkter for noe som helst objektivitet bak moral. Det er spillteori, og alt av menneskets handlinger kan forklares spillteoretisk. Det har vært entydig klart helt siden det gjentatte fangedillemmaet. Bry deg heller om hvilke mennesker som er viktig for deg og hva slags politikk som gavner dem. Alt kan være moralsk, da moral har vært sett på forskjellig alt ettersom hvilket sted og hvilken tid på kloden vi snakker om.

Skrevet

Altså Høyre er med i paraplyorganisjon med europeiske ledere som er mot demokrati. Høyre vil også privatisere uten at det foreligger forskning. Det er gjennom pytamidrspillet til høyresiden hvor alle flytter til byene og prisene vokser at folk må ta store lån og blor avhengige av staten....

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Majer skrev (6 timer siden):

Altså Høyre er med i paraplyorganisjon med europeiske ledere som er mot demokrati. Høyre vil også privatisere uten at det foreligger forskning. Det er gjennom pytamidrspillet til høyresiden hvor alle flytter til byene og prisene vokser at folk må ta store lån og blor avhengige av staten....

Du bør sette deg inn i forskjellen på privatisering, som Høyre knapt gjennomfører, og konkurranseutsetting av offentlige oppgaver som Høyre støtter og som det ligger god forskning bak at kan være fornuftig i mange, men ikke alle tilfeller.

• Liker 2
Skrevet

Mange påstander, lite substans. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Audun Lysbakkens drømmesamfunn er Venezuela 😀

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Tror og ser det skrev (På 29.5.2025 den 23.49):

Det er på høy tid at vi tar et oppgjør med partier som SV – som gang på gang viser at de prioriterer ideologisk kontroll fremfor individuell frihet, økonomisk ansvarlighet og nasjonalt selvstyre. Selv om de skjuler seg bak snakk om “rettferdighet” og “fellesskap”, er kjernen i deres politikk en massiv statlig overstyring av folks liv, eiendom og muligheter.

SVs politikk handler i praksis om å gjøre flest mulig avhengige av staten, på bekostning av private initiativ og personlig ansvar. De ønsker å ta mer av dine penger gjennom skatter, for å bruke dem på omfattende offentlige systemer – mange av dem ineffektive og uten evne til forbedring. Dette er ikke et fritt samfunn. Det er starten på et byråkratisk regime der makten konsentreres i hendene på en politisk elite.

Vi ser også hvordan SV nærmest har et romantisk forhold til internasjonale, venstreradikale bevegelser – flere av dem med totalitære trekk. Der andre partier støtter nasjonens sikkerhet, forsvar og verdier, vil SV svekke vårt forsvar og sette vår suverenitet i fare. Det er rett og slett uansvarlig.

Sosialistisk ideologi har gang på gang feilet – ikke bare økonomisk, men moralsk. Den bygger på tvang fremfor frivillighet, på omfordeling fremfor verdiskaping, og på utopiske ideer som aldri har fungert i praksis.

La oss ikke gå i fellen der vi tolererer ideologier som i sin natur truer friheten vi alle nyter godt av. SV og lignende partier bør møtes med politisk motstand, knallhard kritikk og et folk som sier klart ifra: Norge skal ikke bli et nytt eksperiment for venstresidens drømmerier.

Ja. Men siden vi lever i et demokrati, har selv partier som SV livets rett. At en del av deres tilhengere, ved rett anledning, og om de hadde fått flertall, ville ha hakket annerledes tenkende ihjel med hakker på nærmeste jorde, endrer ikke på det. Livet er brutalt, og demokratiet, så skjørt som det er, er en dårlig oppfinnelse, men alle andre kjente styreformer er verre for folk flest - inkludert for for de som stemmer på SV (bortsett fra den harde kjernen som ville ha tatt diktaturet om de fikk det).

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Maskinfører skrev (10 timer siden):

Audun Lysbakkens drømmesamfunn er Venezuela 😀

På samme måte som Høyre sitt drømmesamfunn er Russland?

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det virker helt motsatt, og at det er høyresiden som vil begrense folks frihet.  Slik som ytre høyre.  Da blir det ikke greit for alle som ikke passer inn i deres standard-former.  Det var trist å se presidentvalget i Polen, og dette øker jo på, også i resten av Europa inkl. Norge.  Venstresiden kjemper for å bevare demokratiet, mens høyresiden river det ned.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Perine skrev (På 2.6.2025 den 11.22):

Jeg synes det virker helt motsatt, og at det er høyresiden som vil begrense folks frihet.  Slik som ytre høyre.  Da blir det ikke greit for alle som ikke passer inn i deres standard-former.  Det var trist å se presidentvalget i Polen, og dette øker jo på, også i resten av Europa inkl. Norge.  Venstresiden kjemper for å bevare demokratiet, mens høyresiden river det ned.

Fortell hvordan du opplever dette på kroppen i Norge?

Skrevet (endret)
Mr X skrev (3 timer siden):

Fortell hvordan du opplever dette på kroppen i Norge?

Det var nå et ganske aggressivt spørsmål.  Men jeg ser hva som rører seg i verden utenfor, og USA gjennomfører nå voldsomme kutt i offentlig sektor, samt kutter i offentlige tjenester og generelt saker som vedrører arbeiderklassen og svakere grupper.  I Polen har også presidentvalget i samme retning.  I slike land stokker de også om på folkets makt, ved å begrense domstolenes og de folkevalgtes rett til medbestemmelse.  Her i Norge har vi ennå ikke hatt slike utfordringer, da vi har stortinget til å avgjøre viktige saker.

Det som går igjen med høyresiden er motstand mot offentlig sektor, og de kutter og privatiserer.  Går vi til Frp, så er det hard retorikk og de kaller velferd for offentlig sløsing.  Jeg tenker at mange ikke har råd til å søke helsehjelp hvis vi ikke har offentlige helsetjenester.  Det kan også bli mindre fritt å være annerledes, som alt dette med Pride, som er viktig for svært mange.  Likestilling er viktig for meg.

Jeg er sosialist ut fra de inntrykk jeg har av politikkens konsekvenser, ikke så mye pga hva jeg selv har hatt av utfordringer. Selv har jeg hatt et helt standard arbeidsliv,  økonomi, hus og familie, og vanlig ellers på alle måter.  Det er vanlig å ha noen utfordringer i løpet av livet, og det har jeg også hatt.   Jeg har stått lenge på venteliste for en grå stær-operasjon,  men venter heller enn  å betale privat.   Som sum totalt, går det på trygghetsfølelsen ved fellesskapet og maktfordelingen.  Beklager at jeg ikke er verdens beste til å forklare og argumentere.

Endret av Perine
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Perine skrev (57 minutter siden):

Det var nå et ganske aggressivt spørsmål.  Men jeg ser hva som rører seg i verden utenfor, og USA gjennomfører nå voldsomme kutt i offentlig sektor, samt kutter i offentlige tjenester og generelt saker som vedrører arbeiderklassen og svakere grupper.  I Polen har også presidentvalget i samme retning.  I slike land stokker de også om på folkets makt, ved å begrense domstolenes og de folkevalgtes rett til medbestemmelse.  Her i Norge har vi ennå ikke hatt slike utfordringer, da vi har stortinget til å avgjøre viktige saker.

Det som går igjen med høyresiden er motstand mot offentlig sektor, og de kutter og privatiserer.  Går vi til Frp, så er det hard retorikk og de kaller velferd for offentlig sløsing.  Jeg tenker at mange ikke har råd til å søke helsehjelp hvis vi ikke har offentlige helsetjenester.  Det kan også bli mindre fritt å være annerledes, som alt dette med Pride, som er viktig for svært mange.  Likestilling er viktig for meg.

Jeg er sosialist ut fra de inntrykk jeg har av politikkens konsekvenser, ikke så mye pga hva jeg selv har hatt av utfordringer. Selv har jeg hatt et helt standard arbeidsliv,  økonomi, hus og familie, og vanlig ellers på alle måter.  Det er vanlig å ha noen utfordringer i løpet av livet, og det har jeg også hatt.   Jeg har stått lenge på venteliste for en grå stær-operasjon,  men venter heller enn  å betale privat.   Som sum totalt, går det på trygghetsfølelsen ved fellesskapet og maktfordelingen.  Beklager at jeg ikke er verdens beste til å forklare og argumentere.

Er ikke enig at at mitt spørsmål til deg bærer preg av aggresivitet. HI stiller spørsmål med politiske forhold i Norge og du hevder at høyresiden begrenser folks frihet, slik som ytre høyre. Jeg kjenner meg ikke igjen i din påstand og ønsker å vite hvordan du kjenner denne begrensningen i Norge for å forstå hva du mener.

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Vi ser at frp velgere truer og angriper grønne politikere. Partiet tar ikke tak i slike saker og det svekker ytringsfriheten

• Liker 3
Skrevet
Majer skrev (1 time siden):

Vi ser at frp velgere truer og angriper grønne politikere. Partiet tar ikke tak i slike saker og det svekker ytringsfriheten

Og de er på arbeidsgivernes side, mer enn på arbeidstakernes, ved at de vil åpne for mer midlertidige stillinger og fjerne fagforeningsfradraget. AP vil ha faste stillinger og sterk fagbevegelse. Fagbevegelsen har styrket arbeidernes rettigheter over veldig lang tid, men det tar bare et blunk å rive dem ned.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Høyresiden vil ikke engang være åpen om hvem som støtter dem. De stemmer mot en slik lov. Rart de ikke vil at folk skal vite om Russland støtter dem...

• Liker 2
Skrevet
Tror og ser det skrev (På 29.5.2025 den 23.49):

Jeg tror at alle som har et positiv forhold til venstreradikale bevegelser og land er håpløs romantiske. Når vi vet hvordan det gikk med Nord Korea, gamle Soviet Union, Øst Europa, etc.. Det er en grunn at så mange prøvde å rømme fra disse landene eller søke asyl i Vesten.. 

Skrevet (endret)
Majer skrev (12 timer siden):

truer og angriper ? du mener nok verbalt ? Jeg tviler på at FRP velgere og alle som er kritiske mot "grønne partier" hater grønn politikk i seg selv , hva de hater er mer den urettferdig grønn politikk (de som har minst betaler mest) og hvordan mange partier bruker den grønn unnskyldning for å tømme folk for penger. 

perfekt eksempel https://www.nettavisen.no/gar-mot-sjokkpris-pa-bensin-og-diesel/s/5-95-2464597?utm_source=sdrn%3Avg%3Aarticle%3A0V8kyB

Endret av NatNat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...