AnonymBruker Skrevet 1. juni #41 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 23.45): Jeg vet en kan sulte seg ned relativt raskt. Det er ikke realistisk at jeg klarer, glad i god mat som jeg er! Om jeg skulle begynne å gå tur 30-60min per dag, og spise mindre porsjoner uten å være på streng diett...bruker jeg årevis på disse kiloene? BMI 42+ og kvinne midt i livet. Anonymkode: 5d9a4...232 Du burde jo spørre legen om Ozempic/Wegovy. Nå er det blitt lov å forskrive Ozempic på hvit resept igjen, og den er jo rimeligere enn Wegovy. Men kommer ikke i like høye styrke. Anonymkode: e9112...a59
AnonymBruker Skrevet 1. juni #42 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nå er det blitt lov å forskrive Ozempic på hvit resept igjen, og den er jo rimeligere enn Wegovy. Men kommer ikke i like høye styrke. Anonymkode: e9112...a59 Det stemmer overhodet ikke, ozempic er kun på blå resept mens wegovy kan fås på hvit om en oppfyller krav. Anonymkode: 78f91...6b5 1
Matas Skrevet 2. juni #43 Skrevet 2. juni Tråden er ryddet for spaminnlegg og svar til dette. Matas, mod.
AnonymBruker Skrevet 2. juni #44 Skrevet 2. juni Det er nok veldig lurt å ta det rolig med tanke på løs hud også. Regn med litt prøving og feiling, at det i starten vil gå raskere, og at du vil møte på platåer. Finn en indre motivasjon som handler om helse resten av livet, og ikke utseende. Da er det større sjanse for at livsstilsendringen varer. Med tanke på løs hud ville jeg også trent litt styrke, og vært flink med olje/god fuktighetskrem. Anonymkode: 5532f...3c5
AnonymBruker Skrevet 2. juni #45 Skrevet 2. juni Jeg ville skyndet meg å gjøre endringer i livsstilen før overgangsalderen, da blir det enda vanskeligere. Masse lykke til🥰 Anonymkode: 30304...375 1
tussi84 Skrevet 2. juni #46 Skrevet 2. juni 45 kg på 1 år kan bli vanskelig. Enn sier det at ligger man på 500 kalorier i underskudd hver dag per uke, så vil man gå ned 0,5 - 1 kg i uka avhengig av hvordan forbrenningen er. Du må også huske at kroppen jobber i mot deg når du går ned i vekt, fordi kroppen tror at du sulter den fordi den er vant til mye mer mat. Det kan føre til ekstrem sultfølelse,og det kan føre til at man kanskje korrigeringer det ved å overspise.. Kroppen er fornøyd men ikke du som gikk opp 1 kg igjen.. Dessuten nytter det ikke med mirakel kur. Du må finne deg en livstil som du kan ha over tid. Trening eller gåturer er ikke det som har mest effekt på vektnedgang, det er kostholdet og hvor man spiser som står for mesteparten av effekten. I enkelte uker kan det hende vekta også står stille, og du må huske på at jo mer du har å miste jo lettere er det å miste vekt i Starten. Da kan du oppleve at det stopper opp når du feks er mindre, for jo mindre du veier jo mindre må du spise for å nå kalori underskudd. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #47 Skrevet 2. juni "Midt i livet" med så stor fedme er rundt 30 år. Det er dessverre sannheten. Selv om du ikke har sykdommer nå så vil de komme, og de kommer samtidig - leddsmerter, bytte ut ledd, metabolske forstyrrelser, hjertesykdom, kreft. Burde kanskje ikke si det, men siden du virker åpen for sannheten, så er det en intern joke i helsevesenet som er "hva kaller man en frisk person med alvorlig fedme?" svar: "en 20-åring". Å gå en time tur hver dag, og spise mindre porsjoner vil av og til være nok når det har gått så langt. Du vil da gå ned i vekt om du faktisk følger dette hver eneste dag. Du trenger ikke telle kalorier, men gjøre enkle grep som å legge en normal porsjon på tallerken (tenk hva Fjordland selger som én porsjon som referanse), og aldri spise mer enn det. Holde deg til måltider, og ikke småspise utenom. Da går du ned i vekt, og for hver kilo så vil du få en helsegevinst. Ikke ha som mål å bli tynn, kanskje ikke ha som mål å bli normalvektig en gang, men sats på å komme under fedmekategorien (BMI 30) og jobb med å holde deg der. Anonymkode: c6196...b0a 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #48 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): "Midt i livet" med så stor fedme er rundt 30 år. Det er dessverre sannheten. Selv om du ikke har sykdommer nå så vil de komme, og de kommer samtidig - leddsmerter, bytte ut ledd, metabolske forstyrrelser, hjertesykdom, kreft. Burde kanskje ikke si det, men siden du virker åpen for sannheten, så er det en intern joke i helsevesenet som er "hva kaller man en frisk person med alvorlig fedme?" svar: "en 20-åring". Å gå en time tur hver dag, og spise mindre porsjoner vil av og til være nok når det har gått så langt. Du vil da gå ned i vekt om du faktisk følger dette hver eneste dag. Du trenger ikke telle kalorier, men gjøre enkle grep som å legge en normal porsjon på tallerken (tenk hva Fjordland selger som én porsjon som referanse), og aldri spise mer enn det. Holde deg til måltider, og ikke småspise utenom. Da går du ned i vekt, og for hver kilo så vil du få en helsegevinst. Ikke ha som mål å bli tynn, kanskje ikke ha som mål å bli normalvektig en gang, men sats på å komme under fedmekategorien (BMI 30) og jobb med å holde deg der. Anonymkode: c6196...b0a Jeg skulle skrive takk til alle som har svart, men måtte først rette en takk til deg. De to første setningene traff virkelig, for ja jeg er åpen for sannheten og er veldig realistisk selv også. Midt i livet med slik fedme = 30 år. Så enkelt, men og så treffende! Du har gode poenger som jeg også er inne på: det er ikke slank jeg går etter, men bort fra fedme. Tror også de små endringene som tur, spise mindre porsjoner m.m. vil gjøre nytten for meg nå, men etterhvert som kiloene forsvinner må jeg nok gjøre større endringer. I teorien skal det være "umulig" dette her, men jeg har troen 🙂👍 Anonymkode: a9a86...735 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni #49 Skrevet 2. juni Tusen takk til alle som tar seg tid til å legge igjen noen ord. Jeg leser alt, og fastholder at det er uten unntak noe nyttig å notere seg bak øret ut fra det dere deler 🤩👍 Jeg tror svaret faktisk er at det vil ta noen år å bli kvitt 45 kilo (....eller nærmere 40 som jeg fant ut at det er nå etter å ha gått ned litt allerede). Jeg har de årene å gi, for det tror jeg blir verdt det. Nå opprettet jeg egen livsstilsdagbok her inne for denne prosessen her, og skal dele erfaringer underveis. Takk igjen 😃 Anonymkode: a9a86...735 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni #50 Skrevet 3. juni AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 23.45): Jeg vet en kan sulte seg ned relativt raskt. Det er ikke realistisk at jeg klarer, glad i god mat som jeg er! Om jeg skulle begynne å gå tur 30-60min per dag, og spise mindre porsjoner uten å være på streng diett...bruker jeg årevis på disse kiloene? BMI 42+ og kvinne midt i livet. Anonymkode: 5d9a4...232 Antagelig. Knapt nok stor nok endring til å vedlikeholde vekten? Vurder: Trene ordentlig, både kondisjon og styrke. Periodisk faste og små porsjoner. Stort fokus på næringsinnhold i maten og riktig mengde protein, fett og karbohydrater. Heller enn å telle kalorier. Anonymkode: 72623...773
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:13 #51 Skrevet onsdag kl 09:13 Jeg tror ikke du vil bruke flere år og jeg ville satt meg milepæler underveis for å holde på motivasjonen. I starten vil du ofte gå ned raskere også. Jeg tenker ofte på at 800 g faktisk er 2 pakker kjøttdeig jeg er kvitt og da virker det visuelt og gir motivasjon. Jeg tenker at med kun 5 kg nedgang så er du opp i 12,5 pakker med 400 g kjøttdeig. Det veier litt hvis du skulle puttet alt i en pose og gått 3 km. Så du må se på all nedgang som en seier og ikke på det endelige målet. Anonymkode: fbe20...1c4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå