Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og du bare valgte å ignorere det viktige poenget den du svarer kom med - 

Det er bedre for kroppen å bruke lang tid på å gå ned i vekt igjen, for å minimere løs hud i størst mulig grad. I tillegg til at det blir lettere å etablere varige endringer.

Å gå ned sakte anbefales også av helsevesenet og plastikkirurger, se f.eks reportasje hos NRK i dag:

https://www.nrk.no/buskerud/xl/fettet-forsvant-men-overflodig-hud-skaper-problemer-etter-slanking-1.17382857

En fin reportasje som tar opp de fysiske plagene mange ikke er forberedt på ved svært rask vektnedgang.

Anonymkode: 6de6c...a12

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov

Her anbefaler myndighetene minst 500 kcal I underskudd "for at det skal monne". 

Syntes for øvrig ikke der var noe viktig poeng. Faren for løs hud burde ike være det første man varsler om når noen trenger motivasjon. 

Så er jeg fullstendig uenig i at en som har 40kg å gå ned ikke skal ta det rolig. Jeg ser det hele tiden, at folk motivasjonen fordi "det skjer ikke noe". Jeg kommer alltid si at 0.5 -1.0 kg i uka må til for å holde motivasjonen oppe i begynnelsen. Å skape varige endringer kan man begynne med når man har gått fra fedme til overvekt. 

Anonymkode: 219a0...253

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på hva slags livsstil du har hatt for å få en såpass høy vekt, tror jeg du bare må innstille deg på at det vil føles som du er på slankekur resten av livet, også når du er i mål og skal holde normalvekten. Derfor bør du ikke tenke så mye på når du «er ferdig», men mer lære deg at du skal spise lite (i dine øyne) for alltid.

Anonymkode: 78924...49d

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg vet en kan sulte seg ned relativt raskt. Det er ikke realistisk at jeg klarer, glad i god mat som jeg er!

Om jeg skulle begynne å gå tur 30-60min per dag, og spise mindre porsjoner uten å være på streng diett...bruker jeg årevis på disse kiloene? 

BMI 42+ og kvinne midt i livet. 

Anonymkode: 5d9a4...232

Det å være «glad i mat» og det å overspise er ikke sammenfallende enheter. 

En bærekraftig vektjustering og/eller justering av livsstil er ikke kortvarig. Den er en endring man med oppriktighet tenker man kan leve (med høy livskvalitet) med i 60-80 år, minst. I ditt tilfelle nærmere 60 enn 80, men du skal uansett leve lengre med din nye livsstil enn du har levd med din gamle.

Ideen om at du må kutte i nytelse for å leve innenfor det normalt sunne er skapt av diett-industrien. Og den ønsker at du mislykkes, fordi de ønsker at kundene kommer igjen og kjøper et nytt, helt ubrukelig «produkt».

Anonymkode: 96601...c89

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte eksakt ett år på 47 kg. Så det er mulig! Nå er jeg på vedlikehold og det går veldig bra, vanene sitter i og magesekken er jo blitt veldig liten! Så jeg "kan ikke" overspise. 

Anonymkode: bb805...269

• Hjerte 3
Skrevet (endret)

Man bør også gjøre en realitetsvurdering, å gå ned 45 kg uten ekstern hjelp er svært krevende, men det virkelig vanskelige er å holde den nye vekten over tid. Studier viser at færre enn 10 % klarer å opprettholde et betydelig vekttap i fem år eller mer og jo større vekttap, desto lavere er sannsynligheten.

Dette er også grunnen til at tilnærmingen til behandling av overvekt har begynt å endre seg. I stedet for fokus på vektnedgang, legges det i økende grad vekt på vektstabilisering, altså å unngå ytterligere vektøkning som et mer realistisk og bærekraftig mål for mange.

Jeg vil anbefale å vurdere ulike alternativer gjerne sammen med fastlegen.

Endret av Gregarious
  • Nyttig 1
Skrevet
Gregarious skrev (10 timer siden):

Man bør også gjøre en realitetsvurdering, å gå ned 45 kg uten ekstern hjelp er svært krevende, men det virkelig vanskelige er å holde den nye vekten over tid. Studier viser at færre enn 10 % klarer å opprettholde et betydelig vekttap i fem år eller mer og jo større vekttap, desto lavere er sannsynligheten.

Dette er også grunnen til at tilnærmingen til behandling av overvekt har begynt å endre seg. I stedet for fokus på vektnedgang, legges det i økende grad vekt på vektstabilisering, altså å unngå ytterligere vektøkning som et mer realistisk og bærekraftig mål for mange.

Jeg vil anbefale å vurdere ulike alternativer gjerne sammen med fastlegen.

Dette er jo interessant! Gjelder det også folk med feks 40 eller mer i BMI? Eller gjelder det folk som "kun" er overvektige? Har du noen forskning? Hadde vært interessant å lese mer om dette. 

Jeg har selv 40 i BMI, eller 39 nå etter vektnedgang. Og jeg har så vanskelig for å se at det hadde vært bedre for meg å "unngå vektøkning " fremfor "vektnedgang". Fedme- relaterte sykdommer kommer allerede som perler på et snor. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Lindskys skrev (6 minutter siden):

Dette er jo interessant! Gjelder det også folk med feks 40 eller mer i BMI? Eller gjelder det folk som "kun" er overvektige? Har du noen forskning? Hadde vært interessant å lese mer om dette. 

Jeg har selv 40 i BMI, eller 39 nå etter vektnedgang. Og jeg har så vanskelig for å se at det hadde vært bedre for meg å "unngå vektøkning " fremfor "vektnedgang". Fedme- relaterte sykdommer kommer allerede som perler på et snor. 

Det er jo ikke det hun sier. Det aller beste hadde vært om du kom deg til normal bmi og holdt deg der. Poenget var at de fleste som går ned raser opp igjen når de er «ferdige» fordi de har en vridd forståelse av hva som er passelige mengder mat for å holde seg normalvektig. Det er usunt for kroppen å gå opp og ned store mengder kilo, pluss at man nesten alltid havner på et høyere nivå hver gang man går opp igjen. Så siden dette nesten alltid skjer, er det naturlig at det generelle rådet blir å hindre videre vektoppgang.

Vi ser det jo her inne også. Personer med stor fedme slanker seg og tilslutt lager dem tråder her inne hvor de klager på at de ikke får av de siste 5 kiloene (for nå vil de plutselig ha bmi 19), og rådene er jo at da må hun lavere i kalorier osv. Det er jo oppskriften på katastrofe. De vil gå på en smell og rase opp. Skal man ned fra alvorlig fedme bør man hvertfall gi seg mens leken er god, og man ligger på at matinntak man kan leve med for alltid. Om det er på overvekt, så får det være målet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok man kan velge om man vil bruke flere år eller ikke. Jeg brukte 4 år siden jeg ikke trente eller tilpasset hva jeg spiste. Er for glad i mat og kaker til det. Men med periodisk faste gikk de første 35 kiloene av veldig greit (for min del).

Jeg ventet minst 2 år på at de siste 10 kiloene skulle slippe taket på samme måte, men det gjorde de ikke. Så for å gå ned de siste 10 måtte jeg til slutt spise litt mindre porsjoner, og begrense meg litt mer på søtsaker. I tillegg til periodisk faste, selvsagt. Men da jeg gjorde det, forsvant de siste 10 på 2-3 mnd. Nå har jeg 22 i bmi og føler ikke jeg har ofret noe. Magesekken justerer seg underveis, så jeg går ikke rundt og føler på sult selv om jeg kanskje spiser halvparten av det jeg gjorde for 47 kilo siden. 

Jeg er over 40 år, og huden min er ikke særlig elastisk. Så kanskje var det greit at jeg brukte litt tid på det, for huden har overraskende få tegn på at jeg har vært så overvektig. Mest av alt var det fint å kunne gå ned uten at det skulle være et sånt enormt prosjekt (legge om kost, trene, veie mat etc.). Men det sier meg jo også at dersom jeg både hadde hatt spisevindu OG trent/lagt om kost, kunne det gått MYE fortere. 

Anonymkode: b7ab5...ab0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Start med trening. Fokuser på styrken og utholdenheten du har, og hvordan den bedres etter hver treningsøkt. Det gir mestringsfølelse, og som regel vil det føre til en endring i matvaner også. Ikke fokuser på vekt og kalorier. Men helse. 

Anonymkode: 6dee3...943

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjør at du har så høy bmi?  Er det grep du kan ta som ikke innebærer å sulte seg? 
Jeg er glad i god mat. Jeg jogger to ganger i uka og har klart å slutte å kjøpe bolle/muffins/sjokolade når jeg først er på butikken fordi jeg egentlig er sulten, og klarer å vente til middag. Da spiser jeg meg god og mett, men stopper før jeg er stappmett. Jeg tar ikke en porsjon til bare fordi det er så godt, og sørger alltid for å ha rikelig med grønnsaker. 
Jeg er dårlig på frokost og lunsj, men har lært meg hvor mye jeg må spise for ikke å være utsultet til middag. 
jeg elsker kaker, is og sjokolade, men har bestemt meg for at når jeg skal spise de tingene skal jeg nyte det, og det skal være bare når jeg virkelig har lyst på. Tar resten av familien en is så spør jeg meg selv om jeg faktisk virkelig har lyst på, eller om det bare høres godt ut fordi noen andre skal ha, og hopper over om jeg egentlig ikke vil ha. Jeg har sluttet å spise ting bare fordi de er der, men unner meg kake/is/sjokolade innimellom. 
jeg har foreløpig gått ned 22 kg på 8 mnd uten å sulte meg, men med de tiltakene jeg nevner over. Hvor lang tid jeg bruker på de siste (helst) 20 gjenstår å se. 

Anonymkode: c93a4...5b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja du kommer til å bruke lang tid. Tenk hvor mange år du har brukt på å legge på deg vekten 10-15 år? Da tar det ikke 2 måneder å gå ned 10-15 kilo. 

Men som alle tråder her inne om slanking. 

Du må lære deg å telle kalorier, alle skjulte feller o.l. er ikke vits å trene for vektnedgang om du ikke teller kalorier

Anonymkode: 2c2b9...7d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 23.45):

Jeg vet en kan sulte seg ned relativt raskt. Det er ikke realistisk at jeg klarer, glad i god mat som jeg er!

Om jeg skulle begynne å gå tur 30-60min per dag, og spise mindre porsjoner uten å være på streng diett...bruker jeg årevis på disse kiloene? 

Det tar tid, men du vil ha enorm fremgang i starten og det er jo en motivasjon i seg selv. Jeg vil anbefale deg å se på opplegget «Spis deg fri». Det er det ENESTE jeg har fått til å funke i løpet av et langt liv. Du kan høre hele boken Spis deg fri gratis på Spotify og jeg anbefaler deg å starte der. Her sulter man virkelig ikke, men spiser riktig sammensatt mat.

Jeg var ikke veldig overvektig men det har vært umulig å gå ned mer enn to kg tidligere. Med SDF gikk ned 9 kg fra april-juli i fjor og har holdt meg der siden. Jeg har aldri klart å gå ned så mye tidligere og de få kiloene jeg har klart å gå ned har kommet raskt på igjen + litt ekstra. 

Lykke til!

Anonymkode: fe898...566

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja du kommer til å bruke lang tid. Tenk hvor mange år du har brukt på å legge på deg vekten 10-15 år? Da tar det ikke 2 måneder å gå ned 10-15 kilo. 

Men som alle tråder her inne om slanking. 

Du må lære deg å telle kalorier, alle skjulte feller o.l. er ikke vits å trene for vektnedgang om du ikke teller kalorier

Anonymkode: 2c2b9...7d1

Men ingenting av dette stemmer jo. Har du gått ned 45 kg selv? 

Det er heller ingen selvfølge at det har tatt 10-15 år å gå opp 45 kg. Jeg har gått opp over 30 kg i hvert svangerskap. Bare mellom første og andre barn rakk jeg å gå ned alt før ny graviditet, derfor var det altså 47 kilo som måtte av nå etter siste barnet. 

Anonymkode: b7ab5...ab0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet innerst inne hvorfor du veier for mye. Sett inn tiltak der det faktisk monner. Spiser du mye godteri eller potetgull er det her du bør kutte, da er det ikke noe vits å droppe frokost eller gå på lavkarbo. Drikker du mye kalorier, så er det her du bør gå over til kalorifrie drikker. Spiser du generelt kun relativt sunn mat, men for mye, er det porsjonskontroll/tallerkenmodell som er fokuset. Spiser du greit hele dagen, men overspiser usunne greier på kvelden? Få inn et lite og sunt kveldsmåltid og ellers hold deg opptatt med feks håndarbeid eller gå en tur med podcast på øret, samt legg deg tidlig. Er hobbyen din å bake flere ganger i uken? Finn en ny hobby.
Du vet egentlig hva som gjør at du opprettholder en så høy vekt. Sett inn fokuset akkurat der.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Å gå en tur på 30min vil du knapt merke på vekta. Du forbrenner kanskje 150-200kcal og 1 kilo fett = 7000kcal.

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
Annonse
Skrevet
Lindskys skrev (11 timer siden):

Du har rett i at vektnedgang i utgangspunktet er bedre enn å unngå ytterligere vektøkning men det er dessverre ikke alltid et reelt valg mellom disse to. Det vi ofte ser, er at valget står mellom vekttap med høy risiko for tilbakefall, og vekstabilitet. Når man tar inn over seg hvor vanskelig det er å opprettholde vektnedgang over tid, fremstår ikke dette valget like opplagt.

I dag finnes det  flere alternativer for støttet vektreduksjon, som slankemedesiner og operasjoner. Disse løsningene har vist seg å gi mer varige resultater enn livsstilsendring alene. Men særlig for medikamentell behandling har vi fortsatt begrenset langtids-data, noe som gjør det vanskelig å si noe sikkert om effekten samt bivirkninger over tid.

Hadde jeg selv hatt en BMI nær 40 spesielt i kombinasjon med fedmerelaterte sykdommer ville jeg seriøst vurdert enten kirurgisk inngrep eller medikamentell behandling som en del av løsningen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gregarious skrev (1 time siden):

Du har rett i at vektnedgang i utgangspunktet er bedre enn å unngå ytterligere vektøkning men det er dessverre ikke alltid et reelt valg mellom disse to. Det vi ofte ser, er at valget står mellom vekttap med høy risiko for tilbakefall, og vekstabilitet. Når man tar inn over seg hvor vanskelig det er å opprettholde vektnedgang over tid, fremstår ikke dette valget like opplagt.

I dag finnes det  flere alternativer for støttet vektreduksjon, som slankemedesiner og operasjoner. Disse løsningene har vist seg å gi mer varige resultater enn livsstilsendring alene. Men særlig for medikamentell behandling har vi fortsatt begrenset langtids-data, noe som gjør det vanskelig å si noe sikkert om effekten samt bivirkninger over tid.

Hadde jeg selv hatt en BMI nær 40 spesielt i kombinasjon med fedmerelaterte sykdommer ville jeg seriøst vurdert enten kirurgisk inngrep eller medikamentell behandling som en del av løsningen.

Takk! Da skjønner jeg litt bedre hva du mente :) 

AnonymBruker
Skrevet

Igjen, tusen takk for veldig gode svar! Ærlige og som gir meg en tankevekker.

Særlig det med å ikke tenke "hvor lang tid på..." fordi svaret er at jeg vil bruke for alltid skal jeg leve ut en ny livsstil og holde vekten nede.

I tillegg var en av dere inne på noe viktig: hvorfor er det ofte slik at de som har vært mange kilo for tung (30-50 kilo overvekt) absolutt skal ned på kategorien "veldig slank"? 

Jeg kjenner flere som har villet mer og mer ned, og som føler seg mislykket når de siste 3 kiloene ikke vil slippe taket. I tillegg er vi jo midt i livet, så å ha et par to-tre kilo ekstra gjerne gjør at vi ser friskere ut 🤷‍♀️😁

Legen mente det ville være en kjempestor bragd om jeg klarer å se 8-tallet først (89,9) og holde meg der...selv om jeg da vil være overvektig. At det var meget lite realistisk at jeg skulle bli 67 kilo igjen. 

Når det gjelder medisinsk hjelp så er det ikke et alternativ for min del. Det kan jeg si siden jeg heldigvis ikke har noen livsstilsrelaterte sykdommer (ennå). 

I dag gikk jeg lang tur. Det føles veldig godt å bevege på seg, og dette er noe jeg skal gjøre for alltid. Bruke kroppen nå for at den skal fungere også inn i alderdommen. 

Takk igjen for innsikt 😊

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Jeg ville kjørt lavkarbo. Klarer du å holde deg til denne så går du ned i vekt. Her trenger du ikke å trene engang. MEN, dette er et maraton ikke en sprint. Altså en livsstilsendring. Jeg har ingen tro på dietter, da jeg har gått ned 20 kg. på gammeldags lavkarbo før (20/25 år siden) Denne gangen har jeg kjørt en "lavkarbo light" som jeg har holdt på med i over ett år og er ned 20 kg.

Her er min "oppskrift" på lavkarbo light

Tommelfingerregel er å holde seg på ca.5 karb pr. 100 på alt av matvarer (Helst under 5)
-Legg måltider så langt opp mot normalen som mulig da man går lei dietter
-Kutt ut poteter, pasta, ris og brød, (Godt alternativ til brød er eks. Coop Frøknekkebrød)
-Kjøtt, fugl, fisk som vanlig, men stort sett grønnsaksblanding i form eller salat som tilbehør
-Toro sjysaus er god erstatning til brun saus 
-Når man har salat bruker jeg ofte lettrømme 
-Alkohol - Tørr hvitvin eller brunt brennevin. 
-Helgekos - Peanøtter og Nutrilettbarer (Atkins hadde vært førstevalget, men vanselig å få tak i i Norge)
-Lettbrus og kalorifri saft 

Det fine med å legge seg så langt opp mot normalen er at du kan lage samme mat til familien ved å tilberede poteter, pasta, ris og brød til dem, mens du som er på lavkarb spiser det samme uten poteter, pasta, ris og brød.

Noen tips.
Når jeg startet kjøpte jeg ferdigblandet brød og pizzamixer fra Tights dot no da jeg ikke er god på matlaging/baking. Her blander man inn litt olje og vann før steking. Disse fungerer bra. (Jeg har også med fryst lavkarbobrød på ferie. Tips, ha de ferdig oppskjært. Om du bor på et hotell med frokost, ta med noen skiver i en liten pose. Selvfølgelig lurt å ha et hotellrom med frysemulighet. Har også med nutrilettbarer når vi skal på ferie)

Noen faste retter jeg lager(Igjen, jeg er ikke god på matlaging)
- Koteletter i ovn med grønnsaksblanding eller brokkoliblanding
- wok (Uten ris) med kyllingfilet og Kikkoman soyasaus
- Laks i folie med grønnsaksblanding med litt olje og chilikrydder.
- Stekt diverse kjøtt/fugl/fisk med salat og rømme og litt dressing.
- Biff med salat og bearnaisesaus
- Min egen Taco-rett. Heller saus over kjøttdeigen i panna i stedet for taco-pulver(Som kjøttsaus) Gjerrig som jeg er har jeg litt vann i glasset for å få ut alt som jeg også heller over. Lar det småsteke litt. Heller alt over i form, kjører 10 min i ovn med ost på toppen. Spises med salat og rømme til

Noen siste tips
Om man går på denne lavkarbo light så vær litt nazi på å følge den. Planlegg ferier/reiser da det erfaringsmessig er vanskelig å finne lavkarbo-løsninger på ferie/turer. Jeg har hatt med lavkarbobrød/Coop frøknekkebrød i kofferten 
Er man på restaurant så be om ekstra salat i stedet for poteter/pommes frittes til retten eller be om salat
Skal man på middagslag hvor det er dessert ha med eks. mørk sjokolade man (Minimum 70% kakao) og nøtter som man kan ta når andre spiser kake
Kan man lage en rett med enten kjøtt eller fugl, velg fugl. Kyllingkjøttdeig, Kyllingfilet etc.

Vi kan ikke leve uten utskeielser, men når man skeier ut så prøv å gjøre dem så moderate som mulig. For meg tørr hvitvin/Brunt brennevin, Peanøtter, Nutirelett bar, bacon crisp. Skal man eks. lage en drink bruk lettbus som blandevann(Gin & tonic - bruk zero tonic etc)

Prøv å ha tommelfingerregelen i hode når man handler: Utgangspunkt ca.5 karb pr. 100 på alt av matvarer. Følger du denne går du ned i vekt

Endret av test1e
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Igjen, tusen takk for veldig gode svar! Ærlige og som gir meg en tankevekker.

Særlig det med å ikke tenke "hvor lang tid på..." fordi svaret er at jeg vil bruke for alltid skal jeg leve ut en ny livsstil og holde vekten nede.

I tillegg var en av dere inne på noe viktig: hvorfor er det ofte slik at de som har vært mange kilo for tung (30-50 kilo overvekt) absolutt skal ned på kategorien "veldig slank"? 

Jeg kjenner flere som har villet mer og mer ned, og som føler seg mislykket når de siste 3 kiloene ikke vil slippe taket. I tillegg er vi jo midt i livet, så å ha et par to-tre kilo ekstra gjerne gjør at vi ser friskere ut 🤷‍♀️😁

Legen mente det ville være en kjempestor bragd om jeg klarer å se 8-tallet først (89,9) og holde meg der...selv om jeg da vil være overvektig. At det var meget lite realistisk at jeg skulle bli 67 kilo igjen. 

Når det gjelder medisinsk hjelp så er det ikke et alternativ for min del. Det kan jeg si siden jeg heldigvis ikke har noen livsstilsrelaterte sykdommer (ennå). 

I dag gikk jeg lang tur. Det føles veldig godt å bevege på seg, og dette er noe jeg skal gjøre for alltid. Bruke kroppen nå for at den skal fungere også inn i alderdommen. 

Takk igjen for innsikt 😊

Jeg kommenterte tidligere her og har gått ned en del. Ett av suksesskriteriene som jeg ikke nevnte i min forrige kommentar var innstillingen jeg har hatt underveis: 

1: all vektnedgang er positivt, jeg kommer kanskje ikke ned til normalvekt, men over tid bør jeg som et minimum under bmi 30

2: etter at begynte å gå litt ned har hovedmålet mitt vært å ikke gå opp igjen (men 1-2kg variasjon er innafor). Da har jeg ikke blitt så demotivert av at vekta stopper opp. Det er en stor seier å ikke gå opp igjen.

3: jeg har hatt små delmål og hvert delmål har vært en stor seier, men de har vært uten tidsperspektiv. Første gang under 100kg, bmi under 35, nærmere 30 enn 35, se 8-tallet, gå ned en buksestørrelse 

4: det finnes ingen nei-mat, som jeg skrev i min forrige kommentar tenker jeg meg bare godt om før jeg spiser enkelte ting, og jeg har sluttet å kjøpe sjokolade eller bakverk når jeg egentlig er sulten. 

5: fysisk aktivitet, for meg er det løping, er viktig. Ikke for å brenne kalorier, men fordi jeg kjenner at det gjør godt og hjelper meg å spise riktig, sove godt, reduserer stress. 

6: jeg spiser mye grønnsaker, ofte salat fordi det er enkelt, og godt sammensatte måltider som gjør at jeg blir mett og holder meg mett. for min del fungerer det å følge den nye tallerkenmodellen(https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/slik-setter-du-sammen-et-sunt-kosthold/ ) der du har halvparten frukt og grønnsaker, 1/4 karbohydratkilde og 1/4 proteinkilde. 
7: målet mitt har vært livsstilsendring som på sikt bør føre til lavere vekt og ikke slanking. Jeg har ikke telt kalorier, og det har fungert for meg fordi jeg har hatt så mange dårlige vaner som jeg ser har gitt mye ekstra energi inn, som jeg har kunnet ta bort. 

Anonymkode: c93a4...5b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...