AnonymBruker Skrevet 29. mai #1 Skrevet 29. mai Jeg vet en kan sulte seg ned relativt raskt. Det er ikke realistisk at jeg klarer, glad i god mat som jeg er! Om jeg skulle begynne å gå tur 30-60min per dag, og spise mindre porsjoner uten å være på streng diett...bruker jeg årevis på disse kiloene? BMI 42+ og kvinne midt i livet. Anonymkode: 5d9a4...232 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #2 Skrevet 29. mai Har slanket meg ca 15 kilo etter hvert graviditet, og har brukt ca ett år hver gang. Hadde en bmi på ca 27-28 da. Jeg telte ikke kalorier, med unntak av aller første gang. Da telte jeg slavisk ALT som gikk inn i munnen min i 1-2 måneder. Dette var veldig nyttig for å lære meg hva ulik mat inneholder. Etter dette har jeg tatt det på øyemål. Jeg vil absolutt anbefale deg å telle en stund slik at du blir mer bevisst. Jeg vil tro at det i starten for deg vil gå raskt, i hvert fall de 10 første kiloene. De tenker jeg du sikkert kan miste i løpet av 3-4 måneder, om ikke 2-3. Deretter vil det muligens gå litt saktere. Jeg har også vært utålmodig, men det er altså motiverende å miste så lite som 2 kilo bare. Anbefaler deg å glede deg over de små milepælene, så vil ikke reisen føles så fryktelig lang heller. Og forresten, så går gjerne vektnedgangen i litt rykk og napp. Så ikke gi opp om vekta plutselig står stille en stund (hos meg har det skjedd i flere uker av gangen), for plutselig løsner det og du går videre nedover 😊 Dette klarer du! Anonymkode: a097a...249 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #3 Skrevet 29. mai Forresten, jeg la på meg 25 kilo i alle graviditetene. Så de femten kiloene jeg slanket bort var rent fett. I tilfelle noen skulle misforstå. Anonymkode: a097a...249
AnonymBruker Skrevet 30. mai #4 Skrevet 30. mai Skal ned ca samme og har prøvd det meste føler jeg.. bmi 40 og vil ned 50 kilo. først nå i det siste har jeg følt med motivert og klar. gikk ned 1,3 kg første uka, mens denne uken var det +0,8. som er logisk fordi det er rundt eggløsning og da holder jeg på mye væske har jeg erfart. Så krysser fingrene for at det går nedover igjen snart😊 men svaret på spørsmålet ditt er vel egentlig nei. Du MÅ ikke bruke flere år. Man kan klare det på 1-1,5 år, men det vil koste! Det skal jo godt være mulig å miste rundt en kilo i uka, men så er det jo gjerne perioder der kroppen jobber litt i mot og det tar lengre tid. Så nå prøver jeg å ta en kilo av gangen, og kose meg litt på veien. Anonymkode: 31aeb...c6c 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #5 Skrevet 30. mai Jeg tenker at det er lurt å bruke år. Du har mye vekt du skal ned og mange endringer å gjøre. Du må totalt endre livsstil om det skal funke. Nytter ikke å sulte seg ned og sprette opp. Anbefaler å lære om trening, mat og kosthold fra folk som kan det. Du må faktisk lære deg å spise rett. Styrketrening og kondisjonstrening MÅ også til. Mye lurere å spise som en slank person (2500 kalorier ish) og gradvis bli en slank person. Masse protein. Anbefaler en pt eller coach som kan hjelpe deg. Anonymkode: a3407...c1b 5 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai #6 Skrevet 30. mai Tenker det er bedre å bruke lenger tid for å få til varige endringer. Sett på kurset mer og mindre? Nettkurs over et halvt år. Uansett hva du velger er det lurt å finne noe du kan fortsette med livet ut. Anonymkode: 4aa8e...9bb 1 1 1
mommyaka Skrevet 30. mai #7 Skrevet 30. mai Å gå ned i vekt er livsendringer.. ikke jojo slanking. Du må finne ut hvordan du kan spise mindre kalorier og spise dette i lengre periode. Du må finne noe som passer deg. Du kan fortsette kose deg og spise eks kake etc..så lenge du eks er på2000 calories om dagen 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai #8 Skrevet 30. mai Jeg er selv 45 år, hadde BMI på 32. Gikk ned 25 kg på 8 mnd ved å kutte mellommåltider, slutte å spise når jeg er mett, kutta ut godis (har en kokesjokolade i skapet, som jeg tar 1-3 ruter av om jeg har lyst på noe søtt). I tillegg begynte jeg å gå mellom 1-1,5 time turer hver dag (fordelt over 2 turer). Jeg er ikke hysterisk, og spiser kake om jeg har lyst på eller en pose potetgull, tenker det er det daglige som teller. Jeg tror fint du kan klare dette om du er konsekvent, og det behøver nødvendigvis ikke ta åresvis heller. Anonymkode: ab587...f00 3 1
Snublefot62 Skrevet 30. mai #9 Skrevet 30. mai Mulig er det nok men spørsmålet er om det er lurt? Du skal endre en god del for å få til en varig livsstilsendring. Og det tar tid. Den største endringen skjer på kjøkkenet. Og mange har dessverre et usunt forhold til mat. Du skriver at du er glad i god mat. Det er det mange normalvektige som er og. Det er ingen motsetning der. Jeg skal vedde på at du bruker mat som belønning eller trøst, ikke klarer å stoppe før du er mett (mangel på porsjonstørrelser), ikke kjenner igjen sultfølelsen kroppen har eller ikke har noe forhold til kalorimengden i det du spiser. I tillegg beveger du deg nok for lite. Eller en god blanding av alle disse tingene. Og du vil ikke være alene om det. Mitt råd vil være å snu på det. Ikke gå ned i vekt for å endre livsstil. Men endre livsstil og gå ned i vekt. 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #10 Skrevet 30. mai Jeg tenker at du MÅ ikke bruke flere år. Men hvis du går ned veldig raskt så vil jo ikke huden klare å henge med. Mye løs hud og en lettere kropp vil kanskje ikke gi deg så mye glede som en litt større kropp men uten løs hud? Min mann gikk ned mye raskt. Og har løs hud på innside lår, innside overarmer, magen så klart, brystet, ryggen, rumpa og i ansiktet har han blitt mye «eldre» pga huden henger løst særlig i kinn og hake. Dette er noe å ha med i beregningen annet enn bare kilo. Han fikk innvilget operasjon av løs hud på mage. Men resten er jo fortsatt der og han har komplekser for det. Så selv om klærne er mindre størrelser føler han seg jo ikke så fin uten klær på. Anonymkode: a07a7...769 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai #11 Skrevet 30. mai Jeg har gått ned 20 kilo, og det jeg tenker du må huske på, er at bare 10 kilo merkes veldig godt, og du føler deg lettere. Da blir det lettere å være aktiv, så mitt råd er å tenke 10 kilo av gangen. Eller bare 5 kilo. Sett deg delmål, og nyt dem! For jeg lover deg at du kommer til å merke at det er veldig kjekt med de første 10 kiloene, og da har du etablert et nytt spisemønster, og kanskje innført litt trening. Du kjenner deg bedre, lettere og du blir dermed noe mer motivert. Det er heller ikke sikkert at du virkelig trenger å gå ned 45 kilo, for vi blir aldri 20 igjen. Vi må lande på en vekt der vi føler oss bra. Så legg om kost, innfør trening som du kan leve med og tenk langsiktig. Det er mitt råd. Anonymkode: aa242...cbb 5 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai #12 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg tenker at du MÅ ikke bruke flere år. Men hvis du går ned veldig raskt så vil jo ikke huden klare å henge med. Mye løs hud og en lettere kropp vil kanskje ikke gi deg så mye glede som en litt større kropp men uten løs hud? Min mann gikk ned mye raskt. Og har løs hud på innside lår, innside overarmer, magen så klart, brystet, ryggen, rumpa og i ansiktet har han blitt mye «eldre» pga huden henger løst særlig i kinn og hake. Dette er noe å ha med i beregningen annet enn bare kilo. Han fikk innvilget operasjon av løs hud på mage. Men resten er jo fortsatt der og han har komplekser for det. Så selv om klærne er mindre størrelser føler han seg jo ikke så fin uten klær på. Anonymkode: a07a7...769 Fordi fokuset skal være på utseendet og ikke helsen. 🙄 Ts. Du brukte nok noen år på å gå opp denne vekten, så da vil det være vanskelig å gå miste den på noen måneder. Men, du burde sikte på 0.7 kg ned i uka. Så tenker du vil bruke 1-2 år hvis du går inn for det. Men husk, at HVERT kg er et skritt i riktig retning. Og bare når du har mistet 10% av vekten din så har du forbedret helsen din betraktelig. Så, sett kortsiktige mål og opplev mestring og etterhvert vil du ha tatt av alt. Ikke tenk "45" kg. Tenk "10kg". Anonymkode: 219a0...253 3 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai #13 Skrevet 30. mai Du har vel brukt flere år for å legge på deg? Da er det bare å forvente at det kommer til å ta tid å gå ned og, og det kommer ikke til å gå rake veien ned, du kommer til å komme til vektplatåer, men da er det viktig å ikke gi opp, og fortsette som du gjør. Hvor lang tid det tar avhenger av hvor stort kaloriunderskudd du er i. Anonymkode: 21931...dcd 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai #14 Skrevet 30. mai Til jul kan du veie 10 kg mindre, eller det samme (eller mer) enn hva du gjør nå. Uansett så vil julen komme. Anonymkode: 219a0...253 2 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai #15 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fordi fokuset skal være på utseendet og ikke helsen. 🙄 Ts. Du brukte nok noen år på å gå opp denne vekten, så da vil det være vanskelig å gå miste den på noen måneder. Men, du burde sikte på 0.7 kg ned i uka. Så tenker du vil bruke 1-2 år hvis du går inn for det. Men husk, at HVERT kg er et skritt i riktig retning. Og bare når du har mistet 10% av vekten din så har du forbedret helsen din betraktelig. Så, sett kortsiktige mål og opplev mestring og etterhvert vil du ha tatt av alt. Ikke tenk "45" kg. Tenk "10kg". Anonymkode: 219a0...253 Det blir feil å si. Hvordan kan du si det? Det går jo utover helsen å gå så negativt syn på sin egen kropp. Det synes jeg var veldig overfladisk sagt av deg. Anonymkode: a07a7...769 2 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai #16 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det blir feil å si. Hvordan kan du si det? Det går jo utover helsen å gå så negativt syn på sin egen kropp. Det synes jeg var veldig overfladisk sagt av deg. Anonymkode: a07a7...769 Er jo du som sierat ts skal tenke først på hvordan hun skal se ut, ikke at hun skal ned I vekt. Løs hud får man alltid når man går ned 40-50 kg. Men det er faktisk sunnere med løs hud en fedme. Anonymkode: 219a0...253 4
MiominMio Skrevet 30. mai #17 Skrevet 30. mai Hvert kilo du går ned er jo en seier uavhengig av hvor lang tid det tar før du når målet. Anbefaler å logge det du spiser en lengre periode for å bli mer bevisst om hva du kanskje bør kutte ut. Og så bevegelse da - det er gull verdt. Gå turer og vær aktiv. Tar du bussen hopp gjerne av et eller to stopp før.
AnonymBruker Skrevet 30. mai #18 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Er jo du som sierat ts skal tenke først på hvordan hun skal se ut, ikke at hun skal ned I vekt. Løs hud får man alltid når man går ned 40-50 kg. Men det er faktisk sunnere med løs hud en fedme. Anonymkode: 219a0...253 Og du bare valgte å ignorere det viktige poenget den du svarer kom med - AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hvis du går ned veldig raskt så vil jo ikke huden klare å henge med. Det er bedre for kroppen å bruke lang tid på å gå ned i vekt igjen, for å minimere løs hud i størst mulig grad. I tillegg til at det blir lettere å etablere varige endringer. Å gå ned sakte anbefales også av helsevesenet og plastikkirurger, se f.eks reportasje hos NRK i dag: https://www.nrk.no/buskerud/xl/fettet-forsvant-men-overflodig-hud-skaper-problemer-etter-slanking-1.17382857 En fin reportasje som tar opp de fysiske plagene mange ikke er forberedt på ved svært rask vektnedgang. Anonymkode: 6de6c...a12 1 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai #19 Skrevet 30. mai For noen nyttige og gode tilbakemeldinger og våkne opp til 😊 Tusen takk for at dere tok dere tid til å dele innsikt. Deg var faktisk uten unntak kun givende å lese dem, også svaret om å gi det tid for å la huden tilpasse seg. Løs hud vil jeg uansett få, men jeg tror uansett kropp og sinn (og hud?) vil sette pris på at endringen ikke blir sjokkartet 😁 Som en skriver over: julen kommer uansett. Det gjør sommeren også, og neste osv. Jeg klarer meg jo helt greit nå, så skal også klare å bruke tid på dette. Akseptere at dette ikke er snudd på noen få måneder. Om en stund kan jeg søke opp denne tråden og dele erfaringer. Skal lese gjennom alle en gang til og innimellom for kloke ord. Nu kør vi! 😃👊 Anonymkode: 5d9a4...232 1 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai #20 Skrevet 30. mai Anbefaler volumspising. Jeg har gått ned 10 kilo på dette ila 6 mnd og har nå BMI på 22. Spiser store mengder med grønnsaker, frukt og salat iblandet litt karbo (pasta eller potet) og proteiner (stort sett gårsdagens middagsrester). Anonymkode: 24b3f...199 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå