Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at KG er stedet å gå hvis man ønsker seg en god, gammel toxic skjennepreken, og nå har jeg kommet frem til at det er akkurat det jeg vil ha. Problemet mitt er overforbruk. Jeg er singel, barnløs og tjener greit. Ikke godt, men helt greit. Klarer å spare og betaler regningene når jeg skal, men jeg sløser så sykt mye. Klart, litt må man unne seg, men 300 kroner på takeaway flere ganger i uken er ikke noe jeg kan stå inne for. Ingen vet om dette, og det går ikke ut over noen, men jeg forstår jo at dette blir enorme summer over tid som kunne vært bedre brukt. Og det er flaut, for alle jeg omgås er fornuftige folk med kontroll på forbruket. Ingen som kjøper seg nye klær hver måned eller er innom kaffebrenneriet hver dag. Hvis du har lyst å slenge med leppa til en ufornuftig trådstarter på KG, så er dette tråden. Kjeft i vei, jeg trenger det. 

Anonymkode: 505a9...249

• Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Du skal jo kose deg litt også :) 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Det er viktig å spare, men man skal faktisk leve også. Skal man spare seg ned i graven om man ikke har barn?

Hilsen økonom.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
powerpuffen skrev (10 minutter siden):

Det er viktig å spare, men man skal faktisk leve også. Skal man spare seg ned i graven om man ikke har barn?

Hilsen økonom.

Leve ja, men det innebærer ikke daglige besøk på kaffebrenneriet med latte og lunsj… 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde gjerne brukt noen hundrelapper pr gang på take away hver uke om jeg kunne 😛 Jeg elsker sushi, for eksempel. Kunne spist det annenhver dag!

Men det blir som regel bare en gang i uka. Sønnen min elsker take away, og det gjør forsåvidt jeg også. Noen ganger pizza, noen ganger kylling (fritert med fries og dressing til) og noen ganger sushi. Nam!

AnonymBruker
Skrevet
powerpuffen skrev (26 minutter siden):

Hilsen økonom.

Enig. Man har bare ett liv, og ingen vet hvor lang tid man har igjen, så nyt livet mens du kan er mitt råd. Sløser mye selv, men med en relativt solid buffer i bakhånd så har jeg absolutt ingen dårlig samvittighet. Hva andre måtte mene om mitt (over)forbruk er for meg komplett irrelevant. 

Anonymkode: 11d9a...859

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg vet at KG er stedet å gå hvis man ønsker seg en god, gammel toxic skjennepreken, og nå har jeg kommet frem til at det er akkurat det jeg vil ha. Problemet mitt er overforbruk. Jeg er singel, barnløs og tjener greit. Ikke godt, men helt greit. Klarer å spare og betaler regningene når jeg skal, men jeg sløser så sykt mye. Klart, litt må man unne seg, men 300 kroner på takeaway flere ganger i uken er ikke noe jeg kan stå inne for. Ingen vet om dette, og det går ikke ut over noen, men jeg forstår jo at dette blir enorme summer over tid som kunne vært bedre brukt. Og det er flaut, for alle jeg omgås er fornuftige folk med kontroll på forbruket. Ingen som kjøper seg nye klær hver måned eller er innom kaffebrenneriet hver dag. Hvis du har lyst å slenge med leppa til en ufornuftig trådstarter på KG, så er dette tråden. Kjeft i vei, jeg trenger det. 

Ei venninne fekk hakeslepp når ho rekna ut at ho brukte over 17 000 kroner i året på kaffi og croissant (og ein tyggis i ny og ne) på veg til jobben...

Eg trur ikkje du treng kjeft. Men du kan jo reflektere litt over kva det er som gjer at du brukar så mykje pengar? Kva gir det deg emosjonelt?

Anonymkode: 048a8...209

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dine fornuftige venner har sikkert noen slike svin på skogen, de også. 

Jeg får selv dårlig samvittighet om jeg spiser ute eller kjøper take-away, men altså…jeg jobber mye overtid, har ikke overskudd og tid til å lage noe som tar mer enn et kvarter, og jeg har råd til det. Jeg har også kjøpt ting jeg egentlig ikke TRENGER, men har lyst på til klesskapet, hvilket er idiotisk da jeg knapt ikke går med annet enn overtidsbukser, men regningene er betalt, sparekontoen vokser og jeg jobber hardt og synes jeg fortjener det. Så du får ingen skjennepreken fra meg, da må du i såfall legge til noe sutring om at du er blakk før lønn og aldri får råd til å kjøpe bolig 🤪

Anonymkode: 32b6b...c2e

Skrevet

Jeg har null dårlig samvittighet for at jeg bestiller mat hjem, spiser på restaurant, tar en kaffe og noe bakevarer osv. jevnlig. Jeg har jobbet hardt og jobber hardt for inntekten min, og har ingen negative følelser når jeg nyter godt av de pengene. 

Jeg sparer til fremtiden, har en solid buffer og har penger til overs hver måned. Hvorfor skulle jeg ikke nyte livet litt?

Så jeg vil ikke kjefte på deg ts, men heller oppmuntre deg til å passe på at du virkelig nyter det du bruker pengene dine på. Så lenge du har råd er det jo opp til deg å prioritere hva du bruker penger på. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du skal ikke få noen skjennepreken av meg i hvert fall. Ut i fra det du skriver her, så synes jeg du virker fornuftig på mange måter. Og man må jo kunne unne seg litt ting i hverdagen også. 300,- på take-away i uken er kanskje litt mye, selv om jeg skjønner at det er en lettvint løsning i ny og ne. Er det en grunn til at du velger å kjøpe en del take-away, fremfor å lage middag hjemme? Er vel kanskje på nettopp take-away du må stramme inn i så fall. 

Hva er andre ting du har overforbruk på da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Enig. Man har bare ett liv, og ingen vet hvor lang tid man har igjen, så nyt livet mens du kan er mitt råd. Sløser mye selv, men med en relativt solid buffer i bakhånd så har jeg absolutt ingen dårlig samvittighet. Hva andre måtte mene om mitt (over)forbruk er for meg komplett irrelevant. 

Anonymkode: 11d9a...859

Jeg har ikke barn, og så lenge jeg ikke har noen livsarvinger jeg ønsker å sikre for fremtiden - så skal jeg bruke mine penger på meg selv. Jeg eier bolig, og det er en sikkerhet i seg selv. 

Den dagen jeg eventuelt får barn, så skal jeg selvfølgelig snu tankegangen - for da er det andre enn meg selv som er viktigere, men inntil da skal jeg bruke så mye penger jeg vil på både snus og brus :P 

MEN! Jeg sørger alltid for at jeg har et solid buffer og en eller annen form for langsiktig sparing. Jeg har en bufferkonto og jeg sparer både på konto med høyere rente, og i aksjefond. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har da kun ansvar for deg og ditt, og ingen andre, du betaler dine regninger og sparer. 

Der andre sier det er sløseri, vil andre si att dette er å leve.

Anonymkode: 69cbe...b27

AnonymBruker
Skrevet

Takeaway er ikke et problem når det gjelder overforbruk. Det som er problemet er plast, unødvendig mye klær, oppussing og møbler og leker. 

Kos deg med takeaway!!! 

Anonymkode: 46b9e...adf

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

300 kr på takeaway flere ganger i uken + at du er innom kaffebrenneriet daglig. Det tolker jeg til å bli minimum 1000 kr pr måned, kanskje til og med mer enn dette.

Vi har 30 uker igjen av 2025. Du kan med andre ord spare minst 30 000 kroner ekstra dette året.

Hva med å sette deg som mål at du skal bli bedre til å lage mat fra bunnen? Når du får smaken på det, og lærer hvor lite tid du trenger for å lage virkelig god mat, så tror jeg du vil kutte drastisk ned på takeaway.

Anonymkode: 400fd...6ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dine fornuftige venner har sikkert noen slike svin på skogen, de også. 

Jeg får selv dårlig samvittighet om jeg spiser ute eller kjøper take-away, men altså…jeg jobber mye overtid, har ikke overskudd og tid til å lage noe som tar mer enn et kvarter, og jeg har råd til det. Jeg har også kjøpt ting jeg egentlig ikke TRENGER, men har lyst på til klesskapet, hvilket er idiotisk da jeg knapt ikke går med annet enn overtidsbukser, men regningene er betalt, sparekontoen vokser og jeg jobber hardt og synes jeg fortjener det. Så du får ingen skjennepreken fra meg, da må du i såfall legge til noe sutring om at du er blakk før lønn og aldri får råd til å kjøpe bolig 🤪

Er det dummeste jeg har hørt. Du kjøper klær du ikke trenger eller bruker, og dermed bidrar til den enorme miljøsynderen klesindustrien er,- og så synes du at du fortjener det?? Skam deg!

Anonymkode: 3f600...a6b

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Du kjøper takeaway og kaffe innimellom, so what? 

Hva skjer om du får barn? Jo: Bleier, vogner og utstyr, klær som blir for små, leker, leker , mer leker, alt i plast, godteposer, is, brus, bursdagsselskaper, gave-ræl til klassekamerater 18 ganger i året, halloweenkostymer, fritidsaktiviteter, sportsutstyr, sko som slites ned, ødelagte klær, ødelagt elektronikk, turer til lekeland, ferier til svinedyre turistfeller. Når de blir eldre: «mamma, jeg må ha penger til XXX!» Dyre telefoner, pc’er, konfirmasjonsgaver, dyre klær, pendress/bunad, enda dyrere sports- og hobbyutstyr, sertifikat på motorsykkel, bil, russetid etc.

Jeg tenker du bidrar svært lite til overforbruket slik du lever i dag.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye har du på bufferen din? Og hvor mye sparepenger i fond eller annet?

Anonymkode: 4c97d...f28

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det jeg også. Ikke så mye takeaway hjem kanskje, men kaffe og noe til lunsj kjøper jeg hver dag med god samvittighet! Tjener godt, jobber mye, så jeg synes jeg kan gjøre det sånn fremfor matpakke.

Dessuten kjøper jeg meg det meste jeg har lyst på. Det er dog en del jeg ikke bruker penger på som mange sløser mye på, som negler, hudpleie, botox, frisør etc, det gidder ikke jeg. Jeg klipper meg selv faktisk og synes det ser utrolig mye kulere ut med et rent fjes uten behandlinger og et hår som er naturlig. Jeg kjøper også dyre klær fremfor kjedebutikker, det er både et etisk valg men har også med stil og kvalitet å gjøre. Og, vi må faktisk bruke penger for at samfunnet skal fungere. Jeg har bufferkonto og halvveis nedbetalt stort hus.

Anonymkode: 6770b...82f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er ingen vits i å gi en skjennepreken 😂 Kjeft løser ingenting!

Å ikke gi etter for impulsene og trangen til å kjøpe det man har lyst på kan være vanskelig. Hver gang det er noe jeg umiddelbart får lyst til å kjøpe så avleder jeg meg selv til jeg kjenner hodet er på plass. 

Så vurderer jeg følgende:

1. Trenger jeg virkelig dette?

2. Hvor ofte kommer jeg til å ha bruk for det?

3. Er det en fornuftig pris?

4. Er prisen verdt å betale det de vil ha for varen?

5. Kommer jeg ha lyst til å kjøpe dette om to uker? 

Dette er spørsmål jeg tenker nøye gjennom før jeg kjøper noe. Det har ingenting med å ha god råd og gjøre, for min del handler det om kontroll til å leve det livet jeg ønsker å leve. Jeg finnes ikke materialistisk. Det er ikke her jeg gir verdi eller bryr meg så mye om.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet stoppe meg selv fra å kjøpe noe som jeg har lyst på. Øvelse gjør mester 🥳🥳🥳

I forhold til impulskontroll så vet jeg om noen som har et løst gummistrikk rundt håndleddet, og drar i det hver gang de kjenner trang til å gjøre noe de ikke har lyst til å gjøre. Det handler om å avlede hjernen, fram til man klarer å tenke gjennom feks de punktene jeg skisserte ovenfor. 

Det er mange mennesker som har utfordringer med dette. Det er en grunn til at programmet "Luksusfellen" ble laget. I disse programmene er det mange lure tips og triks til hvordan man kan klare og håndtere økonomien sin bedre. Alle kan lære og snu mønster som ikke gagner dem selv. Det har jeg stor tro på. 

Anonymkode: cba2f...050

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det dummeste jeg har hørt. Du kjøper klær du ikke trenger eller bruker, og dermed bidrar til den enorme miljøsynderen klesindustrien er,- og så synes du at du fortjener det?? Skam deg!

Anonymkode: 3f600...a6b

Jeg kompenserer ved å ikke ha barn. Og jeg bruker da klærne! De jeg blir lei eller som ikke lengre passer selges på finn/Kirppis eller doneres bort. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...