Gå til innhold

Blitt fosterhjem for katt og har spm.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble for ett par dager siden fosterhjem for en nydelig katt 3 år gammel. Han er ekstremt kosete og lå å sovn inntil meg ett par timer etter jeg fikk han.

Første gang jeg er fosterhjem så lurte på ett par ting:

- Hver gang jeg går inn på kjøkkenet mjauer han veldig og gnir seg inntil beina mine, problemet er at han nesten ikke spiser. Er vanskelig å si hvor mye han drikker, men han tisser i kassa, har også hatt avføring. 
Har prøvd å bløtlegge tørrfôret, til og med løste opp litt leverpostei i vannet, men vil fortsatt ikke spise det. Smører jeg på leverpostei rett på fôret spiser han bare det og de bitene det rører 🙂Bør jeg kjøpe en annen type mat?
Skal også høre med dyrebeskyttelsen. 

- Jeg har bare hatt utekatt og hund før så lurer litt på hvordan man stimulerer han på beste måte. Har brukt sånn fjær på stang leke og får han til å løpe etter den opp og ned i sofa og stoler, gjør dette flere ganger om dagen og kaster en sånn lekemus som han elsker. Samt at han får masse kos.
Er det noen med tips? Er dette nok? Han har tilgang til å sitte i masse sikrede vinduskarmer, men virker ikke så veldig interessert i det enda.

Eller noen med råd til en fersk fosterfar?

Anonymkode: 17395...b7a

• Hjerte 2
Skrevet

Klatrestativ er fint og ulike steder den kan sove

Dra til dyrebutikk og kjøp våtfor-da spiser han garantert

Hvilken type tørrfor får katten?

Anonymkode: 684e1...b08

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Klatrestativ er fint og ulike steder den kan sove

Dra til dyrebutikk og kjøp våtfor-da spiser han garantert

Hvilken type tørrfor får katten?

Hills pro science for kastrerte katter

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg gir kokt sei og våtfor fra Wild Freedom (som inneholder mye kjøtt)

• Liker 1
Skrevet

Kjøpte litt purina våtfor og det gikk ned på høykant.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjøpte litt purina våtfor og det gikk ned på høykant.

På matbutikk? Vær obs på at det ikke er noe pus bør få mye, det er ikke et sunt for.

Dersom du har musti i nærheten har de smaksgaranti på tørrfor, så kan anbefale å dra innom der for å få råd. Mine katter liker Nutrima godt.

Anonymkode: 804d8...713

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Drit i det leverposteitullet. For mye salt 

Anonymkode: f33d1...8d4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

På matbutikk? Vær obs på at det ikke er noe pus bør få mye, det er ikke et sunt for.

Dersom du har musti i nærheten har de smaksgaranti på tørrfor, så kan anbefale å dra innom der for å få råd. Mine katter liker Nutrima godt.

Anonymkode: 804d8...713

Dyrebutikkenen har kanskje mindre «smaksprøver» så man kan finne det riktige.

• Liker 2
Skrevet

Har katten ok tenner? Vært til helsesjekk og sjekk av tenner? 

Om tennene er ok og katten kan tygge fint bør den få mest tørrfor. Jeg har 2 katter (begge adoptert fra Dyrebeskyttelsen) og de får våtfor 1 gang om dagen, resten tørrfor som de alltid har tilgjengelig.

Katten er helt ny hos dere. Gi ham bare litt tid og du vil finne ut som han er en katt som er leken, som er lat, som trives best i høyden, som liker å gjemme seg under etc. Jeg har en katt som trives best i høyden (kjøpte derfor et stort klatrestativ med soveplass øverst) og 1 katt som trives best sovende under ullpledd ;) Ene liker å være ute. Andre trives best inne. Når du blir bedre kjent med katten så finner du ut av det.

At katten stryker seg inn til fotene dine kan være et tegn på sult, men også på nærhet og trygghet. Når katten stryker seg inntil er det stort sett et tegn på trygghet og at katten liker ditt nærvær. Og det er veldig positivt etter så få dager :)

Høres ut som du og katten får dette bra til sammen.

Anonymkode: 7c8fc...c5d

• Liker 2
Skrevet

Ikke gi leverpostei, det inneholder alt for mye salt for katter - spesielt kastrerte hannkatter.

Hvor mye spiser han? Jeg har en snart ti år gammel hannkatt på rundt 7 kg, han spiser rundt 1-2dl tørrfôr pluss en pose våtfôr (halv morgen og kveld) i døgnet.

For noen mnd siden pirket han bare i maten og gikk også ned i vekt. Da fikk han en periode (etter råd fra dyrlege) mye våtfôr. Jeg kjøpte slike esker med varierte smaker (Purina) og registrerte etter hvert at han spiste mest når det var fiskesmak. Jeg byttet tørrfôr fra fjørfesmak til fiskesmak (dyrebutikk) og katten slukte maten og gikk opp igjen i vekt. 

Katter er sære vesener, så det er bare å bytte fôr til du finner noe han liker. Spør på dyrebutikk om hjelp til å finne riktig fôr til din katt. Unngå Hills (har falt i kvalitet) og Orijen (inneholder for mye protein) så langt mulig. Jeg har vært fornøyd med Smaak og Britcare - katten kun med sistnevnte. 

Anonymkode: 897a1...5ca

Skrevet

Å blande noe i vannet til en katt er sjeldent noe poeng, katter flest liker rent vann, eller sølevann, ikke smakssatt vann. Hvis du er bekymret for om han drikker nok, sett ut flere skåler. Det kan være han ikke er fornøyd med plassering eller utforming på skålen. 

Hvor mange gram tørrfor spiser han pr dag? 

Katter har ulikt behov for stimuli. En katt som er understimulert vil stimulere seg selv, ved f.eks pøbelstreker. 

Anonymkode: 78a37...a3a

• Liker 2
Skrevet

Godt tegn at han oppsøker deg med å mjaue og gni seg inntil deg🥰

katter er ulike, jeg har også en skravlete katt som mjauer til meg når jeg gjør noe på kjøkkenet etc, hun bare «snakker» og jeg svarer og så svarer hun osv. Så det trenger ikke å bety sult. Kanskje katten er vant med å få respons og snakke/mjaue. 

Anonymkode: f34be...29e

Skrevet

Katten min liker esker. Så tips er om du har en eske, f.eks. Oda eske, eller annen litt stor pappeske. Jeg putter f.eks. en dorull oppi esken og så lekes det med. Har også kjøpt en liten ball som katten løper etter om jeg triller den forbi. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Katten min liker esker. Så tips er om du har en eske, f.eks. Oda eske, eller annen litt stor pappeske. Jeg putter f.eks. en dorull oppi esken og så lekes det med. Har også kjøpt en liten ball som katten løper etter om jeg triller den forbi. 

Altså en tom dorull. Bare dorull pappen. Har også bundet en hyssing gjennom en dorull som katten også liker å jakte på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har katten ok tenner? Vært til helsesjekk og sjekk av tenner? 

Om tennene er ok og katten kan tygge fint bør den få mest tørrfor. Jeg har 2 katter (begge adoptert fra Dyrebeskyttelsen) og de får våtfor 1 gang om dagen, resten tørrfor som de alltid har tilgjengelig.

Katten er helt ny hos dere. Gi ham bare litt tid og du vil finne ut som han er en katt som er leken, som er lat, som trives best i høyden, som liker å gjemme seg under etc. Jeg har en katt som trives best i høyden (kjøpte derfor et stort klatrestativ med soveplass øverst) og 1 katt som trives best sovende under ullpledd ;) Ene liker å være ute. Andre trives best inne. Når du blir bedre kjent med katten så finner du ut av det.

At katten stryker seg inn til fotene dine kan være et tegn på sult, men også på nærhet og trygghet. Når katten stryker seg inntil er det stort sett et tegn på trygghet og at katten liker ditt nærvær. Og det er veldig positivt etter så få dager :)

Høres ut som du og katten får dette bra til sammen.

Anonymkode: 7c8fc...c5d

La inn ett svar som ikke kom fram. Uansett, han har god helse. 
Jeg veide både vannskålene og mat skålen i går før jeg la meg og i morges og han hadde både spist og drukket. Fikk smaksprøve fra dyrebutikken. 
Har kloreststiv han liker som fjærleker på pinne og tøymus. 
Han bare hatt utekatt og hund før så kjenner veldig på at han må være inne. 
Dette er jo selvsagt pålagt som fosterhjem, jeg håper bare han ikke kjeder seg for mye. 
Har bestemt meg for å overse mjauing på kjøkkenet. Vet ikke hvor mye jeg leker, men blir jo en god del ganger i løpet av dagen. Er vel jeg som overtenker. 
Har er så kosete og har ikke ødelagt noe som helst. I dag lot han meg sove lenge også 🙂
Men, kos får han masse av. Liker å bli klødd og klappet overalt, kan tilogmed «massere» potene. 
Jeg slapper vel litt bedre av etterhvert. 
Jar kjøpt kamera så jeg kan se hva han gjør når jeg er på jobben 🙂

• Hjerte 2
Annonse
Skrevet

Får legge ut på YouTube hvis han gjør noe kult og morsomt. Katter er fantastiske og veldige nysgjerrige 

Høres ut som det går bra, og lykke til videre 😸

Anonymkode: 16d68...36b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 8.43):

Min katt nekter å spise Hills mat. Hadde en annen som spiste det om han ble sulten nok, men ble dårlig av det. Oppkast og diaré. Har hørt flere si det samme, kattene blir dårlige av Hills. 

Anonymkode: 1ee99...b33

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...