Gå til innhold

Partner utsetter tidslinje - vet ikke hva jeg skal tenke?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å forplikte seg til egne barn er lagt lettere en å "forplikte" seg til en partner man nettopp har møtt. Et brudd i ekteskap kan gi ufattelig mye krangel og stor opprydding. Et ekteskap/samboerskap kan oppløses når som helst for hvilken som helst slags grunn. Derfor tenker jeg ekteskap er mye styr for noe som strengt tatt ikke er en forpliktelse i det hele tatt.

For et samlivsbrudd MED barn kan ikke gi mye krangel?? Man er jo bundet sammen mye lengre via barn ( minst 18 år) enn via ekteskap. 

Anonymkode: 70f52...d07

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 22.15):

I begynnelsen av vårt forhold (ett år siden) så sa han at han ønsket å være gift innen «et par år». Det vil si sommeren neste år. Jeg er helt klar over og enig i at vi ikke kom til å være gift innen den tiden, men grunnet hans uttalelser har jeg vel regnet meg at han kom til å fri etter ca 1,5-2 år som kjærester. Også tar giftemålet en stund og planlegge etter det.

Samtalen kom opp (som det gjør når man er kjærester og har en åpen dialog…?), og han sier da «et par år» (det samme som han sa i fjor). 

Jeg har ikke sagt til han hverken at jeg forventer at han skal fri nå, at jeg forventer at vi skal være gift innen neste sommer e.l.

Jeg simpelthen stilte spørsmål ved det han sa, og sa at jeg trodde det lå i kortene for oss før, siden han har sagt det tidligere.

Hans svar på dette er ikke «jeg skjønner nå at det kanskje var en litt rask tidslinje, jeg ser for oss at vi skal være sammen noen år til først». Han kommer med kommentarer om at jeg maser, dette med pengene, sleivete kommentar om at han må være «helt sikker» osv (men vil fortsatt prøve å få barn til høsten??)…

For min del ble dette veldig rart.

TS

Anonymkode: 7f9ff...2e8

"et par år" er ikke "nøyaktig 2 år". Det at du tar med planleggingstiden i betraktningen er litt drøyt.

Anonymkode: 924b4...50c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For et samlivsbrudd MED barn kan ikke gi mye krangel?? Man er jo bundet sammen mye lengre via barn ( minst 18 år) enn via ekteskap. 

Anonymkode: 70f52...d07

Prosessen blir lettere uten ekteskap. Bruddet kommer uansett. 

Anonymkode: ede69...73d

Skrevet

At TS mener barn er større forpliktelse enn ekteskap (og objektivt sett har rett i det) har vel ikke så mye å si om ikke mannen er enig.

Han er vel neppe helt alene om å tenke slik heller tror jeg. Jeg kjenner til en del samboere med barn der jeg vet kvinnen har ønsket å gifte seg.

Folk får jo barn uplanlagt også, de fleste ønsker seg barn ila livet, de vil ikke at det skal skje for sent og de «har» barna uavhengig av hva som skjer med forholdet. 

Det offentlige og formelle rundt ekteskapet tror jeg skremmer en del menn, samt de økonomiske implikasjonene. 

Folk skilles også, men det å kreve ekteskap før barn kan være en god filtreringsmekanisme. Og den håper jeg Ts står ved.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 18.22):

Jeg tenker at hvis du tror han virkelig mente det med at han må finne ut om du er den rette... at det ikke var tull, men at han virkelig mente det - så er ikke det helt bra, fordi jeg mener man vet det etter 14 måneder.  Hvis han fortsatt ikke vet om du er den rette, så ville ikke jeg gjort noe som helst med han.

Er det virkelig å forvente at man vet om forholdet er liv laga etter 14 mnd? 

Jeg har hatt 3 kjærester som var helt riktige etter 14 mnd. Etter 3 år var to av dem ikke riktige.

Å ikke være 100% sikkert etter 14 mnd ville jeg sagt var fornuftig. Nok av folk som satser for tidlig og barna ender med å betale prisen som skilsmissebarn som antagelig får halvsøsken etter hvert.

Anonymkode: 6ba32...3cd

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 22.00):

Han er helt med på å forsøke å få barn til høsten. Han har ingen tanker om hva som er «lettere».

Selv tenker jeg at det i og for seg spiller liten rolle. MEN hvis han gir uttrykk for at han må være «helt sikker» før han gifter seg, tenker jeg for min del at det er mer viktig å være sikker på mannen jeg potensielt skal få barn med. Skille seg kan man «alltids», men pappaen til barna dine vil alltid være der. for min del ga det en uggen smak i munnen at han sa det, da det for meg sier at han ikke er helt sikker på at jeg er «den ene». Giftemål eller ei.

TS

Anonymkode: 7f9ff...2e8

Må si jeg syns det er veldig merkelig at han tar lettere på å få barn enn å gifte seg 😂

Å få barn sammen er en veldig stor forpliktelse. Større en giftemål i mine øyne. 

Anonymkode: ddc37...f19

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...