Gå til innhold

Partner utsetter tidslinje - vet ikke hva jeg skal tenke?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Både han og jeg er ganske tradisjonelle, og har en felles enighet om at det er mannen som skal fri. Han ønsker ikke under noen omstendighet at jeg skal fri, da han hadde følt seg svært umandig. Jeg ønsker heller ikke å fri til han, da vi er tradisjonelle, og det er mannen som skal fri.

TS

Anonymkode: 7f9ff...2e8

Om dere er så tradisjonelle, så skal jo giftemål komme før barn… 

Anonymkode: 70f52...d07

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barn er greit, men giftemål? Der går grensen?? 🤣🤣

Ja, det er der ting stoppet litt for meg også.

Jeg er jo helt enig i at man bør være sikker både før man gifter seg, og får barn. For min del har jeg følt meg sikker hele tiden, og har følt at han var også sikker. Derfor har jeg ikke tenkt så voldsomt mye over det. Men jeg har jo tenkt at siden vi har konkrete planer om å begynne å forsøke å få barn om 2 måneder, så er det andre litt på gli også. 

Ting må ikke gjøres 100% etter boka, men jeg har jo tenkt at et frieri ikke var så voldsomt langt unna (hadde vel tenkt at det kom til å skje mellom denne høsten og neste sommer en gang).

Selv tenker jeg jo at mellom det å gifte seg, og det å få barn, så er det jo betydelig mer seriøst å få barn. Da er man jo lenket sammen i minimum 18 år (og mer), uansett hvordan forholdet går. Et giftemål kan man jo vende ryggen til og aldri ha noe med hverandre å gjøre igjen (satt på spissen).

TS

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei. Tenker at ofte hvis man frir er det vanlig å gifte seg et år etter, eller ofte en forventning om det. Hvis dere planlegger å prøve å få barn etter sommeren kan det fort bli stress. Jeg ville satt mer pris på at han så for seg barneplanene enn dette med giftermål. Det kan hende at når han har begynt å tenke på det blir det mye på en gang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om dere er så tradisjonelle, så skal jo giftemål komme før barn… 

Vi er ikke så tradisjonelle. Litt som at mange kristne velger å drikke alkohol eller ha sex utenfor ekteskap, selv om de tror på mange andre grunnverdier.

Man kan selvsagt flisespikke her, men jeg ser ikke at det har noe for seg. Vi er enige om at det er han som skal fri.

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I begynnelsen av vårt forhold (ett år siden) så sa han at han ønsket å være gift innen «et par år». Det vil si sommeren neste år. 

TS

Nei, det vil det ikke si. Hadde han tenkt at dere skulle være gift sommeren 2026, hadde han fridd nå. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Både han og jeg er ganske tradisjonelle, og har en felles enighet om at det er mannen som skal fri. Han ønsker ikke under noen omstendighet at jeg skal fri, da han hadde følt seg svært umandig. Jeg ønsker heller ikke å fri til han, da vi er tradisjonelle, og det er mannen som skal fri.

TS

Han føler det åpenbart umandig at du nå prøver å styre hånda hans. 

Anonymkode: f1120...784

Skrevet

Forstår deg så godt, TS. Sånt stresser meg også. Noen har flaks og møter den rette i 20åra. DA kan man vente i flere år. Man har ikke den samme tiden til rådighet i 30årene.. kjenner på mange av de samme følelsene som deg.

Anonymkode: 54e7f...226

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det vil det ikke si. Hadde han tenkt at dere skulle være gift sommeren 2026, hadde han fridd nå. 

Han føler det åpenbart umandig at du nå prøver å styre hånda hans. 

Anonymkode: f1120...784

Hvis man sier «jeg vil være gift innen et par år» på våren 2024, så tenker jeg man mener at man vil bli gift innen sommeren neste år, altså 2026. Jeg har selv skjønt at den tidslinjen var litt overivrig av han, men jeg hadde nok tenkt at han kom til å fri innen sommer 2026. Nå har han gitt tidslinje på å fri mellom sommer 2025-2027. 

Jeg forsøker ikke å styre hånden hans? Vi pratet om dette, da min fetter nylig var forlovet seg med sin kjæreste han har vært sammen med i 7 måneder. Han sier da at «det blir nok et par år» før han skal fri. Jeg svarer da bare litt overrasket at jeg trodde det kom til å komme før, da det er det han tidligere har gitt uttrykk for.

Det er da ikke å styre hånden hans?

Jeg skriver nok betydelig mer om mine tanker og følelser rundt denne hendelsen i denne tråden, enn hva jeg har gitt utrykk for direkte til ham.

TS

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Forstår deg så godt, TS. Sånt stresser meg også. Noen har flaks og møter den rette i 20åra. DA kan man vente i flere år. Man har ikke den samme tiden til rådighet i 30årene.. kjenner på mange av de samme følelsene som deg.

Anonymkode: 54e7f...226

Ja, jeg skjønner ikke at det skal være så galt. Både jeg og samboer har lyst på 3, kanskje 4 barn. Hvis jeg blir gravid I DAG, vil jeg være over 31 år da jeg får mitt første barn. Og jeg kan ikke akkurat regne med at ting skal klaffe på første forsøk.

Selv har jeg en mor som var en del eldre da hun fikk meg, og jeg har ingen ønske om å kjøre samme rute som henne hvis jeg ikke må.

Da jeg var 20 år var jeg sammen med min daværende kjæreste i flere år før vi flyttet sammen, og det var selvsagt ikke aktuelt å få barn sammen før vi eventuelt hadde vært sammen i mange flere år.

Men situasjonen er annerledes nå. Vi er voksne. Etablerte. 

Jeg skulle selvsagt møtt han for mange år siden, men sånn er ikke livet.

TS

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo fremdeles masse tid til frieri om du ønsker å gifte deg neste år. 

Anonymkode: 54f08...893

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo fremdeles masse tid til frieri om du ønsker å gifte deg neste år. 

Anonymkode: 54f08...893

Det er det. Men han sa «et par år» med en undetone om at dette på ingen måte kom til å skje i nær fremtid.

TS

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde blitt dritstresset og rett og slett sagt at du trodde dere var på bølgelengde angående dette. Når sist samtale avslørte at det ikke var tilfellet så ville jeg beklaget at jeg ikke har vært tydelig nok. Her er mine forventninger: bryllupdato skal være fastslått innen 1.november i år. Barn er uaktuelt før bryllupet har funnet sted. 

Så kan du sikkert legge til et par ting til hvis det er nødvendig. Men jeg ville vært helt tydelig på at en betydelig del av tiltrekningskraften hans er basert på at han ville gifte seg og få barn innen samme tidsrom som deg. Altså er snuoperasjonen hans helt turn off og det må han få vite.

Anonymkode: f451c...641

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet

Kanskje han er som min samboer som mener at "et par" betyr "noen". Hvis han spør om jeg kan kjøpe/ta med et par av *fyll inn her* så blir han alltid skuffet når jeg bare gir han to 😅

Anonymkode: 16f5a...3b4

• Liker 9
Skrevet

Når jeg bruker uttrykket "et par"i uformelle settinger med folk jeg kjenner godt.. så kan det bety alt fra 2 til 5 litt avhengig av hva det er snakk om... i min verden betyr ikke det innen maks to år om noen sier tja i løpet av et par år kanskje.. kan fort betyr 4år, hvertfall om dere vil få barn først..

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Wow, jeg hadde blitt stressa å være sammen med noen som deg.

Anonymkode: 1b062...faf

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg forstår deg, uvisshet er tungt. 

Min kjæreste og jeg har snakket om ekteskap, vi er begge enige om at vi vil, men pga særkullsbarn tar vi ting rolig. Han har likevel gitt beskjed om at innen utgangen av et gitt årstall har han fridd. Han vet også at jeg blir stresset av overraskelser og uvisshet. 

Anonymkode: b2ff1...5a1

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Wow, jeg hadde blitt stressa å være sammen med noen som deg.

Anonymkode: 1b062...faf

Og jeg hadde blitt stresset over å være sammen med en som deg.

Det må være mulig og greit å ha en voksen samtale når man er over 30 år om giftemål. Dette snakket jeg om allerede på første date med han som i dag er min ektemann. Det hadde vært uaktuelt for meg å bli sammen med en som ikke kunne snakke om ekteskap. 

Ts; jeg forstår deg, og jeg synes du skal si det til ham også. For meg hadde det vært uaktuelt å få barn med en som var så vag med tanke på giftemål. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Kanskje han bare sier det for at du skal bli overrasket over frieriet når det kommer - snart? 

Siden du vil gjøre det tradisjonelt så må du smøre deg med tålmodighet og akseptere at det er ute av din hånd. 

Anonymkode: 4d123...8f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du vil at han skal fri, men du skal bestemme når? Tåpelig.

Anonymkode: e525d...eea

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Han vil jo ikke gifte seg med deg. Da hadde han fridd. Det er egentlig så enkelt.

Anonymkode: e525d...eea

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Kan være at han allerede har et plan på frieri i nær fremtid, men prøver å snakke seg litt bort for at det skal komme ekstra overraskende på deg?

eller så kan du jo fri til han du også evnt om du vil ha det unna asap😀

Anonymkode: 3ca3b...da8

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...