AnonymBruker Skrevet 29. mai #1 Skrevet 29. mai Hei! jeg har gått ett år på jussen nå og har aldri hatt det så ille sosialt. Jeg har studert ett år med statsvitenskap før og aldri følt på et slikt miljø som er på jussen. Jeg sliter også med motivasjon for fagene, selv om jeg av og til syns det kan være litt gøy og spennende. Jeg var usikker på studievalget i fjor siden jeg liker veldig godt naturfag og syns det var veldig gøy å jobbe med geofag (på vgs nivå da), men valgte å prøve uansett. Grunnen til at jeg ikke klarer å bestemme meg for å fortsette eller ikke er fordi jeg også syns samfunnsproblemer er veldig interessante og kunne gjerne tenke meg å jobbe med kvinners og barns rettigheter, internasjonalt. Er det noen som har noen tips eller råd? Hilsen en ekstrem overtenker Anonymkode: 814ef...f34
AnonymBruker Skrevet 29. mai #2 Skrevet 29. mai Jeg droppet jussen, men da på grunn av manglende interesse for faget. Synes ikke du bør droppe ut bare fordi det sosiale suger - du trenger ikke de andre for å fullføre studiet. Anonymkode: c1bf2...08e 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai #3 Skrevet 30. mai Du må finne deg et sosialt miljø også utenfor studiet ditt, og hvem vet kanskje det er noen du kan bli kjent med på jussen også, mest sannsynlig er det det. Det høres jo ut som at du er interessert i områder du kan få jobber i, kvinner og barns rettigheter kan ha godt av noen med jusskompetanse Anonymkode: 7b849...ddd 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #4 Skrevet 30. mai Å vekte for og imot er ikke lett. Jeg avsluttet selv etter et år. Husker jeg møtte ei som hadde studert juss i 3,5 år og følte at selv om det ikke føltes som et riktig studie lenger....så måtte hun fullføre siden det var bare 1,5 år igjen. Det er kjekt å ha tenkt over at man får lån tilsvarende maksimalt 8 års studier - hvis man kjenner for å bytte så gjør det tidlig nok. Hilsen overtenker Anonymkode: 2d9ee...57b 1
Vetikkehvajegvil Skrevet 31. mai #5 Skrevet 31. mai (endret) AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 22.34): Jeg droppet jussen, men da på grunn av manglende interesse for faget. Synes ikke du bør droppe ut bare fordi det sosiale suger - du trenger ikke de andre for å fullføre studiet. Anonymkode: c1bf2...08e AnonymBruker skrev (11 timer siden): Å vekte for og imot er ikke lett. Jeg avsluttet selv etter et år. Husker jeg møtte ei som hadde studert juss i 3,5 år og følte at selv om det ikke føltes som et riktig studie lenger....så måtte hun fullføre siden det var bare 1,5 år igjen. Det er kjekt å ha tenkt over at man får lån tilsvarende maksimalt 8 års studier - hvis man kjenner for å bytte så gjør det tidlig nok. Hilsen overtenker Anonymkode: 2d9ee...57b Jeg sliter også med manglende interesse, men av og til kan interessen være der. Nå er jeg 24 i år også, så vil gjerne finne ut av det så fort som mulig😅 jeg har venner på studiet også, og masse sosialt utenfor. Det som tar meg er egentlig det evige jaget på gode karakterer, aldri føle at man strekker til, samt at jeg syns mye av det er rett og slett kjedelig… Men ja som sagt jeg kunne tnekt meg noe innenfor kvinnerss og barns rettigheter. Men da lurer jeg på hvordan visste dere at det var feil studie? Endret 31. mai av Vetikkehvajegvil
AnonymBruker Skrevet 31. mai #6 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 21.17): Hei! jeg har gått ett år på jussen nå og har aldri hatt det så ille sosialt. Jeg har studert ett år med statsvitenskap før og aldri følt på et slikt miljø som er på jussen. Jeg sliter også med motivasjon for fagene, selv om jeg av og til syns det kan være litt gøy og spennende. Jeg var usikker på studievalget i fjor siden jeg liker veldig godt naturfag og syns det var veldig gøy å jobbe med geofag (på vgs nivå da), men valgte å prøve uansett. Grunnen til at jeg ikke klarer å bestemme meg for å fortsette eller ikke er fordi jeg også syns samfunnsproblemer er veldig interessante og kunne gjerne tenke meg å jobbe med kvinners og barns rettigheter, internasjonalt. Er det noen som har noen tips eller råd? Hilsen en ekstrem overtenker Anonymkode: 814ef...f34 Hvilket universitet studerer du ved? Anonymkode: e254f...70e
AnonymBruker Skrevet 31. mai #7 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilket universitet studerer du ved? Anonymkode: e254f...70e Uib Anonymkode: 814ef...f34
AnonymBruker Skrevet 31. mai #8 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 21.17): Hei! jeg har gått ett år på jussen nå og har aldri hatt det så ille sosialt. Jeg har studert ett år med statsvitenskap før og aldri følt på et slikt miljø som er på jussen. Jeg sliter også med motivasjon for fagene, selv om jeg av og til syns det kan være litt gøy og spennende. Jeg var usikker på studievalget i fjor siden jeg liker veldig godt naturfag og syns det var veldig gøy å jobbe med geofag (på vgs nivå da), men valgte å prøve uansett. Grunnen til at jeg ikke klarer å bestemme meg for å fortsette eller ikke er fordi jeg også syns samfunnsproblemer er veldig interessante og kunne gjerne tenke meg å jobbe med kvinners og barns rettigheter, internasjonalt. Er det noen som har noen tips eller råd? Hilsen en ekstrem overtenker Anonymkode: 814ef...f34 Hvor studerer du? Sjekk jurk om du er i Oslo, rettspolitisk forening? Der finner du studenter med samme interesse som deg. Studentkor eller korps? Mange ca muligheter og mange undergrupper i miljøet- du må bare finne din gjeng og det kan ta litt tid. lykke til! Anonymkode: f4a9e...b08 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #9 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 21.17): kvinners og barns rettigheter, internasjonalt. De jobbene finnes knapt, og om de gjør det, så er lønna ikke til å leve av. Som jurist har du unik og etterspurt kompetanse. Som statsviter jobber du i barnehage og lurer på hva faen som skjedde. Anonymkode: 0bce9...7bd 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #10 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (20 timer siden): Uib Anonymkode: 814ef...f34 Engasjer deg! Jeg var ikke en juss bærte, men der er rom til flere. Du trenger det sosiale for å fullføre studie og ikke minst for å gjøre det bra. Om det er totalt krise sosialt, så meld s g inn i noe kristent. Anonymkode: 168aa...08b
AnonymBruker Skrevet 1. juni #11 Skrevet 1. juni Hei! Jeg har vært litt i samme situasjon, men har valgt å fortsette. Nå er jeg straks ferdig med 4. året. Til høsten tar jeg to spesialfag som jeg velger selv, og så skriver jeg master neste vår. Etter det er jeg ferdig. Og siden jeg velger spesialfag og mastertema selv skal nok 5. året bli det beste året på hele jussen, hehe. Det har vært mye som ikke har interessert meg på jussen, men også noe som har vært interessant (om ikke hele tiden, så i hvert fall til tider), som tingsrett, panterett, strafferett og prosessfagene. Så jeg tenker å skrive master innenfor strafferett. Har heller ikke hatt noen "gjeng" på studiet eller nære venner for den saks skyld. Så det har vært ganske ensomt. Heldigvis har jeg en som jeg pleier å samarbeide litt med om oppgaver i blant, og så har jeg to deltidsjobber så får vært litt sosial gjennom de. Du må kjenne etter hva som er rett for deg, det er ingen skam å snu. Når det er sagt vil jeg tro at det kreves veldig gode karakterer for å jobbe med kvinners og barns rettigheter internasjonalt. Generelt er det ikke så lett å få internasjonale jobber som jurist. Så det er jo noe å tenke på og undersøke litt nærmere. Selv har jeg aldri hatt noen drøm om å bli advokat, jeg skal jobbe innen offentlig forvaltning. Jeg ønsker en jobb som lar seg kombinere med både familieliv og fritid. AnonymBruker skrev (3 timer siden): De jobbene finnes knapt, og om de gjør det, så er lønna ikke til å leve av. Som jurist har du unik og etterspurt kompetanse. Som statsviter jobber du i barnehage og lurer på hva faen som skjedde. Anonymkode: 0bce9...7bd Kompetansen er dessverre ikke unik - det utdannes for mange jurister. Det var allerede mange om beinet, og nå som flere universiteter tilbyr master i rettsvitenskap kommer det til å bli verre. Arbeidsmarkedet for jurister er dessverre ikke spesielt bra. Anonymkode: faf30...4ef 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni #12 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): De jobbene finnes knapt, og om de gjør det, så er lønna ikke til å leve av. Som jurist har du unik og etterspurt kompetanse. Som statsviter jobber du i barnehage og lurer på hva faen som skjedde. Anonymkode: 0bce9...7bd Jeg jobber selv i psykisk helse for barn, og samarbeider mye med jurister. Bufetat feks har en god del jurister. Statsforvalter også. NiM Det er klart ikke glamour ved disse jobbene, men de handler definitivt om barns rettigheter. Anonymkode: 2b87b...52f 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #13 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg jobber selv i psykisk helse for barn, og samarbeider mye med jurister. Bufetat feks har en god del jurister. Statsforvalter også. NiM Det er klart ikke glamour ved disse jobbene, men de handler definitivt om barns rettigheter. Anonymkode: 2b87b...52f TS sier hun vil jobbe med barns menneskerettigheter internasjonalt. De jobbene du skriver om knytter seg til barns menneskerettigheter på nasjonalt nivå. På internasjonalt nivå er det langt færre jobber og vanskeligere å få jobb. Anonymkode: faf30...4ef
AnonymBruker Skrevet 1. juni #14 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg jobber selv i psykisk helse for barn, og samarbeider mye med jurister. Bufetat feks har en god del jurister. Statsforvalter også. NiM Det er klart ikke glamour ved disse jobbene, men de handler definitivt om barns rettigheter. Anonymkode: 2b87b.. Vet du hva disse jobbene går ut på? Og hva gjør du? Trives dere med denne jobben? Bare fordi jeg er nysgjerrig AnonymBruker skrev (5 timer siden): TS sier hun vil jobbe med barns menneskerettigheter internasjonalt. De jobbene du skriver om knytter seg til barns menneskerettigheter på nasjonalt nivå. På internasjonalt nivå er det langt færre jobber og vanskeligere å få jobb. Anonymkode: faf30...4ef Ja jeg påpekte internasjonalt, men nå var det kun det jeg er interessert i. Det betyr ikke at jeg ikke er åpen for andre områder i arbeidslivet. Anonymkode: 814ef...f34 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #15 Skrevet 1. juni Takk for alle råd og kommentarer! Jeg setter pris på at dere tar dere tid til å svare❤️ Anonymkode: 814ef...f34 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #16 Skrevet 1. juni Vetikkehvajegvil skrev (På 31.5.2025 den 11.26): Jeg sliter også med manglende interesse, men av og til kan interessen være der. Nå er jeg 24 i år også, så vil gjerne finne ut av det så fort som mulig😅 jeg har venner på studiet også, og masse sosialt utenfor. Det som tar meg er egentlig det evige jaget på gode karakterer, aldri føle at man strekker til, samt at jeg syns mye av det er rett og slett kjedelig… Men ja som sagt jeg kunne tnekt meg noe innenfor kvinnerss og barns rettigheter. Men da lurer jeg på hvordan visste dere at det var feil studie? For min del så passet studiet ikke. Jeg hadde ikke sjans å se for meg å bruke fem år på å dypdykke i den tykke røde boka. Det ville blitt for ensformig. Men jeg lærte meg å seile da! Seilgruppa på UiO lå i dvale på slutten av nittitallet og jeg var den eneste som brukte seilbåten en hel sommer. Jeg var en slags nestleder da styret var for travle med annet. Gode minner akkurat det da 💚 Anonymkode: 2d9ee...57b 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni #17 Skrevet 10. juni Har du vurdert å søke om å flytte fra UiB til UiS eller UiA? Det integrerte masterløpet ved UiB gjør at du må fullføre fem år for å få en grad. Det er mulig å kun ta en bachelorgrad ved de andre institusjonene. Jeg tror at å ta en bachelorgrad i juss, og for eksempel en mastergrad i internasjonale relasjoner eller noe ligenende er en bedre vei fremover for dine mål. Spesielt hvis du synes jussen er tørr. UiB godkjenner jo studieløpet fra UiS, så da er det helt sikkert motsatt og, slik at du kan få godkjent fagene fra UiB hvis du søker deg inn på UiS eller UiA. Ønsker deg masse lykke til! Anonymkode: 7ea39...dbc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå