Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en veldig god venninne, 15 år eldre enn meg, og har mye fint å snakke om og kan finne på alt mulig sammen.
Begge single. Men det er noen ganger det kan bli litt "rart"... 
Eksempelvis når vi er på kafé eller restaurant, så kan hun noen ganger glemme tid og sted og snakker veldig høyt om private ting,
gjerne ting hun vil moralisere litt over overfor meg. Jeg blir litt brydd. I dag et glass vin, og da tok det litt vel mye av...
Folk rundt legger merke til det... hun mener sikkert ikke noe vondt, men dette er en dame med bein i nesa, og jeg orker ikke noe konfrontasjon .... Hvordan si dette på en god måte? 

Anonymkode: af833...fa1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å svare på overskriften: nei det er i forhold og ekteskap man holder sammen i gode og onde dager. Vennskap kommer og går. 

Anonymkode: f208a...fe2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For å svare på overskriften: nei det er i forhold og ekteskap man holder sammen i gode og onde dager. Vennskap kommer og går. 

Skilsmissestatistikken er vel på ca 40% i følge de nyeste tallene 😉  Samboerbrudd er da ikke med i beregningen.

Anonymkode: af833...fa1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hm.. det er vel egentlig partnere som kommer og går mens vennskap består. Men jeg bryter med venner om det går helt på skeive, men da har man jo forandret "reglene" i vennskapet allerede. Det meste burde kunne snakkes gjennom om man er nære nok.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres slitsomt ut. Respekterer hun deg ikke? Da er hun ikke en særlig god venn..

Mest sannsynlig så blir hun fornærmet ved en konfrontasjon. 

Hva slags ting sier hun?

Anonymkode: 60a95...e51

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser for meg at du har følgende muligheter, dersom du ønsker å beholde vennskapet:

1. Ta en ordentlig samtale

2. Forsøke å arrestere henne litt når hun moraliserer, bruke humor, eller andre teknikker/strategier som avvæpner spenningen du føler på

3. Styre unna "touchy subjects" og bytte samtaletema når du merker at hun er på vei inn på noe. Bytt samtaletema eller styr samtalen over på lettere ting.

Anonymkode: 60a95...e51

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har solide vennskap, gode damer jeg har kjent i flere år. Og enkelte av dem er mer ufiltrert enn andre. Jeg tenker alltid at de som er "litt mye" av og til, også må tåle tilbakemeldinger på oppførselen bedre enn de som gjør lite av seg og er mer vare for kritikk. 

F.eks en venninne jeg har kjent i 10 år, hun er helt super når hun er edru, men kan ta av når hun drikker. Bli vel flørtete og høylytt. Har sagt det til henne direkte - "når du drikker så kommer sider frem hos deg som vi og andre rundt deg kan reagere negativt på, så vil anbefale deg å ta det mer med ro fordi det er når du er edru at alle ser hvor fin person du er.". Ja, direkte, men hun tålte det. Ble littegrann fornærmet i øyeblikket, men har i ettertid sagt at det var godt jeg sa det. 

Folk er ekstremt konfliktsky i dette lander. Det er faktisk en middelvei mellom å akseptere all uredigert adferd hos venner, og på motsatt side kutte dem helt ut. Konstruktive tilbakemeldinger og dialog funker best. 

Kjenner folk som driver og kutter ut, lager allianser og baksnakker i stedet for å tørre å ta det opp med personen de har konflikt med. Det er feigt, og det er de som ender opp med å bli venneløse. 

Snakk med henne. Si det du sier her. 

Anonymkode: 98d0a...b39

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, gode venner tåler hverandre på godt og vondt. Det innebærer også å tåle å få tilbakemeldinger på støtende oppførsel. 

Anonymkode: 05895...d07

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...