Gå til innhold

Fjernet inngrodde tånegler i går, usikker på om jeg kommer meg på jobb på lørdag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fjernet inngrodde tånegler på begge storetærne i går, altså fjernet en del av neglen på siden. Jeg har fri i dag og i morgen, men skal i utgangspunktet jobbe hele helgen. Jobber på et lager, hvor det er full fart på beina hele dagen, med vernesko. 

Legen mente på at med et par dager i ro, så skulle ikke det være noe problem. Men jeg har vært litt up and about i dag, og jeg kan ikke se at dette skal være jobbklart i løpet av morgendagen. Det væsker og verker, og er definitivt fortsatt vondt. Har latt det lufte seg endel, og også hatt på kompress litt. Orker ikke tanken, engang, på å skulle ha på meg vanlige sko med det første.

Burde jeg ringe legekontoret i morgen og høre om en liten sykemelding? Eller kan det plutselig snu om og bli veldig mye bedre i løpet av det neste døgnet?

Anonymkode: b7f04...86d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Altså, dette får du jo svar på automatisk imorgen når du står opp? Umulig for oss å svare på om det blir bedre i løpet av natten. Du bør ha fokus på å bruke sko som gir mye luft til tåkappen, også etter neglene har grodd. Feil sko er en viktig synder til inngrodde tånegler.

Anonymkode: 609df...2fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Altså, dette får du jo svar på automatisk imorgen når du står opp? Umulig for oss å svare på om det blir bedre i løpet av natten. Du bør ha fokus på å bruke sko som gir mye luft til tåkappen, også etter neglene har grodd. Feil sko er en viktig synder til inngrodde tånegler.

Selvfølgelig, men jeg tenkte om noen hadde erfaring med hva jeg eventuelt kunne forvente 😊

AnonymBruker
Skrevet

Info fra AI:
Etter operasjon for inngrodd tånegl, vil du vanligvis bli sykemeldt i 1-2 uker, avhengig av ditt yrke og operasjonstype. Ved behov kan du også få sykemelding eller attest fra behandler. Smertene vil vanligvis roe seg i løpet av de første dagene, og gangfunksjonen normaliseres i løpet av de første 2-3 ukene. 

Slik det vanligvis fungerer:
  • Sykmelding:
    Du vil sannsynligvis bli sykemeldt i 1-2 uker, avhengig av hvor mye du må bevege deg i jobben din. 

• Rehabilitering:
    Smertene vil roe seg etter et par dager, og gangfunksjonen vil komme tilbake innen 2-3 uker. 

• Tilrettelegging:
    Hvis du har en jobb som krever mye belastning, kan det være nødvendig med tilrettelegging. 

• Etterkontroll:

Det er viktig å følge opp med behandleren for å sikre at såret gror som det skal. 

Som du skjønner så er det så individuelt i forhold til yrke og hvor mye du må gå. Du har tatt begge tærne som gjør deg ekstra sårbar. Sykemelding er vanlig, og mtp yrket ditt så er nok sykemelding 1uke for å begynne med lurt. Med mindre tilrettelegging på jobben hvor du kan ha stillesittende jobb er et alternativ. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du bruke andre sko de første dagene? Feks sandaler?

Anonymkode: 05ce7...e8a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Info fra AI:
Etter operasjon for inngrodd tånegl, vil du vanligvis bli sykemeldt i 1-2 uker, avhengig av ditt yrke og operasjonstype. Ved behov kan du også få sykemelding eller attest fra behandler. Smertene vil vanligvis roe seg i løpet av de første dagene, og gangfunksjonen normaliseres i løpet av de første 2-3 ukene. 

Slik det vanligvis fungerer:
  • Sykmelding:
    Du vil sannsynligvis bli sykemeldt i 1-2 uker, avhengig av hvor mye du må bevege deg i jobben din. 

• Rehabilitering:
    Smertene vil roe seg etter et par dager, og gangfunksjonen vil komme tilbake innen 2-3 uker. 

• Tilrettelegging:
    Hvis du har en jobb som krever mye belastning, kan det være nødvendig med tilrettelegging. 

• Etterkontroll:

Det er viktig å følge opp med behandleren for å sikre at såret gror som det skal. 

Som du skjønner så er det så individuelt i forhold til yrke og hvor mye du må gå. Du har tatt begge tærne som gjør deg ekstra sårbar. Sykemelding er vanlig, og mtp yrket ditt så er nok sykemelding 1uke for å begynne med lurt. Med mindre tilrettelegging på jobben hvor du kan ha stillesittende jobb er et alternativ. 

Folk må seriøst slutte å bruke ai som om det er fakta. Det beholder massevis av feil og er ikke noen kilde i seg selv.

Anonymkode: 799aa...fdc

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Må vel ikke ha sykemelding? Om tåa fortsatt er veldig vond i morgen kan du vel bruke egenmelding? 

Anonymkode: 25fea...0f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Folk må seriøst slutte å bruke ai som om det er fakta. Det beholder massevis av feil og er ikke noen kilde i seg selv.

Anonymkode: 799aa...fdc

Nå er det faktisk slik at det var mye fakta akkurat her, derfor jeg tok det med. Som jeg skrev så er det alltid individuelt og avhenger av yrke, og siden TS har tatt begge tær samtidig så er det ikke urimelig at han skal kunne trenge sykemelding. 

Litt info fra sykehuset som man burde tro TS har fått? https://www.helse-stavanger.no/48ec75/siteassets/avdelinger/klinikk-a/dagkirurgisk-avdeling/kilereseksjon-inngrodd-tanegl.pdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå er det faktisk slik at det var mye fakta akkurat her, derfor jeg tok det med. Som jeg skrev så er det alltid individuelt og avhenger av yrke, og siden TS har tatt begge tær samtidig så er det ikke urimelig at han skal kunne trenge sykemelding. 

Litt info fra sykehuset som man burde tro TS har fått? https://www.helse-stavanger.no/48ec75/siteassets/avdelinger/klinikk-a/dagkirurgisk-avdeling/kilereseksjon-inngrodd-tanegl.pdf

Dette var en bedre kilde. Drit i AI. Hvis du kan faktasjekke AI så kan du også skrive et svar selv. Hvis du ikke kan faktasjekke AI så bør du ikke lime det inn her.

Anonymkode: 8a4c0...7ce

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette var en bedre kilde. Drit i AI. Hvis du kan faktasjekke AI så kan du også skrive et svar selv. Hvis du ikke kan faktasjekke AI så bør du ikke lime det inn her.

Anonymkode: 8a4c0...7ce

Det var i grunn mye raskere å lime inn enn å skrive det om selv. Gjort er gjort, move on. 

AnonymBruker
Skrevet

Ift AI svaret så er det ulike operasjoner for inngrodde tånegler. Å klippe den ned til der grensa for synlig negl med lokalbedøvelse på et legekontor er mindre belastende smertemessig enn å ta vekk 20% av neglen og skjære helt ned i negleroten for å sy en 3-4 sting.

Anonymkode: df49b...b34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til opplysning er det gjort på legekontoret med lokalbedøvelse 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du bruke andre sko de første dagene? Feks sandaler?

Anonymkode: 05ce7...e8a

Sandaler på en jobb der man bruker vernesko????

Anonymkode: 7c0fa...5b4

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Høres ut som væskende fotsår og vernesko er en dårlig kombinasjon. Kan du få andre arbeidsoppgaver mens sårene gror? 

AnonymBruker
Skrevet

Andre arbeidsoppgaver eller egenmelding?

Anonymkode: 2d3c6...ce2

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er beina, i dag, TS? 

Hvorfor tok du begge beina samtidig? 

Anonymkode: 26104...e90

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er nok litt genetisk også. Men dette er noe jeg har lært meg å fikse selv. Bruker neglebiter og lager et snitt med den så langt ned jeg kommer. Bare passe på å få med litt negl fra selve toa, slik at man har minst 1cm negl å holde i. Til slutt kniper jeg negla hardt mellom to fingre, biter tennene sammen og napper skikkelig til. Og ferdig! Ikke behov for sykemelding eller noe, såpass får man tåle! (men noen er pyser da)

Anonymkode: f5442...59d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt legekontoret i dag, forklart situasjonen og bedt om sykemelding.

Anonymkode: abf7b...d39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt fastlegen. Opererte for litt siden skjev stortå, måtte bare sjekke hva AL hadde å si. Vel, fikk meg en god latter. Ikke noe å ha trua på.

Anonymkode: 6ac3b...6e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Er nok litt genetisk også. Men dette er noe jeg har lært meg å fikse selv. Bruker neglebiter og lager et snitt med den så langt ned jeg kommer. Bare passe på å få med litt negl fra selve toa, slik at man har minst 1cm negl å holde i. Til slutt kniper jeg negla hardt mellom to fingre, biter tennene sammen og napper skikkelig til. Og ferdig! Ikke behov for sykemelding eller noe, såpass får man tåle! (men noen er pyser da)

Anonymkode: f5442...59d

Selvsagt er det noe genetisk også, men uansett så er riktige sko (og riktig klipping av negler) utrolig viktig for både forebygging av fiksing av inngrodde tånegler. Tær MÅ ha nok plass. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...