Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er et lett regnestykke for kona di dette. Du er den som holder henne igjen i et hus som forverrer helsa og gjør henne sykere. Når hun blir sykere vil evnen hennes til å være mor bli dårligere. Barna, og evnen til å følge dem opp, er det som er viktigst for oss. Viktigere enn noen mann. Hun vil nok heller miste deg enn å miste muligheten til å være nok tilstede for barna. Bare smertene i seg selv er motivasjon nok. 

Men jeg heier på at hun forlater deg. Du som synes hun skal tåle så meget, men ikke tåler litt ubehag selv. Hun fortjener en som vil henne vel, og ikke er så umoden og selvsentrert. 

Anonymkode: de513...278

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner at jeg er en av få som mener at det ikke bare er å flytte. Vi har ingen spare-penger så det går ikke å flytte nå. Kanskje om 1 til 2 år. I tillegg så tar jeg meg av veldig mye. Jobb, husarbeidet, barna etter jobb og i helgene. Jeg tar meg av økonomien og er den som lager middag hver dag. Jeg har sagt dette til henne og hun bare gråter og sier hun ønsker å separeres så hun er ikke på et godt sted mentalt til å ta en stor avgjørelse siden vi ikke kan snakke om ting heller. Ts

Anonymkode: dc0a0...8fe

Grunnet til at du føler dere ikke kan snakke om ting er jo fordi du ikke får viljen din.

Kos deg som singel!

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dessverre ble hennes fysiske problemer verre etter sist graviditet. Det var hun som ønsket huset så nei det var ikke gjennomtenkt.  Hun sier selv at hun ikke innså hvor tungt det ville bli i det daglige men jeg syns også at det burde vært noe hun tenkte over. Ts

Helse og trygghet (hun og barna risikerer å bli skadet stygt i trappene) veier tyngst i en slik situasjon. I tillegg til at hennes helse kan forverres mye gjennom den belastningen hun står i nå.

Det er mange som tror man kan overstyre helse med viljestyrke - helt til man står der at man ikke kan det lengerm og gjerne sitter med kroniske forverringer. Det kan hende dere bør bo i en leilighet en stund om dere ikke finner noe som passer økonomisk i øyeblikket. Eventuelt leie en leilighet som er overkommelig mens dere følger med på boligmarkedet til den rette muligheten dukker opp.

Hvor mye vet du om hennes sykdom? Har du vært med til lege og blitt realitetsorioentert? Har dere vurdert terapi for å komme nærmere hverandre? I øyeblikket høres det ut som om dere graver dere dypere i hver sin skyttergrav.

Har du vurdert om hun ville hatt mer energi/helse til å delta i familien hele døgnet om dere ikke bodde slik dere gjør?

Anonymkode: f4ea0...b4b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er to voksne i dette forholdet, hvorfor skal bare den ene få møtt sine behov og få forståelse? Alle svar her får det til å virke som at jeg bare må skyve egen angst og bekymringer til side og ta opp lån for å komme enda mer i gjeld for å flytte for hennes skyld??! Sånn snakker hun også. Hun hører ikke på det jeg sier. Jeg har mye empati for hennes problemer men det hjelper jo ikke når vi ikke har råd eller mulighet til å flytte?? Ts

Hun forstår ikke hvor elendig økonomi dere har? Er hun 16 år eller?

Anonymkode: 793ba...6dd

• Liker 1
Skrevet

YTA. Ingenting å lure på. Vi har hørt din versjon og dine argumenter og jeg er helt på hennes side.

Jeg er forøvrig mann med kronisk syk kone selv. Det er tungt og vanskelig, og selv om det er verst for henne er det helt fair å bli sliten av det selv også. Men det er ingen tvil i verden om at det rette er at du bøyer av her. 

Anonymkode: 384cc...9f8

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei, dette er ikke troll. Jeg vet ikke om jeg ordlegger meg feil eller får frem alle detaljer men jeg trodde faktisk at folk flest ville mene at den dyre og slitsomme  prosessen det er å selge og kjøpe nytt hus pga feil layout er voldsomt. Ts

Du gjør det ikke pga feil layout. Du gjør det pga konen din. Av hensyn til hun du liksom skal være glad i. Hvorfor giftet du deg med henne? Slipp henne fri, det finnes menn som ville behandlet henne bedre der ut. YTA

Anonymkode: b0d0d...d8a

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hun forstår ikke hvor elendig økonomi dere har? Er hun 16 år eller?

Anonymkode: 793ba...6dd

Han har skrevet at de har råd til leilighet, men han vil ikke bo i leilighet. Og bor de i en enebolig over 3 plan, er jeg ganske sikker på at de har råd til enebolig på et plan og.

Anonymkode: 4a7d8...ace

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi er to voksne i dette forholdet, hvorfor skal bare den ene få møtt sine behov og få forståelse? Alle svar her får det til å virke som at jeg bare må skyve egen angst og bekymringer til side og ta opp lån for å komme enda mer i gjeld for å flytte for hennes skyld??! Sånn snakker hun også. Hun hører ikke på det jeg sier. Jeg har mye empati for hennes problemer men det hjelper jo ikke når vi ikke har råd eller mulighet til å flytte?? Ts

De behovene hun har er ikke bare for moro skyld. Det er for helsen sin skyld. Hvis hun fortsetter å bo i huset dere er i nå, vil hun bare bli ENDA dårligere! Derfor veier dette behovet så tungt!

'Din angst og bekymring'? Gjør det deg sengeliggende?? Kom dere i et hus som er mer tilrettelagt, så kan hun også bidra mye mer i huset. 

Du sier hun ikke hører på det du sier. Du hører jo absolutt ikke på det hun sier. Du virker ikke til tro på henne engang! Du virker som en god gammeldags drittsekk rett og slett. Singellivet virker til å passe deg best. 

Anonymkode: 4ca4d...5ec

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Han har skrevet at de har råd til leilighet, men han vil ikke bo i leilighet. Og bor de i en enebolig over 3 plan, er jeg ganske sikker på at de har råd til enebolig på et plan og.

Anonymkode: 4a7d8...ace

En enebolig over 3 plan trenger ikke å være en dyr eller stor enebolig. Jeg følger godt med på boligmarkedet her jeg bor - ikke særlig sentralt - og det dukker jevnlig opp eneboliger på rundt 120-150 kvm fordelt på 3 plan med en prislapp på 2-3 millioner. Du får såvidt en ettroms leilighet i byen 10-15 km unna for den prisen. 

Det er flere familier i mine barns vennekretser som bor i slike hus, det er gjerne gårdshus som er bygd i 1970 eller før den tid, med små rom, trange ganger og kronglete trapper. Dette går jo stort sett greit for unge og friske folk.

Og så skjønner jeg begge sider av saken her - TS som bekymrer seg over økonomien og som faktisk liker huset sitt, og kona som IKKE liker det og sliter med helsa (antagelig både fysisk og psykisk).

For jeg synes det skinner veldig igjennom her at kona til TS er deprimert. Som man jo gjerne blir, når man må gå hjemme med barn hele dagen, lite voksenkontakt, lite penger, like mental stimulering og så på toppen av det hele et hus hun ikke trives i.

Men jeg er enig i at første steg av en løsning her absolutt burde være at hun kommer seg ut i arbeid igjen og at barna begynner i barnehage. Om de har fått plass i en barnehage hver så er vel det bare forbigående - når ett barn først har startet i barnehagen så har vel det andre barnet fortrinnsrett på å få plass der ved neste opptak (søskenplass)? Så det blir antagelig ikke mer enn et år dere må kjøre til og fra 2 forskjellige barnehager. 

Jeg vil tro at kona di aksepterer huset i mye større grad hvis hun kan tilbringe halvparten av sin våkne tid på jobb, istedenfor å bruke de timene på å gå opp og ned trapper hun hater med unger og leker og vaskebøtter på armen. Ikke får det blitt så rotete eller møkkete heller, med ungene i barnehage. 

Og så ville jeg tro - uten å kjenne til økonomien deres - at det ikke er så lett å få et nytt lån, inkludert overgangslån, på én inntekt og med 2 små barn. Jeg personlig er iallefall "låst" til boligen min, siden jeg har fått 2 barn etter at jeg kjøpte den og nå ikke lenger får en krone i lån, ifølge banken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Takk for spørsmålet. Hun har bekkenløsning etter to graviditeter og veldig dårlige ledd (EDS). Planløsningen har vi sett på med profesjonelle og det er ikke mye vi kan gjøre, det er i tillegg et andelshus og da er det også strengere regler for å endre mye. Planløsningen er sånn at alle nødvendige rom i det daglige er på separate plan. Huset går over tre små etasjer med gamle trapper og jeg skjønner det er slitsomt men jeg syns det er overdrevent å flytte. Ts

Du er hensynsløs mot din partner som skal bevege seg utallige ganger gjennom disse etasjene med alle ærender med to småbarn gjennom dagen med smerter. 

Ta hensyn til familien og kona di og flytt!

• Liker 5
Skrevet

Takk for spørsmålet. Hun har bekkenløsning etter to graviditeter og veldig dårlige ledd (EDS). Planløsningen har vi sett på med profesjonelle og det er ikke mye vi kan gjøre, det er i tillegg et andelshus og da er det også strengere regler for å endre mye. Planløsningen er sånn at alle nødvendige rom i det daglige er på separate plan. Huset går over tre små etasjer med gamle trapper og jeg skjønner det er slitsomt men jeg syns det er overdrevent å flytte. Ts

Da synes jeg dere bør finne noe som har alt på et plan. Det der er seriøse grunner. Hun må gjerne få behandling for plagene sine men dere må nok flytte i tillegg.  

Anonymkode: 987a6...1e3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er overrasket over hvor sterkt alle reagerer. Bekkenløsningen er ikke det hun sliter mest med, i følge henne selv. Det er at hun har dårlige ledd og har vondt pga det samt er nervøs i trappene da hun har hatt noen uhell. Jeg trodde de fleste ville være enige i at å bruke masse penger og mye energi på flytting pga dette er ekstremt så jeg må si jeg er veldig overrasket. Ts

Det som kan skje hvis dere ikke flytter er at hun blir dårligere og du må ta over alt som har med barn og hus å gjøre. Dette er ikke noe tull 

Anonymkode: 987a6...1e3

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er en hjemmeværende kvinne i en litt lik situasjon. Mannen min vil bli boende i dette huset, og han vil ikke pusse opp. Jeg har helseplager som gjør dette huset svært upraktisk, og dette er også min arbeidsplass. Økonomien er svært god, og det derfor jeg kan være hjemme med barna og jobbe hjemmefra. De går deltid i barnehagen, og vi prøver samtidig å være litt selvforsynte med mat. Det er ikke noe som står i veien for hverken flytting eller oppussing, annet enn at mannen "ikke orker/gidder" (hans ord). Jeg kan ikke bare starte opp en oppussing og gå mot hans vilje, da vi begge er eier av huset og har felles økonomi.

Det handler ikke lengre om at jeg ønsker meg bedre boforhold, nytt kjøkken eller en bedre plass å jobbe, men en mangel på respekt for meg og mine behov. Han forventer at jeg skal greie å holde dette digre huset i orden, at jeg skal lage mat på et kjøkken som holder på å falle fra hverandre, og at jeg samtidig skal ha overskudd til å ta meg av barna, være glad og fornøyd. Etter fem år tror jeg dessverre at jeg vet i hvilken retning dette går, og det er som sagt ikke på grunn av huset, men den totale mangelen på respekt og omtanke. 

Anonymkode: 7bb28...da1

• Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette har gitt meg noe å tenke på og jeg syns det er vanskelig at jeg fremstår som en dårlig partner. Ts

Du synes det er vanskelig at du fremstår som en dårlig partner. Men fremdeles ser du ikke din egen kone. Alt handler om deg. 👎

Du virker egoistisk og selvopptatt. Konen din har det vondt og er redd for å gå i trapper hun allerede har hatt uhell i. Og du håper at hun skal glemme det og bli fornøyd fordi du synes det er slitsomt å flytte. Du er veldig egoistisk og virker å ha mangel på empati. Er du glad i din kone og ønsker alt det beste for henne? Eller er du kun redd for å se ut som en dårlig partner? 

Den dagen hun slutter å mase om å flytte. Da har hun ikke blitt fornøyd. Da planlegger hun å flytte uten deg. Menn blir fornøyde når konen blir stille etter å ha "mast" i flere år. Det er da du er i trøbbel. La konen din bli sammen med en som bryr seg om henne.

• Liker 8
Skrevet

Jeg skjønner hva dere prøver å si men det er mye her jeg er helt uenig i. Det er vanskelig å bare flytte. Det er ikke mye som gir oss alt vi trenger i vårt budsjett og etter å ha bodd i hus er jeg veldig usikker på om jeg ønsker å bo i leilighet igjen.  Ts

Så alt handler om deg? Selv om din kone har det vondt av å bo i hus på tre etasjer?

Og du synes det er vanskelig å forstå hvorfor ingen er enig med deg...

Du setter din kones helse over egne ønsker. Du er en skikkelig drittsekk. 

• Liker 6
Annonse
Skrevet

Hva betyr AITA?

Anonymkode: 0f1d4...1cd

AITA generally stands for "Am I The Asshole?". It's a question commonly used on the popular Reddit subreddit r/AmITheAsshole, where users post about interpersonal conflicts and seek judgment from other users. The acronym has also gained wider use online, often appearing in discussions or situations where someone is unsure if they have behaved inappropriately. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg er gift og vi har to veldig små barn (1 og 2). Vi flyttet inn i et lite hus da førstemann var veldig liten, men kona mi oppdaget raskt at hun var misfornøyd med huset. Nå som vi har to små er det enda verre og vi har det siste halvåret snakket om å selge og kjøpe et hus som passer bedre for henne (og familien). Jeg har vært mindre interessert enn henne da jeg føler huset vårt er ok selv om det er litt trangt og upraktisk. Kona mi har fysiske utfordringer som gjør at hun sier (og har sagt en stund) at hun ikke klarer å bo her mer. Hovedproblemet er layout og det finnes faktisk ikke en løsning som ville gjort problemet hennes bedre i huset vi bor i nå. Vi har vært på flere visninger og i går sa jeg til henne at jeg ikke ønsker å flytte. Jeg tror ikke jeg har kapasitet til å styre med flytting. Hun er nå enormt skuffa og jeg tror hun til og med er ganske sint på meg men har jeg egentlig gjort noe galt? Hun sier jeg ikke skjønner for jeg ikke er hjemme så mye som henne da jeg drar daglig til kontoret, og ikke har hennes sykdommer som gjør det vanskelig og vondt for henne. Hun er hjemmeværende med barna og har planer om å være det noen år til og bruker det som en av grunnene til at hun ikke klarer. Jeg vet ikke om jeg har så mange forslag til hvordan vi kan begge få det vi vil og trenger så tar gjerne i mot tips..

Jeg tror helt ærlig at du ikke elsker hun. Og som mann til mann: slå opp!

Anonymkode: a05d3...c0d

• Liker 2
Skrevet

Bolig over 3 plan med to små barn. Jeg får angst av bare tanken

Anonymkode: f4203...622

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skjønner at jeg er en av få som mener at det ikke bare er å flytte. Vi har ingen spare-penger så det går ikke å flytte nå. Kanskje om 1 til 2 år. I tillegg så tar jeg meg av veldig mye. Jobb, husarbeidet, barna etter jobb og i helgene. Jeg tar meg av økonomien og er den som lager middag hver dag. Jeg har sagt dette til henne og hun bare gråter og sier hun ønsker å separeres så hun er ikke på et godt sted mentalt til å ta en stor avgjørelse siden vi ikke kan snakke om ting heller. Ts

Alt det du gjør hjemme med hus og barn, det er din jobb som far og som huseier. Og det at hun gråter og sier hun vil separeres betyr ikke at hun ikke er mentalt i stand til å ta en stor avgjørelse. Det betyr at hun er lei seg og vil separeres. Kvinner kan føle og tenke samtidig, akkurat som en mann. WTF.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei, dette er ikke troll. Jeg vet ikke om jeg ordlegger meg feil eller får frem alle detaljer men jeg trodde faktisk at folk flest ville mene at den dyre og slitsomme  prosessen det er å selge og kjøpe nytt hus pga feil layout er voldsomt. Ts

Dette handler ikke om at du ordlegger deg feil eller ikke får frem alle detaljer. Det handler rett og slett om at du tok feil om hva folk flest mener, og folk flest (med svært god margin) mener du er en drittsekk i denne situasjonen. Håper du klarer å ta det til deg og innse at det ikke er kona di som er urimelig, det er du, og støtt nå kona di i dette så hun slipper å ha masse ekstra smerter hver bidige dag. Om ikke, så kan du umulig elske henne, eller bry deg noe som helst om henne.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...