AnonymBruker Skrevet 29. mai #1 Skrevet 29. mai Ja, mange som lurer når en ufør eller langtidssykemeldt kan rydde hele huset,pusse opp eller gå på lange turer. Og jeg kan jo skjønne at folk lurer,derfor vil jeg fortelle min historie. Hva jeg har lært om meg selv. For å si det så er jeg i jobb,enda, men kjenner at utmattelse og stress snart tvinger meg ut i sykemelding. Når jeg er på jobb er energien ofte lav,jeg er kvalm, svimmel og utmattet. Går og "drar føttene"og får gjort mindre enn jeg burde. Nattesøvnen er dårlig,ligger å gruer til hver dag på jobb. Har en fysisk jobb.Hjemme får jeg gjort veldig lite. Stresset fører og til at kroppen får fysiske symptomer i ledd og muskler. En jobb jeg ikke trives i,dårlig miljø og ingen å snakke med gjør det ikke bedre. Så når jeg tar en uke fri så kommer krefter og humør tilbake og jeg får gjort masse enkelte dager. Og kroppen føles bedre. Livslysta kommer tilbake og hjertebank og stress slipper kroppen. Og så sover jeg godt! Så ja: jeg har evne til å jobbe men ikke være på jobb. Og hva gjør man da? Ødelegger livet sitt og bare eksisterer,ikke lever? Nei, livet er for kort til det! Og så er jeg for nær pensjonistalder til å bytte jobb. En ærlig beretning om livet mange har,men slik skal det ikke være. Jeg er ikke alt men det fungerer bare ikke. Forstår dere? Anonymkode: fbaea...e5c 1 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #2 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, mange som lurer når en ufør eller langtidssykemeldt kan rydde hele huset,pusse opp eller gå på lange turer. Anonymkode: fbaea...e5c Rar ting å lure på, de færreste uføre har vel råd til hushjelp. Og det er forskjell på å rydde huset eller å gå en tur, og å være i full jobb. Anonymkode: ee0c9...ebd 3 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai #3 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Rar ting å lure på, de færreste uføre har vel råd til hushjelp. Og det er forskjell på å rydde huset eller å gå en tur, og å være i full jobb. Anonymkode: ee0c9...ebd Da er ikke du en som lurer. Tro meg,slike kommentarer er her. Anonymkode: fbaea...e5c 3 2
mommyaka Skrevet 29. mai #4 Skrevet 29. mai Bare for man er uføretrygdet betyr ikke det alltid sengeliggende. Jeg går på aap og har 2 barn og hund og hus p ta vare på...betyr ikke at jeg er frisk. 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #5 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Rar ting å lure på, de færreste uføre har vel råd til hushjelp. Og det er forskjell på å rydde huset eller å gå en tur, og å være i full jobb. Anonymkode: ee0c9...ebd Det er vel for å trykke ned de uføre med den kommentaren der. Det er jo mange grunner til at folk er ufør. Skal de liksom ligge i sengen døgnet rundt og dø? De må jo gjøre fysiske ting de og, men i eget tempo og når de klarer. Kanskje de dårlige dagene man ikke ser dem! Anonymkode: 5bbbb...91e 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #6 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Og hva gjør man da? Ødelegger livet sitt og bare eksisterer,ikke lever? Nei, livet er for kort til det! Hve mener du med å 'ødelegge livet og bare eksistere'? Det høres jo ut på beskrivelsen din som om du kun eksistere... Anonymkode: 25a0f...d56 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #7 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hve mener du med å 'ødelegge livet og bare eksistere'? Det høres jo ut på beskrivelsen din som om du kun eksistere... Anonymkode: 25a0f...d56 Sånn er det med mange i jobb. Vi tar ut all energien der og orker ikke noe annet …. Anonymkode: b8d14...82d 5 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #8 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sånn er det med mange i jobb. Vi tar ut all energien der og orker ikke noe annet …. Anonymkode: b8d14...82d Gidder du ikke rydde? Anonymkode: d479f...a1e
AnonymBruker Skrevet 29. mai #9 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja, mange som lurer når en ufør eller langtidssykemeldt kan rydde hele huset,pusse opp eller gå på lange turer. Og jeg kan jo skjønne at folk lurer,derfor vil jeg fortelle min historie. Hva jeg har lært om meg selv. For å si det så er jeg i jobb,enda, men kjenner at utmattelse og stress snart tvinger meg ut i sykemelding. Når jeg er på jobb er energien ofte lav,jeg er kvalm, svimmel og utmattet. Går og "drar føttene"og får gjort mindre enn jeg burde. Nattesøvnen er dårlig,ligger å gruer til hver dag på jobb. Har en fysisk jobb.Hjemme får jeg gjort veldig lite. Stresset fører og til at kroppen får fysiske symptomer i ledd og muskler. En jobb jeg ikke trives i,dårlig miljø og ingen å snakke med gjør det ikke bedre. Så når jeg tar en uke fri så kommer krefter og humør tilbake og jeg får gjort masse enkelte dager. Og kroppen føles bedre. Livslysta kommer tilbake og hjertebank og stress slipper kroppen. Og så sover jeg godt! Så ja: jeg har evne til å jobbe men ikke være på jobb. Og hva gjør man da? Ødelegger livet sitt og bare eksisterer,ikke lever? Nei, livet er for kort til det! Og så er jeg for nær pensjonistalder til å bytte jobb. En ærlig beretning om livet mange har,men slik skal det ikke være. Jeg er ikke alt men det fungerer bare ikke. Forstår dere? Anonymkode: fbaea...e5c Høres ikke ut som om du er i riktig jobb. Skal du bli ufør fordi du har feil jobb? Eller jeg skjønner ikke? Du trenger bare en uke så er du deg selv igjen? Jeg skjønner ikke overskriften heller. Ufør men gidder å rydde hjemme? Hvorfor bruker du ordet Gidder? Mener du at å rydde er det eneste som må gjøres hjemme? Og det kan man på en måte velge bort? Anonymkode: d479f...a1e 4
AnonymBruker Skrevet 29. mai #10 Skrevet 29. mai Kansje du ikke får i deg nok næringsrik mat. Anonymkode: 7cd9b...a8a
AnonymBruker Skrevet 29. mai #11 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Rar ting å lure på, de færreste uføre har vel råd til hushjelp. Og det er forskjell på å rydde huset eller å gå en tur, og å være i full jobb. Anonymkode: ee0c9...ebd Det er jo mange her som lurer på hvordan folk kan være uføre når de klarer og rydde hjemme og gå tur. Da er man visst frisk nok til og jobbe fullt. Er vel alle de tusen kommentarene om det som har inspirert til innlegget. selv hadde jeg « hushjelp « som i vaskehjelp gjennom nav i de 2 første årene jeg var ufør. Det går faktisk an og være så syk .så ble jeg bedre og klarte og rydde og vaske selv. Og så klarte jeg og gå tur og. Nå jobber jeg 4 timer 2 dager i uken. Men jeg klarer ikke og jobbe, støvsuge og gå tur på en og samme dag. Drømmen hadde vært og klare og jobbe 8 timer OG gå tur OG og støvsuge og vaske kjøkkenbenken. Husker det livet der, som så mange heldiggriser har.. og klager på. Anonymkode: a5773...82d 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #12 Skrevet 29. mai På seg selv kjenner man stort sett seg selv. Jeg er ufør og bor i et rotehus. Mannen tar unna så godt han kan, men med travel jobb, barn og hund blir det likevel temmelig bomba her. Jeg er så dårlig at jeg bidrar minimalt (gjør selvfølgelig det jeg kan, men det monner lite). Dette er meg, du er deg, Per er Per og Trine er Trine. Blir for dumt å spekulere i en slags felles fasit når det åpenbart varierer enormt. Anonymkode: 35c08...4ed 5 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #13 Skrevet 29. mai Og for å si det: jeg er ikke ute etter gode råd. Jeg ville bare fortelle min historie helt ærlig,om hvordan stress kan påvirke oss. Og om hvordan ting blir helt anderledes når man er i eget hjem,uten å måtte løpe etter klokka og ha forventninger dagen lang. Noen tåler det godt,andre får et liv uten kvalitet. Og jeg vet at min historie ikke er unik,jeg kjenner mange som ikke orket mer og som fikk et nytt liv da de sluttet i jobb. Enten som ufør eller pensjonist. Forøvrig var overskriften kun for å lokke folk inn i tråden såklart. Ts Anonymkode: fbaea...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #14 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Rar ting å lure på, de færreste uføre har vel råd til hushjelp. Og det er forskjell på å rydde huset eller å gå en tur, og å være i full jobb. Anonymkode: ee0c9...ebd Den er jo grei, men når man hører uføre som hele tiden har ryddig hus og hver eneste dag klarer å gå en fjelltopp, så klart jeg reagerer. Har hørt intervju med en ufør kvinne som sa at hun brukte dagene på å holde hus rent og trene, for hvis hun gikk i jobb, klarte hun ikke dette…. Er over 50 år, og går i hundre prosent jobb. Har ikke sjans å holde hus rent og i tillegg trene ved siden av. Har flere sykdommer selv, som jeg hadde blitt bedre av hvis jeg fikk bedre tid til å trene, men ikke noe verre enn de fleste! Hvis en person bruker flere timer hver dag for å gå i fjellet og ta huset, så er det overhodet ingen grunn til 100 prosent ufør! De flest personer i full jobb vil slite med å orke alt! Sånn er livet! Skal alle uføre seg da?? Jeg har i tillegg flere sykdommer og plager, og kjenner folk som er ufør for mindre 😕 Anonymkode: 42000...1e0 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #15 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ja, mange som lurer når en ufør eller langtidssykemeldt kan rydde hele huset,pusse opp eller gå på lange turer. Og jeg kan jo skjønne at folk lurer,derfor vil jeg fortelle min historie. Hva jeg har lært om meg selv. For å si det så er jeg i jobb,enda, men kjenner at utmattelse og stress snart tvinger meg ut i sykemelding. Når jeg er på jobb er energien ofte lav,jeg er kvalm, svimmel og utmattet. Går og "drar føttene"og får gjort mindre enn jeg burde. Nattesøvnen er dårlig,ligger å gruer til hver dag på jobb. Har en fysisk jobb.Hjemme får jeg gjort veldig lite. Stresset fører og til at kroppen får fysiske symptomer i ledd og muskler. En jobb jeg ikke trives i,dårlig miljø og ingen å snakke med gjør det ikke bedre. Så når jeg tar en uke fri så kommer krefter og humør tilbake og jeg får gjort masse enkelte dager. Og kroppen føles bedre. Livslysta kommer tilbake og hjertebank og stress slipper kroppen. Og så sover jeg godt! Så ja: jeg har evne til å jobbe men ikke være på jobb. Og hva gjør man da? Ødelegger livet sitt og bare eksisterer,ikke lever? Nei, livet er for kort til det! Og så er jeg for nær pensjonistalder til å bytte jobb. En ærlig beretning om livet mange har,men slik skal det ikke være. Jeg er ikke alt men det fungerer bare ikke. Forstår dere? Anonymkode: fbaea...e5c Det er slik min uføre venninne forklarer det. Skulle hun vært I full jobb så hadde hun vært på jobb, ikke orket ungene og det som kreves hjemme. Lagt seg så fort som mulig for å lade til neste dag. Alt av helger og ferier hadde gått til å være sengeliggende. Gjør hun for mye hjemme en periode, så går neste periode til å bli sengeliggende. Hun føler seg kjapt influensa syk, ikke bare verking i kroppen, man hører på henne at hun blir potte tett. Det blir feberverk og fullt kjør, fordi hun en periode var nødt til å gjøre noe hjemme. Anonymkode: 43242...bd6 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #16 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den er jo grei, men når man hører uføre som hele tiden har ryddig hus og hver eneste dag klarer å gå en fjelltopp, så klart jeg reagerer. Har hørt intervju med en ufør kvinne som sa at hun brukte dagene på å holde hus rent og trene, for hvis hun gikk i jobb, klarte hun ikke dette…. Er over 50 år, og går i hundre prosent jobb. Har ikke sjans å holde hus rent og i tillegg trene ved siden av. Har flere sykdommer selv, som jeg hadde blitt bedre av hvis jeg fikk bedre tid til å trene, men ikke noe verre enn de fleste! Hvis en person bruker flere timer hver dag for å gå i fjellet og ta huset, så er det overhodet ingen grunn til 100 prosent ufør! De flest personer i full jobb vil slite med å orke alt! Sånn er livet! Skal alle uføre seg da?? Jeg har i tillegg flere sykdommer og plager, og kjenner folk som er ufør for mindre 😕 Anonymkode: 42000...1e0 Sånn fordommer er grunnen til mitt innlegg. Mange skjønner ikke. Og det er grenser for mange ganger man gidder å forklare. Anonymkode: fbaea...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #17 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den er jo grei, men når man hører uføre som hele tiden har ryddig hus og hver eneste dag klarer å gå en fjelltopp, så klart jeg reagerer. Har hørt intervju med en ufør kvinne som sa at hun brukte dagene på å holde hus rent og trene, for hvis hun gikk i jobb, klarte hun ikke dette…. Er over 50 år, og går i hundre prosent jobb. Har ikke sjans å holde hus rent og i tillegg trene ved siden av. Har flere sykdommer selv, som jeg hadde blitt bedre av hvis jeg fikk bedre tid til å trene, men ikke noe verre enn de fleste! Hvis en person bruker flere timer hver dag for å gå i fjellet og ta huset, så er det overhodet ingen grunn til 100 prosent ufør! De flest personer i full jobb vil slite med å orke alt! Sånn er livet! Skal alle uføre seg da?? Jeg har i tillegg flere sykdommer og plager, og kjenner folk som er ufør for mindre 😕 Anonymkode: 42000...1e0 Forskjellen er … at mange uføre blir syk av å jobbe - ikke vanlig sliten. Ting som husarbeid og bevege seg kan man ta når man orker, ikke når man må, som en jobb. Derfor kan man ofte klare det, men ikke jobb. Man kan når som helst stå over en dag eller to. Man kan også stoppe i tide og ta mange små og store pauser. Anonymkode: 1b1a3...4ba 5 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai #18 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forskjellen er … at mange uføre blir syk av å jobbe - ikke vanlig sliten. Ting som husarbeid og bevege seg kan man ta når man orker, ikke når man må, som en jobb. Derfor kan man ofte klare det, men ikke jobb. Man kan når som helst stå over en dag eller to. Man kan også stoppe i tide og ta mange små og store pauser. Anonymkode: 1b1a3...4ba Nettopp! Hjemme kan jeg vaske halve golvet og la bøtta stå der til neste dag. Det kan jeg ikke på jobb. Anonymkode: fbaea...e5c 7 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #19 Skrevet 29. mai Jeg er ufør. Vi har det stort sett ryddig, så det er ikke noe jeg driver med ofte. Huset blir gjerne vasket ett rom pr dag, når det trengs. Jeg klarer å lage middag og vaske klær. Toppturer blir det aldri. Ikke lange gåturer heller. Må holde meg nært hjemmet pga sterk svimmelhet. Elsker å være i hagen. Leser mye. Null konserter, kafe og kjøpesenter. Kommer meg på matbutikk på en god dag. Har heldigvis en mann som tar det jeg ikke klarer. Nærmer meg 60, og har levd sånn i snart 20 år. Full jobb til det. På meg virker det som om det er arbeidsplassen og oppgavene der som er ditt problem. Kan du be om noen form for tilrettelegging? Høres ikke ut som om du trenger å bli 100% sykemeldt eller ufør. Man blir ikke ufør av å mistrives på jobb. Anonymkode: 826b3...b4e 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai #20 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er ufør. Vi har det stort sett ryddig, så det er ikke noe jeg driver med ofte. Huset blir gjerne vasket ett rom pr dag, når det trengs. Jeg klarer å lage middag og vaske klær. Toppturer blir det aldri. Ikke lange gåturer heller. Må holde meg nært hjemmet pga sterk svimmelhet. Elsker å være i hagen. Leser mye. Null konserter, kafe og kjøpesenter. Kommer meg på matbutikk på en god dag. Har heldigvis en mann som tar det jeg ikke klarer. Nærmer meg 60, og har levd sånn i snart 20 år. Full jobb til det. På meg virker det som om det er arbeidsplassen og oppgavene der som er ditt problem. Kan du be om noen form for tilrettelegging? Høres ikke ut som om du trenger å bli 100% sykemeldt eller ufør. Man blir ikke ufør av å mistrives på jobb. Anonymkode: 826b3...b4e Nei men av stresset og påkjenninger som mistrivsel fører til. Utover det så er jeg ikke ute etter råd. Jeg vil kun få fokus på at det er ikke svart/hvitt. Ts Anonymkode: fbaea...e5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå