Gå til innhold

Følelse av å ikke få puste godt nok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler at jeg ikke puster bra nok, har treningsklokke og spo2 og puls er helt fint..

Det er mye som skjer om dagen og venter på svar på flere forskjellige ting, kan angst og stress gi denne følelsen? Hvis det er noe hjerteproblemer ville jeg vel hatt noe flere symptomer eller?… Ganske ekkelt.

Anonymkode: 1f2cf...4e3

• Hjerte 2
Skrevet

Er du overvektig?

Anonymkode: dc2fe...03a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du overvektig?

Ja

Skrevet

Ja det kan det

Anonymkode: eb971...564

Skrevet

Jernmangel? 

Anonymkode: f80f4...a54

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jernmangel? 

Anonymkode: f80f4...a54

Jeg har litt jernmangel, men det kom liksom ganske plutselig. Klarer fint å puste helt ned, ikke noe raspende følelse eller noe, men føler at jeg ikke får pustet bra nok. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja

Grunnen til at jeg spurte var bare at jeg kjente det igjen. Jeg hadde det sånn da jeg var overvektig, selv om jeg ikke var så veldig overvektig. Kjenner det aldri nå lenger. Men kan selvfølgelig være stress også for din del. For min del var det bare en veldig merkbar forskjell da jeg gikk ned i vekt, og det er vel ikke unaturlig når det blir mindre press på lungene. Så du kan jo ha det i bakhodet hvis du ikke finner ut av det ☺️

• Hjerte 1
Skrevet

Svaret på spørsmålet er ja det kan være stress og angst. Tenkte angst når jeg leste overskriften. Opplevd det selv og kjenner flere som har hatt det samme. Hva det faktisk er kan jo ikke jeg vite. Føler du at det er fare på ferde så må du ta kontakt med lege. I det minste få noen til å være hos deg som er klar over situasjonen.

Anonymkode: 5aa13...299

Skrevet

Kan du prøve å distrahere deg selv kraftig med noe og se om pusten føles bedre? Vet ikke hva som distraherer deg best, noen liker å ringe en venn og skravle litt. Andre spiller PC-spill. Hvis det var meg ville jeg lagt meg nedpå litt og scrollet på TikTok. Da ville nok jeg blitt bedre i pusten i løpet av 10 minutter maks.

Skrevet

Ja det kan være angst. Har du jernmangel og/eller b-12 mangel i tillegg, så er du mer utsatt. 

Anonymkode: ddb13...280

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja det kan være angst. Har du jernmangel og/eller b-12 mangel i tillegg, så er du mer utsatt. 

Det har jeg. Begynte på behepan for et par uker siden…ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har jeg. Begynte på behepan for et par uker siden…ts

Så du har både jernmangel og b12 mangel? Det er direkte årsak til tungpust.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har litt jernmangel, men det kom liksom ganske plutselig. Klarer fint å puste helt ned, ikke noe raspende følelse eller noe, men føler at jeg ikke får pustet bra nok. Ts

Jeg tror ikke det skyldes mangler, som du sier kom det plutselig, du har begynt på tilskudd så da gir det ikke mening at du skulle bli plutselig verre etter det. Det er nok heller stress da. Hvis det ikke blir bedre når du distraherer deg så må du vurdere om du skal kontakte lege.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke det skyldes mangler, som du sier kom det plutselig, du har begynt på tilskudd så da gir det ikke mening at du skulle bli plutselig verre etter det. Det er nok heller stress da. Hvis det ikke blir bedre når du distraherer deg så må du vurdere om du skal kontakte lege.

Det stopper når jeg distraherer meg og «glemmer» det og kommer tilbake når jeg kommer på det… Da er det vel bare stress? Hadde det vært hjerteproblemer hadde vel ting blitt verre? Ts

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stopper når jeg distraherer meg og «glemmer» det og kommer tilbake når jeg kommer på det… Da er det vel bare stress? Hadde det vært hjerteproblemer hadde vel ting blitt verre? Ts

Ja, det er ikkje hjarteproblemer. 

Har du gode øvelser du kan gjere for pusten/avstressing?

Anonymkode: c0d31...ff7

Annonse
Skrevet

Jeg hadde den følelsen da jeg slet med stress og nærmet meg utbrent. Det føltes som om jeg ikke fikk pustet inn nok luft på en måte. Og øvre del av magen føltes litt «stramt».

Anonymkode: c2373...9a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg hadde den følelsen da jeg slet med stress og nærmet meg utbrent. Det føltes som om jeg ikke fikk pustet inn nok luft på en måte. Og øvre del av magen føltes litt «stramt».

Anonymkode: c2373...9a1

Det er nok det… Mye jeg venter på, som svar på søknad om utdanning, svar på søknad om boliglån, har første time på DPS til uken osv. Sikkert ting som setter seg litt i kroppen akkurat nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja da er det stress eller angst. ❤️ Vær snill med deg selv så godt du kan og prøv å ta det så rolig som mulig.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 17.20):

Føler at jeg ikke puster bra nok, har treningsklokke og spo2 og puls er helt fint..

Det er mye som skjer om dagen og venter på svar på flere forskjellige ting, kan angst og stress gi denne følelsen? Hvis det er noe hjerteproblemer ville jeg vel hatt noe flere symptomer eller?… Ganske ekkelt.

Mener du at du rent fysisk ikke får nok oksygen? Da kjøper du deg et oksymeter og ser om du virkelig ikke puster godt nok, eller om det er en følelse du har, at du ikke puster godt nok. 
Pusting er målbar, på en enkel måte, så å stresse med om du puster nok, er bortkastet energi. 

Anonymkode: a78f7...d90

• Liker 1
Skrevet

Kiropraktoren min pleier å knekke opp noen av thorakalene for å åpne pusten. Dette hjelper meg hver gang pusten er litt låst. Det er visst en sammenheng mellom noen av de midte thorakalene og pusten ☺️ så kiropraktor er mitt gode tips til deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...