Gå til innhold

Jeg vurderer å avlyse ferien som straff fordi ungene oppfører som drittunger?!

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva med å få strøm og vann på hytta? I dag er det så mange valgmuligheter med off-grid løsninger at det burde la seg ordne dersom dette er problemet? 

Anonymkode: b050c...864

• Liker 3
Skrevet

Ungene våre er likedan akkurat nå. De er 16, og 13.år. 
Men yngste må selvsagt være med - men vi legger til rette ved å la han ha med seg noen kompiser, så kan de telte/bade/fiske/leke. 

16.åringen er kanskje med en liten helg innimellom, men hun haaaaater det for tiden. Hun vil være med venner. 

Vi liker ikke at hun er alene hele helgen da, så hun er kanskje en natt hjemme, og en natt hos venner/besteforeldre. 

Selv om vi voksne elsker hytta, må vi bare innse at det blir mindre tid på hytt noen år fremover. Men tiden da ungene er store og kan være alene/har flyttet ut - kommer fort nok.

Man avbestiller ikke ferien av den grunn. Dere voksne gleder dere vel også?
Kanskje dere heller kan bruke denne helgen til å la ungene finne ut hva de ønsker å gjøre når dere er k New York? 

Anonymkode: f8774...e36

• Liker 4
Skrevet

Vi har selv en sånn hytte, of akkurat nå elsker barna å være der. Søskenbarna er derimot på dine barns alder, og selv om de elsket hytta når de var mindre så synes de det er kjedelig der nå, og de vil heller være hjemme for å møte venner. Det er en naturlig del av ungdomstiden, at de skal løsrive seg litt. Ikke push for hardt. Prøv heller å få kvalitetstid sammen med barna på annet vis. Ville ikke avbestilt turen dere planlegger.. 

Anonymkode: c9aa4...64f

• Liker 6
Skrevet

Mine barn og jeg faktisk ville ha hatet en hytte uten vann og strøm, beklager ts, skjønner barna dine godt og synes du er for hard her.
Selv har vi en hytte med alle fasiliteter men hun på 16 vil ikke være med hver gang og de skjønner jeg. Derfor slipper hun, kunne ha tvunget de frem men hvorfor? Det er en periode i livet bare, om noen år vil hun elske dra på hytta igjen. 

Anonymkode: c043d...908

• Liker 5
Skrevet
Frk Midnattsol skrev (10 timer siden):

Vet du, jeg synes faktisk at å avlyse den New York turen er helt innafor. Den dagen disse barna dine skal ut i arbeidslivet kommer de kjapt til å skjønne at man ikke bare kan gjøre det man har lyst til. Hvis man vil ha lønn og penger å leve for, ja da må man faktisk tilpasse seg en masse andre folk, inkludert hen som "signerer lønningslistene".

Vi lever i en verden der ungdommer bare blir mer og mer psykisk dårlig, og både kropp og hjerne skades av stillesitting og ekstrem mobilbruk (nett osv), og ja, det er det forsket mye på!. Disse ungene lærer at handling gir konsekvenser, og at hvis man går rundt å surker, ja, da får man ikke goder, SÅ enkelt er det faktisk!

Siden du nevner jobb, jeg forstår at du ikke kun tenker på det konkrete eksemplet med å leve uten strøm og vann, men likevel kan jeg nevne at jeg booker overnatting for jobben. De på avdelingen vil ikke en gang dele rom to og to på hotell for en natt (til tross for svært godt arbeidsmiljø i følge arbeidsmiljøundersøkelsen). De forlanger enkeltrom. Selvsagt med toalett og dusj på rommet.

Greit nok at man ikke kan gjøre hva man vil når man går ut i arbeidslivet. Men man velger jobb etter interesse. Og det er tydeligvis ikke i disse ungdommenes interesse å ha mange opphold uten strøm og innlagt vann pr. år. Det er ikke så mange voksne heller som er interessert i sånt. En årlig hyttetur med enkle forhold, er jo greit, men ikke når det blir helg etter helg og lange perioder på sommeren. Det er for spesielt interesserte. 

Anonymkode: 9d58e...784

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og TS har selvsagt forsvunnet fra tråden. Var nok troll, ja.

Anonymkode: 94463...2b5

Hun sitter nok på hytta uten strøm på mobilen. Er jo langhelg for noen

Anonymkode: 854b4...7f8

• Liker 9
Skrevet

Har ikke lest svarene, men her må du ta deg sjøl litt i nakken. En er tenåring, den andre nærmer seg. De ER litt «drittunger» i den alderen. Selv barn som alltid har vært blide og greie, blir sure og tverre. Det er helt normalt! Det er masse hormoner som tuller med følelsene, og de fortjener og trenger masse omsorg og forståelse! Dette er viktig, for det er nå du legger grunnlaget for relasjonen deres videre. I tillegg er de i en løsrivelsesfase. Tidligere var foreldre og familie de viktigste personene i livet deres.  Nå er venner viktigere. Dette kommer til å gå over og på et eller annet tidspunkt kommer nok hytta til å bli attraktiv igjen, men det er ikke nå. Å tvinge, kjefte og straffe vil ikke bidra til gode assosiasjoner! Jeg hatet selv hytta da jeg var i tenårene. Var få muligheter til å opprettholde kontakt med venner og jeg følte meg isolert og ensom. Men nå synes jeg det er leit at foreldrene mine ikke har hytte lenger, for jeg kunne tenke meg å dra dit nå med barna mine. Det er helt naturlige faser i livet, og det er urealistisk å tenke at barna dine har de samme følelsene rundt hytta som du har i den fasen de er i. Ville absolutt ikke avlyst høstferien, det tenker jeg bare er slemt. 

Anonymkode: 3875f...e6a

• Liker 4
Skrevet

Snakk om å ikke kunne møte barna på deres premisser.

Og 11 åringen blir nok påvirket av 15 åringen, som gjerne har en helt naturlig frarivingsfase.

Dere må bryte humøret tidligst mulig eller så risikerer dere at de vil ha en aversjon mot hytteliv og familieferie i alle kommende år. Det er greit å ikke trives på hytta uten strøm og vann, men man oppfører seg normalt og høflig allikevel. Så skal dere reagere på noe må det være oppførselen deres og ikke straffe de for at de ikke liker hyttelivet like mye som det du gjør.

Kanskje det kunne vært en idè å være enige i at nå gjør dere dette fordi dere voksne vil, og så reiser dere til NY i høst fordi det er noe de eller alle vil? Vise med gode eksempler at man må gi og ta?

• Liker 1
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (17 timer siden):

To barn på 11 og 15 har ingenting å gjøre alene hjemme en langhelg 

Hvorfor det, og vil tro de har mobiltelefon begge to. Noen har tilogmed besteforeldre som kan se til de, eller evt. være hos de også, om det er noen fare for at 15-åringen skal invitere til fest. 

Anonymkode: a2265...c7b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt en oppvekst hvor pappa bestemte absolutt alt.

Vi reiste dit han ville, spiste det han ville ha, så på det han ville se på tv og snakket om det han ville. Dvs barn skulle ytre meninger eller høres og gjøre som foreldrene ville. Gjett hvor godt forhold vi hadde når jeg ble voksen?

Tenk deg om TS, det er nå du legger grunnlaget for hvordan tenårene og starten på voksenlivet. Vil du ha barn som juger seg unna tinge, eller ønsker du at de skal kunne komme til deg og snakke om sine ønsker og behov?

Anonymkode: f6e45...d8b

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Ikke avlys turen. Er for at vi alle av og til må gjøre ting vi ikke liker veldig mye, men er forskjell på en helg og flere helger.

Du sier ikke noe om kjønn på barna dine, men husk at den eldste er i puberteten og at den andre er "pre-teen", med alt som følger med. 

Menstruasjon og onanering er ikke noe stas på hytte uten innlagt vann. Vet heller ikke om de deler rom der? Personlig hygiene blir også viktigere for dem i den alderen. Ikke minst venner som mange nevner. 

Prøv å se det fra barnas perspektiv, gå i dialog og forsøk å få til en mellomløsning. F.eks litt færre turer på hytta.

Anonymkode: 0bf3c...95c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor det, og vil tro de har mobiltelefon begge to. Noen har tilogmed besteforeldre som kan se til de, eller evt. være hos de også, om det er noen fare for at 15-åringen skal invitere til fest. 

Anonymkode: a2265...c7b

Men da er de jo ikke alene hjemme 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når man ser på de som kommer ut i samfunnet og arbeidslivet i dag så har det ikke gått bedre enn det gjorde før heller tvert i mot 

Anonymkode: 23c12...fc7

For kvinner 50+ er godt oppdratt? Nei alltid har den eldre generasjon snakket ned yngre. De eldre i dag er ikke bedre.
Ungdommene lærer ikke av å at foreldrene stiller krav som ikke hører hjemme for en på 15 år. Vi blir tidsnok voksene, hvorfor har dere det som travelt? Er tante til barn som ikke fikk stilt slike krav som tråden mener må til for å bli voksene selvstendige mennesker. 
Eier i dag flere utleieboliger, eget Treningsenter og drivet eget firma 23 år gammel ;) 

De fleste unge klarer seg bedre enn foreldregenerasjonen! 

Anonymkode: e3605...216

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og derfor legger flere fylker ned videregående og de må flytte alt når de er 15 og 16?

Er i hvertfall det de gjør her vi bor.

Så vet om flere som ikke har fylt 16 enda som flytter nå i august. I egen hybel. For der fins ikke internat enda på de skolene fylket har bestemt alle må over til. Av 350 elever er det nesten 190 stk som nå må på hybel

Anonymkode: 2be45...e24

Da er de ikke 15, de blir 16 og har fullført ungdomsskolen. Så politikerne våre er de som tenker alltid det beste for våre barn? 

Skrevet

Hvorfor må barna straffes for å mislike noe du liker? 

Anonymkode: 9fac2...6ed

• Liker 8
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Siden du nevner jobb, jeg forstår at du ikke kun tenker på det konkrete eksemplet med å leve uten strøm og vann, men likevel kan jeg nevne at jeg booker overnatting for jobben. De på avdelingen vil ikke en gang dele rom to og to på hotell for en natt (til tross for svært godt arbeidsmiljø i følge arbeidsmiljøundersøkelsen). De forlanger enkeltrom. Selvsagt med toalett og dusj på rommet.

Greit nok at man ikke kan gjøre hva man vil når man går ut i arbeidslivet. Men man velger jobb etter interesse. Og det er tydeligvis ikke i disse ungdommenes interesse å ha mange opphold uten strøm og innlagt vann pr. år. Det er ikke så mange voksne heller som er interessert i sånt. En årlig hyttetur med enkle forhold, er jo greit, men ikke når det blir helg etter helg og lange perioder på sommeren. Det er for spesielt interesserte. 

Anonymkode: 9d58e...784

Hadde aldri delt rom med kollega, et sted går grensen. Det får arbeidsgiver ta på sin kappe. 
Jeg er ikke ung lenger, så er ikke den generasjonen du klager på. 

• Liker 4
Skrevet

Til og med jeg hadde stresset litt med en hytte som ikke hadde innlagt vann og strøm, og jeg har tilbrakt masse tid på famile hytten som ikke hadde innlagt vann og strøm, når hele storfamilien var der. 😅🙈 Utedo, ingen mulighet for dusj og ikke vaske hendene skikkelig og ingen strøm er ikke så lekkert, altså. 🤷🏻‍♀️ 

• Liker 4
Skrevet

Bare innse det, hytte uten strøm og vann er for spesielt interesserte. Det er ikke en livsstil en kan tvinge på noen.

Anonymkode: f6e45...d8b

• Liker 4
Skrevet

Vi skulle på langhelg når barna våre var i den alderen. Jeg snakket med mamma at hun kunne komme og bo til oss da. Da sa min datter på 15. men vi klarer oss selv da. Kan vi ikke være hjemme alene. Mine fikk det. Vi satt ned regler. Om å ikke si til noen at dem var det. For jeg vet. Hvis det spres seg så kommer det folk. Vi hadde å en bestefar som kom innom. Men han ble laget ut. Dem ville kos seg alene. Jeg sa ifra til naboene. Slik at dem kunne holde et øye hvis det kom mye folk. Dem stor koste seg. Dem ble enda bedre venner i den perioden. Men jeg kjenner jo barna mine. Og jeg har vært ung selv. Så jeg sa at jeg kjenner alle knepene. Og at jeg har full kontroll på hva dem gjør. For ja. Jeg har øyne overalt. Så jeg ser meg ikke som uansvarlig. Min minste flyttet når hun var 16 år for å gå vgs. hun  stortrives med å få stelle med sitt eget. Dem er i dag voksen. Snart 25 år. Meget stolt over hvor selvstendig dem er. 

Anonymkode: 84f96...6fd

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi har i alle år vært på hytta vår sommerhalvåret. En liten perle i nydelig natur, men den har ikke innlagt vann og strøm. Vi storkoser oss her hver sommer fra april til september. Vi er her så ofte vi kan, alle langhelger i mai tilbringes her, samt 2-3 uker av sommerferien og så reiser vi til utlandet på ferie. Vi reiser mye rundt, og har vært på mange storbyferier, men også vanlige strandferier. Våre to barn har alltid vært med oss, både på hytta og til utlandet. Men i år har de satt seg på bakbeina når det gjelder hytta. De vil ikke hit. Mangelen på strøm og vann er hovedårsaken, de orker ikke. De hater det og sier dette er det verste som finnes, ett fengselsopphold kaller de det. De har ingen grunn til å mislike å være her, vi er ute med båten, vi fisker, vi går tur og har det veldig trivelig der. Vi spiser god mat og drikker, og har det kjempefint der. Dette er noe vi har gjort siden ungene var bitte små.

Vi er på hytta nå og skal være her frem til søndag. Helt siden vi kom i går har ungene vært sure, furtet og lagd kvalm. De måtte tvinges hit, for de ville ikke være med da vi dro hjemmefra i går. Samme hva jeg og faren foreslår vil de ikke være med. Dette er veldig slitsomt og jeg kjenner jeg er ordentlig lei. De er i ferd med å bli noen drittunger som svarer meg og faren frekt, er grinete og sure, de ødelegger stemningen.

I år skal vi ikke reise til utlandet i sommer, men i høstferien. Da har vi planlagt å være litt over en uke i New York, dette er noe barna virkelig gleder seg til. Denne ferien er ikke bestilt enda, planen var at den skulle bestilles nå, rett etter at feriepengene kom. Nå vurderer jeg å avlyse hele turen som straff fordi de er så grinete her på hytta. De har blitt så bortskjemte og godt vant at det er til å bli kvalm av! Dette er ikke verdier jeg ønsker de skal ha med seg inn i voksenlivet. Vi har alltid vært opptatt av rettferdighet og respekt, og nå er ungene ikke til å kjenne igjen.

Hva tenker dere? Er det greit med en sånne konsekvenser eller synes dere jeg går for langt? 

Anonymkode: 3496d...087

Kan dere ikke ha solcellepanel på hytta? Få lagt  strømledninger innvendig til batteri? Tenkte når dere er der så mye så er det en god investering. Kanskje bruke penger på det istedenfor NY. Er det et vann, en elv i nærheten der dere får tak i vann? 

Personlig hadde jeg ikke stått ut på hytta uten strøm og vann så man kan stelle seg. 

Endret av Amy71
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...