Gå til innhold

Jeg vurderer å avlyse ferien som straff fordi ungene oppfører som drittunger?!

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (1 time siden):

To barn på 11 og 15 har ingenting å gjøre alene hjemme en langhelg 

Selvfølgelig har di ikke det.Det er jo omsorgssvikt.Kan bli brann.Innbrudd.Drukning i badekar.

15 åringen kan bli trass og overse 11 åringen som igjen "rømmer hjemmefra" i frustrasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har i alle år vært på hytta vår sommerhalvåret. En liten perle i nydelig natur, men den har ikke innlagt vann og strøm. Vi storkoser oss her hver sommer fra april til september. Vi er her så ofte vi kan, alle langhelger i mai tilbringes her, samt 2-3 uker av sommerferien og så reiser vi til utlandet på ferie. Vi reiser mye rundt, og har vært på mange storbyferier, men også vanlige strandferier. Våre to barn har alltid vært med oss, både på hytta og til utlandet. Men i år har de satt seg på bakbeina når det gjelder hytta. De vil ikke hit. Mangelen på strøm og vann er hovedårsaken, de orker ikke. De hater det og sier dette er det verste som finnes, ett fengselsopphold kaller de det. De har ingen grunn til å mislike å være her, vi er ute med båten, vi fisker, vi går tur og har det veldig trivelig der. Vi spiser god mat og drikker, og har det kjempefint der. Dette er noe vi har gjort siden ungene var bitte små.

Vi er på hytta nå og skal være her frem til søndag. Helt siden vi kom i går har ungene vært sure, furtet og lagd kvalm. De måtte tvinges hit, for de ville ikke være med da vi dro hjemmefra i går. Samme hva jeg og faren foreslår vil de ikke være med. Dette er veldig slitsomt og jeg kjenner jeg er ordentlig lei. De er i ferd med å bli noen drittunger som svarer meg og faren frekt, er grinete og sure, de ødelegger stemningen.

I år skal vi ikke reise til utlandet i sommer, men i høstferien. Da har vi planlagt å være litt over en uke i New York, dette er noe barna virkelig gleder seg til. Denne ferien er ikke bestilt enda, planen var at den skulle bestilles nå, rett etter at feriepengene kom. Nå vurderer jeg å avlyse hele turen som straff fordi de er så grinete her på hytta. De har blitt så bortskjemte og godt vant at det er til å bli kvalm av! Dette er ikke verdier jeg ønsker de skal ha med seg inn i voksenlivet. Vi har alltid vært opptatt av rettferdighet og respekt, og nå er ungene ikke til å kjenne igjen.

Hva tenker dere? Er det greit med en sånne konsekvenser eller synes dere jeg går for langt? 

Anonymkode: 3496d...087

De har blitt større, og sagt at de ikke vil til hytta, dere respekterer ikke dette og får en reaksjon. Ikke så rart. Er de gamle nok til å være hjemme. Synes du går alt for langt, ja

Anonymkode: 618f2...acc

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Så du tenker at barn skal få styre hva vi skal foreta oss? Hva hvis de sier de ikke vil på skolen? Lar de være hjemme da? Barna får være med på å bestemme og komme med ferieønsker, men det er vi voksne som har det siste ordet. 

Anonymkode: 3496d...087

De kan bestemme om de vil på hytta ja, og les om «slippery slope» det er argumentet du bruker her og kjent som en hersketeknikk 

Anonymkode: 618f2...acc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Vibelator skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig har di ikke det.Det er jo omsorgssvikt.Kan bli brann.Innbrudd.Drukning i badekar.

15 åringen kan bli trass og overse 11 åringen som igjen "rømmer hjemmefra" i frustrasjon.

Faktisk større sjanse for innbrudd hvis huset står helt tomt.

Anonymkode: 80175...173

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor får ikke 15-åringen være hjemme? Skjønner godt at han ikke har lyst å være på familiehytte uten strøm i alle langhelger + ferie. Også skal han straffes fordi dere tvinger han med? Nei, bare nei. Her flytter barn ut for å gå skole når de er 15 år, han kan godt være hjemme alene i to dager. 11-åringen kan vel kanskje ha med seg en venn siden 15-åringen er hjemme. Det kan bidra til positivitet. 

Anonymkode: 3bc98...486

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Vibelator skrev (21 minutter siden):

😅🤦‍♀️

de får ha på redningsvest når de dusjer, og passe på og ha STRØM på telefonene sine så de kan ringe politi og brannvesen når det blir brann og innbrudd. 

Anonymkode: dbf1b...4c0

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Vibelator skrev (29 minutter siden):

Som 11- åring var jeg overnattende barnevakt for tvillinger på 2 pluss broren på 5. Jeg stod opp med ungene neste morgen, kledde på dem og laget mat til dem. Mens dagens 11- åringer ikke kan passes av et søsken på 15?

Anonymkode: 9e79b...39c

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En 15-åring kunne fint blitt hjemme på egenhånd og passet på 11-åringen.

Anonymkode: 80175...173

Hadde jeg fått vite at noen lar en 15 åring og en 11 åring er hjemme alene i 2 uker, hadde jeg right bv for da er det noe som skorter ved omsorgen. 

Anonymkode: c40d0...211

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde jeg fått vite at noen lar en 15 åring og en 11 åring er hjemme alene i 2 uker, hadde jeg right bv for da er det noe som skorter ved omsorgen. 

Tror det var snakk om en helg, men ja da kunne du ringt bv både på meg og foreldrene mine. Forhåpentligvis barna mine etter hvert og, for jeg håper ikke barnebarna blir oppdratt til og bli hjelpesløst idioter, selvom det er på moten. 

Anonymkode: dbf1b...4c0

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe galt i at barn må høre på voksne… ( det sagt, går vel an om å gjøre avtaler om noen helger man drar, andre helger man blir hjemme). Og selvsagt kan ikke en 15 åring være alene hjemme. 

Anonymkode: fc524...47d

Hvorfor kan en 15 åring ikke være hjemme alene?

Her jobbet våres sommeren de var 13. Ene dro på sæter på fjellet å jobbet med melkeku 6 timer fra vi foreldre jobbet. 4 uker var ho der med en annen jente på 16. Har nå jobbet på denne sætra i 5 år nå. Fikk spørsmål i år og, men takket nei siden begynner som lærling nå i juni.

Sønnen var hjemme i 4 uker da han var 16, for han var hjemme å jobbet, mens vi foreldre jobbet andre steder og på hytta.

Selv var jeg barnepike for unger der jeg bodde fra jeg var 11/12 år.

Så problemey er vel mer at unger i dag blir for mye dilla med og ikke klarer å gjøre ting i huset ,lage mat lenger før de omtrent blir kastet ut når de er 18-22år for da klagger dere over at de ikke gjør noe hjemme

Anonymkode: 2be45...e24

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja da måtte du ringt på oss og sa. 13 åring dro på sommerjobb første året 4 uker alene, og de 4 andre årene i 8 uker, på fjellet. Første året med annen hente på 16 år, året etter med en ny 16 åring, de andre årene alene

Eldste jobbet og var hjemme alene fra han var 16

Og hvis bv hadde hørt en på 15 var hjemme så hadde de vel begynt å le litt, du vet 15 åringer flytter på hybel for videregående,  da måtte mange 15 åringer få oppfølging.

Ser der vi bor, kjenner jeg nå 4 ,15 åringer og 20 ,16 åringer, og en del 17 åringer som fra høsten må flytte pga nærskolen er lagt ned, og blir 2 til 3 timer med buss morgen og kveld 

Anonymkode: 2be45...e24

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

jeg skjønner det godt jeg hadde alderi ville dratt på en sånn hytte høres drit kjedelig ut

Anonymkode: bf7a5...d36

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har mange venner med hytter, med høy standard, og felles for de alle er at i den alderen dine barn er i blir hytten veldig lite brukt da barna ikke lenger vil være med.

Det ene venneparet solgte hytten, de andre har tatt opp igjen hyppig bruk når ungene har blitt gamle nok til å være hjemme alene.

Anonymkode: 3b91f...927

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har mange venner med hytter, med høy standard, og felles for de alle er at i den alderen dine barn er i blir hytten veldig lite brukt da barna ikke lenger vil være med.

Det ene venneparet solgte hytten, de andre har tatt opp igjen hyppig bruk når ungene har blitt gamle nok til å være hjemme alene.

Anonymkode: 3b91f...927

AnonymBruker
Skrevet

Har barn på ca samme alder som deg og hytta er ikke alltid så fristende. Selv med innlagt vann, strøm og wifi. Men det hjelper ofte om de får ta med seg venner! Det syns vi er veldig hyggelig også. 

Anonymkode: d210b...61f

• Liker 6
  • Hjerte 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det var snakk om en helg, ikke to uker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Som 11- åring var jeg overnattende barnevakt for tvillinger på 2 pluss broren på 5. Jeg stod opp med ungene neste morgen, kledde på dem og laget mat til dem. Mens dagens 11- åringer ikke kan passes av et søsken på 15?

Anonymkode: 9e79b...39c

At noen drev med omsorgssvikt før, betyr ikke at det er mer greit nå. Vi vet bedre ;) 

Anonymkode: e3605...216

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også blitt dritt lei og furt hvis jeg ble tvunget med på en hytte uten vann og strøm hver eneste friperiode.

Ungene vokser og utvikler seg, du kan ikke forvente at de adopterer alle deres lidenskaper uansett hvor idyllisk dere synes det er.

Hør på ungene og la de få være med å bestemme litt, ingå kompromiss og møt de på halvveien. Slik legger dere et godt grunnlag for samarbeid og gjensidig forståelse for framtiden.

Anonymkode: f6e45...d8b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

De synes ikke det er gøy der lenger fordi de har kommet i den alderen.  Mulig 11 åringen fortsatt synes det er gøy, men vil ta etter eldstemann. Det høres helt vanlig sunt ut i takt med alderen.  Som voksne får hytten glorie og de begynner å lengte dit og ta med egne barn. Cirkle of life. Finn på noe annet eller få barnevakt til dem når dere drar på hytta. 

Anonymkode: c3e60...ea9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De har blitt så bortskjemte og godt vant at det er til å bli kvalm av!

Det er vel ikke barnas feil akkurat.. 

Anonymkode: 4e8a5...ab1

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...