Gå til innhold

Jeg vurderer å avlyse ferien som straff fordi ungene oppfører som drittunger?!

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En 15-åring kunne fint blitt hjemme på egenhånd og passet på 11-åringen.

Anonymkode: 80175...173

Nei....!

Men tenker de har godt av gjøre ting de ikke alltid vil, men ingen strøm og kloakk blir litt kjip når de er større eller om de har fått mensen. Og drittunger? seriøst... Barna dine!

Anonymkode: d16da...7b4

• Liker 10
Skrevet

Det er helt normalt å mislike familiehytta i den alderen. Jo mer du presser, jo kjipere vil det bli. La dem få bestemme det selv. Bli hjemme en helg, evt at dere reiser sjeldnere opp. Det er faser med alt, og nå går dere inn i en slik fase. Hvis du ønsker å dytte ungdommene enda lenger vekk fra deg, kan du straffe dem med å fjerne ferien de faktisk har lyst på. Resultatet vi bli at dere får mindre tid sammen. De kommer ikke til å plutselig elske hytta av den grunn. Dette er en løsrivelsefase. La dem rive. Som oftest kommer de tilbake når den verste puberteten er overstått. Hold ut!

• Liker 26
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Økonomisk sett må det jo være bedre å bruke feriepengene på neste års tur, blir vel dyrt å bestille New York så sent? 

Ellers lurer jeg på om norske barn er verre enn noen gang, syns det er mange tråder daglig om hvor fælt foreldre har det. Eneste avbrekket fra de trådene, er når de skal fortelle frivillig barnløse at de ikke aner hva de går glipp av 😄

Anonymkode: 7ee3c...f18

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Skjønner veldig godt at en 15åring synes det er kjipt å være på en hytte uten strøm og vann. Jeg personlig var alene som 15åring noen helger når min familie var på hytta, men så var jeg veldig ansvarlig og pliktoppfyllende da. Ville ikke avbestilt ferien. Tenk at om noen få år vil ikke 15åringen være med dere på utenlandsferie heller. Lag gode minner mens dere kan :) 

Edit: Et tips kan være at de får ha med en venn hver på hytta hvis dere har plass. Slikt løste ofte min og mine venners familie det.

Endret av sminkebord
  • Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig! 

Dette har natteravnene og skolene i vårt område tatt opp. De har vært bekymret for tenåringer som får være hjemme alene mens foreldre er på ferie, hytta eller jakt. Det er uansvarlig og de er ikke modne nok. 

Anonymkode: 3496d...087

Flytter mange 15 åringer på hybel for å gå på skole. Så jo en 15 åring burde klare 4 dager alene hjemme.

Anonymkode: f5b6d...337

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

men den har ikke innlagt vann og strøm. Vi storkoser oss her hver sommer fra april til september. Vi er her så ofte vi kan, alle langhelger i mai tilbringes her,

Rettelse: JEG storkoser meg

Du er klar over at barn forandrer seg? Jeg kan godt forstå at 11- og 15-åring ikke synes det er så kult å være der så sinnsykt mye som du vil. Jeg synes du oppfører deg ganske dårlig om du insisterer på å skal dra dit alle langhelger og hver sommer og så ofte 'dere kan'. Ungene har strukket seg langt allerede. 

De vil kanskje heller være med venner nå. De er faktisk store og sikkert egne interesser og ønsker. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De har ingen grunn til å mislike å være her, vi er ute med båten, vi fisker, vi går tur og har det veldig trivelig der. Vi spiser god mat og drikker, og har det kjempefint der. Dette er noe vi har gjort siden ungene var bitte små.

Du mener de ikke har grunn til det. Du bestemmer ikke hva de skal mene. De er faktisk individer med egne meninger. Du bør vurdere å lytte til de! 

Anonymkode: 3b776...069

• Liker 22
  • Nyttig 25
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje på tide å respekterer at hytte uten strøm ikke er stedet de ønsker å tilbringe så mange helger og ferier. De føler seg nok ikke respektert og hørt, så nå demonstrerer de. Noe som er helt naturlig. Skal du straffe med å trekke tilbake turen i høstferien, bør de i det minste få noen kraftige advarsler først. 

Anonymkode: d334f...e94

• Liker 13
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hjelpes 15 år og må sitte på en hytte i gokk uten mulighet til å være med vennene sine helg etter helg og flere uker i sommerferien? Er du helt fjern? Tenker du virkelig at det er greit? 

Anonymkode: 629f3...d02

Stakkars barn som må være på en hytte der de kan gå turer, være i båt, fiske, brettspill og uteaktiviteter. Høres ut som barnemishandling spør du meg.

Bare å holde seg hjemme å plante barna foran Playstation samtidig som de ser på YouTube. Sier ser selv at barn på 11 og 15 år er se som skal diktere hverdagen for sine foreldre, ikke motsatt.

🤦

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Syns det høres normalt ut å ikke være på hytte uten innlagt strøm og vann når man er 11 og 15 år. Vær heller litt raus og kom dem i møte. 

Anonymkode: e72f9...22e

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Min var alene hjemme i helger fra han 15, pga lørdagsjobb. Fra han var 16 sluttet han å bli med på ferie. Ville heller jobbe hele sommeren, bortsett fra et par uker. Trygt nabolag. Sommeren han var 18, dro han på en ukes bilferie med venner. Så han gjorde samme valg som meg da jeg var på den alderen. Å være med foreldre på hytta/ferie er ikke alle tenåringers drøm. Men 11-åringen din er for liten til å være hjemme selv med 15-åringen der, syns jeg. Hvor langt er det mellom hytta og hjemmet?

Anonymkode: 71ca9...078

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
PhilosopherSe7en skrev (6 minutter siden):

To barn på 11 og 15 har ingenting å gjøre alene hjemme en langhelg 

Det dreier seg om en langhelg, ikke en lengre periode. En 15-åring bør være i stand til å ta vare på seg selv i løpet av 3–4 dager. Det eneste som i praksis kreves, er evnen til å kunne lage noe enkel mat.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva tenker dere? Er det greit med en sånne konsekvenser eller synes dere jeg går for langt? 

Du går altfor langt! Du presser dine egne meninger langt ned i halsen på ungene. Jo mer du presser, jo mer vil de hate hytta. Og jo mer vil du få de mot deg, også i hverdagen når dere ikke er på hytta. Ditt valgt. 

Anonymkode: 3b776...069

• Liker 28
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det dreier seg om en langhelg, ikke en lengre periode. En 15-åring bør være i stand til å ta vare på seg selv i løpet av 3–4 dager. Det eneste som i praksis kreves, er evnen til å kunne lage noe enkel mat.

Du glemmer tydeligvis delen der han også skal ta ansvar for en på 11.

Jeg er ikke i tvil om at en på 15 år klarer seg selv noen dager, men jeg hadde aldri latt de være alene hjemme på den alderen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

11 og 15 år gamle 

Det er ingen som har lyst på hytta i den alderen, spesielt ikke uten strøm og innlagt vann. De vil være hjemme med vennene sine. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så du tenker at barn skal få styre hva vi skal foreta oss? Hva hvis de sier de ikke vil på skolen? Lar de være hjemme da? Barna får være med på å bestemme og komme med ferieønsker, men det er vi voksne som har det siste ordet. 

En familie er et demokrati med foreldre som diktatorer når det behøves. Det betyr at dersom de ikke vil gå på skolen så er det selvfølgelig ingenting å diskutere, da er foreldrene diktatorer. Ønsker de ikke en spesiell form for langhelg så har de rett til å bli hørt og å noen ganger få sin vilje også.

Anonymkode: 1c8b3...89d

• Liker 18
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Kom dette som lyn fra klar himmel nå i slutten av mai? Syns det høres rart ut at de har storkost seg der i alle år. Er du sikker på at alle har storkost seg like mye som deg tidligere også? 

Anonymkode: e0621...160

• Liker 14
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ingen som har lyst på hytta i den alderen, spesielt ikke uten strøm og innlagt vann. De vil være hjemme med vennene sine. 

En familie er et demokrati med foreldre som diktatorer når det behøves. Det betyr at dersom de ikke vil gå på skolen så er det selvfølgelig ingenting å diskutere, da er foreldrene diktatorer. Ønsker de ikke en spesiell form for langhelg så har de rett til å bli hørt og å noen ganger få sin vilje også.

Anonymkode: 1c8b3...89d

Hvor mange langhelger er det mellom april og september der fredag eller mandag er skolefri, sett vekk i fra sommerferien?

Hvor mange helger gjenstår da i samme periode hvor de IKKE er på hytten ?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

11 og 15 år gamle 

Vel, de er ikke små barn lenger.

Når de er så store så bør de kanskje få være med å planlegge ting, å være på en hytte uten innlagt vann og strøm høres helt jævlig ut om du ikke har lyst.

Anonymkode: d086c...491

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kanskje på tide å respekterer at hytte uten strøm ikke er stedet de ønsker å tilbringe så mange helger og ferier. De føler seg nok ikke respektert og hørt, så nå demonstrerer de. Noe som er helt naturlig. Skal du straffe med å trekke tilbake turen i høstferien, bør de i det minste få noen kraftige advarsler først. 

Anonymkode: d334f...e94

Helt enig! 

Jeg synes det er hårreisende å se at ungene ikke skal få lov til å ha NOE å si på hvordan de tilbringer sine ferier. Det høres ikke ut som om de får noe ferietid hjemme i eget område! Det er klart det er viktig for unger i den alderen. 

Dessuten synes jeg ikke det er riktig å avltse en slik tur på denne måten uten advarsel. Men jeg synes jo ikke dette er noe å gi dem verken advarsel eller straff for, fordi jeg synes deres valg som foreldre er like ille...

Anonymkode: 2b2e6...8e6

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at det er kjipt å være på den hytta.

Anonymkode: 7e2c6...c7f

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt at en 15 -åring ikke synes det er så kult å være med på hytta med foreldrene, i allefall en spartansk hytte. Og det er også normalt at familien tilpasser seg, og reduserer antall helger på hytta for å imøtekomme barnas ønsker. Det høres helt søkt ut at en forelder ikke har forståelse for dette, og vurderer å avlyse hovedferien! Du trer det over hodet på dem uten å høre på deres innvendinger og ønsker. Selvfølgelig må de også ha noe de skulle ha sagt.

Anonymkode: 8743c...ec1

• Liker 12
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...