Gå til innhold

Jeg vurderer å avlyse ferien som straff fordi ungene oppfører som drittunger?!

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 17.18):

De sa nei til å bli med på hytten og dere tvang dem med likevel? Nå lærer du barnene dine at et nei ikke blir respektert. Jeg synes ikke det er dem som gjør noe galt i denne situasjonen, men dere som foreldre.

Anonymkode: 80175...173

Kødder du?

Det verste er jo de ørten
👍❤️🏆dette får.

Anonymkode: 840f7...342

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kanskje 11 åringen er ikke binær? 
Nei, seriøst er så mye rart som skjer der, og turister blir jo stanset i tollen for nye ting hver dag så hadde droppet det ja. Eller HAR droppet det, skulle egentlig på min tur nr 19 til New York i sommer, men holder meg vekk en stund. 

Anonymkode: dbf1b...4c0

Hva du har med deg til NY på ferie, tollere kan ha interesse av? 
Sko? Sokker? Truser? Klær, sminke? 
Kan selvsagt være medisiner 🤔

Oppriktig lurer. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oppriktig lurer. 

Mobiltelefon, nettbrett eller PC innlogget på sosiale medier hvor en har likt, kommentert eller delt anti-Trump innhold?

Vi fraråder ansatte hos oss å reise dit med personlig eid utstyr og de får med seg en tom telefon de bruker på reisen.

• Liker 4
Skrevet

Har dere vurdert kurs om pre-teens? Dere kan ikke tvinge på dem, tanker, ønsker og behov. Ikke la dette overskygge alle gode minner dere har. Kanskje de da ikke vil benytte seg av hytten i voksen alder, fordi den bare gir en ekkel følelse av truing, dårlig stemning osv? 

Aksepter at dette er en fase hvor dere også må sette egne behov på hylla. Møt hverandre på midten, "denne helga drar vi, så blir vi nede den helgen". La barna ta med seg noen, invester i noe nytt. Freesbegolf feks.

Jeg har nieser og nevøer som har elsket å være med oss, men dog max 2 døgn, og kanskje en tur ned til sivilisasjonen i mellom de døgnene. Vi har tilrettelagt det. 

Dere kan feks avtale med en nabo, venn som kan følge opp 15 åringen hjemme, så har dere bare en som surker. De har aldersmessig rett til å bli behandlet ulikt også. Kjipt for den yngste,men finn en middelvei.

Og sist, husk å gjør koselige ting dere i mellom og ta vare på hverandre.

Lykke til! 😊

Anonymkode: a2ab2...f5b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Denne tråden har jo gått helt over styr. Jeg orker ikke å lese alle disse svarene og avsporingene. Men kort oppsummert er de fleste i mot hytta vår og mener vi driver med barnemishandling og tortur, ved å tilbringe noen helger her på sommerhalvåret. 

Noen oppklaringer: 

1) Vi har barna med på avgjørelser når det gjelder ferier og helger. Det at vi skal til New York er etter ungenes ønske. De har ønsket seg det lenge, jeg er ikke så begeistret for en USA reise nå. 

2) Barna er ikke på hytta hver eneste helg fra april til september. Det er snakk om kanskje 3-4 helger i dette tidsrommet. I tillegg til de ukene vi er her i sommerferien. 

3) På vinterhalvåret og resten av året er vi på den andre hytta vår. Det er det innlagt strøm, vann, det er en moderne hytte som nylig ble bygd. Den ligger i nærheten av et populært skianlegg. Barna er mer positive til å dra dit, og har flere venner i hytteområdet. 

4) Denne hytta uten vann og strøm er vårt paradis. Jeg vet at ungene ikke liker å være her. Men jeg og barnas far har allied vært opptatt av at ungene skal lære verdien av å leve i pakt med naturen og kunne nyte livet uten skjerm, nett og sosiale medier. Dette får du ikke hjemme og ikke på den andre hytta der vi har omtrent samme standard som i huset vårt. Ungene er riktignok i en alder der de ikke setter pris på disse verdiene. Men jeg og far inngikk et kompromiss med de, de fikk USA ferie mot at de skulle bli med på hytta nå og i sommer. De gikk med på det og skulle være positive når de var her. Nå ser jeg at de ikke holder sin del av avtalen. 

5) Diskusjonen om å la ungene være hjemme alene i helger, uker og ferier som enkelte her foreslår. Nei! Det kommer ikke på tale. Vi bor i Oslo-området, i vår kommune har både politiet og natteravnene møtt opp på foreldremøter og advart om nettopp dette. Vi forholder oss til de rådene vi har fått. Det er helt greit at andre er uenige med oss. Dette handler ikke om at jeg ikke stoler på barna mine, men at jeg ikke stoler på alle de andre i miljøet rundt barna våre. Hjemmealene fester er dessverre en økende trend her i området. 

6) Jeg kalte ikke ungene mine noen drittunger. Jeg sa de oppførte seg som noen drittunger. Det er en vesentlig forskjell mellom de to tingene. 

Anonymkode: 3496d...087

Så klart kommer du med masse info når du ikke får de svarene du vil ha. 

1- ja det er en selvfølge at man i en familie kan komme med ønske om hvor man skal dra. Det er ikke noe unikt dere driver med der og spiller egentlig ingen rolle. 

2- en helt i ny og ne pluss de UKENE dere er der om sommeren. UKER!! 

3- jeg skjønner godt at den hytta er bedre. De kan faktisk være seg selv der og være sosiale og aktive på sin måte med venner. 

4- den er dere som foreldres paradis, barna deler ikke dette lenger. «Vær glad og gjør som vi sier i hele sommer ellers blir det ikke tur», seriøst? 

5- jeg er dels enig i dette. 

Hvorfor kan ikke barna få ta med seg venner da? Jeg var med ei venninne på hytta flere ganger når jeg var ung og vi hadde det veldig gøy sammen siden vi kunne tilby hverandre noe foreldre ikke kan gi. 
Og dere har gitt dem et godt grunnlag for å ville komme tilbake, men tvang og trusler vil ikke akkurat hjelpe på dette. Godta at  arba endrer interesser. Det hjelper jo ikke å tvinge folk til å like noe. 

Anonymkode: a4255...327

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 17.11):

Vi har i alle år vært på hytta vår sommerhalvåret. En liten perle i nydelig natur, men den har ikke innlagt vann og strøm. Vi storkoser oss her hver sommer fra april til september. Vi er her så ofte vi kan, alle langhelger i mai tilbringes her, samt 2-3 uker av sommerferien og så reiser vi til utlandet på ferie. Vi reiser mye rundt, og har vært på mange storbyferier, men også vanlige strandferier. Våre to barn har alltid vært med oss, både på hytta og til utlandet. Men i år har de satt seg på bakbeina når det gjelder hytta. De vil ikke hit. Mangelen på strøm og vann er hovedårsaken, de orker ikke. De hater det og sier dette er det verste som finnes, ett fengselsopphold kaller de det. De har ingen grunn til å mislike å være her, vi er ute med båten, vi fisker, vi går tur og har det veldig trivelig der. Vi spiser god mat og drikker, og har det kjempefint der. Dette er noe vi har gjort siden ungene var bitte små.

Vi er på hytta nå og skal være her frem til søndag. Helt siden vi kom i går har ungene vært sure, furtet og lagd kvalm. De måtte tvinges hit, for de ville ikke være med da vi dro hjemmefra i går. Samme hva jeg og faren foreslår vil de ikke være med. Dette er veldig slitsomt og jeg kjenner jeg er ordentlig lei. De er i ferd med å bli noen drittunger som svarer meg og faren frekt, er grinete og sure, de ødelegger stemningen.

I år skal vi ikke reise til utlandet i sommer, men i høstferien. Da har vi planlagt å være litt over en uke i New York, dette er noe barna virkelig gleder seg til. Denne ferien er ikke bestilt enda, planen var at den skulle bestilles nå, rett etter at feriepengene kom. Nå vurderer jeg å avlyse hele turen som straff fordi de er så grinete her på hytta. De har blitt så bortskjemte og godt vant at det er til å bli kvalm av! Dette er ikke verdier jeg ønsker de skal ha med seg inn i voksenlivet. Vi har alltid vært opptatt av rettferdighet og respekt, og nå er ungene ikke til å kjenne igjen.

Hva tenker dere? Er det greit med en sånne konsekvenser eller synes dere jeg går for langt? 

Følte dette også var en del snikskryt, fortelle hvor fantastiske ferier dere har og hvor mye fri dere har . Ikke rart de er «bortskjemte» 

Anonymkode: 9b932...0de

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oppriktig lurer. 

Det er ikke tollen som er problemet, men imigrasjonsmyndighetene. Finner de noe lite som de henger seg opp i, blir du enten returnert eller havner noen uker i interneringsleir (les: konsentrasjonsleir) frem til de finner ut at de vil løslate deg for så å returnere deg.

De sjekker alle sosiale medier og finner de noe som er anti-amerikansk eller anti-trump, er du i trøbbel.

Det var en person som opplevde dette spesielt. Vet ikke om han var tysk, engelsk eller australsk. Han ble satt i interneringsleir fordi de hadde funnet et eller annet de mente var feil i visumet eller passet. Han ble satt inn og de tok fra han medisinen som han var avhengig av.

Endret av Honey Dew
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 11.29):

Alltid gjort det vi. Aldri tenkt over at nei det vil jeg ikke. Jeg er glad jeg får lov til å dra på kurs og slik. Og skal vi tvinge sjefen til at alle skal ha enkeltrom i tillegg så vet jeg at da blir det ikke kurs på sjefens sin regning hvert fall. Koster lik my for enkelt rom som dobbeltrom 

Anonymkode: 84f96...6fd

Da hadde det ikke blitt noe kurs for å si det sånn

Anonymkode: 23c12...fc7

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Denne tråden har jo gått helt over styr. Jeg orker ikke å lese alle disse svarene og avsporingene. Men kort oppsummert er de fleste i mot hytta vår og mener vi driver med barnemishandling og tortur, ved å tilbringe noen helger her på sommerhalvåret. 

Noen oppklaringer: 

1) Vi har barna med på avgjørelser når det gjelder ferier og helger. Det at vi skal til New York er etter ungenes ønske. De har ønsket seg det lenge, jeg er ikke så begeistret for en USA reise nå. 

2) Barna er ikke på hytta hver eneste helg fra april til september. Det er snakk om kanskje 3-4 helger i dette tidsrommet. I tillegg til de ukene vi er her i sommerferien. 

3) På vinterhalvåret og resten av året er vi på den andre hytta vår. Det er det innlagt strøm, vann, det er en moderne hytte som nylig ble bygd. Den ligger i nærheten av et populært skianlegg. Barna er mer positive til å dra dit, og har flere venner i hytteområdet. 

4) Denne hytta uten vann og strøm er vårt paradis. Jeg vet at ungene ikke liker å være her. Men jeg og barnas far har allied vært opptatt av at ungene skal lære verdien av å leve i pakt med naturen og kunne nyte livet uten skjerm, nett og sosiale medier. Dette får du ikke hjemme og ikke på den andre hytta der vi har omtrent samme standard som i huset vårt. Ungene er riktignok i en alder der de ikke setter pris på disse verdiene. Men jeg og far inngikk et kompromiss med de, de fikk USA ferie mot at de skulle bli med på hytta nå og i sommer. De gikk med på det og skulle være positive når de var her. Nå ser jeg at de ikke holder sin del av avtalen. 

5) Diskusjonen om å la ungene være hjemme alene i helger, uker og ferier som enkelte her foreslår. Nei! Det kommer ikke på tale. Vi bor i Oslo-området, i vår kommune har både politiet og natteravnene møtt opp på foreldremøter og advart om nettopp dette. Vi forholder oss til de rådene vi har fått. Det er helt greit at andre er uenige med oss. Dette handler ikke om at jeg ikke stoler på barna mine, men at jeg ikke stoler på alle de andre i miljøet rundt barna våre. Hjemmealene fester er dessverre en økende trend her i området. 

6) Jeg kalte ikke ungene mine noen drittunger. Jeg sa de oppførte seg som noen drittunger. Det er en vesentlig forskjell mellom de to tingene. 

Merkelig at TS her på KG alltid kommer med masse andre opplysninger når TS ikke får svarene som TS ønsker...

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Merkelig at TS her på KG alltid kommer med masse andre opplysninger når TS ikke får svarene som TS ønsker...

Det der er egentlig veldig typisk. Plutselig gikk de fra å være der så ofte de kan, til at de er der bare tre til fire helger fra april til september, i tillegg til de 2-3 ukene på sommeren.
I hovedinnlegget skriver hun også: "De måtte tvinges hit, for de ville ikke være med da vi dro hjemmefra i går. Samme hva jeg og faren foreslår vil de ikke være med." Nå viser det seg at de hadde lagd en avtale med ungene om at det ble tur til New York hvis de ble med til hytta nå, og i sommer. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde kansellert turen. Greit de ikke har lyst, men trenger ikke lage kvalme fordi.

Jeg elsket å kunne dra på hytte til venninnen min sin familie da jeg var like gammel.. Ikke alle har en hytte å kunne dra på. Tror de barna trenger å kjede seg, og lære seg å bli litt mer takknemlig for det de har. Så kan de heller lære seg å fortelle at de ikke synes hytten er så gøy lengre. 

Jeg støtter TS. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Noen oppklaringer: 

4) hvorfor sitter du på skjerm på hytta? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Oppriktig lurer. 

Telefonen min? Jeg har uttalt meg negativt om trump på Facebook bl.a. norsk pass? 

det er ingenting av det du skriver jeg er redd for i tollen. Det er heller ingen venner og familie som anbefaler og reise dit akkurat nå. Nå er jo ikke NY det verste staten , men det er en del av usa og usas nye regler. 

Skrevet

La 11-åringen være hos besteforeldre eller overnatting hos en venn eller øvrige slektninger.

En på 15 år kan fint klare seg hjemme på egenhånd. Eventuelt ha kontakt med nabo eller slektninger, hvis vedkommende trenger litt støtte samtidig. 

Anonymkode: c1ebb...9db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...