Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjenner jeg begynner å bli så lei. Mannen min får så mye skryt av alle vi kjenner, om hvor god og tilstedeværende far han er. Jada, han er flink, når jeg ber han om å gjøre ting. Han jobber borte, er derfor bare hjemme i helgene. Når han er hjemme gjør han jo ingenting på eget insj, jeg må si alt han skal gjøre. Ikke pusser han tenner på ungen, ikke gir han ungen mat, ikke forstår han at ungen må bades. Allikevel er det han som får all skryten. Det er ikke det at jeg må ha skryt, men det er jo aldri noen som sier at jeg er flink, som faktisk gjør alt til enhver tid. Blir så provosert over det. Folk rundt sier også at det er viktig at far får drive med hobbyer og være med venner, og jada, selvfølgelig, men det er slitsomt for meg at han er borte hele uken og bruker helgene sine på hobbyer, også er det jeg som blir den kjipe som egt ikke synes det er greit. Vet ikke hva jeg vil med innlegget, måtte bare få det ut et sted

Anonymkode: ace8e...496

Kjenner til den. Og den typiske «stakkars, han er sikkert sliten» 

SLITEN? Han??? Hva f er jeg da. 

Ja, det er faktisk ganske irriterende. 

Anonymkode: 2bf71...ddb

• Liker 37
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Men dere har et valg, dere kan velge å IKKE leve slik.. Dere kan velge å SI FRA.. 

Anonymkode: e7719...255

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Typisk. Kvinner gjør mer enn menn, men får ikke i nærheten av like mye anerkjennelse for de.

Takk til 2000 år med patriarki... Heldigvis er ting i ferd med å snu. Stem på venstrepartier, som jobber for likestilling!

Anonymkode: da4a7...2c8

• Liker 14
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er flink!

Anonymkode: 01f68...0ca

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi de tror alle menn er udugelige på hjemmefronten. Kvinner får kanskje skryt hvis de mekker bil eller snekrer.

Anonymkode: 1db2a...93d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig typisk. Mannen er flink hvis han hjelper til hjemme. Flinke mannen som hadde barna alene en helg. Ingen sier at mor er flink.

Anonymkode: eeee9...078

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme her, bare at han egentlig fortjener skrytet, men samtidig så gjør jo jeg også det.

Han reiser mye i jobben og jeg sitter igjen med ungene, og når han kommer hjem etter å ha bodd på hotell og spist middag ute i 3 dager så er det ikke måte på hvor sliten svigermor mener han må være etterpå 🙄

Vi deler ellers alt 50/50 men likevel er det jo vanlig at menn får skryt for ting som er forventet av kvinner. 

Jeg har tatt en god prat med min mann om dette og da han innså at jeg hadde rett så ble han flink til å rette positiv oppmerksomhet mot meg dersom han fikk slik type skryt (typ «Jobbreise er bare ferie i forhold til å holde alt i gang her alene, så det er Kari som burde få skryt her»).

Anonymkode: 4a915...a43

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er fordi de tror alle menn er udugelige på hjemmefronten. Kvinner får kanskje skryt hvis de mekker bil eller snekrer.

Anonymkode: 1db2a...93d

Ja urettferdig mye også. Det vet jeg som har snekret mye. 

Kjønnsroller henger i. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Enkelte har latterlig lave krav til hva som er en flink far. Derfor får de oftere skryt også. Bare se på alle trådene hvor man blir bedt om å si fra til svigermor om hvor udugelig han er, for det er mors jobb å oppdra må vite. 

Anonymkode: acb0b...88c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler Instagram siden Momlife Comics ☺️ Hun illustrerer nettopp dette med at fedre får grenseløst skryt for det samme som mødre bare er forventet å gjøre! 

Screenshot_20250529_161830_Instagram.thumb.jpg.954736aca31d397362e00a072675bd7c.jpgScreenshot_20250529_161847_Instagram.thumb.jpg.d65af08a5f10dfe930cd209aa737aae1.jpgScreenshot_20250529_161802_Instagram.thumb.jpg.e0bee1087bd9ca1563e7681861712d82.jpgScreenshot_20250529_161748_Instagram.thumb.jpg.d40b6883a167f478916b6d1a77611bc3.jpgScreenshot_20250529_161733_Instagram.thumb.jpg.67cadd42c3ddf14d4273e7945f122bf7.jpgScreenshot_20250529_161720_Instagram.thumb.jpg.21ad9a898393b81b99157718227f464f.jpg

Anonymkode: 05ed8...f42

• Liker 3
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet

Er han mer attraktiv enn deg, sånn totalt sett? (Tenker ikke kun på ansiktstrekk, men utråling, status osv). Min opplevelse fra folk jeg kjenner og kjenner til, er at den mest attraktive får mest skryt, uavhengig av kjønn. "Du har vært heldig med han/hun der, ta godt vare på han/henne" osv. Som om den minst attraktive skal stå på pinne til enhver tid for å ikke miste partneren sin.

Eller så er de vandt til fullstendig ubrukelige menn da.

Et tredje aspekt: Siden han jobber borte, regner jeg med at han tjener godt og at dette igjen inngår i en felles økonomi? I så fall får du i praksis betalt for å være med barna dine når han er bortreist, og da er det naturlig at du gjør mest med barna. Ikke sikkert det er så mange som tenker at du er flink da, for mange er jo mer eller mindre alene pga uten å få ekstra betalt.

Anonymkode: 80078...f1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har jo ikke omsorgsevne, den mannen...

Eller, han har det nok om han måtte, men han gidder ikke.

Han er singel hele ukene, helt uten noen forpliktelser annet enn seg selv og at han jobber. Utover det har han ingen plikter, ingen avtaler han må følge opp, ingen andre å ta vare på, ikke et tredje skifte. Ingenting. Og så kommer han hjem i helgene og oppfører seg som om han bor på hotell eller på gutterommet hjemme hos foreldrene, hvor han er mer opptatt av å gjøre ting med kompiser og hobbyvirksomhet heller enn å ta ansvar for familien han har.

Jeg hadde skrevet opp alt jeg gjorde neste to ukene. ALT!

Alt med barnet, når det våknet, hvor mye morgenstell tar (og detaljert mtp. oppgaver - vask/dusj/hårvask/tannpuss, påkledning m.m.), frokost, komme seg ut, levere i barnehage/skole, smøre matpakker, se til at barnet har med seg alt det trenger. Planlegge handling som har med barnets aktiviteter å gjøre, enten det er kleskjøp, matvarer til kake til aktiviteter, bursdagsgaver til venner osv. Tid til og fra aktiviteter. Middag. Ev. skolearbeid. Kveldsstell, kveldsmat, legging. Vaske klær, tørke klær, legge sammen klær, sjekke at alt er helt, ev. reparere. Rydde etter dagen. Men også andre ting som må gjøres, sjekke at barnet har det det trenger til ny sesong i året, kjøpe inn dette, legge til side det som er for smått og enten selge, pakke bort eller gi bort dette. Bli med til lege. Gjøre avtaler med andre foreldre for lek, ev. ekstraarbeid med å ha flere barn hjemme. osv. osv. osv. (Husk nattevåk, sykdom, medisiner, andre spesielle behov osv.). Husk ekstra ting til skole/barnehage som avslutninger, spesielle dager hvor ungene skal ta med noe, kle seg ut eller lignende.

Og så ALT annet husarbeid/husholdsarbeid. Rydding, støvtørking, støvsuging, vasking, oppvaskmaskin, antall vaskemaskiner pr. uke, matlaging, skifte på senger, ev. utearbeid med hus, bil, hage, handling, vedlikehold.

Og alt annet jeg måtte ha glemt.

Få med både oppgavene og tidsbruken. Vis da hvordan dine dager er med aktive timer (morgenstell, jobb, ettermiddag/kveld med barnet, ev. husarbeid etter at barnet har lagt seg) og vis til at dette er tiden det tar å være forelder, og at man må ha kontroll på alle oppgaver på forhånd slik at man kan planlegge og forberede slik at barnet har det det trenger når det trenger det, og kan delta på alle aktiviteter som arrangeres i form av bgh./skole/fritidsaktiviteter.

Og så skriver du også ned det din mann gjør med hus, hjem og barn når han er hjemme i helgene. Hvor mye husarbeid gjør han uoppfordret, hva gjør han med barnet hvis du ikke minner ham på alt? Hvor mye handler han? Hva gjør han for å lette din arbeidsmengde i ukene når du er alene med deres barn? Hva gjør han for å gi deg litt tid for deg selv i helgene (i det minste et par-tre timer)?

Når du har gjort dette i to fulle uker, så bruker du den tredje uken til å tenke gjennom dette. Og også det mønsteret dere har gått inn i sammen. Delte dere på alt før dere fikk barn? I så fall, hvorfor fortsatte dere ikke med det etter at dere fikk barn? Siden du er alene med barn hele ukene, har du laget deg et system som fungerer for deg, men som ev. ikke gir rom for ham å gjøre ting på sin måte? Jeg ville også satt opp enda en liste, hvor du skrev ned hva som kan gjøres i helgene for å avlaste deg i ukene. Han kan f.eks. ha ansvar for å handle alt du og barnet trenger i kommende uke (du kan skrive liste gjennom hele uken, så handler han den dagen han kommer hjem til helgen), og han kan lage opp minst middag til en dag som dere kan spise (fryse ned). Han kan vaske klær (ikke bare sine egne...), og han bør ta det tyngste av husarbeidet som går under ordinært husarbeid. I tillegg bør dere dele ganske så likt på alt med barnet i helgene. Jeg forstår barnet er lite, ergo må han innse at så lenge han har en jobb som gjør at han er borte hele ukene, så må han i først og fremst prioritere familien i helgene. Fritidsaktiviteter og trening får han drive med i ukene.

Og så snakker du med ham. Jeg ville åpnet med å si at jeg føler at jeg blir tatt for gitt, at jeg føler at han ikke lenger har respekt eller omtanke for meg når han velger å knapt gjøre noe i helgene han er hjemme. At hvis dette forholdet skal fungere så må dere begynne å dra lasset sammen.

Og sier han seg enig, da må du også gi ham rom til å gjøre ting på sin måte, selv om de kanskje ikke gjøres akkurat slik du vil. Det må selvfølgelig gjøres når det må gjøres, og det må være forsvarlig, men kanskje det er smådetaljer som ikke trenger å korrigeres.

Om det er slik at han kommer hjem torsdag kveld, da hadde jeg krevd parterapi på fredager fremover.

Og kanskje du ikke skal la slikt skryt gå forbi uten kommentarer. Ja, han kan når han vil, men han gjør jo ikke noe uoppfordret. Og ja, han trenger også å slappe av og gjøre andre ting, men i motsetning til deg har han faktisk veldig mange timer for seg selv hver eneste uke, så man skulle tro han ville ønske å bruke tiden med familien mer enn hobbyer og venner de få dagene han er hjemme, istedenfor å overlate alt til deg også da. Men snakk først med ham om alt dette, vis ham svart på hvitt hva du gjør og all tiden det tar og si at nå må det skje en endring, for hvis ikke er du redd for at dere er i ferd med å skli helt fra hverandre, fordi dere ikke lenger jobber sammen.

Anonymkode: be7b1...cc1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Typisk. Kvinner gjør mer enn menn, men får ikke i nærheten av like mye anerkjennelse for de.

Takk til 2000 år med patriarki... Heldigvis er ting i ferd med å snu. Stem på venstrepartier, som jobber for likestilling!

Anonymkode: da4a7...2c8

La oss unngå dette.

Anonymkode: e3028...d96

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har jeg havnet inn i den feminine varianten av et incel ekko-kammer? Får dere for lite skryt? Stakkars voksne damer som ikke får skryt…

Anonymkode: 05db1...5cf

Ikke noe ekkokammer, bare den virkeligheten for mange kvinner dessverre lever med - med en partner som oppfører seg som om han ikke er voksen, en mann som ikke tar ansvar for den jobben det er å ha en familie, en som tar sin kvinne for gitt, en mann som ikke en gang gidder å sette seg inn i hvilke grunnleggende behov hans egne barn har.

Det handler ikke om å ikke få skryt. Det handler om at en mann som ikke bidrar og ikke tar ansvar får skryt for noe han ikke en gang greier å utføre på eget initiativ uten å bli bli påminnet om hva han må gjøre.

Det er ikke synd på menn som velger å være så avkoblet og som tar så lite ansvar. Men det er synd for de kvinnene som lever med dem og tror dette er slik alle har det.

Jeg har heldigvis aldri opplevd det Ts forteller, har hatt og har fungerende menn. Noen ikke-fungerende menn/partnere kan lære og blir faktisk også mer fornøyd når de begynner å ta sin del av ansvar for barn, hus og hjem. De som ikke vil eller ikke kan lære, de greier man seg bedre uten. Pr. i dag er Ts i praksis alenemor som i helgene har en "tenåring" hjemme.

Anonymkode: be7b1...cc1

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Her har jeg verdens beste og flinkeste mann, - For alle andre... 

Han er en av de som er uvurderlig i bygda, en alle ringer om de trenger hjelp, råd, bistand, dugnad, han er høyt og lavt, - alle andre steder. 

Han er supertravel, og blir rost opp i skyene, - av alle andre, om hvor fantastisk heldig jeg er som har en slik flink og dyktig og positiv kar. 

Hjemme? Enten sitter han i telefonen og snakker med en eller anna som trenger hjelp til ett eller anna, eller så ligger han utslitt og småsover på en sofa, fordi han har stått på hode og ræv oppi motoren til naboen for å skru på ett eller anna. Han løfter ikke en finger hjemme, fordi han ikke orker. 

Men han er fantastisk altså, - for alle andre. 

Anonymkode: f9dfc...2dd

• Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Herregud så smålig du er da. Uff så fælt at noen sier noe fint om han.. 

Anonymkode: 11af7...79e

ER det noe som er påkoblet hos deg? Det handler ikke om at noen sier noe fint om han og at det er fælt det handler om at alle går ut fra at om MOR tar ansvar til enhver tid er det å forvente mens om hun har et ønske om at far skal klare det samme uten å bli holdt i hånden og veiledet er det urimelig av henne - og du underbygger denne avleggs måte å tenke på med ditt innlegg. Du burde skjemmes over å ha så dårlige holdninger fra førkrigstiden liksom.. 

Anonymkode: e7719...255

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner jeg begynner å bli så lei. Mannen min får så mye skryt av alle vi kjenner, om hvor god og tilstedeværende far han er. Jada, han er flink, når jeg ber han om å gjøre ting. Han jobber borte, er derfor bare hjemme i helgene. Når han er hjemme gjør han jo ingenting på eget insj, jeg må si alt han skal gjøre. Ikke pusser han tenner på ungen, ikke gir han ungen mat, ikke forstår han at ungen må bades. Allikevel er det han som får all skryten. Det er ikke det at jeg må ha skryt, men det er jo aldri noen som sier at jeg er flink, som faktisk gjør alt til enhver tid. Blir så provosert over det. Folk rundt sier også at det er viktig at far får drive med hobbyer og være med venner, og jada, selvfølgelig, men det er slitsomt for meg at han er borte hele uken og bruker helgene sine på hobbyer, også er det jeg som blir den kjipe som egt ikke synes det er greit. Vet ikke hva jeg vil med innlegget, måtte bare få det ut et sted

Dette er en klassiker. Og utrolig irriterende. Menn får skryt for helt basice ting som FORVENTES av kvinner. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

dette så jeg på mødrehjem. gutta/mennene passerte, mens kvinnene fikk ikke være i nærheten av barna sine. 

Anonymkode: 7f0ec...85e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Menn det, de får skryten får det lille de gjør, men ingen ser kvinnen bak som står med det meste resten av tiden eller ordner alt annet.. Der de fleste menn griller(dvs, konen handler,lager div ting,marinerer kanskje og? og kolmer ut med det klar for å logges rett på grillen, dekker på og ordner alt annet, hven får skryt? mannen som grilla...) og hvem rydder kanskje og.. ja..

Anonymkode: 0980e...ad1

• Liker 4
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...