Gå til innhold

Hvorfor skriver/sier mange visst istedenfor hvis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det er henne, men jeg har gitt henne brune øyne sånn at hun skal ligne på meg :ler:

Gjest Chrizzy
Skrevet

det som står i klammer er fonetisk, altså måten man uttaler ordet på.

Det står i min ordbok: ord som står i klammer er sideformer!?

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis og viss betyr to forskjellige ting.

Men de betyr også det samme i betydningen dersom. Dessverre.

Jeg visste ikke at jeg var så språkkonservativ som jeg er før jeg begynte å henge på KG. Nå irriterer jeg meg grønn over slike ting. :sur:

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis, viss og dersom betyr det samme ja. Viss betyr også "en bestemt" . Hvis er vel også et..... øøøøøhhhh... aner ikke hva det heter. Eksempel "Solveig, hvis sønn er lege, er 50 år" som betyr "Solveig, som har en sønn som er lege, er 50 år" Hva heter den ordgruppen, da?

Visst kan man skrive i f.eks "det er sant og visst"

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis, viss og dersom betyr det samme ja. Viss betyr også "en bestemt" . Hvis er vel også et..... øøøøøhhhh... aner ikke hva det heter. Eksempel "Solveig, hvis sønn er lege, er 50 år" som betyr "Solveig, som har en sønn som er lege, er 50 år" Hva heter den ordgruppen, da?

Visst kan man skrive i f.eks "det er sant og visst"

*Det var visst ikke så mange som visste hvordan det skulle gjøres.*

*Det var hvis ikke så mange som visste hvordan det skulle gjøres.*

Jeg har alltid trodd dette (hvis og visst) er to vidt forskjellige ord, med to vidt forskjellige bruksområder. Den villfarelsen har jeg levd med siden jeg gikk på barneskolen. Er jeg virkelig så på jordet?

Jeg leser følgende settninger forskjellig.

Solveig hvis sønn er lege. = Solveig who's son is a doctor. Solveig's sønn er lege.

Solveig visst sønn er lege. = Dersom Solveig's sønn er lege....?

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Norsk Språkråds bokmålsordboka:

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

hvis I hvis pron (norr hvess, gen. av *hva) litt.: hvem sin h- karjol er dette?

II hvis el. viss konj (lty wes, eg sm o s I *hvis) dersom, om

1 i vilkårssetn: h- de kommer, går jeg / hva h- det blir regn?

2 i ønsker: h- hun bare hadde hørt på meg!

visst visst adv (n av *I viss)

1 trykklett: antakelig, trolig, ventelig det er v- sant / det var v- i fjor

2 trykksterkt: helt sikkert v- er det sant / ja v-! / nei v-!

viss II hvis el. viss konj (lty wes, eg sm o s I *hvis) dersom, om

1 i vilkårssetn: h- de kommer, går jeg / hva h- det blir regn?

2 i ønsker: h- hun bare hadde hørt på meg!

I viss a1 (norr víss, eg sammenfall med víss 'vis', besl med *II vis og *vite)

1 sikker, utvilsom være v- på noe / vite for v-t / den v-e død / sant og v-t / sikkert og v-t / det er v-t nok sant nok

2 bestemt av v-e grunner / med v-e mellomrom / på v-e måter / en v- herr Ås / forsvinn og det i en v- fart! brennfort / være til en v- hjelp litt hjelp / til en v- grad i noen grad / en v- mann, person ofte: fanden / et v-t sted wc

II viss konj el. hvis se hvis

Endret av Marillia
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har alltid trodd dette (hvis og visst) er to vidt forskjellige ord, med to vidt forskjellige bruksområder. Den villfarelsen har jeg levd med siden jeg gikk på barneskolen. Er jeg virkelig så på jordet?

Nei. Hvis og visst er to forskjellige ord. Men hvis og viss kan bety det samme. Det kan også ikke bety det samme. Det avhenger av bruken.

For å ta dine eksempler:

I betydningen DERSOM, kan du altså bruke både hvis og viss.

I betydningen HVEM SIN, kan du bare bruke hvis.

Og i betydning sikkert, kan du bare bruke viss/visst. (som adjektiv blir det bøyd etter kjønn)

Skrevet
Det står i min ordbok: ord som står i klammer er sideformer!?

Ord som står i klammeform er sideform, det stemmer. Det fonetiske språket har andre tegn som brukes oftere, og skrives sjelden med vårt latinske alfabet. Engelsk er et godt eksempel på dette, da dette er et språk med stor forskjell i tale og skrift.

Stol på ordboken din, og ikke på synsing fra KG :)

Skrevet

Jeg tror vi nå er enige om hva som er lov å skrive. Men hva folk SIER må da være opp til den enkelte?

Jeg skriver "hvis", men uttaler det gjerne med en T tilslutt likevel i min dialekt. Det er mulig det komer av en sammentrekking av "hvis at" (altså "hvis at du kommer før meg", blir "visst du komme før me" i min uttale) eller det kan være noe annet, jeg vet ikke hvorfor, men i min dialekt er det ikke merkelig å SI det slik. Å SKRIVE det slik er like mye slurv som "d", "ik" og andre sånne merkelige løsninger som ikke hører hjemme i skriftspråket. Men å SI det må jo være greit?

Skrevet

Det som står i klamme er det som elever i grunnskolen kan skrive når de skriver. Vi voksne skal helst ikke bruke det.

Skrevet

Det var jo også en kreativ løsning...

Det er forskjell på at det ikke skal brukes i lærebøker og at voksne ikke skal bruke det....

Gjest Gjest
Skrevet

ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

HER

og

HER

END OF STORY

:Nikke:

Gjest Chrizzy
Skrevet
ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

HER

og

HER

END OF STORY

:Nikke:

Fantastisk :ler: Akkurat det jeg trengte, både til norsk og nynorsk oppgaver :klem:

Gjest Chrizzy
Skrevet

Å ALLE SAMMEN! HUSK AT MAN IKKE ER NOE DÅRLIGERE MENNESKE FOR AT MAN SKRIVER VISST ISTEDENFOR HVIS. DET ER VIKTIGERE Å VÆRE GOD Å SNILL ENN Å SKRIVE PERFEKT :Hehe:

:ler::ler::ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...