Holly Hobbie Skrevet 16. mars 2006 #1 Skrevet 16. mars 2006 Har lagt merke til at mange skriver visst/vist istedenfor hvis. Kommer det av at det er et dialektord? Har hoert folk si visst ogsaa, naar de mener hvis. Synes det er litt merkelig...synes plutselig jeg ser masse "visst"-er, saerlig her paa kg...
Gjest Chrizzy Skrevet 16. mars 2006 #2 Skrevet 16. mars 2006 Det er lov å skrive viss? Står i ordboka: hvis, og viss som klammeform.
Gjest Gjesta Skrevet 16. mars 2006 #3 Skrevet 16. mars 2006 slurv. det som står i klammer er fonetisk, altså måten man uttaler ordet på.
Gjest Gjesta Skrevet 16. mars 2006 #4 Skrevet 16. mars 2006 Slurv ja. Men reagerer ikke på når folk sier ting, for man kan si hva man vil, men ikke skrive hva man vil.
Pimbila Skrevet 16. mars 2006 #5 Skrevet 16. mars 2006 Samboeren min sier visst når det skal være hvis (F.eks: Visst du kommer hjem først...) Dette irriterer meg grønn. Vet ikke hva det skyldes, men kan tenke meg at det er en talefeil. Har ikke hørt noen andre her i området si det.
Gjest gjest1 Skrevet 16. mars 2006 #6 Skrevet 16. mars 2006 (endret) Skriver hvis, og sier hvist. Dvs jeg sier faktisk "hvest" ; hvest du kjæm heim før meg. Endret 16. mars 2006 av pulverheksa
Pimbila Skrevet 16. mars 2006 #8 Skrevet 16. mars 2006 Kanskje han har det fra han vokste opp i Finnmark (hvis de sier det der)? Jeg kommer fra Nord-Trøndelag og sier "vess".
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #9 Skrevet 16. mars 2006 Jeg tror de er dyslektikere hele gjengen...eller de slurver. Kanskje de ikke vet at det skrives slik: "hvis"?
Gjest Gjesta Skrevet 16. mars 2006 #10 Skrevet 16. mars 2006 Antakelig skyldes det uvitenhet er jeg redd...
Holly Hobbie Skrevet 16. mars 2006 Forfatter #11 Skrevet 16. mars 2006 Synes det er en rar utvikling..."hvis" er jo ikke saerlig vanskelig aa si, liksom! Skjoenner ikke hvor den t'en kommer fra!
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #12 Skrevet 16. mars 2006 Man kan si hva man vil. variasjoner kan skyldes dialekt, sosiolekt eller ideolekt. man kan skrive hvis, viss eller dersom. Disse ordene står i ordboka.
hilli Skrevet 16. mars 2006 #13 Skrevet 16. mars 2006 Jeg tror det bare er en utbredt misoppfatning folk har, at det heter hvist. Det er merkelig med enkelte feil som sniker seg inn hos veldig mange, det må jo bety at alle de som sier samme feil tenker likt, og at når så mange tenker likt kan det jo ikke være sååå dumt, eller...? Jeg klarer ikke å bli enig med meg selv, hater av dumme skrivefeil. Viss er vel nynorsk? Jeg trodde at ordene i klammeparantes er tillatte sideformer i bokmål/nynorsk, men det er kanskje bare i nynorskordboken?
-Fisken- Skrevet 16. mars 2006 #14 Skrevet 16. mars 2006 Fra ordboka: II hvis el. viss konj (lty wes, eg sm o s I *hvis) dersom, om Men da uten t. Synes viss ser rart ut og jeg da, for min del er hvis det riktige.
Gjest Rognebær Skrevet 16. mars 2006 #15 Skrevet 16. mars 2006 slurv. det som står i klammer er fonetisk, altså måten man uttaler ordet på. ← Visst er ikke tillatt i skrift, i tale får man naturligvis si akkurat det man ønsker. Viss er lov i bokmål. Er usikker på om det er en sideform eller en klammeform. Klammeform vil si at det er lov til å skrive det, men at det ikke skal brukes i bl.a. lærebøker. Det har ingenting med uttalen å gjøre.
Murron Skrevet 16. mars 2006 #16 Skrevet 16. mars 2006 Pimbila: heeeelt off topic sorry men jeg bare lurer så fælt på om det er charlize teron eller hva hun heter hun i avataren din?
Gjest gjest1 Skrevet 16. mars 2006 #17 Skrevet 16. mars 2006 Pimbila: heeeelt off topic sorry men jeg bare lurer så fælt på om det er charlize teron eller hva hun heter hun i avataren din? ← Ja jeg også!
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #18 Skrevet 16. mars 2006 Alle som noen gang har lest en bok e.l. vet at det heter "hvis". Hvordan man skriver sier litt om en som person...
Gjest Rognebær Skrevet 16. mars 2006 #19 Skrevet 16. mars 2006 Alle som noen gang har lest en bok e.l. vet at det heter "hvis". Hvordan man skriver sier litt om en som person... ← Vel, hvis du leser en ordbok, vil du se at det er lov til å skrive viss, selv om det nok ikke er så vanlig. Hvor skråsikkert en uttaler seg om ting man ikke vet helt sikkert, sier også en del om en person. Dette er en fin referanse til senere bruk: www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html
Bobeline Skrevet 16. mars 2006 #20 Skrevet 16. mars 2006 Det er lov å skrive viss? Står i ordboka: hvis, og viss som klammeform. ← Hvis og viss betyr to forskjellige ting. "Hvis du kommer" og "en viss farge". Begge er tillatt i bokmål, men den ene er mer vanlig i bruk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå