AnonymBruker Skrevet 1. juni #61 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Eller hvis man følger tankegangen om at man skal hete det samme som barna, så blir man nødt til å endre navnet på nytt til svigersønn eller svigerdatters navn. Da går man virkelig inn for å holde på forbindelsen. Anonymkode: 629df...1a8 Når barna er store nok til å gifte seg er det noe helt annet. Vet om flere som har byttet til pikenavn når ungene har flyttet ut Anonymkode: c2ae3...132
AnonymBruker Skrevet 1. juni #62 Skrevet 1. juni Hvorfor bytter folk navn i det hele tatt når de gifter seg? En gammel skikk som burde blitt avsluttet for lenge siden. Det er fra den tiden kona hadde hele livet i hjemmet til mannen. Anonymkode: fa52b...9a1
Janina1 Skrevet 1. juni #63 Skrevet 1. juni Jeg beholdt navnet. Har hatt hans etternavn lenger enn jeg hadde mitt pikenavn, så å skifte tilbake til pikenavnet er ikke aktuelt. Føles ikke rett å ta tilbake pikenavnet, det er en person jeg ikke er lenger. Vi har fortsatt et godt forhold, og han ser ikke et problem i at jeg fortsatt bruker hans familienavn. Barna våre har også hans navn.
AnonymBruker Skrevet 1. juni #64 Skrevet 1. juni Har beholdt navnet, men fordi jeg tok eierskap på det fordi jeg ville kvitte meg med mitt eget lenge før jeg ble gift. Det navnet vil jeg ikke ha. I tillegg har barnet mitt samme navn. Men når jeg gifter meg igjen så tar jeg nytt etternavn og beholder gammelt etternavn med en stor bokstav. Anonymkode: 5028c...a59
AnonymBruker Skrevet 1. juni #65 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det var vanlig med patronym i Norge (som på Island). Ikke før i 1923 ble det pålagt med etternavn. Før dette het man fornavn , fars navn+datter/sønn og ofte navn på gården du bodde på tilslutt. Det var ikke vanlig med etternavn slik vi kjenner det, før dette. I loven fra 1923 ble det forbudt for menn å ta konas etternavn, noe som ikke var helt uvanlig før denne loven ble innført. (Dersom en mann flyttet til konas gård, fikk jo han hennes etternavn, siden gården var etternavnet). Så denne tradisjonen er ikke så gammel, bare rundt 100 år. Anonymkode: 41b46...7c8 Det stemmer. Min oldefar tok oldemors navn når han giftet seg med henne som var odelsjente. Men min bestefar som også giftet seg med en odelsjente beholdt sitt navn. Så den navneloven du nevner, kom nok i mellom de to generasjonene. Bestefar kalte seg Per Knutson Dahl. Men han het ikke Knutson formelt. Han bare brukte det for å ikke bli forvekslet med en annen Per Dahl i bygda. Sistnevnte ble kalt Per Bjarneson Dahl, men het ikke Bjarneson formelt. Anonymkode: c18f3...b73
Million Skrevet 1. juni #66 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 7.36): hvordan tok omgivelsene det? hva kostet det for deg å bytte tilbake etternavnet ditt? Anonymkode: 0a5f2...4c8 Det er ti år siden jeg endret navnet tilbake, men såvidt jeg kan huske; det var ingen som sa noe på det. Ikke engang svigermor. Mine venninner visste uansett hvilken vei det bar med ekteskapet for min del (jeg ønsket skilsmisse) så de sa ikke noe på det heller. Å endre navn koster i seg selv ingenting, men jeg måtte ha nytt pass da, og de hundrelappene det koster å få nytt kostet det meg. Husker ikke om det kostet noe å få nytt bankkort (den gangen var det bilde på de og det ble brukt som id-kort).
AnonymBruker Skrevet 1. juni #67 Skrevet 1. juni Ville beholdt fordi jeg vil hete det samme som barna og har bygget hele min karriere på navnet. Anonymkode: 45930...559
AnonymBruker Skrevet 1. juni #68 Skrevet 1. juni Mannen tok mitt etternavn for over 20 år siden. Han byttet tilbake til guttenavnet 5 år etter skilsmissen. Han tenker nok som mange andre her i tråden at det var riktig for han å bytte etternavnet tilbake selv om han da ikke har samme etternavn som barna. Jeg hadde hatt full forståelse for om han valgte å hete det samme som barna (og meg), men forstår også at han ville bytte navn tilbake til det gamle. Anonymkode: 5b22a...fa0
knooters Skrevet 2. juni #69 Skrevet 2. juni Hele tradisjonen er jo ganske merkelig. Like merksnodig hver gang noen (ofte en østeuropeer) i en vinteridrett blir titulert med "tidligere...." fordi hun har rukket å gifte seg i sesongoppkjøringen. Så blir det presisert i annethvert løp i tre år, fordi meningsløs tradisjon, Nå er jeg "på den andre siden", men jeg ville blitt irritert om noen tok mitt navn. Jeg kjenner jo vedkommende med sitt opprinnelige navn, og det var godt nok i utgangspunktet.
AnonymBruker Skrevet 2. juni #70 Skrevet 2. juni Jeg har beholdt hans etternavn fordi jeg vil hete det samme som barna. I tillegg liker jeg ikke mitt gamle etternavn. Anonymkode: d7cac...0f9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå