Brunello Skrevet 30. mai #41 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvem har lyst å hete det samme som eksen? Jeg forstår at dere med barn vil hete det samme som ungene, men tenker på dere andre – med mindre det opprinnelige etternavnet ditt var noe grusomt (som Breivik) hvorfor ikke gå tilbake? Anonymkode: 2ff22...fa7 Fordi mange kjenner vedkommende som det hun har hett de siste årene. Mange orker ikke å bygge opp et renommé m d nytt navn. 2
Brunello Skrevet 30. mai #42 Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (17 timer siden): Fra det jeg har sett er det veldig 50/50. Det er vanlig med både ett etternavn og to etternavn. Anonymkode: 2ff22...fa7 Det vanligste er et mellomnavn og ett etternavn. Skal man ha to, må det skrives med bindestrek. Og da heter barna noe annet enn foreldrene om de ikke også bytter. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai #43 Skrevet 30. mai Har beholdt selvom vi skilte oss for flere år siden.. Anonymkode: a21c6...4b8
AnonymBruker Skrevet 31. mai #44 Skrevet 31. mai Jeg beholder etternavnet mitt. Jeg har hett det lenger enn jeg het pikenavnet mitt og jeg er mer knyttet til mitt nåværende navn. Det er også det navnet jeg er kjent som på jobb og blant mine nåværende venner. Så jeg ser ingen grunn til å bytte identitet. Anonymkode: c18f3...b73 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai #45 Skrevet 31. mai Jeg skiftet før jeg rakk å flytte ut! Anonymkode: 44519...511
AnonymBruker Skrevet 31. mai #46 Skrevet 31. mai Byttet aldri etternavn, og hadde byttet tilbake til mitt om jeg hadde det. Anonymkode: 17e58...748 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai #47 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg beholder etternavnet mitt. Jeg har hett det lenger enn jeg het pikenavnet mitt og jeg er mer knyttet til mitt nåværende navn. Det er også det navnet jeg er kjent som på jobb og blant mine nåværende venner. Så jeg ser ingen grunn til å bytte identitet. Anonymkode: c18f3...b73 Du har vel ikke identiteten din via et navn? Anonymkode: 17e58...748
AnonymBruker Skrevet 31. mai #48 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 14.36): hva kostet det for deg å bytte tilbake etternavnet ditt? Anonymkode: 0a5f2...4c8 Det koster nytt pass, ID-kort, førerkort og kanskje mest av alt – tid. Anonymkode: 2ff22...fa7
AnonymBruker Skrevet 31. mai #49 Skrevet 31. mai Byttet tilbake. Gift i 10 år. Anonymkode: 34dcf...339
AnonymBruker Skrevet 31. mai #50 Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 16.28): Spørs, jeg har en venninne som har beholdt det fordi ungene har det, så hun venter til yngste er 18 med å bytte. Blir mer krøll ellers. Hvis du ikke har barn under 18, (eller ikke har vært teit nok til å gi de fars etternavn) er det jo bare å bytte. Anonymkode: 914b2...cf3 Hvorfor krøll? Aldri opplevd krøll med å ha annet etternavn enn barna mine. Anonymkode: 34dcf...339 3
Eva-Lena Skrevet 31. mai #51 Skrevet 31. mai Jeg beholdt etternavnet hans etter skilsmissen. Dette plaget vettet av han og hun har bedro meg med, så HAN ente opp med å bytte til ett stygt etternavn som er i slekta hans. Etternavnet han har nå er så vanlig at det har sine skrivemåter i utlandet også. Jeg kommer aldri til å bytte etternavn, det her blitt min identitet. Jeg bryr meg heller ikke om at etternavnet er beskyttet, under 20 med det etternavnet i landet. 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni #52 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du har vel ikke identiteten din via et navn? Anonymkode: 17e58...748 Jo, det vil jeg si at jeg har. Anonymkode: c18f3...b73 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #53 Skrevet 1. juni Om jeg hadde byttet ville det skyldes en av to; 1) jeg ønsket å være en familieenhet også gjennom navnet, 2) jeg hadde hatt negative følelser knyttet til pikenavnet. Begge disse delene er en god grunn til å ikke bytte tilbake. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du har vel ikke identiteten din via et navn? Anonymkode: 17e58...748 Jo. Det var grunnen til at jeg ikke byttet. Jeg følte sterk tilknytning til navnet, historien rundt det, og hadde etablert en karriere med det navnet. Anonymkode: d5fce...745 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni #54 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (På 30.5.2025 den 7.18): Det lager ikke en eneste krøll på noe som helst område at mors etternavn fraviker barnas. Bare tøys og oppkonstruerte problemstillinger fordi man var så tåpelig at man tviholdt på en gammel skikk fra da man "ble gitt" til mannen og han var husstandens overhode. "Jeg vil hete det samme som barna"? Ja, og når datteren din gifter seg og følger din tankegang, da heter du jo verken det navnet du hadde som ugift eller det som datteren din har- du heter det samme som en mann du ikke engang lever med lenger. Anonymkode: bc56b...237 Eller hvis man følger tankegangen om at man skal hete det samme som barna, så blir man nødt til å endre navnet på nytt til svigersønn eller svigerdatters navn. Da går man virkelig inn for å holde på forbindelsen. Anonymkode: 629df...1a8 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #55 Skrevet 1. juni Han byttet etternavn til mitt da vi giftet oss. Barna har mitt etternavn. Vi ble skilt for 4 år siden og han har ikke byttet tilbake til sitt gamle etternavn. Han vil hete det samme som barna og det forstår jeg godt. Samboeren hans er ikke så fornøyd med det, hun mener at han har mitt etternavn, men det er jo hans også. Han tok det og fikk eie det. Så det er også hans etternavn. For min del spiller det ingen rolle. Anonymkode: 80fa0...740 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #57 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 16.48): Hvis jeg og samboer gifter oss vil jeg, som tidligere, ta hans som første av to etternavn. Med bindestrek? Hvis ikke blir det ikke to etternavn, men et mellomnavn og et etternavn. Anonymkode: 2d4dc...24e 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni #58 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (På 29.5.2025 den 16.56): Enig. Det å bytte til mannens etternavn, er gammel skikk for at kvinnen går over fra å være sin fars eiendel til å bli sin manns eiendel. Grusomme greier, egentlig. Nå er vi i 2025, og vi kvinner eier heldigvis oss selv. Vi gis ikke bort. Anonymkode: 4304d...80b Det var vanlig med patronym i Norge (som på Island). Ikke før i 1923 ble det pålagt med etternavn. Før dette het man fornavn , fars navn+datter/sønn og ofte navn på gården du bodde på tilslutt. Det var ikke vanlig med etternavn slik vi kjenner det, før dette. I loven fra 1923 ble det forbudt for menn å ta konas etternavn, noe som ikke var helt uvanlig før denne loven ble innført. (Dersom en mann flyttet til konas gård, fikk jo han hennes etternavn, siden gården var etternavnet). Så denne tradisjonen er ikke så gammel, bare rundt 100 år. Anonymkode: 41b46...7c8 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni #59 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det var vanlig med patronym i Norge (som på Island). Ikke før i 1923 ble det pålagt med etternavn. Før dette het man fornavn , fars navn+datter/sønn og ofte navn på gården du bodde på tilslutt. Det var ikke vanlig med etternavn slik vi kjenner det, før dette. I loven fra 1923 ble det forbudt for menn å ta konas etternavn, noe som ikke var helt uvanlig før denne loven ble innført. (Dersom en mann flyttet til konas gård, fikk jo han hennes etternavn, siden gården var etternavnet). Så denne tradisjonen er ikke så gammel, bare rundt 100 år. Anonymkode: 41b46...7c8 Og for å presisere, en mann som var født på gården Mo het feks Hans Olavsson Mo. Flyttet han til en husmannsplass, skiftet han navn til Hans Olavsson Plassen. Giftet han seg og flyttet til gården Berg, het han Hans Olavsson Berg. Så "etternavnet" var mer som en adresse. Anonymkode: 41b46...7c8 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni #60 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det koster nytt pass, ID-kort, førerkort og kanskje mest av alt – tid. Anonymkode: 2ff22...fa7 Og bankkort, og alt annet med id på Anonymkode: c2ae3...132
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå